Tykkään tehä itse kosmetiikkaa. Sillon ainakin tietää, mitä siihen on laitettu ja säästyy samalla vähemmällä lisäainemäärällä ja tuo on hauskaa puuhaa. Ajattelin jakaa tänne käyttämäni kasvorasva ja "shampoo" reseptit, jos vaikka joku sais niistä inspiraatioo.

Oon tehnyt kasvorasvaa tällä reseptillä ja on toiminut tosi hyvin:
25g Sheavoita
1rkl manteliöljyä
5 tippaa eteeristä laventeliuutetta (ei pakollinen)
Tarkista, että missään käyttämissäsi välineisä ei ole tippaakaan vettä, muuten rasva pilaantuu nopeasti. Sulatetaan sheavoi kattilassa, vesihauteessa ja miedolla lämmöllä, kunnes alkaa pehmetä, mutta ei niin paljoa, että sulaa kokonaan (jos käy näin niin sheavoi kiinteytyy jääkaapissa). Sen jälkeen sekoitetaan vatkaimella, kunnes voista tulee valkoista ja paksua. Joukkoon lisätään manteliöljy ja eteerinen uute. Tuossa aika vähän rasvaa, mutta en tee yleensä kerralla paljoa, että ei mene pilalle. Säilytys tiviissä lasipurkissa huoneenlämmössä. Säilyy useita kuukausia.
Lisäksi olen pessyt hiukseni ruisjauho-vesi seoksella. Toimi hiuksiin hyvin, mutta pitkällä aikavälillä päänahka kuivui. Nyt pesen oliiviöljysaippualla hiukset ja hyvin sekin on toiminut. Suosittelen kokeilemaan, jos haluaa shampoosta eroon.