Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Maailmantuska - 1

Mooses

• Uushippi
  • **
  • Poissa Poissa
Maailmantuska
« : 05. Marraskuuta 2015 klo 19:22 »
  • Tykkää (1)

• Hei, onko täällä muita, jotka kärsivät/potevat välillä ehkä kovastikin ns. maailmantuskaa? Epäekologisuus, -eettisyys, sorto, liiallinen itsekyys, sodat, syrjintä, ahdasmielisyys, väkivalta, ahneus, julmuus yms. ahdistaa? Meikäläistä kaikki tällainen järjettömyys tai ajattelemattomuus ja julmuus ahdistaa. Välillä kovastikin. Ja ihan liikaa. Olen pohtiva, syvällinen, herkkä ja lapsuudessani ja nuoruudessani traumatisoitunut ihminen, siksi ehkä reagoin välillä turhankin(?) voimakkaasti näihin. Välillä vaan tuntuu sietämättömältä elää täällä näin järjettömässä ja julmassa maailmassa ja minun on vaikea käsittää sitä miten ihmiset kykenevät moisiin kamaliin tekoihin itseään, toisiaan, luontoa ja muita eliölajeja kohtaan. Tuntuu, että ihmiskunnan suurin ongelma on liiallinen itsekeskeisyys, kapeakatseisuus ja ajattelemattomuus. Se, että asioita ei kyetä ajattelemaan kovin pitkälle ja laajanäköisemmin. Ja jonkin näköinen empatian puute. Tai jotenkin rajoittunut empatiakyky. Liian monien elämä pyörii vain oman navan ja elintason nostattamisen ympärillä samaan aikaan, kun esim. toisella puolen maapalloa satoja miljoonia ihmisiä kuolee aliravitsemukseen ja sellaisiin sairauksiin tai tulehduksiin, joita ei heillä esim. täällä meidän hyvinvointi valtiossa olisi tai ne saataisiin kyllä riittävällä hoidolla hoidetuiksi.

Pohditteko paljon tällaisia juttuja? Kärsittekö niistä? Jos pohditte näitä, niin mikä auttaa teitä pysymään edes jotenkin järjissänne ja halukkaana jatkaa tätä maanpäällistä eloa? Itse vietän ehkä liikaakin tällaisien asioiden ympärillä, mutta en voi sille mitään, että ne kiinnostavat minua tai en yksinkertaisesti kykene sulkemaan niiltä silmiäni. Koen näkeväni tämän meidän häiriintyneen narsistisen kulttuurinkin lävitse, jossa aina joitain sorretaan ja itse menestytään toisten polkemisen kustannuksella. Lisäksi olen kasvattanut ympäristötietoisuuttani ja tiedän vähäsen siitä kuinka huonolla tolalla maailman tila meidän ihmisten aikaan saannosta on. Valoa tähän kuitenkin tuo se, että tiedän myös, että meissä ihmisissä olisi potentiaalia toimia toisin ja tehdä koko maailman hyvinvoinnin eteen paljon asioita. Siis parantaa globaalia tilannettamme, rutkastikin. Mutta sitten minuun epätoivoa luo se, että tiedän liiankin monien, varmaan valtaosan ihmisistä vähät välittävän tällaisista asioista, kun se elämä vaan pyörii sen oman p*rseen ympärillä ja se tyydyttää. Ei haluta avata silmiä ja jos joku yrittää ohjeistaa kestävempään elämään, niin se koetaan uhkana ja siitä suututaan.

Itse olen tullut nyt siihen tulokseen, että näihin asioihin on vaan otettava välillä etäisyyttä. Pistettävä aivot "nollatilaan", siis pitää yrittää aina välistä lopettaa ajattelu ja "leikkiä aivokuollutta", olla möllöttää vain. Sitten luovan työn tekeminen, esim. askartelu yms. taiteilu antaa mielekästä lisäpainoa tai vaihtelevuutta tähän. Se tuo iloa ja siinä saa ajatuksiaan vähän muualle. Tosin tässäkin välillä mietityttää ekologisuus asiat, eli se kuinka tulee turhaa kulutettua luonnon varoja tosiasiassa hyödyttömiin askarteluihin ja maalauksiin, mutta yritän antaa sitä itselleni anteeksi, katsoa siis ilmeisesti vähän läpi sormien, mutta kuitenkin niin, etten mitenkään liikaa lähde tuhlailemaan askartelu materiaaleja. Olen siis säästeliäs ja järkevä niitä käyttäessäni.

Lisäksi minua vituttaa se, että meidän yhteiskunta on rakennettu kamalan riiston varaan. Jos et omaa kunnolla rahaa, sinun on vaikeampaa kuluttaa eettisesti ja ekologisesti. Joudut maksamaan huomattavasti enemmän ostaessasi luomua ja ekologista reilunkaupan tavaraa. Pääset reippaasti halvemmalla, kun ostat sellaisia asioita, joilla tuet ympäristön tuhoutumista ja epäeettisiä työoloja.

Joo. Ja sitten liikunta on toinen juttu, millä saa välillä nollattua päätä ja liikunnan harrastaminenkin voi olla aika ekologista, kun vaan harrastaa sitä ekologisesti.

Mutta millaisia kokemuksia ja mietteitä teillä näistä asioista on? Minusta olisi ihanaa keskustella vertaistuellisessa ilmapiirissä maailmantuskasta, mutta toki kaikenlaiset mielipiteet ja näkemykset ovat tähänki keskustelun avaukseen tervetulleita.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    Vs: Maailmantuska
    « Vastaus #1 : 05. Marraskuuta 2015 klo 19:24 »
  • Tykkää (0)

• Niin, ja lisätään vielä, että kun pääsee tekemään jotain konkreettista esim. luonnon tilan parantamisen eteen, helpottaa sekin vähän omaa maailmantuskaani. Se voi olla jokin ihan pieni juttukin vain, esim. keretä roskia luonnosta. Vaikka kyllä sekin v*tuttaa, kun joutuu sieltä joidenkin urpojen paskoja noukkimaan, siivoaisivat itse roskansa! Tai siis: LOPETTAKOON ROSKAAMISENSA.
    « Viimeksi muokattu: 05. Marraskuuta 2015 klo 19:30 kirjoittanut Mooses »
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 06. Marraskuuta 2015 klo 03:25 »
  • Tykkää (0)

• Tuo on kyllä totta, että täytyy muistuttaa itseään siitä, ettei yksin ole vastuussa tästä kaikesta, vaan voi vain kantaa oman kortensa kekoon, pyrkimällä itse parhaaseen, mihin sitten kukakin lähtökohdistaan kykenee. Ja tieto lisää tuskaa. Mutta mielummin kyllä sitten kärventelen tuskissani ja yritän omalta osin, yhtenä pikkuruisena ihmisenä, pelastaa maailmaa ja sivistää itseäni lisää tarpeelliseksi kokemillani asioilla, kuin vain eläisin pää pensaassa ja suorittaisin jotain typerää, pinnallista ja kestämätöntä länsimaalaista elämää. Todellakin näin. Tietoa on paljon olemassa ja myös saatavilla, siksi onkin varmaan tärkeää opetella etsimään laadukasta tietoa siitä, mistä sitä sitten haluaakin löytää.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 10. Marraskuuta 2015 klo 22:25 »
  • Tykkää (2)

• Tätä asiaa lisää miettiessäni olen tullut siihen tulokseen, että toi etäisyyden otto maailmantuska-asioihin on ainakin minulle välistä hyvin tärkeää, saati itsestään huolehtiminen, siis huolehtiminen siitä, että voi hyvin, elää terveesti. Siten pää ei uhkaa pimahtaa niinkään helposti. Kun muistaa rakastaa itseään siinä välissä.

Aloituksessa vähättelin luovuuteni toteuttamista esim. askarrellen ja maalaillen. Ja koin syyllisyyttä siitä, että kulutan siinä turhaa luonnonvaroja. Aloitin juuri lukemaan Sylvi-Sanni Mannisen kirjaa "Outolintu, erilainen -Tutkimusraportti yliherkästä väri-ihmisestä muotojen yhteiskunnassa" ja siellä hän kirjottaa seuraavanlaisesti: "Kun lapsilta (ja aikuisilta) kielletään syvälliset taide-elämykset muka turhina, sielunelämä väistämättä pirstoutuu.". Tämä sai minut takaisin arvostamaan luovuuteni toteuttamista ja lakaisemaan syyllisyyden tuntoja harteiltani asian suhteen. Luovuuden toteuttaminen voi olla siis tuikitärkeää ihmisen sielunelämälle, mahdollisesti oikea henkireikä hyvinvoinnille. (Henkireikä hyvinvoinnille siksi, koska näen, että jos ihminen elää erillään sielustaan hän sairastuu helpommin ja vakavemmin ja elää elämäänsä onnettomana. Uskon niin, että esim. tässä meidän yhteiskunnassa ja kulttuurissa valtaosin ihmiset elevät erillään sieluistaan, koska eletään kaikessa nyky kulttuurimme narsistisuudessa hyvin sielutonta elämää. Tosi pinnallista ja itsekeskeistä, ei mitenkään aitoa.) Eli jatkan mukavana vastapainona elämässäni luovuuteni vapaata kukoistamista erilaisen materiaalisen taiteen teon muodossa, mutten materiaaleja kuitenkaan tarpeettomasti tuhlaillen. Itsessäni tunnistan tuon lainaamani Sylvi-Sanni Mannisen lausahduksen todeksi.

Ja kuten Kurre totesi, tietty liika murehdinta ei oo välttämättä hyväksi, mutta mielestäni huolenkantamista näistä asioista kuitenkin tarvitaan, koska se huolestuneisuus ja ahdistuneisuus saa ihmiset tekemään asioille jotain. Ajatuksista ja tunteista seuraa ne mahdolliset teot. Mitä enemmän useammat ihmiset olisivat huolissaan kaikesta siitä eriarvoisuudesta, syrjinnästä, julmuudesta ja tuhosta, jota me saadaan aikaiseksi, alkaisi asioille tapahtuakin laajemmin jotain.
    « Viimeksi muokattu: 10. Marraskuuta 2015 klo 22:35 kirjoittanut Mooses »
    Kirjattu

Colorfuleaf

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 24. Marraskuuta 2015 klo 19:35 »
  • Tykkää (0)

• Tutuntuntuinen otsikko ja ajatusvirta. Veikkaan että aika moni jakaa näitä fiiliksiä maailmantuskasta, et ole yksin! Vaikka meillä on moneen maailman ihmiseen ja olentoon nähden valtavat mahdollisuudet vaikuttaa, kaikki musertava tietotulva kärsimyksestä ja maapallon tilasta saa väkisinkin toivottomuuden hiipimään tajuntaan. Minulle tulee välillä semmoisia "maailmankriisejä", monesti kun syvennyn johonkin asiaan ympäristön tilassa, eläintuotannossa tms. Jonkin aikaa on todella pieni, surullinen ja vihainen olo. Tekisi mieli huutaa koko maailmalle, että mitä helvettiä me tehdään!  :-\

Tuhotaan ihmeellinen organismi, jonka osa ollaan. Todella: ei vain eletä maapallolla vaan ollaan osa sitä. Jos se voi huonosti, niin voidaan mekin. Näin länsimaalaisena ihmisenä, joka ei joudu kamalasti kärsimään omien touhujensa seurauksista, asia on vielä hetkellisesti työnnettävissä syrjään. Vaan voiko siinä onnistuessaankaan olla todella onnellinen? Sitten kun tätä lähtee kelailemaan omaan kuolemaansa saakka, siihen kun omat energiat tai mitkä lie partikkelit ottaa aikaa myöten toisen muodon.. Haluaako olla tulevaisuudessa osa kärsimystä tai kuollutta ympäristöä, jossa elämän kierto on lakannut. Ei!  :o Vaikka totuus sattuu, ei siitä halua luopua. Onneksi joku sisällä sanoo, että mene kohti vaikka tuntuu. Ehkä se on pelastava piirre ihmisessä, uteliaisuus ja empatia?

Näissä synkissäkään mietteissä ei haluaisi olla pahan ilman lintu ja eihän kukaan jaksa katkeraa tilitystä kuunnellakkaan. Positiivisen kautta on kuljettava. Muutettava maailmaa rakkaudella ja ennen kaikkea itsensä kautta  :) "Pienistä puroista merikin syntyy" ja "ole se muutos, jonka toivot muissa näkeväsi" ovat aika hyviä ohjenuoria minusta. Toivottavasti suunta muuttuu mahdollisimman pian, ennen kuin saadaan tätä suurempaa tuskaa ja tuhoa aikaan. Yksi ainakin minulle lohdullinen ajatus toivon loppuessa on se, että jollain kieroutuneella tavalla ollaan edelleen osa luontoa. Kuin tuholaisia jotka hetkessä lisääntyy ja syö kaiken. Sen seurauksena kokee itse joukkotuhon, jonka jälkeen on taas tilaa jollekkin uudelle elämälle. Niin kuin luonnossa. Tietty tehdään tämä aika valtavassa mittakaavassa.. Mutta elämä on ihmeellistä ja uskon että se jatkuu.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 24. Marraskuuta 2015 klo 21:05 »
  • Tykkää (0)

• Joo, just samanlaisia tuntemuksia ja ajatuksia täälläkin. Ihanaa, että jaatte näitä fiiliksiä kanssani.

Jos luen paljon vaikka ympäristötieteitä tuun tosi vihaiseksi ja epähyväksyväksi kanssaihmisiä kohtaan. Mieleni arvostelee koko ajan kaikkia, tuomitsee naapureitani, kun näen heidän käyttävän autoa ja polttelevan tupakkaa ja heittävän kaikki jätteet kierrättämättä suoraan sekajätteisiin. Ja muutenkin kaikkia vastaantulevia ihmisiä tulee arvosteltua vihaisissa tunnelmissa, kun teen heistä päätelmiä ulkoisen olemuksen, lähinnä vaatetuksen ja onko meikkiä naamassa tai hiukset värjätty yms. perusteella, vaikka tosiasiassa en oikeasti tiedä heistä mitään, että miten muutoin ekologsia he elämässään mahtavat olla jne. Ja enemmän tästä kärsii tietty omat läheiset, koska heille tulee sitten kommentoituakin asioista. Toisaalta puhun kyllä ihan asiaa, mutta ei se ole ok, että painostan heitä elämään siten, kuin minun mielestä on ok, eli yritän muuttaa heitä, enkä hyväksy heitä sellaisina kuin he ovat. En onneksi kuitenkaan tee tätä ihan niin paljoa, kuin mieleni tekisi. Ja eniten tästä tietty kärsin ihan minä itse, sillä itse itseni kanssa saan koko ajan olla ja täten niiden tuntemustenikin, jos haluan niitä itsessäni ylläpitää jatkuvasti.

Voin itse paremmin ja minun kautta toiset kanssaihmiset voivat paremmin, kun en vietä aikaa niin paljoa ympäristöasioiden parissa. Toisaalta, kun vietä paljon aikaa ympäristöasioiden äärellä tulee minun stressattua ja surkuteltua niitä enemmän ja silloin myös toimin niiden eteen enemmän. Olen silloin luonnolle kivempi ihminen, mutta toisille ihmisille en niin kiva vihani ja suvaitsemattomuuteni kanssa.

Mutta näissä asioissa auttaa tosiaan tuon muistaminen, ettei oo yksin vastuussa tästä kaikesta, täällä saman pallon päällä asuu muutama muukin ihminen, joista jokainen on myöskin itse vastuussa tekemisistään, kuten minäkin. Itse voin omat elintapani pyrkiä pitämään mahdollisimman ekologisina niin pitkälle kuin se aina milloinkakin omista lähtökohdistani käsin on mahdollista ja tämä saa luvan riittää. Ja muistan olla armollinen itselleni.

Yritän pitää elämässäni pääasiana mindfulnessin ja meditaation, oman mieleni kehittämisen ja sen tyynenä pitämisen. Se palvelee minua ja minun kautta ympäristöäni parhaiten. Paremmin kuin fanaattisuus ja stressi mitä saan osakseni piehtaroimalla näissä maailmantuska asioissa.

Kirjattu

Colorfuleaf

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 25. Marraskuuta 2015 klo 16:50 »
  • Tykkää (1)

• Juu, väistämättä iskee katkerat ajatukset. Itse en jotenkin silti osaa ottaa etäisyyttä ympäristökysymyksiin. Välillä tietty suodattaa materiaalia, ei jaksa katsoa ahdistavia videopätkiä ja muita, joiden sisällön jo tietää. Uudesta tiedosta on silti vaikea pidättäytyä ja ehkä hyvä niin. Ihmismieleen tutustuminen on kyllä iso apu. Pitäisi itsekin enemmän meditoida ja sitärataa ^^ Pystyy paremmin sivuuttamaan epäloogiseen touhuun johtavia tunnereaktioita  :) Kuten tuota muiden syyllistämistä heidän elintavoistaan. Ihmisillä nousee vain suojamuurit korkealle ja hyvää tarkoittava hippi on helppo leimata hörhöksi tai muuta vasaavaa, millä mitätöidä ikävä palaute. Posotiivisella tavalla näistä asioista on kyllä hankala kertoa.. Tai no taitolaji, kai joku osaa. Lähtee ehkä negatiivisen sijaan mainostamaan aluksi uuden elämäntavan etuja ihmiselle itselle, suurten kysymysten sijaan.

Koen että eniten kiinnostusta ja kokeilunhalua ekologinen ja eettinen elämäntapa herättää kun toimii nimenomaan itse omien arvojensa mukaan, sen kummemmin asiaa mainostamatta. Sillä tavalla antaa jotenkin tilaa ja rauhaa kanssaeläjille tutkailla turvallisesti outoa hippiä, joka ei syö hyvää pihviä. Sitten uskalletaan tulla kysymään miksi tai miltä toi kasvispihvi maistuu  :D Tällä taktiikalla kaikki oman elämän käännytystyö onkin tapahtunut, en ainakaan muista aiempien vuosien paasauksen saaneen mitään muutosta aikaan. Muuta kuin sen, että ihmiset alkavat jotenkin tuntea olonsa ikäväksi seurassani. Ottaa kommentin asiaa kohtaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä heitä vastaan. Tästä taitaa ekoilijoille ja vegeille kohdistettu vähättely ja hörhöksi leimaaminen syntyä? Mitä näkee todella paljon netin keskustelupalstoilla, esim. suoli24 kasvissyönti, ympäristö- ja eläinsuojelu palstoilla on enemmän trollausta näitä aatteita kohtaan kuin asiallista keskustelua  :o
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 26. Marraskuuta 2015 klo 18:45 »
  • Tykkää (0)

• Niin noista jutuista se hörhön leima ja vähättely varmaan syntyvät, niillä keillä niitä syntyy. Tätä samaa rataa (kulutusta yms. länsimaalaista elämäntapaa) ei voida kuitenkaan jatkaa enää kovinkaan pitkään ilman suurenevia ja haitallisia seurauksia, jotka alkavat yhä enenevissä määrin vaikuttaa kaikkiin. Se on ikävä fakta. Kaikki ekologisten ihmisten hörhöiksi leimaavat saavat kyllä olla hyvin kiitollisia näille ihmiselle, jotka välittävät ja ovat ottaneet asioista selkoa ja yrittävät omilta osiltaan säästää tätä palloa elinkelvollisena näille hörhöksi leimaajillekin. Sitten jossain vaiheessa, kun alkaa ihmisten olo laajemmin täällä maapallolla olemaan tukalaa ja vaikeaa, kiittävät he niitä menneiden vuosikymmenien ja -satojen, jo edesmenneitä, ekoilijoita, jotka oikeasti tekivät jotain maapallon tuhoutumisen estämiseksi, eivätkä vain eläneet laput silmillä jotain ihkua länsimaalaista pintaliito kulutus elämää. Ja sellaiset ihmiset, jotka eivät ajatelleet omassa itsekeskeisyydessään oikein ollenkaan tulevia sukupolvia, tulevat tulevat sukupolvet varmaankin kiroamaan yleisesti helvettiin. Eivät ole kovin ylpeitä ihmislajistaan.
    Kirjattu

Colorfuleaf

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 02. Joulukuuta 2015 klo 14:45 »
  • Tykkää (1)

• Niin totta, tulevaisuudessa varmaan leimaaminen kääntyy kiitollisuudeksi  :) Liian myöhään vaan, kun tekoja tarvittaisiin nyt kun ei vielä olla koko mestaa tuhottu. Terve keskustelu ekoihmisten ja vannoutuneiden kuluttajien välillä olisi tosi hieno juttu, harmi vaan kun se yleensä näyttää olevan provokatiivista kinaamista..
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 02. Joulukuuta 2015 klo 22:25 »
  • Tykkää (1)

• Maailma muuttuu jatkuvasti. Ja vieläpä hyvään suuntaan. Kasvukipuilun aikakautta eletään, vanhat änkyrät norsunluutorneissaan tietysti yrittävät kaikkensa että kaikki pysyisi ennallaan. Mutta kun ei pysy, muutos on vääjäämätön. Tästä muutoksesta näkee kyllä merkkejä kun vaan avaa silmänsä niille. Media toki huoraa klikkauksia shokeeraavilla otsikoilla, mutta yhä suurempaa ihmisjoukkoa ne vaan kyllästyttävät, ja niihinkin halutaan muutosta. Kriittinen massa lähestyy.

Kaikki muutos lähtee itsestä ja omista ajatusmalleista. Jos näkee ympärillään vain tuskaa, kannattaa tarkistaa mille taajuudelle on aivonsa virittänyt. :)

Hyvä tästä tulee.   :sydamia
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #10 : 03. Joulukuuta 2015 klo 14:38 »
  • Tykkää (0)

• (En ole lukenut koko ketjua, mutta) olen samoilla linjoilla kirkasmielen kanssa. :)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 03. Joulukuuta 2015 klo 18:23 »
  • Tykkää (0)

• Maailma muuttuu jatkuvasti. Ja vieläpä hyvään suuntaan. Kasvukipuilun aikakautta eletään, vanhat änkyrät norsunluutorneissaan tietysti yrittävät kaikkensa että kaikki pysyisi ennallaan. Mutta kun ei pysy, muutos on vääjäämätön. Tästä muutoksesta näkee kyllä merkkejä kun vaan avaa silmänsä niille. Media toki huoraa klikkauksia shokeeraavilla otsikoilla, mutta yhä suurempaa ihmisjoukkoa ne vaan kyllästyttävät, ja niihinkin halutaan muutosta. Kriittinen massa lähestyy.

Kaikki muutos lähtee itsestä ja omista ajatusmalleista. Jos näkee ympärillään vain tuskaa, kannattaa tarkistaa mille taajuudelle on aivonsa virittänyt. :)

Hyvä tästä tulee.   :sydamia

Aaw, ihanan positiivinen kirjoitus! Ihan asiaa kirjoitat ja tuohon mielelläni tahtoisin uskoa itsekin. Asiat voi nähdä niin monella tavalla. Ja parempi uskoa siihen, miltä elämä näyttää ja tuntuu itsestä irl, ei median luomaan todellisuuteen tai jonkun toisen ihmisen näkemykseen maailmasta. Kun on itse positiivisemmin mielin liikenteessä, kiinnittää huomiota enemmän hyviin juttuihin ja taas toisin päin, kun masentaa, kaikki näyttää ja tuntuu kurjalta. Tietoisella läsnäololla voi pitää itseään onneksi vähän etäällä asioista tai ymmärtää, että se on se oma mieli joka sitä tuskaa luo ja jonka otan mieleen samaistuessani usein todesta. Mutta siitä huolimatta en sulje silmiä toisten kärsimykseltä ja ihmisten epäoikeudenmukaiselta toiminnalta. Kuten vaikka kehitysmaiden nälänhädältä tai vesipulalta, luonnon tuhoamiselta, ihmisten toisilleen tekemältä väkivallalta, niin fyysiseltä, henkiseltä ja seksuaaliselta.
    « Viimeksi muokattu: 03. Joulukuuta 2015 klo 18:27 kirjoittanut Mooses »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 03. Joulukuuta 2015 klo 23:43 »
  • Tykkää (1)

• Mulla on kyllä joskus päällä ihan järjetön maailmantuska! Usein se alkaa siitä kun luen jonkun huolestuttavan ja huonon uutisen ja menen ihan sekaisin...Viimeksi niin kävi Pariisin terrori-iskujen jälkeen, en nukkunut lainkaan sinä yönä kun ne tapahtuivat ja aloin vaan miettiä että miksi? Aika synkkiä ajatuksia tuli siitä kuinka väkivaltaa täynnä maailma on. Ja tuossa kohtaa ei helpottanut yhtään se sotamentaliteetti minkä terrori-iskut synnyttivät länsimaihin ja Venäjälle...

Maailmantuska on vaan sellainen asia mitä en voi välttää. Oon kai jotenkin erityisherkkä näiden asioiden suhteen. Välitän ehkä vähän liikaakin ja otan asioita hirveän helposti itseeni. Ja oon taipuvainen ahdistuneisuuteen ja masennukseen...Joskus tuntuu siltä ettei kannattaisi edes uutisia lukea kun mieli menee aina mustaksi.

Ja eihän me oikeasti voida monille asioille mitään. Ei meistä kukaan voi lopettaa ilmastonmuutosta tai terrorismia. Ne ovat vain asioita jotka on olemassa...Surullista ja traagista mutta totta. Eivätkä ne katoa pelkällä positiivisella ajattelulla tai silmien sulkemisella. Pakko kai vaan opetella elämään tässä maailmanjärjestyksessä.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 04. Joulukuuta 2015 klo 17:48 »
  • Tykkää (0)

• "Pakko kai vaan opetella elämään tässä maailmanjärjestyksessä."

Muutos on hidasta, paitsi lähellä. Siksi kannattaa laittaa paukut siihen. Ihmiskunnan osalta olen hiukan luopunut jo toivosta. Ellei tule jotain kosmista väliintuloa. Jonka mahdollisuus on häviävän pieni.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 04. Joulukuuta 2015 klo 22:08 »
  • Tykkää (1)

• Mulla on kyllä joskus päällä ihan järjetön maailmantuska! Usein se alkaa siitä kun luen jonkun huolestuttavan ja huonon uutisen ja menen ihan sekaisin...Viimeksi niin kävi Pariisin terrori-iskujen jälkeen, en nukkunut lainkaan sinä yönä kun ne tapahtuivat ja aloin vaan miettiä että miksi? Aika synkkiä ajatuksia tuli siitä kuinka väkivaltaa täynnä maailma on. Ja tuossa kohtaa ei helpottanut yhtään se sotamentaliteetti minkä terrori-iskut synnyttivät länsimaihin ja Venäjälle...

Maailmantuska on vaan sellainen asia mitä en voi välttää. Oon kai jotenkin erityisherkkä näiden asioiden suhteen. Välitän ehkä vähän liikaakin ja otan asioita hirveän helposti itseeni. Ja oon taipuvainen ahdistuneisuuteen ja masennukseen...Joskus tuntuu siltä ettei kannattaisi edes uutisia lukea kun mieli menee aina mustaksi.

Ja eihän me oikeasti voida monille asioille mitään. Ei meistä kukaan voi lopettaa ilmastonmuutosta tai terrorismia. Ne ovat vain asioita jotka on olemassa...Surullista ja traagista mutta totta. Eivätkä ne katoa pelkällä positiivisella ajattelulla tai silmien sulkemisella. Pakko kai vaan opetella elämään tässä maailmanjärjestyksessä.

Hyvin samanlaista mullakin. Itseään pitää muistaa myös suojella, jos maailmantuska jutut alkavat tuntua sietämättömiltä ja uutisten lukeminen alkaa haitata normaalia elämää, esim. yöunet menee tms. Uutisia voi ihan hyvällä omallatunnolla jättää myös seuraamatta. (On jokaisen oma asia mitä tahtoo lukea ja miten tahtoo elämäänsä käyttää, eikä mielestäni ketään voi syyttää sivistymättömyydestä, jos ei tahdo uutisia seurata.) Meditaation ja mindfulnessin tehokkuutta ahdistuksen ja kaikenlaisen muun ihmismielen kärsimyksen lieventäjänä en varmaankaan voi liiaksi korostaa.
    « Viimeksi muokattu: 04. Joulukuuta 2015 klo 22:12 kirjoittanut Mooses »
    Kirjattu