Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Hyvä vai paha hengellisyys? - 2

Napu

• Vieras
Vs: Hyvä vai paha hengellisyys?
« Vastaus #15 : 26. Helmikuuta 2021 klo 17:26 »

Olkoonkin totuuksia yksi niin ei varmaan voi kieltää kenenkään kokemusta ja olemassaoloa siinä yhdessä totuudessa vaikka se poikkeaiskin siit omasta jutusta. Siks musta on parasta nähdä ja hyväksyä että kaikkea on ja kaikkee tapahtuu ja kaiken on siten jopa välttämätöntä olla aina sen verran totta. Tietenkin jokaisen suhtautuminen vaihtelee niiden omien ominaisuuksien ja näkökulmien kautta eri asioihin.
Kirjattu

annikap

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 27. Helmikuuta 2021 klo 21:52 »
  • Tykkää (0)

• Olen uskonnon uhri siis minulle hengellisyys on uhka ei mahdollisuus. En luota guruun. Mutta mottoni on : elä ja anna muiden elää. Filosofianopettaja vertasi totuutta taloon näkee sen eri kulmista riippuu mitä puolta kävelee mutta sama rakennus joka kulmasta. Jos yksi seinä on sininen ja toinen punainen se joka näkee sinisen sanoo: tämä talo on sininen. Toinen luulee punaiseksi. Ehkä sisällä keltainen seinä!! Kuka tietää en usko että kukaan. 
    Kirjattu

Napu

• Vieras
    « Vastaus #17 : 28. Helmikuuta 2021 klo 10:07 »

Uskonnoissa ikävintä on mun mielestä se, että ei muka vois kuulla ja luottaa myös muihin juttuihin ja kasvattaa tavallaan henkistä pääomaa yli joidenkin rajojen... Kuitenkin meitä täällä maapallolla on jokunen :D ja sit on kulttuureja, tarinoita, tapoja, heimoja, sukuja, kaikkee mahdollista monipuolisesti. Menee jotenki natsiksi, jos aina paasaa vaan yhtä totuutta ja järjestelmää (mitä uskonnot usein osaltaan ovat) , mutta joillekin se just vaan on totta. Mä joskus triggeröidyn jos mua joku edes leikillään ns. koettaa käännyttää, mutta tavallaan se on osaksi (jostain näkökulmasta käsin) ihan vaan omaa epävarmuutta ja ns. keskeneräisyyttä, josta kuitenki vähän kuin ihmisenä digailen (; sillee pidän hengellisyyttä hyvänä että on mahdollisuus tunnustella vaikkapa nyt sit jotain keskeneräisyyttä ja kasvua, vaikka en nyt menis sellaistakaan kenellekään pakottamaan jonain ainoana oikeana juttuna. Joillekin varmaan on parasta ankkuroitua ja luottaa tiettyihin juttuihin, ja jopa rajoittaa sitä kirjoa. Parasta musta on luottaa siihen fiilikseen että mikä resonoi ja tavallaan sallia mahdollisuuden kehittyä ja funtsia asioita, nähdä ja kokea.
    Kirjattu

Napu

• Vieras
    « Vastaus #18 : 28. Helmikuuta 2021 klo 19:43 »

Natsiksi haukkuminen on rumaa, mutta eikö se kärjistetysti mene niin? Että vain jos otat vaikka tän kasteen ja toistat näitä rukouksia, voit pelastua helvetiltä ja muu on pakanallista ja syntistä. Tästä olen siis joskus kirjakristityn kanssa vääntänyt, että ihan kuinka soma ja Jumalan luoma lapsi missä vain päin maailmaa syntyy ja vaikka pian kuolee, niin auttamattomasti kohtalo olis helvetti, koska ei ole kastetta Kristuksen nimeen jne.. Tästä syystä mä en kykene tunnustamaan mm. kristinuskoa, ja muitakin mietin myös kriittisesti. Vaikka monissa uskonnoissa on lämpöisiä yhteisöjä, niin monesti niissä on myös ongelmia. Meen sit mieluummin vaikka helvettiin. (:

Musta hengellisyys taas on sellainen joustavampi yhteys Jumalaan/maailmaan/henkeen/luontoon ja muihin ihmisiin. Silloin saa myös vähän ajatella ja kuulostella ja fiilistellä. On kuin erilaisia silmälaseja tai keinoja millä voi tarkkailla asioita, maailmaa ja itseään.
    Kirjattu

peppi_pitkätossu

• Vieras
    « Vastaus #19 : 05. Maaliskuuta 2021 klo 08:23 »

Suttenkoistulle: Jos olisit lukenut alkuperäiset viestit avoimella mielellä, ja jos sulla olis ollut kiinnostusta perehtyä itse aiheeseen josta oli kyse, ja olisit myös katsonut videot jotka siinä oli liitteenä, niin se olisi ollut pohja rakentavalle keskustelulle.

Kirjoitin aiheesta tähän ketjuun, koska se sopi tähän samaan aiheeseen niin hyvin, hyvä vai paha hengellisyys, ja joku täällä jo aiemminkin oli myös pohtinut new agen mahdollista pimeää puolta. Yritin kirjoittaa viestin loppuun mahdollisimman selkeästi, ettei viestin sanoma ole se, mihin kenenkin tulee uskoa, eli kukin saa uskoa siihen mikä tuntuu hyvältä. Tarkoitus oli vain tuoda esille keskustelua aiheesta, mikä on omasta mielestäni erittäin mielenkiintoinen. Jos opiskelisin teologiaa, tekisin aiheesta varmastikin jonkun gradun. Aihe on erittäin syvällinen ja mielenkiintoisen siitä tekee se, että niin moni ihminen on henkilökohtaisesti kokenut ja oivaltanut saman, itseni mukaan lukien. Viestissä luki, että sen tarkoitus on täyttynyt, mikäli se tavoittaa edes yhden jolle aiheesta olisi apua. Tämä siksi, että kyseessä oli mm. juttua tiettyjen harjoitusten riskeistä ja vaaroista (esim. OBE), joten mikäli se olisi tavoittanut esimerkiksi jonkun okkultismista tms. kiinnostuneen, olisi hän voinut saada siitä hieman erilaista tietoa, ja harkintaa päätökseen avata okkultistiset ovet ja yhteyden henkimaailmaan. Kyseiset harjoitukset vaativat oikeasti tietoa asioista, mutta monesti new age liike kannustaa ihmisiä tekemään painavia asioita liian kepeästi ja varomattomasti, eivätkä ihmiset sitten välttämättä loppupeleissä tiedä, mitä tekevät ja minkä kanssa ovat tekemisissä. Tämä voi sitten lopulta kääntyä aika ikäväksi yllätykseksi, ja sillä voi olla pahoja ja negatiivisia seuraksia elämään. Moni on tämänkin kokenut, itsenikin mukaanlukien.

On täysin ymmärrettävää, jos näkemys kristinuskosta on noin negatiivissävytteinen. Kristinuskossa ei kuitenkaan ole lainkaan kyse kuvailemastasi uskonnosta... Monesti nykyään moni kutsuukin itseään mielellään ennemmin Kristuksen seuraajaksi! He eivät ole niitä, jotka tuomitsevat toisia ja lyövät Raamatulla päähän. Kyse on hengellisyydestä, ja siitä, että on juurikin siinä oikeassa hengessä. Monelle kristinusko aiheuttaa vastarintaa ja vieroksuntaa, mutta loppupeleissä kyseessä on yllättävän syvällinen juttu tässä maailmassa, jota on ihan mielenkiintoista tutkia, mikäli hengelliset jutut kiinnostaa. Jos olisit yhden videon siitä alkuperäisestä viestistä katsonut, niin olisit saanut ehkä uutta näkökulmaa siihen, että mistä johtuu että osa ihmisistä esim. kristinuskonkin sisällä toimii sitä itseään vastaan ja ns. "väärässä hengessä".

Vähän arvelinkin, että kyseessä on ehkä liian iso aihe tänne foorumille, ja se vaatii oikeasti kattavamman avauksen ja vastaanottajilta avarakatseisuutta sekä tahtoa tarkastella asioita eri näkökulmasta, kuin mihin on tiukasti tottunut. Ja koska vastaukseksi tuli vain jotakin mikä vain lähinnä hipaisi itse aihetta ja vastasi johonkin ihan muuhun, meni varmaan ymmärrettävästi aika nopeasti fiilis... En vain jaksa. En tullut tänne väittelemään mistään. Kukin saa uskoa mihin haluaa tai olla uskomatta. Tarkoitus oli keskustella aiheesta hyvä vai paha hengellisyys, tutkia mm. pahan sekä paholaisen luonnetta jne.

Itse uskon, että totuuksia on vain yksi, mutta sitä ei tarvitse edes liittää kristinuskoon. annikap:n mainitsemaa filosofista esimerkkiä lainaten, jokainen näkee talon eri värein, mutta faktahan on se, että talo on. Siitä ei pääse mihinkään, vaikka kukaan ei näkisi itse taloa. Mutta silläkään ei ole väliä, jos vain olisi keskittynyt alkuperäiseen sisältöön ja päätynyt pohtimaan sitä...

Harmi, että sulle tuli vain lähinnä tarve puolustautua, ja harmi, jos Jeesus (tai luulen että oikeastaan varmaankin loppupeleissä vain sinun käsitys aiheesta) herättää noin paljon vihaa sussa. En ehkä tästä syystä jaksa mistään hengellisestä aiheesta enempää edes yrittää keskustella, koska se vaatii ehkä enemmän avarakatseisuutta ja halua edes yrittää ymmärtää asioita. ❤️

Ciao! :)

Kirjattu

Napu

• Vieras
    « Vastaus #20 : 07. Maaliskuuta 2021 klo 15:24 »

Ai se video minkä postasit, missä joku jannu selitti new agen vaaroista ja miten oli nähnyt tai kokenut Jeesuksen?
    En löydä enää linkkiä,mutta sellaisen katsoin. Kukin taaplaa tyylillään.

Voi vaikka ajatella että hengellisyydessä on erilaisia genrejä. (:
    « Viimeksi muokattu: 07. Maaliskuuta 2021 klo 15:38 kirjoittanut Suttenkoistu »
    Kirjattu