Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Asioihin sitoutuminen - 1

Konna

• Vieras
Asioihin sitoutuminen
« : 17. Syyskuuta 2012 klo 18:29 »

Olen aiemmin elämässäni sitonut itseni moniin asioihin. Pikkuhiljaa, kun olen alkanut kokea kaiken jatkuvasti muuttuvana prosessina, josta ei voi täysin erottaa itseä tai muita asioita, on syntynyt tarve löysätä tai jopa katkaista erinäisiä siteitä. Johonkin sitoutuminen kun tuntuisi edellyttävän sen jonkin erottamista kaikesta muusta ja usein lisäksi toivetta tai oletusta siitä, että se jokin pysyisi aina samanlaisena. En enää kaipaa erottelua enkä pysyvyyttä ainakaan siinä määrin, missä ennen.

Esimerkiksi tiettyyn identiteettiin, moraalisiin periaatteisiin tai ihmissuhteisiin sitoutuminen on alkanut tuntua oudolta. Jos jokin tuntuu tekemisen arvoiselta, teen sen ilman moraalista periaatettakin. Jos jonkun lähellä on hyvä olla ja fiilis on molemminpuolinen, olen hänen lähellään ilman sitoutumistakin. Tahtoisin vain antaa kaiken olla ja muuttua vapaasti ja suhtautua kaikkeen spontaanisti. Elämän virta kutsuu hyppäämään arvaamattomaan syliinsä.

Saitko ajatuksesta kiinni? Koetko samoin tai eritavoin?
Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
  • Maailma on kaunis
Vs: Asioihin sitoutuminen
« Vastaus #1 : 17. Syyskuuta 2012 klo 20:02 »
  • Tykkää (0)

• Voisin luopua monista asioista joihin olen sitoutunut tällä hetkellä elämässäni. Koti on kuitenkin sellainen asia josta en ole valmis luopumaan. koti voi vaihtaa paikkaa ja kodissa voi asua muitakin ihmisiä, mutta haluan että minulla on paikka jonne olen aina tervetullut. Tilanteet muuttuu, ihmissuhteet muuttuu... kaikki muuttuu, mutta jos on avaimet kodiksi kutsuttuun asuntoon, kaikki on kunnossa. Kodittomana voi elää, mutta jossain on kuitenkin syötävä ja nukuttava hyvin.
    Kirjattu

Konna

• Vieras
    « Vastaus #2 : 17. Syyskuuta 2012 klo 21:31 »

Ilmaisin asiani ehkä huonosti - en minäkään pärjäisi ilman kotia. :) En vain tahtoisi sitoutua asumaan tietyssä paikassa.
    Kirjattu

Hviduri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Hviduri
    « Vastaus #3 : 17. Syyskuuta 2012 klo 22:49 »
  • Tykkää (0)

• En yleensä pidä asioihin sitoutumisesta tai spontaaniuden poistamisesta, johon
    nykyään tuntuu kaikki pyrkivän  :(
    Luovun mieluusti melkein kaikesta, kotia en halua, ainakaan perinteisessä mielessä.
    Se on yleensä siellä missä itse on ja reppu on ^^
    Muutamia asioita on jotkan haluan pitää mukana.

Kuten aikaisemmin jo sanottu: Elämän Virta kutsuu
    Kirjattu
    We lay in bed day after yesterday

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #4 : 17. Syyskuuta 2012 klo 23:11 »

^ On varsin ymmärrettävää, että kun ympärillä näkee asioihin sitoutumista ja spontaaniuden poistamista, tietynlaisena kapinaeleenä houkuttelee ajatus olla sitoutumatta mihinkään ja elää täysin spontaanisti. Olen itsekin kokeillut sellaista elämäntapaa, mutta valitettavasti pidemmän päälle ahdistunut. Niinpä olen asettunut jonnekin keskitielle – paitsi, etten oikeasti ole lainkaan asettunut, kun linjaukseni heiluvat keskitien puitteissa aika paljon. :)

Tällä hetkellä esimerkiksi tuntuu aivan ihanalta olla uudessa kodissa, mutta entisestä kodista halusin yhtä voimakkain tuntein pois, vaikka alun perin pidin siitä enkä loppuaikanakaan mitenkään inhonnut. Kolme vuotta samassa asunnossa riitti. Nykyiseen seurustelu- ja asuinkumppaniini olen melkoisen halukas sitoutumaan, ja minussa on ollut viime ajat heränneenä jonkinlainen vastareaktio nykyihmisten parisuhdesitoutumiskammoa kohtaan. Mutta yleisesti ottaen annan itselleni aina tilaa uusiutua, sisältä ulos ja joskus ulkoa sisällekin, joten mikäli jokin uusi "missio" kutsuu, olen valmis. 8)
    Kirjattu

Hviduri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Hviduri
    « Vastaus #5 : 18. Syyskuuta 2012 klo 00:22 »
  • Tykkää (0)

• ^
    Tämä kuullostaa varsin hyvältä tavalta.
    Tavallaan sitoutuva elämäntapa välillä kiehtookin, siinäkin on omat hyvät puolensa.
    Toisaalta pidän elämästä tien päällä ja tavaten ja kokien kaikenlaista, laidasta laitaan.
    Ehkä myöhemmin jotain muuta, ehkä ei  :sydamia
    Kirjattu
    We lay in bed day after yesterday

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 18. Syyskuuta 2012 klo 15:43 »
  • Tykkää (0)

• Asioihin sitoutuminen riippuu ihmisestä. Osa ihmisistä voi olla hyvin itsenäisiä ja pärjätä sitoutumatta mihinkään tai kehenkään. Osa taas sitten haluaa jotain pysyvämpää elämäänsä ja sen vuoksi asettuu aloilleen ja sitoutuu perheeseen ja työhön. Itse haaveilen joskus siitä että voisin olla täysin vapaa sitoutumisesta, mutta tiedän että se on omalla kohdallani vain haavetta ja että haluan oman asunnon sekä jonkin mukavan työn ja rakastettavan puolison. Tietenkin vaihtelu aina virkistää, mutta matkustamisessakin yksi hyvä puoli on se, että lopulta pääsee takaisin omaan ja turvalliseen kotiin läheisten ihmisten luokse :)
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #7 : 18. Syyskuuta 2012 klo 16:06 »
  • Tykkää (0)

• Reppureissaajan elämäntapa on kyllä kokemisen arvoista. Toisinaan todella rankkaa, mutta myös palkitsevaa. Luovuin itsekin lähes kaikesta omaisuudestani pari vuotta sitten ja kuljin ympäri Suomea laukku/reppu olalla. Kaikki mitä konkreettisesti tarvitsin oli mukana; vaatekerta, puhelin, puhelimen laturi, lompakko ja jotakin ruokaa. Se oli helppoa ja nopeaa vaan lähteä liikkeelle.

Niinkuin monet muutkin, minäkin kaipasin jotakin pysyvää elämääni. Totesin, että se on vaan yksinkertaisuudessaan se koti. En vieläkään pysy paikoillani pitkiä aikoja, enkä osiasi kuvitella asuvani samassa paikassa vuotta pidempään. Joku paikka on kuitenkin oltava, jonne voin mennä kun maailma tuntuu kaatuvan niskaan.
    Eipä sitä tiedä mihin se tuuli vie. Jokainen meistä  pyrkii kuitenkin kohti onnellisuutta. Toiset reissaavat, toiset pysyvät tyytyväisinä kotikulmillaan. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 20. Syyskuuta 2012 klo 20:53 »
  • Tykkää (0)

• Minulle on tärkeintä vapaus ja itsemääräämisoikeus niin henkilökohtaisessa kuin yhteiskunnallisessakin olemisessani. Molemmissa tapauksissa ne ovat toteutuneet aika hyvin. Meillä länsimaisilla ihmisillä on vapaus valita ja luoda merkityssisältö elämäämme, mutta sen verran minussa on eksistentialistia jäljellä, että mielestäni meidän on myös kannettava valinnoistamme vastuu. Siinäkään suhteessa minulla ei ole syytä valittaa.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

2tails

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 20. Syyskuuta 2012 klo 21:12 »
  • Tykkää (0)

• Hyviä kirjotuksia kaikilta, tietenkin erilaisissa elämäntilanteissa tohon sitoutumiseen on erilainen suhde. Kun löytää itsestään jotain sellasta rakkaudenkaltaista  :sydamia niin kannattaa sitoutua ainakin siihen rakkauteen, ei siihen mihin rakkaus osoittaa. Vähän niin kuin siihen ymmärtämiseen yleisesti ennemminkin kuin yhteen ymmärrettyyn asiaan. Jos sitoutuu kaikessa etsimään totuutta ja ja alistumaan siihen että se mikä on totta, niin ainakin on paremmat työkalut ryhtyä purkamaan ongelmia.

Tarkotan että jos on vaikka päihde-ongelmainen tai uhkapeliongelmainen, niin sen parantumisen edellytyksenä on niiden ongelmien havainnointi, ja kyky pystyä hyväksymään se totuus joka saattaa vähän pelottaakin. Että nyt tää meni pieleen. Suuremman ja pienemmän mittakaavan asioissa.

Tahtoisin sanoa et oon 100% sitoutunut, mut tyhmä mun ois sellasta väittää. Olis kai valettakin vielä ja tulis paha mieli. :)
    Yritän toisinaan yrittää olla.
    Kirjattu
    tr-tr-tr

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #10 : 23. Syyskuuta 2012 klo 22:44 »
  • Tykkää (0)

• Rakkaus on varmaan ainut asia mikä minua sitoo. :sydamia
    Rakkautta on myös se, että osaa päästää irti.
    Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 04. Huhtikuuta 2016 klo 19:21 »
  • Tykkää (0)

• Jos jonkin asian haluaa tehdä/hoitaa 10+ arvoisesti, on pakostikkin sitouduttava asiaan.
    Sitoutumaton tekee kaiken välttävästi/keskinkertaisesti, jos vain tyytyy sellaiseen niin mikäs siinä.
    Perfegtionistit on sitten aivan omaa kastia, he ovat vanginneet itsensä tavoittamattoman täydellisyyden hakuun.
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #12 : 12. Huhtikuuta 2016 klo 07:53 »

Koen että sitoutuminen on hyvä ja hieno homma ja pistää vastatusten itsensä kanssa, kohtaamaan kaikenlaisia asioita. Sitoutumisen ei tarvitse tarkoittaa homehtumista paikoilleen ja se on ehkä yks tärkeistä jutuista mitä oivaltaa sitoutumisen tiellä :D
    Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    Vs: Asioihin sitoutumine
    « Vastaus #13 : 12. Huhtikuuta 2016 klo 16:15 »
  • Tykkää (0)

• Aiunkor olet sitoutunut huolehtimaan jälkeläisestäsi ainakin 21 ikävuoteen asti, sitoudut jo ollessasi raskaana elämäntapojen pakollisella muutoksella. Et voinut käyttää sikiötä vaarantavia nautintoaineita, etkä riehua ylenmäärin keskenmenon uhalla.

Sitoutumattomuus riippumattomuus sekä täydellinen vapaus on ihmiselle utopiaa, aivoton kana voi sen sijaan vain syödä juoda ja lisääntyä. Variksen ja apinan elämä on jo sitten paljonkin monimutkaisempaa, ne huolehtii jopa jälkeläisistään.
    Sitoutumiskammoinen on myös vastuuntunnoton, ainakin minun näkökulmasta katsoen. Miten voin esim palkata työhön ihmisen joka ei sitoudu käymään töissä sovitun mukaisesti?

Jonihinkin elämän asioihin voi rakentaa sitoutumattomuuden, nämä elämän osa alueet antaa vapaudentunteen ja niistä vapautuvat voimavarat voikin sitten suunnata toisaalle. Itselläni se on esim velattomuus, vaikka loppupelissä kaikki raha on velkasitoumuksia. Jokainen seteli on vain lainapaperi toiselle palveluksesta, silti joidenkin elämäntarkoitus on vain haalia velkasitoumuksia ylen määrin. On se kummallista.
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    Vs: Asioihin sitoutumine
    « Vastaus #14 : 12. Huhtikuuta 2016 klo 17:19 »

Aiunkor olet sitoutunut huolehtimaan jälkeläisestäsi ainakin 21 ikävuoteen asti, sitoudut jo ollessasi raskaana elämäntapojen pakollisella muutoksella. Et voinut käyttää sikiötä vaarantavia nautintoaineita, etkä riehua ylenmäärin keskenmenon uhalla.

Heh, joo mut ei oikeastaan tullut kuvaamasi kaltaista elämäntapojen pakollista muutosta, koska olin jo muutenkin päihteettä, mitä nyt elämäntilanne oli aikalail paskin mahdollinen lapsensaantiin juuri silloin. Ennemminkin pakkomuutos tuli siinä kohti, kun muksu syntyi, sitoutuminen tavallaan tiukemmin yhteiskuntaan ja sen kontrollielimiin.. Tuli uudenlaisia paineita siihen millaisen ulosannin sitä itestään ja perheestään antaa ja mihin muihinkin juttuihin kuin lapseen kannattais ehkä sitoutua, kuten ton korkeakoulutuksen loppuunvetämiseen.
    Ennen sain mennä miten halusin, mihin päivänaikaan halusin, mutta nykyään sit mietin mitä kehtaa tehdä ja oon enemmän varautunut muiden ihmisten nähden, koska tämmönen rastapää aika usein herättää ennakkoluuloja. Ennen ennakkoluuloisuus ei haitannut ja oli ok olla ulkopuolella kaikista perinteisistä sosiaalisista kuvioista, nykyään yritän vieläkin totutella muihin äiteihin ja mummoihin ja sensemmosiin täteihin ja setiin :D onneks on mahdollisuus keskittyä muksujen touhoihin, jos ei yhteistä maaperää löydy. Mihinkään oikeesti pätevään roolin esittämiseen musta ei kylläkään ole.
    Kirjattu