Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Luomu kaukaa vai ei-luomu läheltä? - 1

Patata

• Vieras
Luomu kaukaa vai ei-luomu läheltä?
« : 03. Joulukuuta 2011 klo 20:33 »

Osaisiko kukaan sanoa, kumpi on kestävämpi valinta, se että ostaa esim. eteläisiä luomuomenoita vai pohjoismaisia "perusmenetelmin" tuotettuja hedelmiä? Sama muissa elintarvikkeissa. Entä onko "luomu" sanana luotettava, jos yhtiö on rainbow tai vastaava?

Kirjattu

Colourflower

• Vieras
Vs: Luomu kaukaa vai ei-luomu läheltä?
« Vastaus #1 : 03. Joulukuuta 2011 klo 20:42 »

Itse uskon luomun olevan sanana täysin luotettava, sillä noilla yhtiöillä on liikaa menetettävää, jos paljastuu että käsitteiden käyttö on huiputusta.

Kaikesta huolimatta minusta lähiruoka-ajatus menee vielä luomun edelle aina, kun on kyse aineksista jotka voitaisiin tuottaa lähelläkin. Turhaa ruokatuotteiden liikuttelua maailman puolelta toiselle pitäisi välttää. Se tarkennus muuten, että kyllä "perusmenetelmä" on aina luonnonmukainen menetelmä, maatalous"teollisuus" on kaikkea muuta kuin "perus" ja ihan luonnotonta touhua. 8)
Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
« Vastaus #2 : 03. Joulukuuta 2011 klo 21:01 »
  • Tykkää (0)

• Kummassakin on puolensa. Kaukaa luomua ostamalla tuet luomua ja täytät itsesi hyvillä aineksilla. Toisaalta tällä tavoin tuet myös kaukaa raahattua ruokaa. Jos ostat läheltä ei-luomua, tuet ruuan myrkyttämistä ja täytät itseäsi myrkyillä. Toisaalta näin tuet läheltä tuotua ruokaa.

Näen asian olevan suht neutraali. Luomua ostamalla antaa kauppiaille, viljelijöille ja päättäjille signaalin että luomulle olisi kysyntää. Mutta toisaalta voi antaa myös signaalin että lähiruoka on pop ostamalla sitä.

Itse kallistun vahvasti luomun puolelle tällaisessa asiassa. Mielestäni minulla on oikeus syödä myrkyttämätöntä ruokaa jos siihen on mahdollisuus, vaikka se tarkoittaisikin joskus sitä että se on raahattu kaukaa.

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #3 : 03. Joulukuuta 2011 klo 21:07 »

^ Meillä VK:n kanssa on molemmilla selvästi pointtimme. Itse tarkennan omaani, että minulle maailman muuttaminen nykyistä paremmaksi ajaa edelle oman kehon muuttamisesta nykyistä paremmaksi, ehkä siitä johtuen ajattelen "lähi > luomu" kaiken sen kohdalla, joita voidaan tuottaa täälläkin. Mutta tosiaan, lähi ja luomu eivät ole toisiaan poissulkevia. Parasta olisi, kun saataisiin kauppoihin mahdollisimman paljon tuotteita, jotka ovat noita molempia.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #4 : 03. Joulukuuta 2011 klo 21:12 »
  • Tykkää (0)

• ^ Meillä VK:n kanssa on molemmilla selvästi pointtimme. Itse tarkennan omaani, että minulle maailman muuttaminen nykyistä paremmaksi ajaa edelle oman kehon muuttamisesta nykyistä paremmaksi, ehkä siitä johtuen ajattelen "lähi > luomu" kaiken sen kohdalla, joita voidaan tuottaa täälläkin. Mutta tosiaan, lähi ja luomu eivät ole toisiaan poissulkevia. Parasta olisi, kun saataisiin kauppoihin mahdollisimman paljon tuotteita, jotka ovat noita molempia.

Kyllä. Jouduin hetken miettimään, miksi oma kehoni olisi arvokkaampi kuin maailma jossa asumme. Mutta koska kehoni on myös osa tätä maailmaa, en halua satuttaa sitä kuin en myöskään muuta maailmaa. Tällaisessa tilanteessa jossa maailmaa kuitenkin sattuu, toimin yksinkertaisen periaatteen mukaan: Pidä huolta itsestäsi, ja jos energiaa jää, huolehdi muista.

tuulitukka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Burning in Water Drowning in Flame
    « Vastaus #5 : 03. Joulukuuta 2011 klo 21:15 »
  • Tykkää (0)

• ^Ihan hyviä pointteja.
    Tämä on aika kaksipiippuinen juttu, kun toisaalta on oppinut siihen että luomua pitäisi suosia niin saisi tosiaan sen ruokansa ilman turhia myrkkyjä.
    Mutta olin itse juuri jokin aika sitten luennolla jossa käsiteltiin lähiruoan ja tuontielintarvikkeiden suhdetta.
    Ja kyllä siitä sellainen olo jäi, että ehkä siinä tuontiruoassa, oli sitten kuinka luomua tahansa on aika paljon niitä huonoja puolia. Tämä etenkin siitä syystä, että ruoan kuljettaminen toiselta puolelta maailmaa on valtavan kuormittavaa luonnolle ja vielä vakavampi asia on se, että se ruoka olisi usein kipeästi tarvittu siellä mistä se lähetetään, sillä tuottajat myyvät mieluummin ulkomaille suurempien palkkojen toivossa.

Toinen on se, että suomessa on kuitenkin suhteessa moneen muuhun maahan kohtalaisen tarkasti kontrolloitua, että mitä aineita viljelyssä saa käyttää. Joten, vaikka ostan teeni reilunkaupan tuotteina ja tuontihedelmissä suosin luomua, niin kyllä ne ruoka-aineet jotka voin ostaa lähellä tuotettuina menevät listalla ensimmäisiksi.
    Kirjattu
    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.”

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #6 : 03. Joulukuuta 2011 klo 21:28 »

^^ VK:ssa on ripaus enemmän tohtori Tolosta ja minussa runoilija Leskistä... ;)

suomessa on kuitenkin suhteessa moneen muuhun maahan kohtalaisen tarkasti kontrolloitua, että mitä aineita viljelyssä saa käyttää.

Tämä sekä pitää paikkaansa että on kuitenkin illuusio. Pitää paikkaansa moneen aasialaiseen tms. maahan verrattuna, mutta eurooppalaisessa vertailussa on kyseessä lähinnä suomalaisille markkinoitu legenda. Tosiasiassa kapitalistinen tehomaatalous kiertää sääntöjä Suomessa ihan samalla lailla kuin Saksassa ja Ranskassakin.
    Kirjattu

tuulitukka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Burning in Water Drowning in Flame
    « Vastaus #7 : 03. Joulukuuta 2011 klo 21:55 »
  • Tykkää (0)

• Tosiasiassa kapitalistinen tehomaatalous kiertää sääntöjä Suomessa ihan samalla lailla kuin Saksassa ja Ranskassakin.

En ole erityisen perehtynyt tilanteeseen muissa Euroopan maissa, joten en uskalla siihen kommentoida sen enempää. Mutta tulen itse alunperin maalta ja olen kohtalaisen hyvin perillä oloista, joissa suomalaisia tuotteita viljellään. Epäkohtia toki löytyy ja niin varmasti niitäkin yksilöitä, joille säädökset on tehty kierrettäviksi ja jotka eivät vain välitä. Mutta keskimäärin olen saanut sellaisen kuvan, että varsinkin kun viljelijät itsekin syövät omalta pelloltaan, niin on lähemmäksi kunnia-asia tuottaa hyvälaatusta ja mahdollisimman puhdasta ruokaa, vaikka sitten jokin verran lannoitteita käyttäisikin.
    Kirjattu
    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.”

Patata

• Vieras
    « Vastaus #8 : 03. Joulukuuta 2011 klo 22:03 »

Apua, nyt tuli lähiruoka todella lähelle, heitetään kimurantimpi esimerkki:
    Italiasta raahattu luomu vai Hollannista raahattu nonluomu?
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #9 : 03. Joulukuuta 2011 klo 23:57 »

Italiasta raahattu luomu vai Hollannista raahattu nonluomu?

Suosittelen italialaista luomua. Jos vaihtoehtona olisi Ruotsista raahattu nonluomu, olisi jo hieman eri asetelma.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #10 : 07. Joulukuuta 2011 klo 07:16 »
  • Tykkää (0)

• Italialaisesta luomusta puheenollen...
    yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/12/vaarennettyja_luomutuotteita_liikkeella_euroopassa_3084269.html

Nefi-

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 30. Joulukuuta 2011 klo 11:44 »
  • Tykkää (0)

• Suosin mieluiten lähiruokaa, etenkin jos se on omalta paikkakunnalta, mutta onnekseni tarjolla on myös paljon lähiruokaa joka on luomua!
    Ostan kuitenkin italialaisia luomuomenoita, mutta jos ne olisivat kauempaa niin en ostaisi.
    Tuossakin että mistä se luomu on, pitää mielestäni katsella. Jos joku luomumango on Argentiinasta niin onko se todellakin tarpeellinen? Parin päivän päästä sen voi tonkia roskiksesta mangohimoissaan ja silloin se on mukavan kypsäkin ;)

Kuitenkin on paljon ruokia jotka käytännössä ovat luomua tai lähes luomua, mutta eivät ole saaneet syystä tai toisesta siihen merkintää. Esim. ostan mieluummin lähikaupastani lähistölläni tuotettua hunajaa kuin että ostaisin jotain suuremman firman suomalaista luomuhunajaa. Kummatkin ovat lopulta luomua.
    Vaikkakaan ostamalla paikallista luomujauhoa, en tue viljelijää millään lailla, sillä rahathan menevät firmoille, jotka taas ostavat tuotteet viljelijältä/tilalliselta, niin sillä tavoin omalla kohdallani takaan että saan käyttää tuotetta jatkossakin.

Vaikka vältän lisäaineita ja myrkkyjä niin melkein mahdoton välttää täysin. Kyllä sitä aina toisinaan joutuu arpomaan kaupassa että ostaako suomalaista vai ulkomaan luomua. Ja sitten koulumatkalla miettii kuinka ikaalisten luomun valot loistaa yötä päivää yli kymmenen kilometrin takaa taivaalle. Lopulta mikä on edes ekologisinta, ehkä välillä (varsinkin kipeänä) kannattaa miettiä vain omaa terveyttään ja ostaa ulkolaista luomua.
    Kirjattu
    Saniaispuita ja sammakoita,
    peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
    Sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

marsier

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 14. Helmikuuta 2012 klo 17:47 »
  • Tykkää (0)

• Mä olin tätä asiaa pohdiskellut ja ihanaa että aiheesta löytyi oikein ketju! Ketjua lukiessani huomasin kyllä että en ole luomua ostaessani ajatellut lähes ollenkaan itseäni, vaan koko ajatuksena luomussa on ollut tukea sitä maailman paremmaksi tekemistä. Silläpä kaukaa lennätetyt tuotteet jäävätkin kyllä aika suurella prosentilla kauppojen hyllyille. Ja noissa tuotteissa on kyllä sitten usein myös niin että niitä ei lähellä tuotettuna saakaan ja koko ostoprojekti tyssää siihen.
    Kirjattu