Jostain syystä toisten rento elämänmeno kismittää erityisen paljon niitä, jotka ovat omien sanojensa mukaan äärettömän onnellisia saatuaan unelmiensa työnsä. Voi kun sellaiset ihmiset ymmärtäisivät että kaikkia "työttömiä" ei tarvitse pelastaa... Eikä kaikkien tarvitse rytmittää elämäänsä tekemällä 8h töitä päivässä.
Itse tunnen huomattavasti enemmän sellaisia työttömiä, jotka haluaisivat työtä, kuin sellaisia työssä käyviä, jotka haluaisivat työttömiksi. Kaikki varmaankin ovat tietoisia siitä, kuinka suuria sosiaalisia ja henkisiä ongelmia pitkittynyt työttömyys aiheuttaa.
Tarkemmin ajatellen en tunne ketään työntekijää, jota toisten ihmisten rento elämäntyyli, sikäli kuin se tarkoittaa työttömänä olemista, kismittäisi. Paljon useammin näyttää olevan niin päin, että vaihtoehtoisen elämäntavan valinneet arvostelevat perinteistä ansiotyötä tekeviä; loppuunkulutettu fraasi on "oravanpyörässä juokseminen", mikä tarkoittanee merkityksettömän työn tekemistä. Ihan eri asia on se, että harva veronmaksaja - varsinkin, kun keskiluokkaan kohdistuva verorasitus on Suomessa muutenkin niin suuri - haluaisi kustantaa elämäntapatyöttömien työttömyyskorvaukset, asumistuet ja toimeentulotuet.
Saattaa olla, että joskus päädyn valitsemaan ihan toisenlaisen elämäntavan. Kohdallani se tarkoittaisi lähinnä sitä, että muuttaisin pysyvästi ulkomaille, kulkien sinne, minne nenä näyttää. Siinä tapauksessa en kuitenkaan nostaisi työttömyyskorvausta, sen enempää Suomesta kuin muustakaan EU-maasta. Tarvittavat rahat hankkisin muilla keinoilla, etupäässä tilapäistöillä. Ei ole vapautta ilman vastuuta.
Työn määrittelyssä pitäytyisin vanhaan kolmijakoon: palkkatyö (ansiotyö), kotityö, vapaaehtoistyö. Sitten ovat vielä harrastukset. Itse olen sikäli mukavassa tilanteessa, että työssäni yhdistyvät läheiset harrastukset ja ansiotyö. Mikä sitten on mielenkästä työtä? Jos ajatellaan, että joku valitsee vaihtoehtoisen elämäntavan siksi, että se tuottaa hänelle enemmän mielihyvää tai tyydytystä kuin palkkatyö, niin sitten kai palkkatyökin on mielekästä, jos se tuottaa tekijälleen mielihyvää tai tyydytystä. Tässä määrittelyssä on kuitenkin se ongelma, että tokihan myös vaikkapa ammattisotilas tai valaanpyytäjä voi tuntea työssään mielihyvää. Voitaisiin ehkä ajatella niinkin, että mielekästä on vain sellainen työ, joka auttaa muita ihmisiä. Toisaalta ihmisluontoon kuuluu, että pohjimmiltaan ihminen käyttäytyy sosiaalisesti vain, jos siitä on enemmän hyötyä kuin egoismista. Se on evoluutioon liittyvä tosiasia, sillä muuten ihmissuku olisi jo ajat sitten kadonnut maapallolta.
Itse lähtisin tässäkin siitä vastuuntuntoisuuden periaatteesta, joka ohjaa kaikkea tekemistäni. Työnteon tai tekemättömyyden motiivina voi ihan hyvin olla henkilökohtainen mielihyvä tai toisten auttaminen tai ihan mikä tahansa, kunhan yksilö kantaa teoistaan myös täyden vastuun.