hmm
Ammattilaisena kasa näytteitä kaapissa.
Urheiluun niin tietenkin proteiinit lihasten kasvuun. Niin pelkkää protskuu kuin recovery tuotteita. Myös ns latausjuomaksi suosin "gainer" tyyppisiä jauheita, koska pitkän työpäivän jälkeen niistä saa helpot sokerit ennen juoksutreeniin lähtöä.
Melatoniini on tärkeä aina varsinkin kesällä, koska se auttaa nukkumaan pidempään. Muuta vaikutusta en ole huomannut. Nyt menee ihan mutu väitteenä, mutta jos oikein muistan niin melatoniini auttaa muidenkin välittäjäaineiden liikkumista ja parantaa olikohan se B-vitamiinien imeytymistä. Jotkut fytonomit (semisti epätieteelliset ihmiset) ovat väittäneet, että esim ihmiset jotka heräilevät hetkeksi yöllä about 4-5 aikaan niin se johtuu siitä, että kilpirauhanen ja B-vitamiinit aktivoituu tuolloin myös stressihormono kortisoli. Sen takia moni fytonomi suosii ilman univaikeuksiakin käyttään melatoniinia. Itselläni ainakin kesällä niin melatoniini auttaa nukkumaan pidemmät yöunet ja kärsin juurikin tuosta klo 4-5 herätyksestä.
Q10- On itselläni välillä kestävyysurheilutreenin kanssa. Eli otan Q10 a) pidentämään korkeaa sykettä joka reenin jälkeen. Myös se auttaa palautukseen. Harvoin kummiskaan käytän tätä jokapäivä. Kallis tuote, enkä edes osaa sanoa onko siitä mitään hyötyöä OIKEASTI kolesteroolille. Suomalaiset hiihtäjät käyttävät tätä kumminkin sykeharjoittelun lomassa. Itse huomaan kumminkin parhaan efektin vain ehkä siinä, että käytän sitä muutamana päivänä viikossa. Esim juoksureenien jälkeen.
C vitamiini, sinkki ja immunoglucaiini (näissä valmisteissa on usein d-vitamiinia, mutta huonossa muodossa joka liukenee heikosti) on nyt ollut viimeaikoina pöydällä ihan testinä josko se parantais immuniteetti kykyä, mutta se vaatisi päivittäistä käyttöä jota nyt ei tule käytettyä myös mieluiten noin 3 kk. C vitamiini ja sinkki pitäisi popsia jatkuvasti näin syksyisin ja talvisin aina, kun huomaa flunssakausien alkavan.
Magnesium on tietenkin yksi. Urheilun jälkeen 100 mg riittää minulle rauhoittaan lihaksia ja poistaan kramppeja. Kesällä kesävyysjuoksussa on hyvä ottaa se 100mg jo ennen reeniä, ettei hikoilu ala tekemään kramppeja.
Kalaöljyt olisivat hyviä, mutta jotenkin jäänyt niitä syömättä. Syön itse monipuolisesti rasvaa ja kalaa, mutta silti pillereistä saisi monesti vähän enemmän potkua.
D-Vitamiinina nyt minulla on muistaakseni auringonkukkaöljystä oleva paketti. Annos on jotain 30-50 mcg. Riippuen paljon nyt tulee kädelle sitä kaadettua

Luultavasti kalaöljyssä olevat d-vitamiinit olisivat parempia. Immuniteettikykyyn tämä auttaa.
Kuituvalmisteet- Tällä hetkellä Bioteekin Elinvoima kuitu lurahtaa monesti smoothien sekaan. Ei maistu pahalta. Moni ihminen luulee, että kuitu vain auttaa paskaa tulemaan helpommin, mutta myös kuitu auttaa ruoka-aineita sitoutuun suolistossa paremmin joka auttaa sitä, että saat kaiken energian ja hivenaineen ruuasta. Kuidun kanssa, kun työskentelee kannattaa katsella sinne pönttöön välillä. Jos tulee liian löysää niin pitää muutaman päivän väliä ja jos tulee sellaista pehmoista makkaraa niin silloin on käyttö kunnossa

Raakakaonibsit löytyy myös hyvänä hiilarilähteenä monesti ruuasta. Esim vähän aika sitten tein leipiä joihinka pistin vähän ekstra ruokaisuutta nibseistä. Maku on tietenkin... No epäleipämäinen, mutta herkullinen ja täyttää kyllä vatsaa.
Mitä pitäisi kokeilla:
Glutamiinia olen ajatellut alkaa käyttään ihan vain jotta saisin lisää ruoka-aineita imeytymään itseeni. Harrastan välillä taistelulajeja ja pieni massanlisäys ei olisi huono. Tuosta tuotteesta olen kuullut, että esim iihmisillä joilla menee vatsa sekaisin aamukahvista niin glutamiinin käytön jälkeen niin on vatsa alkanut toimimaan normaalisti aamuisin.
MCT öljy. Aivan loistava tapa laittaa kahviin jo vain puoliteelusikallista voita joka tekee kofeiinin vaikutuksesta parempaa, mutta MCT öljyn pitäisi paljon nopeammin antaa sitä energiaa myös, koska se öljy muuttuu nopeammin rasvasta energiaksi kuin muut rasvat. Kookosöljyllä on vähän samaa vaikutusta ymmärtääkseni. Vahvaa rasvaa EPÄTERVEELLISTÄ tyydyttämätöntä rasvaa, mutta energian lähde esim urheilijoille.