Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mikä palauttaisi uskon ihmisiin? - 1

Annanas

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Mikä palauttaisi uskon ihmisiin?
« : 22. Heinäkuuta 2013 klo 10:54 »
  • Tykkää (0)

• Koen valtavaa rakkautta ihmiskuntaa ja maailmaa kohtaan, mutta saan jatkuvasti huomata olevani vastarakkautta vailla. Ihmiset pettävät luottamukseni ja saavat ajoittain minut jopa vihaamaan heitä. En tarkoita että joku yksittäinen ihminen tekisi minulle jotain suurtaa pahaa -siitäkin minulla on kokemuksia tosin, vaan tarkoitan huomaavani useampaan kertaan viikossa että ihmiskunta ei täytä saappaitaan hyväätekevänä ja -tarkoittavana yhteisönä.

Tuntuu siltä että jokainen ajaa vain omaa etuaan, mikä toki on hyvä asia tiettyyn pisteeseen asti. Täytyyhän ihmisen pysyä hengissä ja huolehtia omistaan ensin jotta voisi antaa muille. Mutta jotenkin näyttää siltä että kun ihminen saa sen minkä tarvitsee, hän muuttuu pahaksi, sulkeutuneeksi ja itsekkääksi hirviöksi.

Teen uraa keskisuuressa yrityksessä, jonka toiminta pyörii hyvin pitkälti rahan ympärillä ja varmaan siitäkin johtuen näen paljon itsekkyyttä ja ahneutta ympärilläni. Mutta yllättävää on se että työpaikallani piruiksi muuttuu niin työnantaja kuin työntekijäkin. Ja voi millaista vihaa nämäkin osapuolet sylkee toisiaan kohtaan. Itse kun en kuulu kunnolla kumpaankaan porukkaan (olen siis jotain pomon ja työntekijän väliltä) näen VIP-paikalta miten epäihmisinä kumpikin osapuoli pitää toisiaan.

Haaveenani olisi joskus tutustua aikuisiin ihmisiin jotka todella omaisivat suuren sydämen, ottaisivat minut sellaisena kuin olen, arvostelematta tekemiäni virheitä, tuntematta ylemmyyttä omista onnistumisistaan, rakastamalla minua ehdoitta kuten minä koen rakastavani kaikkia maailman ihmisiä. Miten voisin palauttaa uskoni ihmiseen?
    Kirjattu
    Kolme askelta helvettiin

Kolme ovea psykoosiin

Kolme satamaa ihmisen odottaa
          kuoleman laivaa

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Mikä palauttaisi uskon ihmisiin?
    « Vastaus #1 : 22. Heinäkuuta 2013 klo 11:49 »
  • Tykkää (0)

• Mulla on jokin ihmeellinen usko ihmisiin kaikesta huolimatta. Uskon että pohjimmiltaan ihmiset haluavat hyvää, tai ainakin suurin osa heistä (poikkeuksena psykopaatit). Se on vain maailma joka tekee ihmisistä ahneita ja kieroutuneita. Jos elää väkivallan, kurjuuden, ahneuden ja negatiivisuuden maailmassa, niin todennäköisesti itsestä tulee samanlainen.

Mutta ihmisillä on vapaa tahto ja jokainen voi muuttaa itseään parempaan päin. Ihminen voi aina kasvaa henkisesti ja psyykkisesti sekä tajuta sen totuuden että maailman ei ole mikään pakko olla paha paikka. Meillä on kaikki keinot tehdä siitä hyväkin :) Liian usein valtavirtaa on kyynisyys ja ajatus siitä että me olemme vain tahdottomia uhreja, joiden on sopeuduttava epäoikeudenmukaisuuksiin. Tai joiden on selviytyäkseen ruvettava ahneiksi.

Loppujen lopuksi maailma on täysin neutraali. Ei universumi ole hyvä taikka paha. Kaikki on kiinni omasta suhtautumisesta siihen. Oikeastaan tuhoisinta on ajatella että maailma on jonkinlainen hyvän ja pahan taistelukenttä. Maailma vain on. Me voimme nähdä sen haluamallamme tavalla. Itse asiassa me tietyllä tapaa luomme itse ympäristömme. Se mitä useampi ihminen uskoo negatiivisiin asioihin, sitä negatiivisempi maailma on! Asenne ja suhtautuminen on kaikki kaikessa.

Tämän kaiken vuoksi usko ihmiskuntaan ei ole oikeastaan edes vaihtoehto, vaan fakta.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

2sks

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 22. Heinäkuuta 2013 klo 19:14 »
  • Tykkää (0)

• Keskity ihmisten hyviin tekoihin ja puoliin, niitäkin on! Suurin osa ihmisistä on pohjimmiltaan empaattisia ja tahtovat luontaisesti toisilleen loppujen lopuksi hyvää. Harva tekee tietoisen valinnan olla "hyvä" ihminen ja jakaa rakkautta kanssaihmisille mutta se ei tarkoita etteivätkö he kuitenkin olisi loppujen lopuksi hyviä. Muista myös että älä anna maailman ja omien vastoinkäymisten turruttamien ihmisten vaikuttaa onnellisuuteesi :)
    Kirjattu

winterblues

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 22. Heinäkuuta 2013 klo 22:59 »
  • Tykkää (0)

• Jaloja ajatuksia Johnnyboy:ltä...."Kaikki on kiinni omasta suhtautumisesta siihen"....pelkkä suhtautuminen ei riitä, pitää olla tekoja. "Tämän kaiken vuoksi usko ihmiskuntaan ei ole oikeastaan edes vaihtoehto, vaan fakta.".... vaihtoehto se on eikä fakta. Ja jonku ajan päästä ei oo kumpaakaan kun ahne ihmiskunta on tämän kivenmurikan tuhonnu... Usko eli ei, niin me on jo hävitty tää peli...:D
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 22. Heinäkuuta 2013 klo 23:39 »
  • Tykkää (0)

• Jaloja ajatuksia Johnnyboy:ltä...."Kaikki on kiinni omasta suhtautumisesta siihen"....pelkkä suhtautuminen ei riitä, pitää olla tekoja. "Tämän kaiken vuoksi usko ihmiskuntaan ei ole oikeastaan edes vaihtoehto, vaan fakta.".... vaihtoehto se on eikä fakta. Ja jonku ajan päästä ei oo kumpaakaan kun ahne ihmiskunta on tämän kivenmurikan tuhonnu... Usko eli ei, niin me on jo hävitty tää peli...:D

En sanonut että lopputulos olisi välttämättä hyvä (ainakaan ihmisten itsensä kannalta), vaan aiemminkin se että meillä on ne työkalut käsissämme joilla muutos tehdään... Oli se sitten mihin suuntaan tahansa. Kaikista huonoin vaihtoehto on alkaa ajatella että "ei me mitään voida...". Olen jyrkästi kaikenlaista fatalismia vastaan. Ja tulevaa ei voi ennustaa, etenkin näinä aikoina jolloin ennustukset ovat lähes yksinomaan täynnä ikäviä asioita, se on hyvä tietää.

Ehkäpä tarvitsemme enemmän optimismia, vaikka se vaikuttaakin järjettömältä? Koska epätoivoisuudella on se huono puoli että monissa ihmisissä se aiheuttaa sen ettei viitsitä edes yrittää mitään kun "on jo hävitty". Tai nykytilanteessa jotain mieletöntä hedonismia ja piittaamattomuutta kun on "paras pitää hauskaa vielä kun voi!". Luulen että monet ihmiset jotka tiedostavat tämän ajan ongelmat, toimivat juuri niin. Ja on liian paljon kaikenmaailman maailmanlopun ennustajia jotka selittävät synkkää, pitkää monologiaan kaikesta tulevasta tuhosta, esittämättä kuitenkaan vaihtoehtoja koska "kaikki on jo menetetty". Luulen että sellainen puhe ajaa ihmisiä pois aktivismista koska kuka haluaa olla sellaisessa porukassa mukana joka sanoo että maailmanloppu tulee ja meillä kaikilla menee huonosti? Tämä on toki yksi nykyisen aktivismin helmasyntejä, sen sanoma vaikuttaa monesti ainoastaan negatiiviselta.

Sen sijaan että päivittelisimme kuinka huonoa kaikki on, niin pitäisi vaan tehdä jotakin! Toimia ennakko-oletusten vastaisesti. Ei pidä koskaan alistua ja hyväksyä olevansa häviäjä. Aina on pakko jatkaa! Ja jatkamiseen tarvitaan vaikka järjetöntäkin optimismia.
    « Viimeksi muokattu: 22. Heinäkuuta 2013 klo 23:42 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

maailmasen

• Vieras
    « Vastaus #5 : 23. Heinäkuuta 2013 klo 04:26 »

elä vaadi iteltäs uskoa ihmiseen? syvennä uskoa ja rakkautta omaan ihmiseen?

Suosittelen semmosen opuksen lukemista kuin Animal behaviour - John Alcock. - Evolutiivinen näkökulma on mulle tietynlainen mahdollisuus tarkastella ja pohjautua. Se on tietynlainen käsitekartta, eräs tajunta, joka voi auttaa hahmottamaan niitä ihmisenkin piirteitä arjessa, ja ehkä oman eläimensä joitain piirteitä. Jostain syystä koin sen kirjan todella syväksi sukelluksi omiin tunteisiin, ja oman tilanteen heijastelumahdollisuutena kokonaisvaltaisesti. Siinä ehkä karisi juuri tuota Erakkoravun mainitsemaa sinisilmäisyyttä, koin sen tasapainottavana.

Toinen juttu on ollut sallia itseltään semmosta, jota on pitänyt jotenkin mokana tai huonona. On ihan mahdollista ottaa lomaa ideologioistaan ilman että tarvitsee "muuttua" joksikin,  tällöin voi fiilistellä tavallaan sitä maailmaa, jossa havainnoi ja havainnoida kuinka itsekin arvottaa asioita ja elää arvoarvostelmien sävyissä. Voi funtsia niitä, että miksi oikeastaan, mikä on toimintansa luonne. On helppo huomata muiden virheet, ja on helppo olla sinisilmäinen omasta sinisilmällisyydestään tai viattomuudestaan luomassaan tarinassa. Itsetuntemuksen kehitys voi auttaa parempaan luottamukseen sen suhteen miten maailma ympärillään lepää ja mitkä ovat omat toimintamahdollisuudet siinä.

Yks juttu on huomata elävänsä, ja elää jokaisessa hengenvedossa, ja että se ihmisyys, tai millasen heijastelusuhteen siitä näet/miten asiat koet, se kuuluu kaikki osasa itseä ja just sun elämää. Sisällään voi olla joitain klikkejä, joita on mahdollista purkaa omasta itsestään käsin huomiointinäkökulmiaan niksauttaen, esim.. Ja kuten Terence McKenna kertoo: Kukaan ei ole sinua fiksunpi.
    Kirjattu

Viljakaisla

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 06. Elokuuta 2013 klo 07:02 »
  • Tykkää (0)

• Tää on mulla vähän sellanen yksi vastaus sopii kaikkeen -vastaus, mutta itseäni on auttanut hyvin paljon seuraava tieto:
    Nykyinen rahäjärjestelmä sellaisena kuin se on ei ole enää kenenkään kontrollissa. Se pakottaa kaikki tasavertaisesti kilpailemaan, koska järjestelmässä on sisäänrakennettu pakko häviämiselle. Ihminen taas on hyvin herkkä ympäristölleen. Joten toisenlaisessa ympäristössä, oletettavasti ja muutamia nykyään eristyksessa eläviä alkuperäiskansoja katsellessa, ihminen pääsisi toteuttamaan sitä yvyyttään. Ihminen voi pahoin kun hän tekee pahaa (tämän vuoksi ehkä monet ovat niin suutuksissaan esim. tehotuontantolihavideoista, eivät he halua satuttaa eläimiä mutta eivät voi muutakaan muka, joten itseä on suojeltava vastaamalla vihalla).

Toisaalta tuolla ei ole mitään väliä. Väliä on sillä, mitä minä teen, ja miten minä kohtaan kaiken. Jos rakastan kaikkea rajattomasti ja estottomasti ja hyväksyn ja ihailen ja ja ja niin sitten niin. Jos vihaan ja käperryn itseeni ja piiloudun en takuulla tunne oloani hyväksi. Sitä on itseni todella vaikea toteuttaa kun aina kun ryntää syleilemään maailmaa se ottaa heinähangon jolla pitää kaukana. Mutta ei siihen ainakaan auta, jos minkin tartun aseisiin ja käyn taistoon.

Jeesuksella on tähän antaa aika hyviä vinkkejä. (En markkinoi tässä kristinuskoa).
    Kirjattu