Minusta tuntuu ettet tiedä mitä valaistuminen tarkoittaa.
Olen opiskellut ja tutkiskellut aihetta ahkerasti ja tiedän kyllä mitä valaistuminen tarkoittaa. Myös kokemusperäisesti, en pelkästään informaation tasolla. Valaistumisen voikin ymmärtää lähinnä kokemusperäisesti, mutta hyvä informaatio ohjaa kokemuksen äärelle.
Ensinnäkin, motivaatiosi meditaation harjoittamiseen on ihan hyvä. Terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen on oikein järkevää ja kannatettavaa. Buddhalaiset kutsuvat tämän kaltaisia motiiveja pyrkimyksiksi saavuttaa hyötyjä tässä elämässä (vauraus, ystävät, perhe, arvostus, terveys jne.). Buddhalaiset nimittävät tämän kaltaisten asioiden motivoimaa dharman harjoittajaa alimman tason dharman harjoittajiksi. Keskitasolla puolestaan tavoitellaan pääsyä taivaaseen tai suotuisaa uudelleen syntymää (sellaista joka tarjoaa mahdollisuutta vaurauteen, terveyttä sekä mahdollisuutta harjoittaa dharmaa jne.). Korkeimman tason dharman harjoittajat pyrkivät valaistumaan eli tulemaan Buddhaksi jo tämän elämän aikana ja heidän dharma harjoituksen motiivina on pelkästään myötätunto muita tietoisia olentoja kohtaan. Buddhalaiset pitävät omien henkisten saavutusten liioittelua erittäin huonona karmana joka tuottaa erittäin huonon uudelleen syntymän.
En ole buddhalainen, olen henkisesti/hengellisesti sitoutumaton. Ajattelen asioista aika eri tavalla. Valaistumisen opettaja Jed McKenna kritisoi buddhalaisuutta:
Buddhalaisuus tuottaa buddhalaisia. Miksei buddhalaisuus tuota valaistuneita?Se kuva jonka liitin esitti Arjunia ja Krishnaa Kurukshetran kentällä, jossa Krishna kehoittaa Arjunia taistelemaan dharman eli totuuden puolesta, paljastaa Arjunille todellisen muotonsa ja lausuu Bhagavad Gitan. Tässä on englanniksi tekstitettynä tuo kohtaus, jossa Krishna opettaa Arjunia.. https://youtu.be/9lKfgTuJc-0
Olen lukenut kaksi käännöstä kirjasta, ihan hyvä. Taavi Kassilan versio oli minusta parempi kuin Krishna-liikkeen "Bhagavad-Gita kuten se on".
Tollen opetukset ja McMindfulness on ainakin Buddhalaisesta näkökulmasta lähinnä esimerkkejä henkisestä materialismista.
Mielenkiintoista. Miten paljon olet perehtynyt Tollen opetuksiin? Oletko kokeillut soveltaa opetuksia omassa elämässäsi?
Itsensä valaistuneeksi tituleeraaminen kuitenkin on omiaan luomaan aika itserakkaan, omahyväisen, tekopyhän ja typerän kuvan siitä joka sitä harrastaa.
Se oli neutraali toteamus, "olen valaistunut", sinä itse luot kuvasi. Kaikki eivät luo samanlaisia kuvia. Joku muu saattaisi ajatella "ok, hieno juttu".
Minusta meditaatioharjoituksesi on hieno ja hyvä juttu monestakin näkökulmasta, mutta itsensä valaistuneeksi kutsuminen on typerää. On parempi antaa muiden kutsua itseään valaistuneeksi kuin tehdä se itse. 
Voit tietysti ajatella näin. Mutta jos on valaistunut, niin miksi sitä ei saisi/voisi sanoa ääneen muille? Mikä estää (muu kuin kriittiset etsijät)?
Toukka ei ymmärrä perhosen elämää ja minusta tuntuu aika vahvasti, että tässä keskustelussa on kyse siitä.
Onko sinulla SunRay jokin keino katsoa sisäiseen todellisuuteeni ja todeta: "täällä ei ole valaistunutta"?
Tässäpä Eckhart Tollelta hyvä pätkä aiheeseen liittyen, voi olla monille etsijöille aika ratkaiseva tieto. Tämä ei niin välttämättä ole sinulle, SunRay, mutta ketjua lukevat muutkin.
https://www.youtube.com/watch?v=rdgO4UDrwm8