Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kokemuksia raakaravinnosta? - 1

guaaarwa

• Hippi
  • Poissa Poissa
Kokemuksia raakaravinnosta?
« : 03. Elokuuta 2010 klo 18:25 »
  • Tykkää (0)

• Heippa!

Onko täällä ketään hippiä, jolla olis kokemusta raakaravinnolla elämisestä ja kertoa jotain vinkkejä?
    Luin pienen jutun siitä ja mietin että voisihan tuota kokeilla, nykyisellään kun ruokavalio on aika kökkö. Kaipailisin vinkkejä käytännön juttuihin ja kokemuksia tosta. :)
    « Viimeksi muokattu: 21. Tammikuuta 2011 klo 00:14 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu
    "When will you find your soul, when will you find your peace..?"

Häröhippi aiheuttaa metkaa kitkaa ja häröjä säröjä.

Crustapo

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Kuoleman ensi askel on yritäytyminen
    Vs: Kokemuksia raakaravinnosta?
    « Vastaus #1 : 12. Elokuuta 2010 klo 20:04 »
  • Tykkää (0)

• Heippa!

Onko täällä ketään hippiä, jolla olis kokemusta raakaravinnolla elämisestä ja kertoa jotain vinkkejä?
    Luin pienen jutun siitä ja mietin että voisihan tuota kokeilla, nykyisellään kun ruokavalio on aika kökkö. Kaipailisin vinkkejä käytännön juttuihin ja kokemuksia tosta. :)

juu tämä kiinostaisi muakin luin voimasta ite juttua tästä asiasta
    Kirjattu
    im the bloody antichrist hippie!

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 12. Elokuuta 2010 klo 20:42 »
  • Tykkää (0)

• Heippa!

Ai elokuun Voimasta? Pitänee sitten käydä nappaan se jostain liikkeestä :)
    Kirjattu

JakeJoogi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
      • JakeJoogi
    « Vastaus #3 : 13. Elokuuta 2010 klo 09:23 »
  • Tykkää (0)

• Joo!
    Mie oon ollut nyt lähes 100% raakaravinnolla marraskuu 2009 alkaen.

Isot plussat:
    -olen terve kuin...
    -mulla on järkyttävästi energiaa
    -älyttömän helppoa ruuan valmistusta
    -nopeaa ruokaa
    -helppo kuljettaa mukana kun ei tarvitse lämmitys/kylmä-juttuja

Isot miinukset:
    -ei ole

Tuossa eräs päivä ruokavaliostani esimerkiksi:
    http://jakejoogi.blogspot.com/2010/04/meidan-jokapaivainen-leipamme.html
    Kirjattu
    Oh yeah? Well me and the Lord, we have an understanding.
    Love, Peace and Harmony

Crustapo

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Kuoleman ensi askel on yritäytyminen
    « Vastaus #4 : 13. Elokuuta 2010 klo 09:39 »
  • Tykkää (0)

• Heippa!

Ai elokuun Voimasta? Pitänee sitten käydä nappaan se jostain liikkeestä :)

Ei ollut musta elokuun vaan heinäkuun voimassa olisko ollut

edit: korjasin quottauksia niin että viestisi näkyy lainauksien ulkopuolella. / v-i-p
    « Viimeksi muokattu: 13. Elokuuta 2010 klo 10:21 kirjoittanut v-i-p »
    Kirjattu
    im the bloody antichrist hippie!

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 13. Elokuuta 2010 klo 12:12 »
  • Tykkää (0)

• Joo!
    Mie oon ollut nyt lähes 100% raakaravinnolla marraskuu 2009 alkaen.

Isot plussat:
    -olen terve kuin...
    -mulla on järkyttävästi energiaa
    -älyttömän helppoa ruuan valmistusta
    -nopeaa ruokaa
    -helppo kuljettaa mukana kun ei tarvitse lämmitys/kylmä-juttuja

Isot miinukset:
    -ei ole

Tuossa eräs päivä ruokavaliostani esimerkiksi:
    http://jakejoogi.blogspot.com/2010/04/meidan-jokapaivainen-leipamme.html

Lähinnä raakaruossa arveluttaa se, että tuleeko saaneeksi kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Suhtaudun vähän nihkeästi siihen, että mun pitäisi ottaa erikseen jotain ravintolisiä jostain purkista. Mieluummin ottaisin ne ruuasta.
    Miten esimerkiksi proteiinin saanti, tuleeko sitä tarpeeksi? Vitamiineja ja kuituja varmasti saa ihan riittämiin.
    En ajatellut ruveta 100% raakailijaksi, varmaan söisin silti pari kertaa viikossa soijaa tai kalaa, ja koululla tulee käytyä syömässä (tosin yleensä syön siellä salaattia).
    Ja Crustapo, kiitos vinkistä :) vois tutustua tohon kirjaan mitä siinä jutussa siteerattiin.
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 16. Elokuuta 2010 klo 18:16 »
  • Tykkää (0)

• Katselin tänään kansalaisopiston alkavan lukuvuoden ohjelmaa. Siellä oli yllätyksekseni kursseja raakaravinnosta! Katsokaahan omien opistojenne tarjontaa, sieltä voi löytyä halvalla asiantuntevaa kurssitusta.
    OT: Muutenkin parin viime vuoden aikana opistojen tarjonta on laajentunut huimasti!!
    Kirjattu

stone cold Juihis

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 21. Tammikuuta 2011 klo 03:51 »
  • Tykkää (0)

• Itseänikin kiinnostaisi kokeilla tällaista ruokavaliota, vaikka aluksi vain muutamia kuukausia. Taidanpa ottaa tän työn alle kunhan saan järjesteltyä ensin pari muuta projektia tästä alta pois...
    Kirjattu
    Älä luota hippiin, just joo....

aksu w

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • hara hara mahadeva
    « Vastaus #8 : 12. Maaliskuuta 2011 klo 19:58 »
  • Tykkää (0)

• tässä ainakin yksi suhteellisen kattava sivusto raakaravinnosta innostuneille:

http://www.purelyraw.com/index.htm

raaka-diettiä voi helposti kokeilla miten se sopii omalle kehotyypille ja uskoisin että jos edes osan ruokavaliostaan koostaa raakaravinnosta, on siitä hyötyä. proteiinien lähteenä tässä dietissä toimii pääasiassa mantelit ja pähkinät. toinen erittäin hyvä proteiinin ja rasvojen lähde on (sisältää täydellisesti kaikki tarvittavat proteiinit) hampunsiemet:

http://emperor.wikidot.com/luku-8
    « Viimeksi muokattu: 12. Maaliskuuta 2011 klo 20:03 kirjoittanut aksu w »
    Kirjattu
    "Listen for the stream
    that tells you one thing.

Die on this bank.
    Begin in me
    the way of rivers with the sea." -Rumi

merryhey

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 22. Maaliskuuta 2011 klo 20:43 »
  • Tykkää (0)

• Itse olen tutkiskellut asiaa laajaltikin, ja olen monista asioista samaa mieltä kuin raakailijat. Poiminkin kyseisestä ruokavaliosta itselleni sopivimmat piirteet; iltapalaksi pyöräytän mieluusti ravinteikkaan smoothien. Tänään tein kiivi-soijamaito-turkkijugu-hampunsiemen-kookoshiutale-tyrnimarjamiksauksen ja toimi hyvin, vaikka vielä tänään jouduinkin tekemään sen sauvasekoittimella = kyseistä smoothieta löytyi ikkunastakin. Mutta ainakin osana ruokavaliota se varmasti hyödyttää enkä epäile raakailijoiden kokemuksia; en vain allekirjoita aivan kaikkea.
    Kirjattu

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 28. Maaliskuuta 2011 klo 11:28 »
  • Tykkää (0)

• Itse olen tutkiskellut asiaa laajaltikin, ja olen monista asioista samaa mieltä kuin raakailijat. Poiminkin kyseisestä ruokavaliosta itselleni sopivimmat piirteet; iltapalaksi pyöräytän mieluusti ravinteikkaan smoothien. Tänään tein kiivi-soijamaito-turkkijugu-hampunsiemen-kookoshiutale-tyrnimarjamiksauksen ja toimi hyvin, vaikka vielä tänään jouduinkin tekemään sen sauvasekoittimella = kyseistä smoothieta löytyi ikkunastakin. Mutta ainakin osana ruokavaliota se varmasti hyödyttää enkä epäile raakailijoiden kokemuksia; en vain allekirjoita aivan kaikkea.

Mitkä asiat sitten ovat niitä, joita et allekirjoita ja mistä asioista oot samaa mieltä raakailijoiden kanssa?
    Kirjattu

merryhey

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 29. Maaliskuuta 2011 klo 16:56 »
  • Tykkää (0)

• Raakailijoitahan on toki yksilöitä niitäkin, joten kaikki eivät tue näitäkään väittämiä. Olen lukenut mm. että kypsennetyllä ruualla ei ole juuri lainkaan ravintoarvoa joidenkin mielestä, mistä olen eri mieltä - muussa tapauksessa voisin huonosti ja näyttäisin melko elottomalta, jos näin olisi. En myöskään usko, että vain erittäin hienonnettu ruoka imeytyy hyvin; ihminen on syönyt kautta aikain paljon muutakin kuin soseutettua ruokaa ja vatsalaukussa sulaa aika tehokkaasti palat kuin mössötkin. En usko myöskään siihen, että kypsentäminen aiheuttaisi ruokaan myrkkyjä (kun puhutaan nyt tavallisista kypsennystavoista, ei jossain transrasvassa uppopaistamisesta) kuten jotkut väittävät. Siitä olen samaa mieltä, että osa ruuan vitamiineista ja ravintoaineista varmasti tuhoutuu kypsennettäessä kuumuuden vuoksi, näinhän se on. Uskon myös raakaravinnon piristävään vaikutukseen omakohtaisen kokemuksen vuoksi ja siihen, että hedelmien nauttiminen on ihmiselle hyväksi (mitä vastaan esimerkiksi tiukat keto- ja alakarppaajat usein ovat.)

Ja on muutakin josta olen samaa- tai eri mieltä, mutta tässä arjen menossa en ehdi enempää tarinoimaan. :) Tärkeintähän kuitenkin on se että jokaiselle löytyy oma hyvä olo ja tämä on minun kannaltani katsottua, ei ehdotonta totuutta - sellaista liene olemassakaan.
    Kirjattu

kevät

• Vieras
    « Vastaus #12 : 01. Helmikuuta 2012 klo 22:06 »

Mua on kanssa jo pitkään kiinnostanut tää raakaruokavalio ja nyt olenkin ajatellut alkavani siihen pikku hiljaa siirtyä. Jos täällä sattuisi vielä tänä päivänä pyörimään raakaruokailijoita, niin olisi tosi kiva kuulla teidän päivittäisistä syömisistänne, siis että mitä syötte aamupalaksi, lounaaksi, välipalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi? :) Ja jos joku jaksaisi kertoa vaikka koko viikkonsa syömiset? :) Olisin tästä oikein mielissäni. :)
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 19. Elokuuta 2012 klo 20:08 »
  • Tykkää (0)

• Ostin pari viikkoa (vai oliko se kuukautta?) sitten raakaruokakirjan (Mea Salon Hellaton kokki) ja olen tosi innostunut. Ensimmäisen viikon ajan söin joka aamu raakapuuroa, mutta sitten jouduin viideksi päiväksi telttaolosuhteisiin syömään einespyöryköitä ja ranskalaisia ja meni taas hetki, ennen kuin aloin raakakokeilut. Nyt olen kokeillut useampaa pirtelöä, puuroa, salaattia ja ateriaa. Tänään löytyi "kunnon ruokien" ehdoton suosikki: täytetyt sienet. Oli ihan älyttömän hyvää ja sekasyöjä-poikaystävänikin sanoi heti maistettuaan, että tätä saat tehdä toistekin.

Työkeikan ja mökkeilyn vuoksi raakapuurot jäivät, mutta ehkä alan niitäkin taas tehdä, kun arki alkaa ja kaura/ruishiutalepuuro eivät enää tarjoa tarpeeksi energiaa päivän tarpeisiin. Pirtelöistä on jo tullut ehdoton osa arkeani ja syön melkein joka päivä jonkunlaisen pirtelön. Yleensä niihin tulee vain banaania ja marjoja, kiiviä tai selleriä, mutta joskus törsään salaattiin ja teen oikein kunnollisen viherpirtelön.

Luulenpa, että mitä enemmän raakaruokia kokeilen, sitä suurempi osa ruokavaliotani niistä tulee. En voisi enää kuvitella päivää ilman tuoreita kasviksia tai hedelmiä.

Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #14 : 02. Tammikuuta 2013 klo 19:46 »
  • Tykkää (0)

• Raakaravinto on imho laadultaan paras vaihtoehto, mutta se on jonkin verran hintavampi kuin tavallinen ruoka. Syön n. 75% raakapainotteisesti.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3