Aivan ykkönen on Näsilinnankadulla sijaitseva Thai & Laos! Loistavat kasvisruoat, varsinkin currykoosruoat tofulla, mmmm. Ikinä en ole missään saanut näin hyvää tofua, maku ja koostumus ovat täydellisiä. Arkisin on lounasbuffet, jossa keittoa, salaattia, ainakin yksi kasvisruoka ja liharuokia. Yleensä myös kevätrullia. Menussa on monta kasvisruokaa, muistaakseni kaikki ovat vegaanisia. Ainakin nämä loistavat currykookossetit ovat. Lämmin ja hyvä palvelu myös. (
http://www.thai-laos.com/)
Samalla kadulla on mausteisemman ruoan ystäville intialainen Nanda Devi. Täällä tulee myös hyvin usein käytyä. Annosten tulisuuden saa itse päättää, menussa sivullinen toinen toistaan parempia kasvismättöjä, iisot annokset. Uutuutena buffetpöytä, jossa joka päivä kolme eri vahvuista kasvisruokaa, liharuokia, naan-leipää, salaattia, raithaa, jogurttikastiketta.. Arkisin maksaa ~8e, viikonloppuisin 15e. Kannattaa ehdottomasti käydä testaamassa buffet, nyt kun aloin miettimään niin tämähän se ykkönen onkin, voi vitsit

(
http://www.nandadevi.fi/)
Sitten on tietysti kasvisravintola Gopal Tammelassa. Gopalissa mätetään itse intialaisvaikutteista ruokaa lautaselle, punnitaan ja maksetaan kilohinta. Aina olen tykännyt hirmusti. Gopalissa on myös pieni putiikki josta löytyy varsin hippimäistä krääsää suitsukkeista vaatteisiin ja mausteisiin.
Aleksanterinkadulla ennen sijainnut, jo legendaksi muodostunut "pikkukiinalainen" (nguyen cao su) tunnetaan huipusta hinta-laatu-suhteestaan. Megaison kasvisannoksen saa kuudella eurolla mukaan ja ainakin allekirjoittanut tirppa aterioi siitä jopa kolme kertaa. Kasvisvaihtoehtoja on useita, osa vegaanisia. Ainakaan kääg ei ole vegaaninen, siinä on kermaa. Samoin kasviscurrysotkussa taitaa olla jotain maitovalmistetta? Pikkukiinalainen on muuttanut muutaman korttelin, en millään muista millä kadulla nyt vaikuttaa..
Japanilaista ruokaa saa suuresta (siitä huolimatta usein täynnä) ja viihtyisästä tuulensuun Marusekista. Löytyy kaikki mahdolliset japsiherkut. (sushia, misokeittoa, ramenia, nuudeli- ja riisiannoksia, jopa japanilaisia hampurilaisaterioita.....) Tammelassa saman omistajan (okei, Maruseki on nykyään Marjo Sekin pojan) Hanabista saa täyteläiset ramenit. Vaihtoehtoina on kaksi eri lientä, soija ja miso. (Suosittelen ehdottomasti misoa!) Kumpikaan vaihtoehdoista ei ole vegaaninen. (Rameneilla on pitkä historia miten valmistetaan, ainakaan viimeksi jutellessa tarjoilijan kanssa vegaanista versioita ei myöskään ole tulossa.) Ensin valitaan liemi, johon nuudelit tulevat, sen jälkeen valitaan täytteet. (Paaaljon eri kasviksia vaihtoehtoina, myös lihaa.) Pöytään tulee myös herkulliset mausteöljyt joita kannattaa laittaa sekaan. Kulhot ovat yllättän isoja, kyllä lähtee nälkä.
Kauppahallin Norimarusta saa myös sushia, Maruseki on vain mielestäni paaaljon parempi.
Tex mex- herkkuja tarjoilee Pancho Villa, joita on keskustassa useampikin. Hyviä kasvisruokia (hampurilaisia, salaatteja, burritoja, tortilloja..) ja saivatpa jotain vegaanistakin väännettyä mulle joskus. Tietysti myös Coronaa ja hyviä tequiloita. Vegaanin kannattaa olla tarkkana, itse sain joskus aikoinaan "vegaanisen" annoksen ranskankermalla ja kananmunaa sisältävällä kastikkeella.
Myös ainakin New York valmistaa pyydettäessä hyvän vegaanihampparin. Zarillosta löytyy muutama vegaaniannos, ainakin falafeleja ja hampurilainen. Pikaruokamestoista lempparini on Shawarma rautatienkadulla. Loistavaa hummusta ja tahinia, falafelia.. Näissä annoksissa on jo vähän mielikuvitusta, ei aina samaa huttua. Hinta kohdillaan.
Kannattaa myös tsekkailla eläinoikeusforumin Tampereen ruokapaikat- ketju.
Namnam, nyt tuli nälkä.