Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kengät? - 2

Tinka

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
    • Twitter
Vs: Kengät?
« Vastaus #15 : 14. Syyskuuta 2013 klo 14:43 »
  • Tykkää (0)

• Itse suosin enimmäkseen tennareita ja muita kangaskenkiä, nahkaa en osta edes käytettynä. Kesällä äiti tosin osti mulle lahjaksi yhdet nahkaiset, todella kauniit ja korkeat käsintehdyt kiilakorot... Yhdet tennarit kestivät hyvännäköisinä jokapäiväisessä käytössä 5 vuotta, kyllä vanhemmatkin löytyy mutta ne ei ole esteettisesti niin hyvässä kunnossa (kani söi päällikankaaseen pari reikää, muuten ehjät). Korkokengistä pidän myös, mutta mulla on sen verran kova meno päällä aina ettei niillä pysty menemään tarpeeksi nopeaan tahtiin/niiden kanssa ja koulussa pitää roudailla kaikenlaista tavaraa niin on tennarit mukavat. Kaverin kanssa kaupungilla kävellessä pidän kyllä korkokenkiä mieluummin, vaihtaisin tennareihin jos löytäisin noiden viisvuotisten roskiinmenneiden tilalle uudet lempikengät.
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #16 : 07. Lokakuuta 2013 klo 09:09 »
  • Tykkää (0)

• kenkiin liittyen; miten hävitätte vanhat risaiset kenkänne? Onko se kaatopaikka, vai käytättekö kengät niin loppuun, ettei muuta ole jäljellä kuin pohjat? Pyrittekö kierrättämään vanhat kenkänne, tai tarjoatteko vanhoja kenkiänne kavereille/ystäville?
    Kirjattu

Varjo

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #17 : 04. Syyskuuta 2014 klo 12:59 »
  • Tykkää (1)

• Kenkäasiat ovat kyllä melko monimutkaisia.

Kenkiä tarvitaan kuitenkin suurimman osan vuodesta, ja niiden mukavuus ja käytännöllisyys on tärkeää. Itse kuljen suurimman osan vuodesta kumisaappailla, mutta kyllähän on tilanteita joissa täytyy kaapista kaivaa kävelykengät.

Käytän ainoastaan kierätettyjä vaatteita, mutta toisinaan tekisi mieli painella kenkäkauppaan ja ostaa ihan uudet, hyvät maiharit. En ole kuitenkaan tähän sortunut, vaan jaksan koluta kirppareita kahdesti vuodessa.

Minulla on melko spesifi kenkämaku, kummallisen muotoinen ja iso jalka, joten sopivan parin löytäminen on vaikeampaa kuin miesten kohdalla.

Kengät käytän loppuun asti ja poltan juhannuskokossa kun aika on tullut täyteen.
    Kirjattu

Sinse

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #18 : 08. Syyskuuta 2014 klo 14:15 »
  • Tykkää (0)

• Tennarit peruskäytössä. Sit on kirpparilta ostettuja nahka-avokkaita (en vaan kestä sitä, että tekonahka on niin jäykkää eikä tahdo muotoutua oman jalan mukaan), saapikkaita ja talvikenkinä parit ElNaturalistat. Vaikka olen kasvissyöjä niin suosin kyllä nahkakenkiä senkin vuoksi, että ne on usein laadukkaampia ja kestävämpiä eikä niissä ole käytetty niin paljon kemikaaleja.

Tietenkin myyn käyttämättä jääneitä kenkiä kirpparilla eteen päin myös. Rikkinäiset menee roskiin.
    Kirjattu

Vähävirtanen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #19 : 19. Syyskuuta 2014 klo 22:11 »
  • Tykkää (0)

• En karttele nahkakenkiä, koska käsittääkseni eläin ihan tapetaan, ennenkuin nyljetään. Ihan toinen asia ovat untuvatuotteet. Untuvatuotteita en hanki ja ne ovat mielestäni myös todella hiostavia omaan makuuni. Untuva se vasta kamalaa on! Linnuilta revitään höyhenet kolmeen kertaan ja sitten vasta tapetaan, eli kolmesti sama kidutus, kun höyhenet kasvavat takaisin. :(

Suosin kaikessa kierrätettyä niin paljon kuin mahdollista. Huutonetti on yksi hyvä väylä ostaa myös lähes käyttämättömiä tuotteita. Välillä kyllä kengissä on se ongelma, että leveäjalkaisena oikein mikään ei mahdu. Joudun ostamaan kokoa 42, vaikka pituuden puolesta 41 kävisi myös. Ja 42:sia on vain miesten malleissa.. joten harvoin kuljen missään siroissa hiihtimissä. Olenkin vähän tällainen hobbitinaisen ja kääpiönaisen risteytys.. lyhyt persjalkainen.

Yhdet luottokenkäni ovat Sievin turvakengät, ovat olleet käytössä kai noin 5 vuotta ja vain pientä kulumaa nahkapinnassa. Sain ne ilmaiseksi entiseltä työpaikaltani.

Välillä käytän keskiaikaharrastukseen hankkimiani nahkaisia, kippuravarpaisia. Viime kesänä ostin parit nahkasandaalit pahaan kenkäpuutteeseeni, sekä alennusmyynnistä crocksin sievät avokkaat. Ne ovatkin tosi sievät ja sirot ja ihan muoviset, mutta en vielä ainakaan uskalla kaupungilla kävellä, koska vähän karkaavat jalasta ja on ikävä alkaa kompuroida keskellä autotietä. Joten vain pihamailla niitä uskaltaa testailla, että alkavatko sopia jalkaan.

Talvella olen käytellyt maihareita välillä. Ikävä kyllä uskolliset maiharini eivät enää oikein sovi, ilmeisesti pohkeeni tukevoituivat liikaa viime vuosina. Työharjoittelusta sain toiset käytetyt maiharit lahjoituksena ja ovat hyvät, vaikka myös hieman tiukat.. Ei ainakaan säärystimiä voi alle laittaa. Välillä talvisin kuljen myös jollain "kesäkengillä", esim. niillä Sievin turvakengillä. Ne on vähän sandaalimallit, eli muutamia reikiä löytyy, mutta eivät kastu, jos ei ihan loskassa lätistele.

Vielä löytyy kaapista myös yhdet 42 kokoiset kirppislöydöt 1970-luvun mallia, eli leveäkorkoiset korkkarit. Niitä pitelen vain harvoin jossain illanvietoissa, mutta rakastan sitä kenkämallia ja siinä sopii pienemmätkin numerot, koska varvasosa on niin leveä. Ne on kivat, kun antavat pituutta lisää ja hetken aikaa voin olla jotain muutakin kuin persjalkainen. :D Enää en kyllä käytä päivittäin, kuten 10 vuotta sitten. Silloinhan -70-lukukorkkarit oli mun perusjalkine kesällä ja talvella. Ei ne ees palelleet, koska ovat korkealla maasta ja eristävät. Enää ei nilkat ikävä kyllä kestä jatkuva käyttöä.
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #20 : 21. Syyskuuta 2014 klo 10:39 »

Tykkään elnaturalista kengistä ja mulla on muutamat maryjane-malliset ja sitten sellaset resorivartiset, joita pidän eniten. Nahkakengilläkin on eroja; huonojakin on perusmarket-valikoimissa. El naturalistat tuntuu kestävän vuosia ja vuosia... Munkin on kastuneet monesti ja paljon kävellyt ja tuntuvat vaan paranevan ajan myötä... Kalliitahan nää on ja jotenkin aikanaan sekosin ja ostin yli varojeni useat... Yhdet sain poistomyynnistä puoleen hintaan.. Ja plussaa on kivat värit, joita harvemmin isojalkaiselle on tarjolla... Ja rahat nyt menee aina kuitenkin... Mä en hallitse oikein talouden suunnittelua.. ;)
    Talvikengät on pomarfinn punaset mokkanilkkurit. Valintaperuste oli pitävät pohjat.
    Kirjattu

halinalle

• Vieras
    « Vastaus #21 : 29. Syyskuuta 2014 klo 20:09 »

Mä ostelin pitkään halpiskenkiä marketeista/"rättikaupoista". Lopetin kun tajusin että rahaa menee eikä kengät kestä kun sen hetken. Nykyään ostan kenkiä enimmäkseen kirppareilta ne ovat milloin mitäkin. Yleensä kangasta tai nahkaa. Ainoat pidempään kestäneet kengät mulla ovat yhdet merrelin vaelluskengät.
    Kirjattu

Cumulus1

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 04. Marraskuuta 2014 klo 20:47 »
  • Tykkää (0)

• Ensi talven kuljen varmaan muovipussit jalassa. Tänään totesin, että huonolaatuisia kengät on aina riippumatta materiaalista. Edellisvuotisista nahkakengistä on irtoillut päällystä ihmeellisinä suikaleina ja lisäksi kantapää on kulunut niin paljon, että melkein tulee lumi pohjasta läpi. Tänä syksynä ostetuista kengistä sen sijaan irtos pohja!

Kengät on mulle kyllä oikeasti suuri ongelma. En halua maksaa niistä, mutta en myöskään halua olla monta kertaa vuodessa ostamassa uusia halpiskenkiä. En halua käyttää pikkulasten kenkiä (tennareita) mutten halua epäkäytännöllisiä korollisia kenkiäkään, jotka näyttää ihan mahdottomilta verkkareiden kanssa. En halua käyttää kenkäostoksilla yhtään sekuntia elämästäni mutten halua ottaa ensimmäisiä vastaan tuleviakaan, koska kengät on kuitenkin aika tärkeä juttu. Vai onko?

Jos joku osaa suositella kenkiä, jotka kävis kaikkien vaatteiden kanssa (mekot, housut, verkkarit) kaikkiin tilanteisiin (baariin, yliopistolle, kauppareissulle, kävelylle) niin suositukset otetaan ilomielin vastaan!

Ehdotan että menet UFF:ään, jos paikkakunnallasi on sellaista. Olen saanut 8€ Ecco sandaalit ja 20€ tummansiniset Ecco kävelykengät sieltä. Eccot ovat ajattomia,vähän joka tilanteeseen sopivia. Tai hanki muuten vain tummat kävelykengät,niillä pärjää vielä.
    « Viimeksi muokattu: 05. Marraskuuta 2014 klo 14:02 kirjoittanut Cumulus1 »
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #23 : 05. Marraskuuta 2014 klo 21:26 »
  • Tykkää (0)

• Kyllähän se yleensä taitaa olla niin viisiin, että laadusta täytyy maksaa.

Itselläni jalkineet kestävät yleensä pitkään. Keväästä syksyyn useimmiten Converset. Kesällä käytän myös sandaaleita. Talvella useimmiten goretex-kävelykengät.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Varjotar

• Vieras
    « Vastaus #24 : 19. Maaliskuuta 2015 klo 19:03 »

New Rockeilla mennään, aitoa nahkaa tietysti ja urheiluun sitten semmoiset, jotka on hyvät juosta kunnes kuluvat puhki :D
    Kirjattu

Ninni Laurén

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
      • Kuisketta
    « Vastaus #25 : 08. Huhtikuuta 2015 klo 17:54 »
  • Tykkää (0)

• Kenkiä niin paljon etten jaksa luetella. Pääasiassa korollisia ja kavereiden vanhoja + kumpparit, crocsit ja vaelluskengät.
    Kirjattu
    Askelta painaa murheiden lasti.
    Aurinko hohtaa vaatimattomasti
    ja saa maailman kimaltamaan.
    Kuin lapsi, kavahdan kauneuttaan.

Marge

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #26 : 13. Huhtikuuta 2015 klo 19:16 »
  • Tykkää (0)

• Itse en halua käyttää nahkaisia kenkiä, kesällä harvoin käytän kenkiä ollenkaan, joskus varvassandaalit, mokkaiset gladiaattorisandaalit tai converset. Talvella käytän yleensä mokkaisia kiilakorkosaappaita ja loskakeleille minulla on kumisaappaat.
    Kirjattu