Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen näkökulmasta

Indonesian poliisi hävitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - lähiseutu pöllyissä

Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksipäästöt eivät

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Projekti Vehree. - 3

fårad

• Vieras
Vs: Projekti Vehree.
« Vastaus #30 : 09. Kesäkuuta 2017 klo 16:40 »

Noniin, vähän kuvia kehiin. Ollaan jo puolet palstasta saatu kylvettyä ja istutettua. Eipä se nyt juuri miltään näytä vielä :D Tässä ehkä toiveikkaimman näköinen penkka:

Kotona avokado virkistyi keväisestä mullanvaihdosta ja uudemmasta purkista. Purkista on lähtenyt myös muutamat sitruunantaimet ja mysteerikasvi, ja myös paprikanpistokas sinne on tuikattu:

Maaliskuussa kylvetty kaliforniantuliunikko:
Kirjattu

mariau

• Vieras
« Vastaus #31 : 20. Kesäkuuta 2017 klo 18:46 »

Jees! Toi kaliforniantuliunikko on kyl ihana.  :sydamia

Oon saanu jo basilikan kasvamaan jeejee! :) Persilja ei syystä tai toisesta oo vieläkään lähtenyt kasvamaan vaik siit on jo aikaa kun kylvin ne siemenet. Mut laitoin lisää molempia sekä ruohosipulia ja timjamia kasvamaan, saa nähä mitä tulee. :)

Muuten on jääny vähän vähemmälle tää kasvien hoito kun on ollu kaikkee muuta, takapiha jää ens vuoden projektiks ja ehkä sillon sinne vois tehä semmosen pikku laatikkopalstan tai sit vuokraa jostakin jonkun tilkun... Vähän myöhästä ehkä enää tässä vaiheessa vaik inspistä kyl ois!

Kesäkukkii istuttelin vähän kun teki niin paljon mieli puutarhuroida. Ruusukin istutettiin edellisen koiran haudalle mut tää uus pentu kävi salaa kaivaa sen ylös ja se pikku ruusupuska on nyt mysteerisesti kadonnut jonnekkin niin tää nyt näköjään sitten ilmeisesti vastaa tosta takapihan hoidosta tältä kesältä... Ihan kuoppia täynnä koko piha jne mutta mikäs siinä...Tyydyn ihastelemaan naapureiden viheralueita. :D

Aattelin sit vaan keskittyy enemmän sisäkasveihin, vaihtaa multii ja ruukkui sit ku sais aikaseks mut ku ei oo vielä tahtonut löytyä isompia ruukkuja sopivaan hintaan... :D

Mul tuli kans semmonen visio et ois ihana johonki kohtaan pihaan vaan ripotella sekasin semmosii värikkäit niittykukkien siemeniä, niin et ois tosi paljon kukkia vaan mut en tiiä kerkeekö enää totakaan toteuttaa tänä kesänä.

Kasvaako teidän palstalla jo jotain uutta? :)
« Viimeksi muokattu: 23. Kesäkuuta 2017 klo 11:26 kirjoittanut mariau »
Kirjattu

fårad

• Vieras
« Vastaus #32 : 21. Kesäkuuta 2017 klo 23:06 »

Mun basilikalle kävi vähän sillee, että muutamat siemenet lähti itämään, mutta valo ei riittänyt, niin siel on yks pelastunut tyyppi, joka pääsi sitten vähän paremmalle ikkunalaudalle vahvistumaan.

Yks ylläri kävi tuolla kun laittelin porkkanan taimia palstalle, sielt löytyi itänyt taatelinsiemen, laitoin sen sitten kotona takas purkkiin ja multiin ja oon malttamattomana käynyt päivittäin kurkkaamas että joko näkyy, mutta ei näy vielä mitään. Toivottavasti hän säilyi nyt tästä muutoksesta! Oon googlaillut että semmonen taateli olis aika hauska kasvi kasvattaa. Uus avokado on taas lähtenyt aika tuuheenolosesti liikkeelle.

Tänään osteltiin erikoisempia hedelmiä, niin sain granaattiomenansiemeniä ja karambolan siemenen, ja laitoin tietty heti multiin, josko sielt tulis uusia kasvikamuja ikkunoille :D

Mites palstalla, toi flunssa vähän taas sotki suunnitelmia, muksun kans käytiin kahdestaan pari päivää sitten. Nopeesti kiertelin, niin vahvasti näyttäis perunaa olevan tulossa. Härkäpapujakin varmasti tulee, samoin sipulia ja valkosipulia..herneitä.. Mitäs kaikkee siel on, esikasvatettuina laitettu vaikka mitä..lehtikaalit ja palmukaalit ja kukkakaalit näytti vähän olevan osa heikossa hapessa, siel on jotain ötököitä, jotka rei'ittää niit lehtiä. Kultajuurikkaat ja sen semmoset näytti viel pärjäilevän,, varmaan pinaattikin ja daikonit, retiisit, retikat, kaurajuuret, porkkanat, artisokat yms. pärjäilee joo. Kurkut piti laittaa uudestaan siemenestä, kun partsikasvatit eivät selvinneetkään siellä palstalla. Lipstikat näytti lähteneen siemenestä hyvin, mutta avomaakurkuista vain yks näytti viimeks itäneen paristakymmenestä siemenestä, mutta ehkä tilanne vielä muuttuu. Avomaakurkku on vähän semmonen mitä oikein odotan.

Joop, jos nyt ehtis vielä ennen kenttäkurssiä käydä palstalla, niin vois yrittää kameraan bongailla eri tyyppei..aika viidakkohan se meidän palsta on  ::) kitkeminen on vähän semmonen, mikä helposti jää vähemmälle...toivottavasti tulee pitkä kesä syksyyn päin, kun tää kevät oli niin pitkästi kylmä :)
Kirjattu

fårad

• Vieras
« Vastaus #33 : 22. Kesäkuuta 2017 klo 15:17 »

Mun uusin avokado-pienokainen <3

Otin kuvan perheen paremman viherpeukalon kasvateista,,aurinkoisemmilta ikkunalaudoilta.
Chilejä ja kaikkee viherversoa, tomaattia, + palstan esikasvatteja, jotka eivät ole vielä ehtineet maahan.
Kirjattu

fårad

• Vieras
« Vastaus #34 : 16. Heinäkuuta 2017 klo 10:03 »

En ehtinyt käydä pariin viikkoon palstalla, niin siel oli lähtenyt kasvamaan aikalail kaikkee kitkettävää. Kyllä sielt aina sit löyty niit istutettujakin   :)

Eihän se mitään haittaa, että siel kasvaa muutakin. Kitken penkoissa, ja sit jätän siihen sijoilleen maaperäeliöstön hajotettavaksi. Eli ravinteet ja orgaaninen aines palautuu sinne systeemiin ja ravitsee sitten myös niitä kasveja joita haluun suosia.
Kaikenlaista on tulossa, parit retiisit ja haudukematskut otin mukaan, vielä varmaan jokunen siemenkin ehtii tälle kesälle ihan hyvin. Muksu sai maistaa ekat herneet ja salaatit ^-^

~mönkijä
Kirjattu

Napu

• Vieras
« Vastaus #35 : 03. Helmikuuta 2020 klo 18:45 »

Aina mun projektit vähän jää ja unohtuu. Olispa kiva jos ehtis palstailla ens kesänä..ei se ehkä mahdotonta ole.

Joitain huonokasveja on selvinnyt mun taipumukselta ylikastella, ja etenkin avokadot on ollut mun mieleen... kun vaan sais ne menestymään vielä senkin jälkeen kun ovat käyttäneet kaikki voimat siitä isosta siemenestä!

Mutta kukkaruukusta toiseen, jos olis yhtään paremmin askartelutaitoja, niin mulla olis yks täydellinen kasvi tähän tarkoitukseen:
https://www.goodshomedesign.com/36030-2/?fbclid=IwAR3n8VsfZ4niMmajskOO690hEZRTJEOULCNBMBBu8oKuajIkeVZY2rZgFLg
Kirjattu