Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Suuri lamppukeskustelu - 1

Anu-akka

• Hippi
  • Poissa Poissa
Suuri lamppukeskustelu
« : 16. Huhtikuuta 2011 klo 20:40 »
  • Tykkää (0)

• ^ Mä oon vähän hukassa että kumpi on pienempi paha, hehku- vai energiansäästölamppu.

Vk-edit: Siirretty omaksi ketjukseen ketjusta http://hipit.fi/foorumi/hippi-keskustelu/tunnustan-ennustan-ja-pahempaa-on-luvassa!!-eli-syntienpaastoketju-gt/
    « Viimeksi muokattu: 28. Syyskuuta 2011 klo 17:07 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu
    Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    Vs: Suuri lamppukeskustelu
    « Vastaus #1 : 16. Huhtikuuta 2011 klo 20:44 »
  • Tykkää (0)

• ^ Ite ostaisin mielummin hehkulamppuja. Laajempi väriskaala, eivätkä ole ongelmajätettä. Saattavat kuluttaa enemmän sähköä, mutta toisaalta hukkasähkö lämmittää, joka pienentää lämmityskuluja.

dohi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • L
    « Vastaus #2 : 28. Syyskuuta 2011 klo 13:10 »
  • Tykkää (0)

• Saattavat kuluttaa enemmän sähköä, mutta toisaalta hukkasähkö lämmittää, joka pienentää lämmityskuluja.

Meneeköhän ihan nuin ku olen käsittänyt että lämpö nousee aina ylöspäin. Ja jos lamput on katossa kiinni niin se lampuistakin tuleva lämpö jää sinne kattoon missä se ei hirveästi ihmisiä lämmitä. Saatan olla väärässä mutta itse olen jotakuinki noin päätelly tämän ja pitäytyny energiansäästölampuissa. Ledilamput on oikein miellyttäviä niitä on tullu itsellä ostettua ku en muutenkaan kauheasti valoja pidä päällä. Enerigansäästölamput on jotenkin inhottavan kylmän värisiä ainakin nämä mitä mulla on.

Mun suuri pahe on rahankulutus. Tulot on pienet eikä se vähä rahakaan tunnu aina oikein pysyvän hyppysissä. Kaljalla käynti ja ulkona syönti tekee nopeasti tehtävänsä kukkarolle. Ulkona syönnin päätin kuitenkin lopettaa pysyvästi, ainoan poikkeuksen hätätilanteissa teen subwayn kohdalla. Vieläkö sais hillittyä tuota oluella käyntiä.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #3 : 28. Syyskuuta 2011 klo 13:16 »
  • Tykkää (0)

• Meneeköhän ihan nuin ku olen käsittänyt että lämpö nousee aina ylöspäin. Ja jos lamput on katossa kiinni niin se lampuistakin tuleva lämpö jää sinne kattoon missä se ei hirveästi ihmisiä lämmitä.

Kyllä, lämmin ilma nousee ylöspäin. Mutta pitää muistaa ettei ilma huoneessa ole koskaan paikoillaan, joten katonrajassa oleva ilmakin levittäytyy hetkittäin muualle huoneeseen. Ja lämmin ilma tietysti vaikuttaa koko huoneen lämpötilaan, kylmästä ilmasta tulee hieman haaleampaa, vaikka katonrajassa ilma on edelleen lämpimintä.

inkivääri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 28. Syyskuuta 2011 klo 15:03 »
  • Tykkää (0)

• ...Saattavat kuluttaa enemmän sähköä, mutta toisaalta hukkasähkö lämmittää, joka pienentää lämmityskuluja.

Lisäyksenä perusfysiikkaa haltuun: Lampuista tulleiden valosäteiden energia kimpolee seinistä muuttuen lämmöksi eli jos esim omakotitalossa on sähkölämmitys niin ei tartte räpsytellä niin neuroottisesti valoja päälle ja pois kun ramppaa kahden huoneen väliä..
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #5 : 28. Syyskuuta 2011 klo 15:09 »
  • Tykkää (0)

• Lisäyksenä perusfysiikkaa haltuun: Lampuista tulleiden valosäteiden energia kimpolee seinistä muuttuen lämmöksi eli jos esim omakotitalossa on sähkölämmitys niin ei tartte räpsytellä niin neuroottisesti valoja päälle ja pois kun ramppaa kahden huoneen väliä..

Ja vielä ripaus pilkunviilausta, niin soppa saa viimeisen silauksensa: Valosäteet eivät sinänsä lämmitä niin paljoa, että niiden vuoksi kannattaisi valoja päälle jättää. Suurin seikka taitaa olla se, että jatkuva valojen räpsyttely vähentää valojen käyttöikää.

Edit: Laitetaan tähän vielä vertaus auringon ja hehkulampun tehosta: Hehkulamppu on normaalisti teholtaan jotakin 60-80 watin välissä. Jos haluttaisiin sama valaisuteho kuin auringolla, metrin päässä oleva lamppu pitäisi olla teholtaan 70 000 wattia eli 70 kilowattia. Joten hehkulampun valon tuottama lämpömäärä on hyvin pieni.

Lähde: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090113060534AAFzfBY
    « Viimeksi muokattu: 28. Syyskuuta 2011 klo 16:06 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

dohi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • L
    « Vastaus #6 : 28. Syyskuuta 2011 klo 15:17 »
  • Tykkää (0)

• Ja vielä ripaus pilkunviilausta, niin soppa saa viimaisen silauksensa: Valosäteet eivät sinänsä lämmitä niin paljoa, että niiden vuoksi kannattaisi valoja päälle jättää. Suurin seikka taitaa olla se, että jatkuva valojen räpsyttely vähentää valojen käyttöikää.

Komppaan Vihreäkaupunkia. Olin juuri kirjoittamassa että ainakaan omat lämmityskulut eivät ole energiasäästölamppuihin siirryttyä nousseet, ja elinikä on näillä ollut paljon pitempi kuin hehkulampuilla. mainittakoot vielä että ovat philips merkkisiä
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #7 : 28. Syyskuuta 2011 klo 15:27 »
  • Tykkää (0)

• Komppaan Vihreäkaupunkia. Olin juuri kirjoittamassa että ainakaan omat lämmityskulut eivät ole energiasäästölamppuihin siirryttyä nousseet, ja elinikä on näillä ollut paljon pitempi kuin hehkulampuilla. mainittakoot vielä että ovat philips merkkisiä

Olin itse asiassa sitä mieltä että energiansäästölamput ovat pahasta. :D Pointtina oli se, että vaikka hehkulamput tuottavat paljon hukkalämpöä, tämä hukkalämpö kuitenkin auttaa lämmityksessä (mikä sinänsä kesällä on tarpeetonta). En usko että hehkulampuista energiansäästölamppuihin siirtyminen toisi mitään nähtävää muutosta lämmityskuluihin, sillä lämmityskulujen ohella lamppujen polttaminen on nappikauppaa. Sähkölämmitteiset patterit ovat kuitenkin monisatawattisia teholtaan.

dohi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • L
    « Vastaus #8 : 28. Syyskuuta 2011 klo 15:41 »
  • Tykkää (0)

• Olin itse asiassa sitä mieltä että energiansäästölamput ovat pahasta. :D Pointtina oli se, että vaikka hehkulamput tuottavat paljon hukkalämpöä, tämä hukkalämpö kuitenkin auttaa lämmityksessä (mikä sinänsä kesällä on tarpeetonta). En usko että hehkulampuista energiansäästölamppuihin siirtyminen toisi mitään nähtävää muutosta lämmityskuluihin, sillä lämmityskulujen ohella lamppujen polttaminen on nappikauppaa. Sähkölämmitteiset patterit ovat kuitenkin monisatawattisia teholtaan.

Pah lukasinpa taas vähän turhan nopeasti tuon sinun tekstisi läpi :D Jokseenkin vain olen kallistunut energiansäästölamppuihin koska en ole tosiaan vielä ainakaan nähny mitään konkreettista syytä miksi pitäisi pitäytyä hehkulampuissa. Itsellä kun on talvellakin valojen käyttö niin vähäistä. Aloin tuossa laskeskelemaan niin suurinpirtein tunnin verran päivässä pidän valoja päällä. Isot ikkunat tuo harmaina päivinäki paljon valoa sisään ja kynttilöitä löytyy kilokaupalla. :)

Mainitaan vielä että olen koulutukselta ääni ja valoteknikko : D
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #9 : 28. Syyskuuta 2011 klo 15:43 »
  • Tykkää (0)

• Jokseenkin vain olen kallistunut energiansäästölamppuihin koska en ole tosiaan vielä ainakaan nähny mitään konkreettista syytä miksi pitäisi pitäytyä hehkulampuissa.

Poiminta tästä ketjusta hieman aiemmin:

^ Ite ostaisin mielummin hehkulamppuja. Laajempi väriskaala, eivätkä ole ongelmajätettä. Saattavat kuluttaa enemmän sähköä, mutta toisaalta hukkasähkö lämmittää, joka pienentää lämmityskuluja.

Energiansäästölampuissa on elohopeaa, joka tekee niistä ongelmajätettä. Lisäksi ne sisältävät elektroniikkaa, joka lisää myrkyllisten aineiden määrää entisestään.

dohi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • L
    « Vastaus #10 : 28. Syyskuuta 2011 klo 15:49 »
  • Tykkää (0)

• Energiansäästölampuissa on elohopeaa, joka tekee niistä ongelmajätettä. Lisäksi ne sisältävät elektroniikkaa, joka lisää myrkyllisten aineiden määrää entisestään.

"Hehkulampun suuremman sähkönkulutuksen vuoksi sen elinkaarenaikaiset elohopeapäästöt ovat kuitenkin suuremmat kuin energiansäästölampun, koska sähköntuotannossa kivihiilellä vapautuu jonkin verran elohopeaa."

"EU-direktiivin mukaan energiansäästölamppujen elohopeapitoisuuden on oltava alle 5 milligrammaa lamppua kohden. MEGAMAN- ja AIRAM-lampuissa elohopeapitoisuus on alle 2 milligrammaa. Tämäkin elohopeamäärä on amalgaamina, mikä on ympäristölle paljon turvallisempaa kuin usein käytetty nestemäinen elohopea"

"Elohopean määrästä saa havainnollisen kuvan, kun sitä vertaa ”vanhan ajan” kuumemittarin elohopeamäärään, joka on jopa 100-kertainen lampun sisältämään elohopean määrään nähden"

Lähteet:

Suomen Luonnonsuojeluliitto
    Airam
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #11 : 28. Syyskuuta 2011 klo 16:04 »
  • Tykkää (0)

• "Hehkulampun suuremman sähkönkulutuksen vuoksi sen elinkaarenaikaiset elohopeapäästöt ovat kuitenkin suuremmat kuin energiansäästölampun, koska sähköntuotannossa kivihiilellä vapautuu jonkin verran elohopeaa."

"EU-direktiivin mukaan energiansäästölamppujen elohopeapitoisuuden on oltava alle 5 milligrammaa lamppua kohden. MEGAMAN- ja AIRAM-lampuissa elohopeapitoisuus on alle 2 milligrammaa. Tämäkin elohopeamäärä on amalgaamina, mikä on ympäristölle paljon turvallisempaa kuin usein käytetty nestemäinen elohopea"

"Elohopean määrästä saa havainnollisen kuvan, kun sitä vertaa ”vanhan ajan” kuumemittarin elohopeamäärään, joka on jopa 100-kertainen lampun sisältämään elohopean määrään nähden"

Kappas, näinhän se näyttää olevan. Kaksi asiaa noista vertailuista näyttää silti puuttuvan: tämä hehkulamppujen tuoma lämmitys asuntoon, sekä kuinka kauan todellisuudessa energiansäästölamput kestävät.

Jos otettaisiin huomioon hehkulamppujen tuoma lämmitysteho kämppään, en tiedä miten sitten laskelmien kävisi.

inkivääri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 28. Syyskuuta 2011 klo 16:11 »
  • Tykkää (0)

• Toisaalta lamppuasiaa vähän turha puida kun hehkikset on kiellettyjä ja parin vuoden päästä mitään kokoa ei enää saa.. Mutta! Saksalaiset ovat jälleen edelläkävijöitä:
    http://yle.fi/uutiset/tiede_ja_tekniikka/2010/10/saksalaisyhtion_laittomat_hehkulamput_loppuivat_kattelyssa_2089657.html?origin=rss
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #13 : 28. Syyskuuta 2011 klo 16:34 »
  • Tykkää (0)

• Toisaalta lamppuasiaa vähän turha puida kun hehkikset on kiellettyjä ja parin vuoden päästä mitään kokoa ei enää saa..

Ymmärrän kyllä pointin, mutta mitään asiaa ei ole turha puida siksi, että jokin laki tai asetus määrää joka tapauksessa asioiden muuttuvan. Päinvastoin, pitää olla tietoinen mitä on tapahtumassa, vaikka siihen ei näennäisesti voisikaan enää vaikuttaa.
    « Viimeksi muokattu: 28. Syyskuuta 2011 klo 16:55 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

dohi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • L
    « Vastaus #14 : 28. Syyskuuta 2011 klo 16:45 »
  • Tykkää (0)

• Ennustan myös että tulee päivä jolloin energiansäästölamput kielletään ja tilalle tulee ledit. Tahdin määrää markkinavoimat. Sama on nähty televisioiden ja digiboksien kanssa. Ensin rahastetaan ihmiset digibokseilla ja lopetetaan analogiset lähetykset. Sitten integroidaan digiboksit televisioon ja tämän jälkeen siirrytään teräväpiirtoon.
    Kirjattu