Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Siksi - 1

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Siksi
« : 13. Lokakuuta 2012 klo 04:40 »
  • Tykkää (0)

• Vähän aikaa sitten kävin keskustelun, jonka aikana totesin että mielestäni maailmassa ei ole universaalia tarkoitusta. On tarkoitus, jonka ihmiset ovat luoneet. Itseni tarkoitus ihmisenä on pyrkiä onneen ja auttaa muita tulemaan onnelliseksi. Mutta universaalisti minulla ei ole mitään tarkoitusta. Olen ilmentymä.

Tämä ajatus on jäänyt pyörimään päähäni. Pidän itsearvoisen tärkeänä pyrkimistä onnellisuuteen... mutta miksi? Mitä sitten, vaikka olisinkin onnellisempi? Mitä sitten vaikka muut olisivat onnellisempia minun teoistani johtuen?

Maailmassa ei ole kauneutta tai rumuutta ilman ihmistä, joka määrittelee nuo termit. Vaikka kuinka tuhoaisimme planeettamme tai tekisimme kauniita asioita toisillemme, mitä sitten? Kaikki on, on pysymätöntä. Asioita ilmenee, ja toisten asioiden ilmeneminen loppuu. Tai tarkemmin sanottuna, mitään ei ilmene, paitsi kuin ihmisen näkökulmasta. On olemassa vain jatkuvaa muutosta. Kaikki vain on.

Pysähdyin, kun tajusin kaiken merkityksen jonka elämään olen yhdistänyt, olevan itseni ja muiden luomaa. Joskus osa hiukkasistani voisi olla toisessa ihmisessä, maassa, puissa, auringossa, mustassa aukossa tai toisessa galaksissa. Kuinka osa hiukkasistani voisi leijailla tähtipölynä maailmoissa joita ei vielä ole, tai kuinka hiukkaseni voisivat olla muuttuneet energiaksi. Ja tässä hetkessä... mietin elämääni itseni kannalta. Itseni kannalta, joka lopettaa ilmenemisensä melko nopeasti.

Pelko ohjaa tekojani enemmän kuin olen ymmärtänytkään. Pelkään, että jos tuon itseni esille ja teen sitä mitä haluan, minulle tulee vaikeampaa. Minulle tulee kurjempaa. Olen surullisempi. Olen onnettomampi. Mutta... mitä sitten? Lopulta päädyn tähtipölyksi leijailemaan ikuisuuteen.

Miksi onnellisuus olisi tavoittelemisen arvoista? Onnellisuus on minun - tässä hetkessä tapahtuvan maailmankaikkeuden ilmentymän - pyrkimys johonkin. Miksi minun kannattaisi pyrkiä mihinkään? Onnellisuus muuttaa toimiani, joka vaikuttaa toki koko maailmankaikkeuteen. Mutta maailmankaikkuden kannalta on samantekevää olenko onnellinen vai onneton. Kaikki vain on.

Miksi minun kannattaisia huolehtia? Miksi pelkään itseni tuhoutumista, joka kuitenkin lopettaa jossain vaiheessa ilmenemisensä? Miksi pelkään? Mitä pelkään?

Pelkään, että kun olen kuolemassa, totean että elämä olisi pitänyt elää toisella tavalla. Olisi pitänyt tehdä niin tai näin, tai miksen nauttinut asioista enemmän, ja tein tuonkin virheen. Mutta mitä sitten? Lopputulos on sama. Kuolen, lopetan ilmentymiseni. Vaikka kärsisin ja huutaisin tuskasta, lopputulos on sama. Jos kuolisin rakastettuna, lopputulos on sama. Lopetan ilmentymisen.

Miten eroaa kärsimys rakkaudesta? Miksi toinen on parempi kuin toinen? Siksi, että ihmisenä annan niille merkityksen. Mutta miksi antaisin? Miksi antaisin, kun ne kumpikin ovat samaa, ilmentymää, tapahtumien nousua ja laskua.

Olen tyhjä. Ymmärrän, etteivät asiat oikeasti merkitse.

Mietin mitä kannattaisi tavoitella. Ei mitään.

Asiat ovat. Minä olen. Siinä se.

inkivääri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Siksi
    « Vastaus #1 : 13. Lokakuuta 2012 klo 16:10 »
  • Tykkää (0)

• Hienoa pohdintaa vk. Monesti kadehdin heitä jotka ajattelevat syvästi, toisaalta joskus on hyvä elää enemmän ja ajatella vähemmän, ns. :)

Itse ajattelen, että maailmankaikkeus on aivan liian suuri ihmisen käsitettäväksi, joten ihminen on luonut omia tarkoituksia (yksilöä, yhteiskuntaa jne varten) ja elää aika omanapaisesti. Ihmisellä on elämä, mutta ihminen on OSA elämää. = Pitää muistaa, että maa kiertää aurinkoa - ei toisinpäin... ;)

Esim. kauneudesta jokaisella ihmisellä on oma (muuttuva)käsityksensä. Minusta kaikki ilmentävät itseään, ei siihen ihmisen tulkintaa tarvita. Olisihan maailma olemassa vaikkei ihmistä olisi olemassa. Ehkei pitäisikään lähteä tulkitsemaan kaikkea elämän ilmenevyyttä ihmisen kautta, vaan huomata jokaisen itseisarvo.

Pitää myös erottaa ilo ja onnellisuus. Monesti ihmiset puhuvat että olisivat onnellisempia, vaikka he oikeasti olisivat vain iloisempia(ainakin hetkellisesti). Ajattelen, että onnellisuus on kuten rakkaus, niitä ei voi mitata, ne joko on tai ei ole. Onnellisuuden itse käsitän jollain tapaa tasapainoisuutena. Toisaalta ihmisen luonteeseen kuuluu, että kun on löytänyt tasapainon ja tyytyväisyyden niin huomaa, että kehityksen tarve ajaa eteenpäin ja "vaakaa tarvii heilauttaa, jotta löytyy uusi tasapaino".

Itse ajattelen ettei mikään kuole(=lopullisesti lopu). Kaikki vain muuttaa muotoaan. Siksi mikään ei ole sama.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #2 : 13. Lokakuuta 2012 klo 16:51 »

Pidän itsearvoisen tärkeänä pyrkimistä onnellisuuteen... mutta miksi? Mitä sitten, vaikka olisinkin onnellisempi? Mitä sitten vaikka muut olisivat onnellisempia minun teoistani johtuen?

Uskon eri lailla. Minusta se, että itse on onnellinen, lisää onnellisuutta maailmassa; se, että onnellisuus lisääntyy maailmassa, tekee onnellisista ihmisistä ja olennoista parempia toisilleen, luonnolle ja maailmankaikkeudelle; se, että hyvä lisääntyy maailmankaikkeudessa, voi muuttaa elollisen todellisuuden kehityssuuntaa tavoilla, joita eivät ymmärrä edes astrofyysikot (korkeintaan muutama itämaan munkki). Siinä se ydin minun osaltani.

Mutta hyvä näitä asioita on pohtia, joka tapauksessa.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #3 : 14. Lokakuuta 2012 klo 01:06 »
  • Tykkää (0)

• Todettakkoon inkiväärin ja CF:n kommentin ohitse, että oivallus siitä, ettei onnea kannata tavoitella/haluta, tuntuu todella hyvältä. Huomaan kuinka moni pelkoni on johtunut siitä, että pelkään menettäväni onnellisuuteni. Olen pelännyt onnettomuutta. Tuntuu että on enää vähän syitä, jollei yhtäkään, miksi pelätä mitään. Suurin osa pelkojeni syistä, on johtunut siitä, että tulisin onnettomaksi. Mutta nyt kun en enää halua onnellisuuttakaan, en pelkää onnettomuuttakaan.
    « Viimeksi muokattu: 14. Lokakuuta 2012 klo 01:09 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #4 : 14. Lokakuuta 2012 klo 13:52 »

^ Ahaa joo. Itselleni se onnellisuuden tavoittelu ei ole ollut sinänsä mikään elämän yksi suuri pääasia, vaan enemmänkin onnellisuus on mielestäni edellytys. Toisaalta se ei ole niin edellytys, etteikö muita asioita voisi kehittää sekä itsessään että ympärillään, vaikkei olekaan ihan onnellinen. Siinä samassa voi kasvaa tasapainoisemmaksi suhteessa itseensä ja parhaimmillaan myös ympäristöönsä, mikä jälleen toisaalta on onnellisuuden edellytys. Mutta vaikka saavuttaisikin oikean onnellisuuden, ei kaikki siihen lopu.
    Kirjattu

Kari Luoto

• Vieras
    « Vastaus #5 : 14. Lokakuuta 2012 klo 18:29 »

Älä etsi onnellisuutta, onnellisuus ei tule etsimällä. Etsi sen sijaan itseäsi, ja kun olet löytänyt itsesi, elä itsenäsi, niin onnellisuus löytää sinut.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #6 : 16. Lokakuuta 2012 klo 00:26 »
  • Tykkää (0)

• Älä etsi onnellisuutta, onnellisuus ei tule etsimällä. Etsi sen sijaan itseäsi, ja kun olet löytänyt itsesi, elä itsenäsi, niin onnellisuus löytää sinut.

Miksi etsisin itseäni?
    « Viimeksi muokattu: 16. Lokakuuta 2012 klo 00:30 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Kari Luoto

• Vieras
    « Vastaus #7 : 16. Lokakuuta 2012 klo 18:01 »

Itsensä tunteminen on onnellisen elämän ydin, ja myös tie ihmistuntemukseen ja elämän ymmärtämiseen. Kreikkalaiset sanoivat "Gnothi seauton", tunne itsesi, Lao Tzu, joka kirjoitti Tao Te Chingin sanoo asiasta myös yhtä sun toista.

"Joka tuntee toiset, on viisas, joka tuntee itsensä, on valaistunut."

Ihmisen persoonallisuus koostuu sisäisestä minästä, josta et itse ole yleensä kovin hyvin selvillä, ja kulttuurisesta minästä, joka on sen prosessin tuote, jolla pyrit sopeutumaan ympäröivään yhteiskuntaan.

Jos sisäisen minäsi ja kulttuurisen minäsi välillä on voimakkaita ristiriitoja, joudut ennen pitkää vaikeuksiin itsesi ja maailman kanssa. Vasta kun olet oppinut tuntemaan itsesi, voit rakentaa kulttuurisen minäsi siten, että se on sopusoinnussa sisäisen minäsi ja maailman kanssa, ja tämän tasapainon löytäminen on ainoa tie onnellisuuteen.
    « Viimeksi muokattu: 16. Lokakuuta 2012 klo 18:03 kirjoittanut Kari Luoto »
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #8 : 16. Lokakuuta 2012 klo 18:10 »
  • Tykkää (0)

• ...löytäminen on ainoa tie onnellisuuteen.

Miksi haluaisin olla onnellinen?

Kari Luoto

• Vieras
    « Vastaus #9 : 16. Lokakuuta 2012 klo 18:30 »

Kysy sitä itseltäsi, kukaan muu ei siihen kykene vastaamaan.
    Kirjattu

Konna

• Vieras
    « Vastaus #10 : 16. Lokakuuta 2012 klo 20:44 »

Kirjattu

Kari Luoto

• Vieras
    « Vastaus #11 : 17. Lokakuuta 2012 klo 01:50 »

Tunnettu saksalainen eksistentialistinen filosofi Martin Heidegger esitti filosofian vastaamatta jääneen peruskysymyksen.

"Miksi ylipäätään on olevaa eikä pikemminkin ei mitään?"

Ainoa vastaus, jonka tuohon voi antaa on sama, kuin siihen, miksi olla onnellinen.

Miksi ei?
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #12 : 17. Lokakuuta 2012 klo 11:40 »

^ Juuri näin. Ymmärrän VK:n esittämän lähtökohdan muodossa "vapautuminen pakkomielteestä tavoitella onnellisuutta". Se on OK. Mutta kun tässä nyt eletään ja toivottavasti pyritään jonkinlaiseen "kokonaishyvään" elämässä ja maailmassa*, niin tuntuu ihan luonnolliselta antaa onnellisuudenkin edistyä siinä samassa.

*Pelkkä oleminen on ajatuksena ideaali. Siitä puhuvat idän joogit, gurut ja lamat. Mielestäni nykyminämme eivät kuitenkaan operoi sillä tasolla, ettei suuntautuminen kohti pelkkää olemista ilman parantavia uudelleenjärjestelyjä omassa elämässä olisi nihilistinen väärinkäsitys.
    Kirjattu