Hei, onko täällä muita, jotka kärsivät/potevat välillä ehkä kovastikin ns. maailmantuskaa? Epäekologisuus, -eettisyys, sorto, liiallinen itsekyys, sodat, syrjintä, ahdasmielisyys, väkivalta, ahneus, julmuus yms. ahdistaa? Meikäläistä kaikki tällainen järjettömyys tai ajattelemattomuus ja julmuus ahdistaa. Välillä kovastikin. Ja ihan liikaa. Olen pohtiva, syvällinen, herkkä ja lapsuudessani ja nuoruudessani traumatisoitunut ihminen, siksi ehkä reagoin välillä turhankin(?) voimakkaasti näihin. Välillä vaan tuntuu sietämättömältä elää täällä näin järjettömässä ja julmassa maailmassa ja minun on vaikea käsittää sitä miten ihmiset kykenevät moisiin kamaliin tekoihin itseään, toisiaan, luontoa ja muita eliölajeja kohtaan. Tuntuu, että ihmiskunnan suurin ongelma on liiallinen itsekeskeisyys, kapeakatseisuus ja ajattelemattomuus. Se, että asioita ei kyetä ajattelemaan kovin pitkälle ja laajanäköisemmin. Ja jonkin näköinen empatian puute. Tai jotenkin rajoittunut empatiakyky. Liian monien elämä pyörii vain oman navan ja elintason nostattamisen ympärillä samaan aikaan, kun esim. toisella puolen maapalloa satoja miljoonia ihmisiä kuolee aliravitsemukseen ja sellaisiin sairauksiin tai tulehduksiin, joita ei heillä esim. täällä meidän hyvinvointi valtiossa olisi tai ne saataisiin kyllä riittävällä hoidolla hoidetuiksi.
Pohditteko paljon tällaisia juttuja? Kärsittekö niistä? Jos pohditte näitä, niin mikä auttaa teitä pysymään edes jotenkin järjissänne ja halukkaana jatkaa tätä maanpäällistä eloa? Itse vietän ehkä liikaakin tällaisien asioiden ympärillä, mutta en voi sille mitään, että ne kiinnostavat minua tai en yksinkertaisesti kykene sulkemaan niiltä silmiäni. Koen näkeväni tämän meidän häiriintyneen narsistisen kulttuurinkin lävitse, jossa aina joitain sorretaan ja itse menestytään toisten polkemisen kustannuksella. Lisäksi olen kasvattanut ympäristötietoisuuttani ja tiedän vähäsen siitä kuinka huonolla tolalla maailman tila meidän ihmisten aikaan saannosta on. Valoa tähän kuitenkin tuo se, että tiedän myös, että meissä ihmisissä olisi potentiaalia toimia toisin ja tehdä koko maailman hyvinvoinnin eteen paljon asioita. Siis parantaa globaalia tilannettamme, rutkastikin. Mutta sitten minuun epätoivoa luo se, että tiedän liiankin monien, varmaan valtaosan ihmisistä vähät välittävän tällaisista asioista, kun se elämä vaan pyörii sen oman p*rseen ympärillä ja se tyydyttää. Ei haluta avata silmiä ja jos joku yrittää ohjeistaa kestävempään elämään, niin se koetaan uhkana ja siitä suututaan.
Itse olen tullut nyt siihen tulokseen, että näihin asioihin on vaan otettava välillä etäisyyttä. Pistettävä aivot "nollatilaan", siis pitää yrittää aina välistä lopettaa ajattelu ja "leikkiä aivokuollutta", olla möllöttää vain. Sitten luovan työn tekeminen, esim. askartelu yms. taiteilu antaa mielekästä lisäpainoa tai vaihtelevuutta tähän. Se tuo iloa ja siinä saa ajatuksiaan vähän muualle. Tosin tässäkin välillä mietityttää ekologisuus asiat, eli se kuinka tulee turhaa kulutettua luonnon varoja tosiasiassa hyödyttömiin askarteluihin ja maalauksiin, mutta yritän antaa sitä itselleni anteeksi, katsoa siis ilmeisesti vähän läpi sormien, mutta kuitenkin niin, etten mitenkään liikaa lähde tuhlailemaan askartelu materiaaleja. Olen siis säästeliäs ja järkevä niitä käyttäessäni.
Lisäksi minua vituttaa se, että meidän yhteiskunta on rakennettu kamalan riiston varaan. Jos et omaa kunnolla rahaa, sinun on vaikeampaa kuluttaa eettisesti ja ekologisesti. Joudut maksamaan huomattavasti enemmän ostaessasi luomua ja ekologista reilunkaupan tavaraa. Pääset reippaasti halvemmalla, kun ostat sellaisia asioita, joilla tuet ympäristön tuhoutumista ja epäeettisiä työoloja.
Joo. Ja sitten liikunta on toinen juttu, millä saa välillä nollattua päätä ja liikunnan harrastaminenkin voi olla aika ekologista, kun vaan harrastaa sitä ekologisesti.
Mutta millaisia kokemuksia ja mietteitä teillä näistä asioista on? Minusta olisi ihanaa keskustella vertaistuellisessa ilmapiirissä maailmantuskasta, mutta toki kaikenlaiset mielipiteet ja näkemykset ovat tähänki keskustelun avaukseen tervetulleita.