Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Juodakko kahvia vai ei? - 1

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Juodakko kahvia vai ei?
« : 28. Marraskuuta 2011 klo 11:11 »
  • Tykkää (0)

• Tutkinpa tässä joutessani kahvin terveysvaikutuksia. Olin varma siitä, että kahvi on kaiken kaikkiaan haitallista, eikä sitä kannattaisi alkaa juomaan. Mutta haittavaikutukset eivät olleetkaan niin pahat kuin oletin. Mitä mieltä olet, kannattaako sinun juoda kahvia vai ei? Lopettaisitko mielummin vai onko nyt hyvä? Mitä mieltä kahvittelijat ovat, jos koskaan ei ole kahvin juontia alottanut, kannattaako sitä aloittaa?

Newbie

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Juodakko kahvia vai ei?
    « Vastaus #1 : 28. Marraskuuta 2011 klo 16:50 »
  • Tykkää (0)

• eikös kahvi oo nimenomaan terveellistä? :P  Ite join joskus,eka maijolla ja sitten ihan mustana. Nykyään taas ei oikeen tee mieli.. ainuut mitä juon kahveista on latte (sokerilla ;D) ja kaakaokahvi ;D nää nyt sitte ei ookkaa ihan nii terveellistä  ::)

käsittääkseni siinä ei oo mitään,miksei sitä vois juua jos tykkää :P  joku aika sitten sanottiin,ettei raskaana olevat sais juua kahvia mutta kyllä meijänki suvun naiset (monessa sukupolvessa) on juonu sen 2l vähintää kahvia päivässä ja ihan terveitä meistä kaikista on tullu (kai?) ;D
    Kai se on siinä oikeesti,ettei siinä jossain vaiheessa enää pysty närästyksen takia juomaa :P
    Kirjattu
    ''Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? En myöskään jaksais enää istuu paikallain,eikä runoilija venaa esimiehelt ohjeita. Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus Länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.  ''

JakeJoogi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
      • JakeJoogi
    « Vastaus #2 : 28. Marraskuuta 2011 klo 17:39 »
  • Tykkää (0)

• Peruskahvi(yleensä normimarketlaatu) on listallani myrkkyä!
    Happamoittaa kehoa todella tehokkaasti ja aiheuttaa sitämyöten erilaisia ongelmia kehossa.

Jos juot kahvia niin paranna laatua ja ainakin luomulaatuista....

Yksi pieni juttu:
    "Työterveyslaitoksen kemikaaliluettelon mukaan 1,3,7-trimetyyliksantiini on varastoitava hyvin suljettuna, erillään elintarvikkeista ja eläinravinnosta. Eläinkokeiden perusteella se saattaa vahingoittaa ihmisen lisääntymistä. Jos ainetta on vahingossa nielty, täytyy antaa aktiivihiiltä, oksennuttaa ja toimittaa lääkärin hoitoon.

Perusmuodossaan 1,3,7-trimetyyliksantiini on valkoista, hajutonta, kitkerän makuista kiteistä jauhetta. Sitä tuotetaan eniten Kolumbiassa ja Brasiliassa.

Se tunnetaan myös nimellä kofeiini"
    Kirjattu
    Oh yeah? Well me and the Lord, we have an understanding.
    Love, Peace and Harmony

Torstai

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Roar
    « Vastaus #3 : 28. Marraskuuta 2011 klo 18:09 »
  • Tykkää (0)

• En ole juonut sen jälkeen kun olen sitä maistanut, maku oli huisin vahvaa minulle jotan pysyttelen teessä :)
    Kirjattu
    Jokainen tuntee laulun sen, jokainen kuulee sävelen, poluilta suuren tyhjyyden. kun löytää viimein rakkauden.

Auroravalon

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 28. Marraskuuta 2011 klo 21:35 »
  • Tykkää (0)

• Juon kaksi motillista maitokahvia päivässä. Reilun kaupan kahvia, siis oikeesti reilua, Juuttiputiikista. Jos ei muuten, niiin ainakin kannatuksen vuoksi.
    Olen juonut ja ollut juomatta. Kultainen keskitie on hyvä!  :sydamia2
    Kirjattu

Konna

• Vieras
    « Vastaus #5 : 28. Marraskuuta 2011 klo 23:07 »

Ei kahvilla vissiin ole paljoa vaikutusta terveyteen. Hitusen se kai vähentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen, maksakirroosiin, Parkinsonin tautiin ja dementiaan sekä parantaa lähimuistia. Kahvin suurimmat haitat huomaa varmaan heti juomisen jälkeen, jos ovat tullakseen (sydämen tykytys, unettomuus, mahavaivat).

Mahani tulee helposti kipeäksi suodatinkahvista, enkä tykkää sen maustakaan. Espresso ja pannukahvi sen sijaan ovat namia.

Mitä mieltä kahvittelijat ovat, jos koskaan ei ole kahvin juontia alottanut, kannattaako sitä aloittaa?

Kannattaa sitä kokeilla, jos huvittaa - ei ole vaarallista.  :)
    Kirjattu

Alva

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 30. Marraskuuta 2011 klo 07:58 »
  • Tykkää (0)

• Jos on aikuisiäkään päässyt juomatta kahvia, mitäpä sitä aloittamaan. Olin pitkään vannoutunut teenlipittäjä, mutta parikymppisenä retkahdin kahviin. Välillä olen kuukausia "kuivilla" ennen kuin jatkan taas tätä pahetta.  :P Esimerkiksi kesähelteillä kahvi ei maistu yhtään.

Luulen, että kahvin suotuisilla terveysvaikutuksilla lähinnä rauhoitellaan paljon kahvia kittaavia ihmisiä, jotka saattavat närästysoireissaan lohduttautua sillä, että eipä tule Parkinsonin tautia.  ^-^ Vakavasti puhuen tuskin kahvista nyt suurta haittaakaan on terveelle ihmiselle, mutta herkimmille se ei selvästikään sovi. Tietysti kahveissa on myös eroja: tiedän monia, jotka eivät voi juoda vaaleapaahtoista kahvia mutta heidän vatsansa sietää pehmeämpää ja tummapaahtoisempaa.

Minä juon kotosalla lähes yksinomaan tummapaahtoisia luomu- ja reilun kaupan kahveja. Ainoa haitta, jonka olen huomannut, on vaikutus yöuniin, jos erehdyn juomaan kahvia illalla.
    Kirjattu
    Whenever people agree with me I always feel I must be wrong. - Oscar Wilde

Konna

• Vieras
    « Vastaus #7 : 30. Marraskuuta 2011 klo 11:10 »

^ Joo ei kahvia(kaan) kannata pannukaupalla kitata. Jos närästää, niin kannattaa vähentää/lopettaa. Minä oon tämmöinen sekakäyttäjä: teetä kuluu enemmän, mutta joskus on kiva juoda kuppi kahvia. Varsinkin aikaisina aamuina.  :P
    Kirjattu

Nefi-

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 30. Marraskuuta 2011 klo 15:27 »
  • Tykkää (0)

• Itse miellän jonkun asteen myrkyksi elimistölle. Juurikin happamoittaa elimistöä ja aiheuttaa pahaa riippuvuutta. Kofeiinilla kestää poistua elimistöstä puoli vuotta. Ja tämä on pelkästään kofeiini, jos ajatellaan kuinka paljon muita aineita kahvissa monesti on.
    Olen ollut riippuvuusvaiheessa "Ilman kahvia en saa silmiäni aamuisin auki", join sitä silloin soijamaidon kanssa ja kärsin ahdistuskohtauksista. Pahin tapa juoda kahvia on makeutusaineen, aspartaamin kanssa.

Jos kahviin on riippuvainen, niin on huomattavan paljon väsyneempi! Sen olen havainnut omissa pohdinnoissani kun vertaan itseäni kahvinjuojana ja siinä kun en sitä säännöllisesti juo.
    Välillä riippuvuus taas iskee, silloin väsyttää ja on mahdollisesti alttiimpi muillekin riippuvuuksille (sokeri, tupakka).
    Kirjattu
    Saniaispuita ja sammakoita,
    peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
    Sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

ras_taa

• Vieras
    « Vastaus #9 : 22. Joulukuuta 2011 klo 20:34 »

mm ei kahvii kannata alottaa, juo mieluummi vihreet teetä, se on hyvää (: ku must kahvi on ainaki pahaa...varsinki mustan, maidon kaa se viel menee, mut jollei tykkää ni eikai sitä turhaa kannata totutella? ;O
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 22. Joulukuuta 2011 klo 21:33 »
  • Tykkää (0)

• Kahvin juonnissahan ei ole mitään pahaa. Ite en yksinkertasesti pääse aamuisin liikkeelle, mikäli kahvikuppi jää saamatta. 3-5 kuppia menee päivän aikana. Oon kyllä aina välillä koittanu opetella teen juontia, mut ei se vaan toimi. Pari pakettia pyörii tälläkin hetkellä kaapissa, mutta ei vaan tule juotua.

Itse en sentäs ole niin fanaattinen kun yks kaverini : Ei suostu juomaan mitään muuta, siis ei yhtään mitään muuta kuin Presidentti-kahvia ja sitäkin vain ainoastaan keitettynä Moccamasterilla. Muu ei yksinkertasesti käy.
    Kirjattu

muhveli

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 22. Joulukuuta 2011 klo 21:55 »
  • Tykkää (0)

• En oo koskaan mieltyny kahvin makuun, se on hämmentävän etova. Ja on kyllä jotenkin surullista kuunnella niitä "en saa päivää käyntiin ilman kahvia"-hokemia. Ottamatta kantaa siihen, onko terveellistä vai ei, niin riippuvuudet ei mielestäni oo koskaan hyvä asia. Tosin (näin sivuhuomautuksena), vedän itse toisinaan kofeiinia purkista.

Teetä sen sijaan juon ja sen puolesta liputan, vaikka juuri luinkin että vihreä tee ois jossain määrin maksatoksinen(jos joku tietää enemmän saa kertoa).

Mutta makunsa kullakin. En näe kyllä ideaa totutella kahvin juojaksi (kuten eräs läheinen vastikään teki), jos ei tunnu pitävän.
    Kirjattu

Newbie

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 22. Joulukuuta 2011 klo 22:14 »
  • Tykkää (0)

• miks joku alkas juomaan kahvia jos ei siitä tykkää?  ???  ite kans enää tykkää ollenkaaa kahvista..
    Kirjattu
    ''Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? En myöskään jaksais enää istuu paikallain,eikä runoilija venaa esimiehelt ohjeita. Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus Länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.  ''

Ansku

• Vieras
    « Vastaus #13 : 23. Joulukuuta 2011 klo 09:01 »

Kahvin juonnissahan ei ole mitään pahaa. Ite en yksinkertasesti pääse aamuisin liikkeelle, mikäli kahvikuppi jää saamatta. 3-5 kuppia menee päivän aikana.

Päihteiden käyttö ei ole koskaan hyväksi ihmiselle pidemmän päälle. Ja kahvi on yksi niistä. Kahvi koukuttaa siinä missä muutkin päihteet mikä kirjoituksestasikin tuli hyvin esille. Eikä se ole terveellistä elimistölle pidemmän päälle niinkuin ei muutkaan päihteet :)

Minun suosituksenihan on elää päihteetöntä ja "silti" niin onnellista elämää :)
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #14 : 23. Joulukuuta 2011 klo 17:13 »
  • Tykkää (0)

• miks joku alkas juomaan kahvia jos ei siitä tykkää?  ???  ite kans enää tykkää ollenkaaa kahvista..

Terveyden vuoksi. Itse en koe pahan maun olevan mitenkään ylitsepääsemätön este alkaa syömään jotakin sellaista, joka edistää terveyttä. Samalla saisi hyvän syyn tutkia miltä paha maku tuntuu.

Taidanpa jättää kahvin sikseen, kun ei täällä kukaan ole varsinaisesti alkanut vaahtoamaan kahvin positiivisista terveysvaikutuksista. :)