Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Tänään - 141

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Tänään
« Vastaus #2100 : 25. Lokakuuta 2013 klo 23:17 »
  • Tykkää (0)

• olen vetänyt puoleeni tapahtumia, ihmisiä ja kaikenlaista roinaa. Aivan absurdejakin juttuja sanantarkkaan sellaisina kuin olen "toivonut" (puoliksi läpällä jopa). Samalla tavoin huomasin luettuani myös ikäviä juttuja, joita olin aiemmin houkutellut elämääni huonoilla ajatuksilla, ja sain korjattua osan ajattelumalleista sellaisiksi, että näitä asioita lakkasi tulemasta kokemuspiiriini.
    Se on myönnytys on kuitenkin tehtävä, ettei Salaisuus (tai muukaan samaa aihetta käsittelevä opus), siitä oppiminen / vastaanottaminen, tee välttämättä onnelliseksi, vaan onnellisuus itsessään on taito erikseen. Ja vaikka kirja (+leffa) on ihan huippu, se tarjoilee musta vähän turhan materialistista aspektia lukijalle. Tykkään enemmän saman kirjoittajan toisesta kirjasta nimeltä Voima, se on jotenkin maanläheisempi :)

Voima ja Salaisuus, johan nyt nimetkin keksinyt...Voiko mitään banaalimpaa olla?

Mutta mitä sitten kun olet saanut kaiken? Kun sinulla on elämässäsi vain hyviä ja positiivisia asioita, niin mitä sitten? Kuten Zizek, en usko onnellisuuteen. Onnellisuus sovinnaista ja konservatiivista. Se tekee elämästä tylsää, mikä on pahempi kuin kärsimys. Ei, en halua oikeastaan edes olla onnellinen. Haluan elää kiinnostavaa elämää ja olen oppinut ettei mukavuus ja helppous tuo sitä. Usein asiat ovat parhaiten silloin kun tavoittelee jotakin, kun kokemaan elämän raakana. Yksi huono asia koko hippiajattelussa on oikeastaan melko konservatiivisen ja porvarillisen onnen tavoittelu.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #2101 : 25. Lokakuuta 2013 klo 23:19 »
  • Tykkää (0)

• Onks The Secret se leffa missä rikkaat, kauniit ja menestyneet jakelee neuvoja meille köyhille ja huonoille ihmisille?

"Jos lainaat, lainaa parhailta". ;)

Leffassa on kyllä menestyneitä ihmisiä, mutta monella heistä on vaikeita taustoja: Pitkäaikaista köyhyyttä, asunnottomuutta, rakkauden puutetta/kaipuuta, fyysisiä sairauksia ...

Leffassa kerrotaan, miten he ovat "nousseet suosta", parantuneet, toteuttaneet unelmiaan yms. Leffan tärkein opetus on vetovoiman laki ja sen soveltaminen käytännön elämässä.

Lainaus
    Joka tapauksessa en missään nimessä usko siihen tai kirjaan jonka pohjalta elokuva on tehty.

Oletko katsonut leffan ja lukenut kirjan, vai tuomitsetko katsomatta / lukematta?

Uskotko sitten, että kaikki elokuvan / kirjan (kirjojen) opettajat valehtelevat? Elokuvassa olevien opettajien määrää en tiedä, mutta kirjassa (Salaisuus) heitä on 26.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #2102 : 25. Lokakuuta 2013 klo 23:24 »
  • Tykkää (0)

• Onnellisuus sovinnaista ja konservatiivista. Se tekee elämästä tylsää, mikä on pahempi kuin kärsimys.

Ehkä tylsyys näyttäytyy nyt epämiellyttävänä, kun ei vielä ole onnellinen.

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2103 : 25. Lokakuuta 2013 klo 23:24 »
  • Tykkää (0)

• "Jos lainaat, lainaa parhailta". ;)

Leffassa on kyllä menestyneitä ihmisiä, mutta monella heistä on vaikeita taustoja: Pitkäaikaista köyhyyttä, asunnottomuutta, rakkauden puutetta/kaipuuta, fyysisiä sairauksia ...

Leffassa kerrotaan, miten he ovat "nousseet suosta", parantuneet, toteuttaneet unelmiaan yms. Leffan tärkein opetus on vetovoiman laki ja sen soveltaminen käytännön elämässä.

Oletko katsonut leffan ja lukenut kirjan, vai tuomitsetko katsomatta / lukematta?

Uskotko sitten, että kaikki elokuvan / kirjan (kirjojen) opettajat valehtelevat? Elokuvassa olevien opettajien määrää en tiedä, mutta kirjassa (Salaisuus) heitä on 26.

Eli siis kyseessä on jokin kapitalistinen, amerikkalainen "ryysyistä rikkauksiin"-tarina?

Olen kyllä kuullut tuosta "vetovoiman laista", mutta en pidä sitä muuna kuin New Age-hömppänä, anteeksi kielenkäyttöni!

Tuomitsen joskus kirjoja ja elokuvia lukematta niitä. Ja tuskinpa olen ainoa joka tekee niin.

En usko että kaikki ne "opettajat" valehtelevat, mutten kyllä oleta että puhuvat tottakaan. Tai siis he ehkä puhuvat asioista jotka pätevät heidän elämissään, mutteivat muiden, koska jokaisella on oma uniikki elämänsä. Se on yksi syy mikseivät "yleispätevät" elämänopit päde.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

JazzDj

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2104 : 25. Lokakuuta 2013 klo 23:36 »
  • Tykkää (0)

• Ehkä tylsyys näyttäytyy nyt epämiellyttävänä, kun ei vielä ole onnellinen.

minulla ei edes ole onnellisuutta/onnettomuutta. Minä vain elän ja yritän nauttia elämästä.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #2105 : 25. Lokakuuta 2013 klo 23:37 »
  • Tykkää (0)

• Tuomitsen joskus kirjoja ja elokuvia lukematta niitä. Ja tuskinpa olen ainoa joka tekee niin.

:peukku
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

JazzDj

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2106 : 26. Lokakuuta 2013 klo 00:31 »
  • Tykkää (0)

• Jäin yksin tänne... Hyvää yötä kaikille!
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #2107 : 26. Lokakuuta 2013 klo 11:13 »
  • Tykkää (0)

• Olen kyllä kuullut tuosta "vetovoiman laista", mutta en pidä sitä muuna kuin New Age-hömppänä, anteeksi kielenkäyttöni!

The Secret ei ole New Age -leffa, vaikka se onkin melko suosittu New Age -piireissä.

New Age -hommat on vähän sellaisia, että niitä voi tutkiskella tarkemmin (hankkimalla tietoa yms.) ja kokeilemalla niitä käytännössä, ja vasta sitten todeta toimiiko ne itselle vai ei. Ja jos ei toimi, niin jollekin muulle saattaa silti toimia.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2108 : 26. Lokakuuta 2013 klo 11:28 »
  • Tykkää (0)

• The Secret ei ole New Age -leffa, vaikka se onkin melko suosittu New Age -piireissä.

New Age -hommat on vähän sellaisia, että niitä voi tutkiskella tarkemmin (hankkimalla tietoa yms.) ja kokeilemalla niitä käytännössä, ja vasta sitten todeta toimiiko ne itselle vai ei. Ja jos ei toimi, niin jollekin muulle saattaa silti toimia.

Itse näen oikeastaan lähes kaiken New Agen eräänlaisena itsekeskeisyyden muotona. En tietenkään tarkoita että sinä tai muut sen harrastajat olisivat jotenkin egoistisia tai itsekeskeisiä, mutta ideologia itsessään keskittyy individualismiin ja "itsensä kehittämiseen". Ja usein New Age on äärimmäisen kaupallista ja markkinoitua, sitä kannattavan ihmisen tulee ostaa kaikenlaista, kuten luomuruokaa, energiakristalleja ja kirjoja. Eli siis se on konsumerismia ja kuluttamista.

Ja itse asiassa kapitalistinen järjestelmä (jota New Age-porukat monesti sanovat vastustavansa) hyötyy New Agesta, koska siitä on tullut yksi keino myydä tavaroita ja asioita. Näen New Agen myös melko valtavirtaisena, hengellisenä ideologiana, jota itse asiassa suuri osa länsimaalaisista noudattaa tavalla tai toisella. Ihmiset pyrkivät "löytämään itsensä" tai "olemaan yhtä luonnon kanssa" ym. Samalla he kuitenkin shoppailevat kaikkea ja elävät kulutuskapitalismin mallien mukaan. Eipä ole ihmekään että melko iso osa New Age-ihmisistä kuuluu vauraaseen keski- tai yläluokkaan. Proletariaatin edustajia ei juuri siinä porukassa ole. Tämän vuoksi New Age on mielestäni ehdottomasti kapitalistinen sekä konservatiivinen ideologia.
    « Viimeksi muokattu: 26. Lokakuuta 2013 klo 11:35 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #2109 : 26. Lokakuuta 2013 klo 12:47 »
  • Tykkää (0)

• Onnellisuus sovinnaista ja konservatiivista. Se tekee elämästä tylsää, mikä on pahempi kuin kärsimys.

Hm. En oikein ymmärrä millä perusteella onnellisuus olisi automaattisesti sovinnaista tai tekisi elämästä tylsää? Miksei onnellisuus voisi olla samalla mielenkiintoista tai jännittävää, ja siis eikö onnellisuus ole juuri sitä mikä tekee ihmisen onnelliseksi? Jollekulle se voi ehkä ollakin jotakin (jonkun muun mielestä) porvarillista, mutta joten musta tuntuisi oudolta jos yksilön onnellisuuden määritelmä tai mittari olisi joku ulkopuolelta annettu sosiaalinen normi, länsimainen ihanne tms. Toki epäilemäti sellaistakin tapahtuu, ihmiset ovat aika hyviä sumuttamaan itseään ja kuvittelemaan omikseen sellaisiakin onnellisuuden määritelmiä, joita joku muu (yhteiskunta, vanhemmat, elämänkumppani tms) on todellisuudessa luonut. Mutta ei kai kukaan voi tuntea oloaan onnelliseksi kuin elämällä itselleen sopivaa elämää, oli se sitten tylsää ja tavanomaista tai kärsimyksellä ryyditettyä kummallisuutta?
    ...Mun on toki vaikea ymmärtää, mitä ihanaa tai ylevää on kärsimyksessä ja raa'oissa tunteissa noin ylipäätään, mutta ehkäpä minnen siksi tunnekaan oloani aina kauhean onnelliseksi. Olisihan se aika tarpeellinen taito osata nauttia elämästään ja olla kiitollinen kaikesta vaikka sit tarpoisin miten syvällä p*skassa. 

Nämä toki ovat hyvin yksilöllisiä juttuja, samoin kuin vaikkapa nuo kirjat, jotka ovat muille merkityksellisiä. Eivät ne tosiaan ole aina samoja kaikille, mutta ei se mielestäni oikeita dissaamaan toisille tärkeitä juttuja ihan tuontasoisesti. Tuttavapiirissäni useampikin ihminen on löytänyt uusia suuntia ja merkitystä Arbinger instituten kirjoista (mm. the anatomy of peace ja leadership & self-deception), mutta musta ne olivat lähinnä ok ja täynnä itsestäänselvyyksiä. Oikeastaan musta on ihan hirveä sääli, etten toistaiseksi ole löytänyt sellaista "the" self-help -kirjaa; olisi ihana jos voisin palata joidenkin viisauksien pariin kerta toisensa jälkeen. Eksistentialismi, lähinnä Camus'n ja Sartren, on ehkä lähinnä mun the-juttuani mutta nuo eivät oo ehkä ihan siitä valoisimmasta tai maailmaasyleilevimmästä päästä :).
    Kirjattu

aurakas

• Vieras
    « Vastaus #2110 : 26. Lokakuuta 2013 klo 13:07 »

Itse näen oikeastaan lähes kaiken New Agen eräänlaisena itsekeskeisyyden muotona. En tietenkään tarkoita että sinä tai muut sen harrastajat olisivat jotenkin egoistisia tai itsekeskeisiä, mutta ideologia itsessään keskittyy individualismiin ja "itsensä kehittämiseen".

Ihmisen, joka "kehittää itseään" ja vaalii ensisijaisesti omaa onnellisuuttaan on helpompi olla iloksi ja hyödyksi myös muille levittää sitä hyvää oloa ympärilleen. Itsekeskeisyys on ihan terve piirre ja tärkeä osa jo noin evoluution kannalta, että on selvitty hengissä ja päästy levittämään geenejä. Se, että pitää huolta itsestään, on harvemmin keneltäkään toiselta pois - päinvastoin. Ei tarvitse uhrautua parantaakseen maailmaa. Muutos lähtee yksilöstä :)

nyykkäristä vielä sen verran, että sehän ei ole yksi varsinainen oppijärjestelmä, vaan - suoraan wikipediaa lainatakseni - erilaisten henkisten etsijöiden yhteenliittymä, eikä se näinollen velvoita mihinkään kristalleihin sun muihin, ne ovat vaan osa liikkeitä liikkeen sisällä. En ole kyllä mikään asiantuntija, paremmin asiaan vihkiytyneet korjatkoon jos ymmärsin väärin :D

vielä kannattajien keskiluokkaisuudesta, siihen voi juurikin vaikuttaa tuon vetovoimanlain sisäistäminen :)
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #2111 : 26. Lokakuuta 2013 klo 13:23 »
  • Tykkää (0)

• Itse näen oikeastaan lähes kaiken New Agen eräänlaisena itsekeskeisyyden muotona. En tietenkään tarkoita että sinä tai muut sen harrastajat olisivat jotenkin egoistisia tai itsekeskeisiä, mutta ideologia itsessään keskittyy individualismiin ja "itsensä kehittämiseen". Ja usein New Age on äärimmäisen kaupallista ja markkinoitua, sitä kannattavan ihmisen tulee ostaa kaikenlaista, kuten luomuruokaa, energiakristalleja ja kirjoja. Eli siis se on konsumerismia ja kuluttamista.

Ja itse asiassa kapitalistinen järjestelmä (jota New Age-porukat monesti sanovat vastustavansa) hyötyy New Agesta, koska siitä on tullut yksi keino myydä tavaroita ja asioita. Näen New Agen myös melko valtavirtaisena, hengellisenä ideologiana, jota itse asiassa suuri osa länsimaalaisista noudattaa tavalla tai toisella. Ihmiset pyrkivät "löytämään itsensä" tai "olemaan yhtä luonnon kanssa" ym. Samalla he kuitenkin shoppailevat kaikkea ja elävät kulutuskapitalismin mallien mukaan. Eipä ole ihmekään että melko iso osa New Age-ihmisistä kuuluu vauraaseen keski- tai yläluokkaan. Proletariaatin edustajia ei juuri siinä porukassa ole. Tämän vuoksi New Age on mielestäni ehdottomasti kapitalistinen sekä konservatiivinen ideologia.

Kirjoja saa kirjastosta, kristallit on halpoja, luomu on eettisempää ja ekologisepaa ...

Yksilöllinen kehitys ei sulje pois yhteisöllisyyttä tai "kollektiivista vastuuta".

En minä ainakaan ylimääräistä shoppaile. :D Toki voi olla olemassa (ja on) henkistä materialismia, mutta se on vähän eri juttu.

Laakeri, kirjoitit hyvin. :)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

JazzDj

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2112 : 26. Lokakuuta 2013 klo 14:01 »
  • Tykkää (0)

• Mistä muuten hankitte kirjanne? Minä en yleensä osta kirjoja itselleni koska en tykkää lukea kirjaa montaa kertaa. Tietokirjoja voi tietenkin ostaa  itselle (ja aku-ankkaa). Lisäksi mulla on muutama sanakirja saksa englanti ja ruotsi jota sain halvalla kirpputorilta ja oon sieltä monia muitakin kirjoja ostanut. Elokuvia kyllä tykkään ostella kotiin vaikka en edes katso montaa kertaa.
    Kirjattu

aurakas

• Vieras
    « Vastaus #2113 : 26. Lokakuuta 2013 klo 14:30 »

Mistä muuten hankitte kirjanne?

Kirpputorit on aikamoinen aarreaitta. Löytää usein vähemmän tunnettuja teoksia, joista ei ole koskaan kuullutkaan ja useimmiten niin edullisesti, että uskaltaa ostaa silläkin riskillä, ettei tulisi lukeneeksi. Usein mulla kuitenkin tullut kuin johdatuksella käpäliin ihan mahtavaa settiä kirppislaareista, kun on vaan kannen perusteella napannut jotain mukaan :)

Kirjastoissa on mainitsemisen arvoisena erittäin hyvänä puolena automaattilainaus. Vaikka kirjastotädit ja -sedät on ammattilaisia eikä juuri silmiä pyörittele siinä tiskillä, niin musta omat lukuvalinnat tuntuu välillä kuitenkin siinä määrin henkilökohtaisilta, että vaikka mulle on ihan ok että ne jää jonnekin lainaston koneistoon tilastomuistiin, en mielellään kassan kanssa face to face niitä lainaa. Muistan kun joskus lähikirjastosta lainasin jotain murrosikään liittyviä opuksia useampaan otteeseen, miten etenkin siinä iässä tuntui vähän kiusalliselta lainata ne perinteisellä tavalla :D

Laakeri, kirjoitit hyvin. :)

Kiitos Hariel :)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2114 : 26. Lokakuuta 2013 klo 15:43 »
  • Tykkää (0)

• Muistan kun joskus lähikirjastosta lainasin jotain murrosikään liittyviä opuksia useampaan otteeseen, miten etenkin siinä iässä tuntui vähän kiusalliselta lainata ne perinteisellä tavalla :D

Musta oli oikeastaan melko hauskalla tavalla jännää joskus teini-ikäisenä lainata kirjastosta vaikka seksioppaita :D
    Kirjattu