Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Voiko syödä lihaa? - 15

Avaruus

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
Vs: Voiko syödä lihaa?
« Vastaus #210 : 03. Elokuuta 2016 klo 18:58 »
  • Tykkää (1)

• "Tuore tutkimus: lihansyöjillä suurempi kuolemanriski – kasviperäinen proteiini vähentää riskiä"

http://m.iltalehti.fi/terveys/2016080321993606_tr.shtml

Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #211 : 03. Elokuuta 2016 klo 23:43 »
  • Tykkää (1)

• Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

faråd

• Vieras
    « Vastaus #212 : 12. Elokuuta 2016 klo 04:10 »

Täs lueskelin Suomen maatalouden historiakatsausta ja oon itseasiassa lukenut ton kohdan jo muutamat kerrat, kunnes hoksasin ja sisäistin tän jutun.

Aiemmin, siis silloin, kun lehmiä oli lähes jokaisella maatilalla,, ja maatilat olivat pienimuotoisia perheviljelmiä, maito- ja lihatuotteet eivät ole lehmien pidon pääsyy tai päätuote. Itseasiassa tuossa kirjassa, Elämää pellossa, jota olen lueskellut, sanotaan että tilan ihmiset eivät itse käyttäneet juurikaan maito- tai lihatuotteita. Karjatalouden tuotteita vietiin Venäjälle siinä olisko ollut 1800-luvun loppupuoliskolta eteenpäin, kun Venäjältä tuotiin halpaa viljaa ja sitten vastaavasti vietiin voita ja lihaa. Tietysti varmaan itekin lihaa ja maitotuotteita vähäisissä määrin kulutettiin, mutta karjanpidon ykköstuote oli lanta, jota tarvittiin leipäviljan viljelyyn.

Tää oli musta hieno löydös, koska aina silloin tällöin kuulee semmosta juttua, että entäs sitten kotieläimet, että jotenkin maidon ja lihan kulutus auttais niitä eläinparkoja olemaan ja esiintymään lajina. Että kun ne eläimet kuitenkin tarvitsevat sitä hoivaa ja suojaa, että veganismi olis jotenkin julmaa näitä lajeja kohtaan, kun niitä ei enää tarvittais. Noh, karjan kohdalla tää ei päde. Lehmät ja sonnit pysykööt laitumilla ja syökööt ja tuottakoot sitten sitä päätuotetta että voidaan kivasti sitten luomuviljellä kaikkia kasviksia ja maaperäkin pysyy paremmassa kondiksessa, kun sinne heitetään orgaanista ainesta, mikrobit ja maapäräeliöstö ja vasikat kiittävät.

Noh, kyllähän tääkin jättää vielä avoimia kysymyksiä, mutta oli mulle jotenkin vapauttava ymmärrys, kun oon just lukenut sitä että miten tärkeetä karjan pito on myös luonnoneliöstön monimuotoisuudelle, ja kyllä kieltämättä oon miettinyt sitä että onhan ne lehmät sun muut, jos niitä hyvin pidetään ja niiden luontaista käyttäytymistä tuetaan, niin hieno ja arvokas asia maatalousympäristössä, jota Suomikin kuitenkin sen 7 % alastaan on. Mutta eihän tää sit toisaalta vapauta siitä että eläimiä kuitenkin pidetään tavallaan tuotossa, eikä hoivattais itseisarvonsa vuoksi. Lopulta kuitenkin se on kuitenkin vähän saivartelun makuista se, että kun jokuset ihmiset kritisoivat vegaaniutta ideana siitä että kasvien viljelyssä tapetaan hyönteisiä ja kasvit kasvavat lannassa, joka on eläintuote. Se on musta ihan eri juttu että kerätään lantaa talteen, kuin se kohtelu, mitä lypsykarja saa osakseen. Toki hienointa olis, jos palattais siihen tilanteeseen, että olis niitä pienimuotoisia sekataloutta harjoittavia perheviljelmiä vain ja  jokaisella tilalle se jokunen kotieläin, jolloin karjantuotanto pysyttelis siellä mihin sitä tarvitaankin eikä karjatilojen koot olisi niin massiivisia, että eläinten luontainen käytös ja mm. liikkumisen toteuttaminen estyvät. Isoissa karjatiloissa usein käytetään enemmän rehua, sen sijaan että laidunnettais niityillä ja kedoilla, joten se on monimuotoisuuden kannalta myös huono diili.

Niin että kumpi sit kuitenkin olis eettisesti kivempi tilanne, se että kasvit kasvatetaan jossain kemiallisissa lannotteissa, vai sitten luomusti luonnonlannassa. Siinä on sekin, että väkilannotteissa tuotetuissa kasveissa ehkä herkästi käytetään myös ns. kasvinsuojeluaineita, jotka sitten tuhoavat pieneliöstöä. Samoin kemiallinen lannoittaminen itsessään helposti heikentää maaperän eliöstön toimintaa ja happamoittaa maaperää,, eli ekologisesti sitten aatellen se karjanlanta olis hyvä juttu. Sit kun kelaa ekologisesti, niin tulee se kysymys, kun karja päästää metaania ilmoihin, mutta sitten se heittää toisaalta tähän juttuun http://yle.fi/uutiset/maapera_on_iso_arvoitus__pelastaako_se_ilmastonmuutokselta_vai_aiheuttaako_lisaa_ongelmia/8953789?ref=leiki-uup ja se ei taas liity enää lihansyönnin kysymykseen lainkaan, mutta on kiva artikkeli näin muuten.

*Toki toisaalta jos sitä söis vaan niitä hedelmiä, ja kaikki olisi äärimmäisen naturel, niin ei kait sitä lantaakaan tarvittais, eikä juuri mitään muutakaan. Ja onhan se hassua että ihmisen kakka heitetään sit hukkaan,, että voisko sillä sit pärjätä...

** Jos kun oiskin apinana jossain iloisen rehevässä hedelmäpuukylläisessä luonnotilaisessa saaressa.
    « Viimeksi muokattu: 12. Elokuuta 2016 klo 04:34 kirjoittanut faråd »
    Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #213 : 12. Marraskuuta 2016 klo 07:11 »
  • Tykkää (0)

• http://vstr1.nebula.fi/?id=3634711-1252070681&w=720&h=536&fs=1&c=1&r=1280&a=1&p=1

En tiedä näkyykö linkin video: isien työt, tammelan sianteurastus. En voi syödä eläimen lihaa - ei haittaa jos joku syö. En ole kai kolmeen kymmeneen vuoteen syönyt kun joskus välissä maistanut 25 vuotta sitten. Oikeaa lihaa ei ole pussissa tai tiskillä vaan se on yllä olevan filmin kaltaisesti siinä esiintyvien ihmisten hallinnassa. Pussissa oleva liha on pahahenki.

Kalaa olen ikävä kyllä syönyt n kuukausi sitten. d-vitamiini kapselin tänään jossa sitä kalaöljyä on. Haisee kyllä pahallehengelle. Olen median uhri ja syön d-vitamiinia siitä syystä. En syönyt välissä kolmeen kymmeneen vuoteen mutta aloin syömän koska media ja yhteiskunnan pakkotiedotus painosti erityisesti lasten kohdalle. Itsellä oli d-vitamiinin puutos lapsena ja muistaakseni hypin pitkin seiniä kun lääkäri kotona sen totesi oireiden aiheuttajaksi - sitten söin kapseleita. En ole ehtinyt miettiä mitä muita vaihtoehtoja d-vitamiiniin nyt olisi. Kaverini osti mulle drink pink aminohappoja ja kun join muutama päivä sitten sitä kirkastu silmissä heti - aikoinaan ostin jotakin urheilujuomasekoitusta jossa aminohapot oli mukana ja maistu myös samahkolle kun drink pink mutta sen markkinointi lopetettiin ja en ole joitain kertoja etsimällä löytänyt kunnollista. Kaveri löysi drink pinkin messuilta ja osti mulle lahjaksi. drink pink ei nyt liity d-vitamiiniin vaikka meni samaan kappaleeseen. Lisätäänyt vielä että vihaan maitoheraproteiinia enkä siedä maitoakaan tällä hetkellä.

Suomalainen kasvisruokatarjonta ravitsemusliikkeissä on penkin alta sitä itteän pääosin. Toivoisin että saatas syöminkikavereita pojan kanssa, mutta toivo alkaa menemään totaalisesti johtuneeko eniten siitä että teen ilta/yövuoroa en tiedä, mutta aika ei riitä elämä on ohi.

Osasyy miksi aloin syömään lihatonta on arpiset keuhkot, tupakoinnin lopettaminen, eläinrakkaus sekä silloinen kuolettavaolotila.

Musta tosihippi ei syö lihaa koska liha aiheuttaa elimistön huonovointisuutta joka taas sotkee mielenvirtaa sekä saa ihmisen ärtymään(määrittelen että ärtyminen tapahtuu ensisijaisesti seurassa kun putoaa kelkasta elimistön hallitessa mielen syklejä useammin kun kasvisravinnon nauttijilla).

hienojakin juttuja täällä esim faråd lueskellut..

Hippiäruokaa on mustaherukka ja mustikka!
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #214 : 12. Marraskuuta 2016 klo 11:20 »

Vegaanisii eli täysin kasvipohjaisia D-vitamiinei löytyy kyllä,, on D2 joka on aina kasvipohjainen, mutta kaiketi imeytyy huonommin kuin D3,, ja D3 saa vegaanisena, se on jäkälästä eristettyä... ja kalaöljyä vastaa mikrolevistä saatavat omegat: https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkeet/tuote/opti3-epa-dha/5060351380119/ tuos satsis on kalaöljyn edut + D-vitamiini samassa.

..näin yleisesti mitä vois vegaanisen ruokavalion koostamiseen laittaa vinkkiks, niin monenlaisia rasvoja ja kaikenlaista siementä, pähkinää yms. kyn syö niin varmaan saa niitä aineita mistä aina puhutaan, että vegaanit ei saisi.. siemenet ja pähkinät parempia liotettuina,, ja sitten vaiks ituja, papuja, juureksia, niin kyllä sillä jo pääsee eteenpäin. B12 purkista.

Helsingissä on kyl joku vegaaniruokajuttu, siis että perheet tapaa toisiaan aina jonkun luona joka tarjoaa ruoat. En ihan tiiä miten se toimii, mutta etenkin Helsingin päässä on melko aktiivista vegeperheilyä. Niist voi kysellä jos on facebookissa, niin ryhmistä vegeperhe tai vegaanihuoltajat. Ja muutenkin vegeilyryhmissä toisinaan löytyy ruokaseuraa jos kaipaa, esim. täällä vegaanisen ruokatuen ryhmässä monesti kysellään toisten vegeilijöiden perään: https://www.facebook.com/groups/vegetuki/?fref=ts
    Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #215 : 13. Marraskuuta 2016 klo 00:18 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos faråd. Vaikea on tää ihmisen elämä. Kuulin jostain että lampaan villasta on tehty ,yös jotain D-vitamiinia ei tietenkään ole vegaanista. Mä en enää jaksa olla vegaani kun joskus kauan sitten tavallaan yritin vaikken tiennyt sillon edes että sanaa vegaani edes olisi olemassa. Taisin myös antaa kalan syömisestä melko kielteisen kuvan - ei musta niin ikävä kalaa ole syödä mutta nää tonnikalat sardinit / ym mitä on lähinnä eniten tarjolla mua inhottaa. Kunnon kalaa ei kohdalleni liimemmin osu. Liha on kyllä melko rankka juttu mulle ja esim toi tammelan sianteurastus on jotain mihin en kyllä ryhtyisi.

Olen vähän huono vastaamaan.

FB:tä en käytä. En tiedä onko hyvä vai huono juttu, mutta musta se on liian sitova. Olen ollut myös melko verkkolehtiä välttävä, mutta nyt usa:n vaalien alla lukasin ja samalla heti availin muitakin juttuja. Musta alko tuntumaan että tajuan jotain ihan älyttömiä asioita mitä siellä ihmiset toitottaa. Aikoinaan ajattelin siirtyä pelkkään elävääntietoon, mutta se jäi silloin harminpaikka. Musta tääkin on iso juttu että sulle vastaan niin ei paljoa muuta ehdi - jälkeinpäin usein kelaan mihin se aika tänäänkin meni kun on niin paljon paljon asioita tehtävänä. Nykyään on niin paljoin "neuroottista" ja itsekkin olin aikoinaan vaan lähdevesi ja luomu kelpaa esim. Kun nyt olen oppinut tietämään että esim EU on tulenut luomutuottajia kun on kymmenen vuotta ollut pellot myrkyttämättä - itse tuottajat nauraa asialle ja sanoo ei ne myrkyt sieltä mihinkään häviä kun on tonnikaupalla puolivuosisataa sinne niitä laittanut, mutta kun ei tukia muuten peltoon irtoa kun tää 10-vuoden breikki myrkyttämiseen. Nykyäämn kunhan on ruokaa mutta ei kyllä lihaa ok. Vähän sitä on aina ajatuksissa hautonut mihinköhän paineeseen sitä joutus jos jotakin ryhmää lähestys - ehkä se selviää. Katuja talsimalla ja sadoille/tuhansille juttelemalla ei ole mulle kyllä valaistunut kunnolla se miten voisin löytää etsimäni ruokamaailmanantimen. Aikoinaan helsingissä oli ravintola kasvis jossa usean usean kerran ravitsin itseäni ja iso osa maailma katosi kun ko ravintola katos - en tosin enää sinne voisi mennä sillä en liiku keskustassa vaan ruokaa pitäisi olla tarjolla useassa paikassa. Taas menee jutut ihan sekaisin minne sattuu eikä juuri kukaan ole osoittanut täällä kiinnostusta kutsuuni järjestää syömistä - nyt mennään näin ja joskus toisinpäin. On muutama kaveri ketkä on kiinnostuneita ravitsemusliiketoiminnasta ja ketkä ymmärtää ruokailijan tarpeitakin - harmikseni toinen lopetti ravitsemusliikkeensä(osin itse häntä siihen lopettamiseen kannustin) ja toinen haikailee sellaista helsingin keskustaan työskennellessään siellä toiselle tällä hetkellä. Se siitä tänään.

Pähkinöitä ei ehdi paljoa liotella, mutta kauopassa on aika hyvin tarjolla sellanen anyday tms pähkinäsekoitus jota on aika monta kiloa / kymmeniä kiloja tullut syötyä kuivana ja maistuu hyvälle. Noudatan ja kannatan melko hitaasti muuttuvaa ravitsemuslinjaa. Saksasta olen nyt melkoisesti kuivattuja pulvereita tilaillut. Kun olisi aikaa - aina vaan saa tehdä työtä jotta rahat riittää omilla toimeen tulemiseen.

Unelmaa olisi että ihan vaan pikkuhiljaa saisi jonkun ruokaporukan kasaan ja olisin avoin myös ravitsemusliiketoimintaankin jos vaan ensin syöjiä sekä tekijöitä löytyisi. Se on hippiä kun on hippiä kadunkulmassa pusikossa kukkulalla porukkaa ja jose ei ole niin odottamalla tulee.
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #216 : 13. Marraskuuta 2016 klo 08:01 »

Käsittääkseni kalojen tilanne on ekologisesti aika surkea, en jaksa nyt tähän kaivaa faktoja, mutta ylikalastus on aika räikeetä..siis vaik jo ihan tästä meiltä Itämereltä kalastetaan enemmän kuin mitä tutkijat ovat laskeneet kalalajien kantokyvyksi.. näin  ainakin muutama vuosi sitten oli, kun jollain kurssilla tätä käytiin läpi ja luulenpa ettei tilanne ole juuri muuttunut. Maailmalla sitäkin surkeempaa.

Kaloja on ehkä helpompi syödä, kun ne saa tavallaan olla luontaisessa elinympäristössään, mutta kyllähän niillekin stressiä kertyy myös ihmistoimesta, vesistöjen tila on vähän niin ja näin kaiken teollisuuden ja ravinnekuormituksen myötä. KAikki ulkoiset stressitekijät + liikakalastus on heikentänyt kantoja. Sehän vaikuttaa myös kalojen itsensä sisältämiin haitta-aineisiin, kun ihmistoimesta on historias pilattu vesiä.
    Kaloja saattaa ehkä olla myös ikäänkuin helpompi syyä, kun ne ei osaa kirkua ja valittaa niin että kuultais tai nähtäis kauheesti mitään eroja, mutta yhtä kaikki, kalojen tuntoaisti on erityisen herkkä.

Yks juttu mikä saattaa viiä kalojen syöntiin on kun vegetuotteis ei juuri ole mitään korvaavaa tuntumaltaan ja maultaan ja ravintopitoisuudeltaan,, joku on kuulemma saanut tehtyy lohimaista safkaa uunittamalla vesimelonista ohuit siivuja, toki varmaan eka maustamalla ne ja vaiks heittämällä jotain merilevää ja savuaromia :)
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #217 : 13. Marraskuuta 2016 klo 08:07 »

Hoh, mun äiti osti muksulle joululahjaks farmi-legosarjan ja olin vähän että mieluummin joku muu, kun se sitä kysy, mut oli ostanut jo  :( Must siin setis ei juuri oo muutakuin kivan näköisiä pikkueläimiä ja sit vierel aina joku tuotepalikka, maitopurkki ja villakerä ja munakori.. Pienest pitäen tuollee opetetaan yhdistämään eläimet tuotteiksi, ja sit jos tämmöne sanoo jotain niin sain vastauksesks, että "en muistanut sun periaatteita siellä kaupan hyllyllä" jooh,, siitäkin tuli vähän tylsä olo, kun miten normaalia toi eläintuotannon maailma on.

...onko se nyt sit periaatekysymys,, ehkä sitten, en mä haluis muksulle mitään KKK-legosarjaakaan
    Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #218 : 13. Marraskuuta 2016 klo 08:53 »
  • Tykkää (0)

• Kiitti faråd. Joo ei se kala hyvästä ole. En oikein tiedä mitä siitä halua oikeesti valkuaisaineita kai - ei se niin hyvää ole. Lohesta en tykkää ollenkaan - se alkaa yskittää mua. Kuha ahven turska on niitä mitkä menee raikkaimmin alas. Ravuista olen "pitänyt" mutta sitten tuli jotain - en muista miksi alaoin valttämään.

Mikään ei tietty hakkaa kunnon papumössöjä jne, mutta harvassa on ravintolat mistä niitä saa. Ai että joku marinoitu papu niinko kasviksessa oli aina montaa sorttia. Mulla ei ole enää aikaa valmistaa eikä kukaan myykkään. Marinoidit pavutkin kun säilyy ihan hyvänä viikon. Pitäs idättää vähän papuja ja laittaa ruuaksi.

Pitää mennä.
    Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #219 : 13. Marraskuuta 2016 klo 17:41 »
  • Tykkää (0)

• Hoh, mun äiti osti muksulle joululahjaks farmi-legosarjan ja olin vähän että mieluummin joku muu, kun se sitä kysy, mut oli ostanut jo  :( Must siin setis ei juuri oo muutakuin kivan näköisiä pikkueläimiä ja sit vierel aina joku tuotepalikka, maitopurkki ja villakerä ja munakori.. Pienest

Joo.. kyllä muakin riipoo vastaava. En ymmärrä miksi kaikissa lasten kirjoissa yleensä on lihat jne ruokanaa. Sama monissa ohjelmissa. Muutamia poikkeuksia löytyy. Paraskin tietysti puhumaan kun isoisän veljen pojalla on isoisän synnyinkotitilan lehmätila - siellä joskus käydessäni olen huomannut, että lehmätilallisille on jotain ihan omia sarjakuvia jossa kaikki tapahtumat kuvaa lehmätilan arkea. Ei mulla niin mitään sitä vastaan ole. Aika moni vege jne vuosikymmenien kuluessa myös kääntää takkia. Itse nirpotin aikinaan tiesmitä auringon pelastamis asiaa - ei aloteta nyt vaikka olen yhä samaa mieltä. Toinen on neuvola: "pitäisi syödä lihaa kalaa maitoa .PISTE". Jotenkin täysin järjetöntä toitottaa kasvispohjasella ruualla oleville  "pitäisi syödä lihaa kalaa maitoa .PISTE" - jotenkin olisi älykkäämpää selittää mitä löytyisi asiakkaa ruokaympyrässä korjattavaa vaan ei taida olla kun perusasiat hallussa siellä neuvolassa vaikka yksityisellä on käyty ne "pakolliset". Koskaan ei nyt lapsi ole ollut nuhakuumetta kovemmin kipeä joka on mennyt niistämällä ja hoitamalla ohi. Painosta on neuvollassa vähän valittanut ja olen tullut siihen tulokseen että kontrolli on "sairasta" rääkkiä.
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #220 : 13. Marraskuuta 2016 klo 18:33 »

Jooh, ihan lihansyöjillekin tosta ilmeisesti sanotaan, että kai annatte tarpeeksi lihaa lapselle. Ihan kuin liha korjais kaiken.

Mun vegaani vauveli oli pitkään +13 painokäyrällä, joten ei voi olla ruokavaliosta kiinni jos painokäyrä on alhaalla. Ja ihan sairas toi systeemi on. Mä aloin ottamaan tuon puolison mukaan, vaikka hän ei biologinen isä ole, niin kummasti oli helpompia neuvolakäynnit. Oon kuullut yheltä toiseltakin äidiltä samaa :D Tädit ei uskalla niin tentata tai sanoa, jos vastassa on kaks vanhempaa.
    Helsingissä meillä oli kivasti semmonen neuvolatäti kenellä oli toinen vegaaniperhe yhtäaikaa. Lahdessa en halunnut ottaa selvää julkisesta neuvolasta, niin mentiin yksityiselle.
    Kirjattu