Ai niin, arhat tunnistaa tulleensa sellaiseksi tiedostamalla kaavan "Syntymä on tyhjennetty, täytetty pyhä elämä, tehtävä tehty. Ei enää mitään tälle maailmalle".
No, vaikka minullakaan ei ole mitään tekemistä, jatkan tätä kommentääriä:
3.
Buddha sanoi: Kuulehan, Subhūti, bodhisattvan tielle lähteneen tulisi herättää tällainen ajatus: "Niin paljon kuin olentojen maailmankaikkeudessa on olentoja, jotka 'olennoiksi' käsitetään - munasta syntyneet, kohdusta syntyneet, kosteudesta syntyneet, ihmeen kautta syntyneet; muodon omaavat tai ilman muotoa olevat; havaintokyvyn omaavat, ilman havaintokykyä olevat, sekä ne, joilla ei ole havaintokykyä eikä ei-havaintokykyä - kaikki nuo ajateltavissa olevat maailmankaikkeuden olennot minun on johdatettava nirvanaan, tuohon nirvanan tilaan, joka ei jätä mitään jälkiä." Kuitenkin, vaikka lukemattomia olentoja on näin johdatettu nirvanaan, ei ainuttakaan olentoa silti ole johdatettu nirvanaan. Ja miksi? Jos bodhisattvalla olisi mielikuva "olennosta", ei häntä voisi sanoa "bodhiolennoksi". Ja miksi? Bodhiolennoksi ei tule kutsua sellaista, jolla on mielikuva minuudesta, olennosta, sielusta tai yksilöstä.
"Ei havainnon eikä ei-havainnon tila" on yksi meditatiivisia tiloja, joka tulee "ei-minkään ulottuvuuden" jälkeen mutta ennen "havainnon ja tunteen loppumista" asteittaisessa siirtymässä kohti hienovaraisempaa:
AN 9.32Buddhalaisuutta määrittää "Neljä Dharmasinettiä", joista yksi on, että Nirvana on tosirauha. Bodhisattva siis pyrkii johdattamaan kaikki olennot todelliseen rauhaan, riippumatta siitä, onko saavuttanut tuota rauhaa vielä itse: sellainen bodhisattva, joka johtaa muut olennot rauhaan ennen itseään, on nimeltään "lammaspaimenbodhisattva". Muut kaksi kolmesta bodhisattvatyypistä ovat "kuningasbodhisattva", joka pyrkii saavuttamaan rauhan suoman vapautuksen kärsimyksestä itselleen, voidakseen ohjata muut olennot samaan tilaan vasta sitten; ja veneilijäbodhisattva (tai "veneen kapteeni", tai joskus "lautturi"), joka pyrkii saavuttamaan vapautumisen vastarannan samanaikaisesti muiden olentojen kanssa.
Kuitenkaan en usko, että bodhisattva, viisausolento, ajattelisi: "minä olen bodhisattva, viisausolento, ja tyypiltäni olen tämä". Ei, sillä itseidentiteettinäkemykset ovat jotain, josta luovutaan jo varhaisessa vaiheessa polkua kohti valaistumista.
"Mielikuva minuudesta" - kaikki, mitä voidaan ajatella "minänä" tai "itsenä", onkin lopulta vain mielen sisältöä, ajatusrakennelmia, joutavaa haihattelua!
"Olento" - "olento, olento", sanotaan. Mitä on olento, muuta, kuin keho-mieli-kokonaisuus? Kuitenkin helpolla tarkastelulla (jonka ohitan tässä, mutta johon voin pyydettäessä palata) niin keho kuin mieli-aggregaatit ovat todettavissa ei-itseiksi.
"Sielu" - sielu, merkityksessä atman, pitäisi olla jotain pysyvää, muuttumatonta, ja tyydyttävää. Jokainen voi omakohtaisesti tutkia, onko sellaista löydettävissä - tästä haarautuu kaksi polkua: hindulainen, josta atman on löydettävissä, ja buddhalainen, josta atmania ei ole löydettävissä.
"Yksilö" - vaikka elämmekin hyperindividualistisessa länsiyhteiskunnassa, joutuisi jokainen varmaankin viimeistään pienen uskottelun ja hyvien esimerkkiperustelujen kautta myöntämään, että nämä näennäiset yksilöt ovat itse asiassa osia keskinäisriippuvaisesta verkosta. Jos valitsit viime kohdassa, että "atman on", niin voit nyt jatkaa ajatusta sanomalla "atman on brahman". Ajattele kampaa, joka on osittain veden alla niin, että sen piikit kohoavat pinnan ylle, mutta ranka on pinnan alla. Piikit näyttävät olevan erillisiä, mutta tosiasiassa niitä yhdistää veden pinnan kätkemä ranka.