Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Luonnonläheinen asuminen, minimalismi - 1

klausss

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Luonnonläheinen asuminen, minimalismi
« : 01. Lokakuuta 2015 klo 11:02 »
  • Tykkää (1)

• Miten muut foorumilaiset asustaa? Perinteisesti vai kenties ei niin perinteisesti?

Olen asustellut nyt muutaman vuoden asuntovaunussa ja huomannut, että ''elintasoa'' laskemalla voi nostaa huimasti elämäntasoa. Kirjoilla olen poste restantessa eli virallisesti koditon! Kodittomuus tuntuu hyvältä. Työntekoa voi vähentää, kun ei ole enää ns. ''pakolisia menoja'' ja  lisäksi rahat riittävät paremmin kuin hyvin. Haaveilen luonnonläheisemmästä asumisesta suhteellisen askeettisissa oloissa kuitenkin nykyajan teknologiaa hyväksikäyttäen. Rakentelenkin parhaillaan väyrysen luvatonta jalasmökkiä omalle saarelleni!

On turha maksaa tyhjästä tilasta ja tarpeettomista esineistä. Perustarpeet kun saa tyydytettyä niin onnellisuutta varallisuus ei tuo.

Onko sinulla vaihtoehtoinen asumus?
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Luonnonläheinen asuminen, minimalismi
    « Vastaus #1 : 01. Lokakuuta 2015 klo 16:58 »
  • Tykkää (0)

• Kiinnostava kuvio kyllä Klaus.

Itse asustelen pienessä 70-luvulla rakennetussa omakotitalossa vaimon, 4 kissan ja koiran kanssa. Haasteena on se, että remonttitarpeet ovat paljon suuremmat kuin mahdollisuutemme tehdä niitä. Itse emme osaa juuri pintaremonttia isompaa tehdä, ja koska esim. katto pitäisi uusia melko pian, on yhtälö melko vaikea. Lisäksi työmatkani on 1.5h suuntaansa, eli sijaintikin on meille huono. Olemmekin siksi suunnittelemassa ensi vuonna talon myymistä ja muuttamista takaisin lähemmäs Helsinkiä. Se on tylsä juttu, koska rakastamme luontoa ja rauhaa, mutta valitettavasti pelkällä rakkaudella ei makseta laskuja.

Jossain välissä haaveilin vielä pihasaunasta, kodasta ja paljusta pihalla. Niissä olisi päässyt paremmin mökkitunnelmaan, mutta tosiaan, koska fyrkat eivät riitä edes pakollisiin investointeihin, on nuo haaveet pitänyt haudata.
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #2 : 02. Lokakuuta 2015 klo 00:10 »
  • Tykkää (0)

• Minä asun tällä hetkellä yhdessä vaimoni kanssa kaksiossa pienkerrostalossa, noin 1000 asukkaan kylässä. Asumiskulut ovat meilläkin aika pienet, vaikka kaikki tavanomaiset mukavuudet on.

Olen kuitenkin vuosien varrella asunut myös vanhempien luona, opiskelija-asuntolassa niin omassa kuin jaetussakin huoneessa, yksin omassa asunnossa, parissakin eri kimppakämpässä kaverien kanssa, sekä tien päällä ilman vakituista osoitetta enimmillään vuoden verran, jolloin koti oli päivästä riippuen joko teltta, hostel, majatalo tai majapaikka jonkun paikallisen luona. Kaikissa on ollut omat hyvät ja huonot puolensa, on mielenkiintoista kokeilla erilaisia asumismuotoja.

Arto
    Kirjattu

klausss

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 02. Lokakuuta 2015 klo 15:35 »
  • Tykkää (0)

• Itelläkin oli tuo vaimokokelas, joka lähinnä jarrutti poikkeavaan elämäntapaan pyrkimyksiäni. Noh, ei jarruta enää. Harmilisen moni ihminen kuvittelee pakolliseksi kaikki yleisen hyväksynnän standardit täyttävät elämäntavat. Totuushan on, että elintason ylläpitämisestä ei kannata maksaa, sillä se on suoraan pois vapaa-ajasta. Mielestäni riittävän ja erittäin nautinnollisen elintason voi saavuttaa suhteellisen vähällä rahalla, kun järjestää asiat niin, että ylläpitokustannukset pysyy mahdollisimman alhaisina. Mielestäni on järjetöntä orjuuttaa itsensä asuntolainalla vuosikymmeniksi.

Elämäni on liiallista työntekoa lukuunottamatta loistavaa. Oman maan kun saa maksettua niin helpottaa. Maalta omaa maata saa melko halvalla. Omaan saareeni mahtuisi useampikin samanlainen mökki, mitä itselleni olen rakennellut.
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #4 : 02. Lokakuuta 2015 klo 23:57 »
  • Tykkää (0)

• Harmilisen moni ihminen kuvittelee pakolliseksi kaikki yleisen hyväksynnän standardit täyttävät elämäntavat. Totuushan on, että elintason ylläpitämisestä ei kannata maksaa, sillä se on suoraan pois vapaa-ajasta.

Elintason ylläpitämisestä kannattaa maksaa siinä määrin, kun kokee sen itselleen tarpeelliseksi ja sopivaksi. Korkeammasta elintasosta pelkästään yleisen hyväksynnän vuoksi ei kannata.

Sopiva taso on aika yksilöllistä - esimerkiksi asunnoksi jollekin riittää teltta, toiselle pikku mökki, kolmas kaipaa vähän enemmän tilaa ja mukavuuksia. Jos elää yhdessä jonkun kanssa niin sitten pitää olla joko hyvin samansuuntaiset ajatukset tai tehdä kompromissi joka kelpaa molemmille.

Elintasosta maksaminen suoraan pois vapaa-ajasta - sanoisin että riippuu tapauksesta. Kalliin asunnon ostoa varten otetun lainan maksaminen kymmenien vuosien ajan varmasti vähentää vapaa-aikaa. Sen sijaan tietyt mukavuustarvikkeet voivat myös lisätä sitä. Esimerkiksi sinunkin kaavailemasi kaasujääkaappi ja -liesi taatusti nopeuttavat ruoanlaittoa verrattuna siihen että kokkaisi avotulella ja yrittäisi säilyttää elintarvikkeet ilman jääkaappia. Polkupyörällä tai autolla pääsee liikkumaan nopeammin kuin kävellen, jne.

Arto
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 16. Lokakuuta 2015 klo 09:35 »
  • Tykkää (0)

• Olen asustellut nyt muutaman vuoden asuntovaunussa ja huomannut, että ''elintasoa'' laskemalla voi nostaa huimasti elämäntasoa. Kirjoilla olen poste restantessa eli virallisesti koditon! Kodittomuus tuntuu hyvältä. Työntekoa voi vähentää, kun ei ole enää ns. ''pakolisia menoja'' ja  lisäksi rahat riittävät paremmin kuin hyvin.
    On turha maksaa tyhjästä tilasta ja tarpeettomista esineistä. Perustarpeet kun saa tyydytettyä niin onnellisuutta varallisuus ei tuo. Onko sinulla vaihtoehtoinen asumus?

Ei ole vaihtoehtoista asumusta, mutta ajatus moisesta kiinnostaa ainakin ajatuksen tasolla kovasti. Kertoisitko lisää tilanteestasi ? Sanot asuvasi asuntovaunussa. Minkälaisessa paikassa, jossain perheen tiluksilla tms ? Sähkönsaanti ? Lämmitys ? Ennenkaikkea talviaika askarruttaa, kuin olet sen ratkaissut ? Itse asun ihan perus kerrostalossa, tilaa omaan käyttöön tarpeeksi, mutta todennut, että vähemmälläkin tulisin toimeen. Kiinnostava aihe kaikenkaikkiaan.
    Kirjattu

amelia

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 19. Lokakuuta 2015 klo 16:11 »
  • Tykkää (0)

• Mä olen myös asunut asuntovaunussa. Tällä hetkellä kerrostalossa, mutta suunnitelmissa taas toivottavasti jossain kohtaa asuntovaunuun kömpiä.
    Meillä oli vaunu sellaisella ympärivuotisella paikalla leirintäalueella niin oli oma sähkötolppa. Lämmityksenä oli sähkölämmitys. Talviaika ei ollut paha kun vaunu oli talvimallia eli hyvin eristetty. Kyllä siellä lämmin oli eikä lämmityskään mitään maltaita maksanut. Kaiken kaikkiaan se oli ihana kokemus. Oli oma piha ja tosi rauhainen ja syrjäinen alue missä oli muutama muukin koko vuoden asuja. Se vaunupaikka oli muistaakseni vuodelta about 200e eli ihan hullun halpaa verrattuna vuokra-asumiseen.:D Kaiken kaikkiaan se oli tosi positiivinen kokemus ja voisin muuttaa hyvin sinne uudestaan. Vaunussa meitä asui minä, poikaystävä ja kissa ja hyvin mahduttiin ja viihdyttiin  ^-^
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 19. Lokakuuta 2015 klo 20:57 »
  • Tykkää (0)

• Mä olen myös asunut asuntovaunussa. Meillä oli vaunu sellaisella ympärivuotisella paikalla leirintäalueella niin oli oma sähkötolppa. Lämmityksenä oli sähkölämmitys.
    Se vaunupaikka oli muistaakseni vuodelta about 200e eli ihan hullun halpaa verrattuna vuokra-asumiseen.:D

Tarkennatko hiukan. Jos vaunupaikka maksoi tuo pari sataa niin kai siitä sähköstä jotain piti eriksen maksaa ? Entä vesi tms maksuja leirintäalueen palveluista ? Missäpäin Suomea majailitte ?
    Kirjattu

amelia

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 20. Lokakuuta 2015 klo 14:46 »
  • Tykkää (1)

• Sähköstä maksettiin kulutuksen mukaan, mittarista siis tarkistettiin. En muista mitään tarkkoja hintoja mutta hyvin edullista se oli. Vesi oli maksutonta eli sai vaunun omat vesisäiliöt täyttää ilmaiseksi ja lisäksi käyttää leirintäalueen suihkuja. Lisäksi leirintäalueen vessat, ruoanlaittopiste ja oleskelutila missä oli esim telkkari oli vapaasti käytössä. Saatiin sellainen yleisavain millä näihin pääsi.  :) Aika samoissa hinnoissa nämä menee ympäri suomen vaunupaikoilla, tosin Helsingin seudun leirintäalueet taitavat olla aika paljon kalliimpia. Me oltiin varsinais-Suomessa missä kaikki hinnat on aika kohtuullisia.
    Kirjattu

klausss

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 24. Lokakuuta 2015 klo 19:27 »
  • Tykkää (1)

• Ite asustellut nyt 2-vuotta/kesää työpaikan pihassa diilillä paikka,sähköt ja vedet vartioinnista. Eli kun oleskelen kotosalla ja joku tulee firman pihaan nii tsekkaan millä asialla liikkuu. Ei mitään velvotteita olla paikalla sillon kun ite en halua. Talvi ongelman olen ratkaissut samalla tavalla kuin linnut, eli lentämällä etelään. Nyt onkin 4.11.2015 menolippu Vietnamiin ja paluulippua ei vielä ole. Työni on todella kesäsesonki painotteista, niin talvella pääsee irrottelemaan. viime vuonna 4kk tänä vuonna 3-4kk. Kun ei ole muita huolehdittavana ja ainoa kiinteäkulu on ruoka, jää rahaa paljon säästöön.
    Kirjattu