Varmaan on niin, ettei "vapaus" sovi kaikille. Osa porukasta tarvii ohjelmoitua tekemistä ja useimpien mielenterveys hyötyy ns. normielämästä.. Tunnen itsekin ihmisiä, jotka ei viihdy ittensä kanssa, eivät keksi mitään touhua päiviinsä. Ja tän nykysen systeemin pyörittämiseen tarvitaan niitä, jotka siinä haluaa olla.
En kyllä allekirjoita, että downshiftaaminen ois harvojen ja varakkaiden etuoikeus. Avain on pienet menot. Jos sellaiseen elämään tyytyy, se on mahdollista. Jokainen pystyy jotain valintoja tekemään, mutta haluaako, se on toinen juttu. Ja se on ihan hyvä niin. Ärsyttää vaan joidenkin "mutku" höpinä. Tekisin, mutku en siks ja siks voi. Voi muuttaa halvempaa asuntoon jonnekin syrjempään ja luopua liiasta kuluttamisesta. Monissa pikkukunnissa on koko ajan tyhjänä vuokra-asuntoja. Tekee vaikka osa-aikatyötä ja nauttii lisääntyneestä vapaa-ajasta. Monille tosin vapaa-aika ilman rahankäyttöä on vaikeaa. Ite nautin lukemisesta, metsässä samoilusta ym ilmaisesta. Etsiskelen materiaaleja tekemisiini myös roskiksista ja roskalavoilta. En nyt tietenkään ilman rahaa elä, mutta mulla on tosi paljon päiviä kuukaudessa, etten käytä euroakaan rahaa. Musta se on kiva haaste, että mitä keksii, mihin ei tarvii rahaa. Otan termariin kahvin tai teen ja meen jonnekin juomaan sen. Ajan pyörälenkin ja kattelen reitin varrella roskiksia. Kauppojen roskiksista löytyy ruokaakin, tosin nykyään monet on pantu lukkojen taa.. Marjoja ja sieniä löytyy metsästä. Mulla on pakastimessa pihlajanmarjojakin. Uskon, että ne hakkaa goji-marjat ym mennen tullen. Liftata voi, bussilippujakin saa edullisesti, et pääsee käymään jossain... Eikä reissussakaan välttämättä kulu paljoa rahaa.
Eikä tietenkään kaikkien tarvii tehdä samoja valintoja kuin mä oon tehny. Jokainen löytää oman polkunsa, mut ei kannata mennä automaattisesti "massan" mukana lapset, auto, omakotitalo, kesämökki -putkeen. Miettii, et mitä ite haluaa ja mitä on sen eteen valmis tekemään. Jos ihmiset alkais eri tavoin kapinoida, yhteiskunnan ois pakko muuttua. VoiHyvin-lehdessä oli juttu naisesta, joka osti asuntovaunun ja kausipaikan leirintäalueelta ja elelee siinä, vaikkei omista edes autoa. Varmaan johonkin halpaan käytettyyn ois mahdollista säästää rahat. Eri mahdollisuuksia on, kun ne vaan keksii.
Tietysti, jos oma tuttavapiiri kuluttaa ja tykkää käydä baareissa ja maksullisissa jutuissa, jää auttamatta syrjään, jos ei oo rahaa.. Ihmissuhteet hiipuu, jos ei oo varaa lähtee messiin, kun muut menee.. Mulla tää ei oo ongelma, kun ne muutamat tutut tykkää kans tehdä edullisia juttuja. Kävelyllä käynti, monet galleriat on ilmasia ja kahvilassakaan ei paljon rahaa mee.. Baariin voi mennä muutamalla eurolla kattomaan jotain ei-niin-tunnettua bändiä ja juoda vaikka vettä muutaman tuopin... Ja just se, et tekee ite ne valinnat, miten haluaa elää... Ettei sit montun reunalla sureta, et teki ihan vääriä asioita koko elämänsä..