Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Asuntoja - 2

Colourflower

• Vieras
Vs: Asuntoja
« Vastaus #15 : 03. Syyskuuta 2010 klo 20:59 »

Sama summa pitää joka kuukausi löytyä ja mielummin sitä itselleen maksaa kuin toiselle.

Kommenttina tuohon voisi vaikka mainita erään kaverin vastauksen minun taannoiseen kysymykseeni heidän asuntonsa omistussuhteesta:

– Onko tämä siis teidän oma kämppä?
– Oma... tai, no, pankin, joka hyvää hyvyyttään antaa meidän asua tässä! ;)
Kirjattu

Mombie

• Hippi
  • Poissa Poissa
  • aka Maria
« Vastaus #16 : 03. Syyskuuta 2010 klo 21:03 »
  • Tykkää (0)

• Noin juuri. Mut pikkuhiljaa se on enemmän mun kuin pankin.
    Kirjattu
    Älä valitse rakkaudessa sitä jonka kanssa pystyt elämään; valitse se jota ilman et voi elää. ♥

---
    Vuorokausirytmini on siitä jännä että sitä ei ole....

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #17 : 03. Syyskuuta 2010 klo 21:03 »
  • Tykkää (0)

• Itse en koe (enää) omistus(/velka)asumista palloksi. Syynä on se, että jos se hetki tulee kun pois haluan, se onnistuu nopeasti, tupa on halutulla alueella. Äkkilähtö saattaisi tulla nopeamminkin kuin mitä vuokralla on irtisanomisaika.
    Omaksi tätä en ikinä tule saamaan ellei taivaasta tipahda.. no, jotain arvokasta. Eikä tarvikaan tipahtaa. Näillä mennään  :)
    Kirjattu

Mombie

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • aka Maria
    « Vastaus #18 : 03. Syyskuuta 2010 klo 21:05 »
  • Tykkää (0)

• Komppaa vippiä. Ihan sama homma tämän mun rivarikämpän kanssa. Tästä pääsee nopeasti eroon jos haluaa. Ja mä haluan. Koska mä haluan kauas täältä.
    Kirjattu
    Älä valitse rakkaudessa sitä jonka kanssa pystyt elämään; valitse se jota ilman et voi elää. ♥

---
    Vuorokausirytmini on siitä jännä että sitä ei ole....

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #19 : 03. Syyskuuta 2010 klo 23:38 »
  • Tykkää (0)

• Lisäksi näin yhteiskunnallisessa mielessä en oikein diilaa sen ajatuksen kanssa että kuuluisin "omistavaan luokkaan".

Toisaalta vuokranmaksajalta omistava luokka saa pääomatuloja, joista se maksaa veroa vain 28 %, sikäli kuin maksettavaa kaikkien vähennysten jälkeen jää.

Vuokra-asumisen yksi ongelma on, ettei se ole nykyään millään tavalla kannattavaa. Asuntolainan kuukausivähennykset eivät ole mainittavasti nykyisiä vuokria suurempia. Asuntolainan maksaminen on sijoitus, vuokranmaksu ei ole. Suomalaisten keskuudessa elää yhä vahvana "oma tupa, oma lupa" -ajattelu. Vuokralla asuminen on vaikkapa Keski-Euroopassa paljon yleisempää kuin täällä.

Itse asun vuokralla, ja jollakin tavalla läsnä on koko ajan jonkinlainen väliaikaisuuden tunne - siitäkin huolimatta, että olen asunut samassa kämpässä 19 vuotta. Saattaa kuulostaa paradoksilta, mutta tarkoitan sitä, etten kaikista näistä vuosista huolimatta tunne täysin kotiutuneeni. Omistusasunnon voisi muokata ihan eri tavalla mieleisekseen. Ja kyllähän asunnosta pääsee nykyisin aika hyvin eroon, ainakin, ellei tavoittele suurta voittoa.

Nyt on sikäli huono aika hankkia omistusasuntoa, että hinnat ovat parin vuoden notkahduksen jälkeen nousseet todella hurjasti. Täältä Tampereelta saa kyllä kämppiä siedettävään hintaan lähiöiden kerrostaloista, mutta keskustassa ja keskustan välittömässä läheisyydessä hinnoissa alkaa olla jo aika tavalla ilmaa. Tarjollahan asuntoja on tosi paljon, riippuu lähinnä siitä, paljonko on valmis maksamaan.

Vuokra-asuntoja on kuulemma tarjolla ihan mukavasti, ainakin siinä tapauksessa, että on työssä.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #20 : 04. Syyskuuta 2010 klo 00:16 »
  • Tykkää (0)

• Jos ottaisin lainaa, se tarkoittaisi sitä että joutuisin myös maksamaan korkoa, toisin sanoen voittoa pankille. Ja mistä tiedän olenko tulevaisuudessa kykenevä maksamaan lainaa takaisin? Ties vaikka iskisi joku sairaus niin etten voisi tehdä töitä.
    Tämän lisäksi vihaan kaikkea ylimääräistä paperityötä. Keep it simple, tarpeeksi harmaita hiuksia aiheuttaa jo vuokrasopimuksien teko joten joku lainanottaminen ja asunnon ostaminen olis varmaan ihan tuskaa. Ja ei mulla oikeastaan ole tarvetta omistaa, koti tää on silti. <3

Ja Brooks, onhan niitä asuntoja Treellä varmasti tarjolla, niiden hinnat on vaan nousseet tosi paljon parin vuoden takaisesta. Keskustasta ei oikeastaan löydä yksiötä juurikaan alle viidensadan ja lähiöissäkin maksaa yli neljäsataa kuussa. Ei varmastikaan auta yhtään opiskelijoiden asuntopulaa, ei kellään oikeasti oo tollaseen varaa ellei käy töissä.  :-\
    Kirjattu
    "When will you find your soul, when will you find your peace..?"

Häröhippi aiheuttaa metkaa kitkaa ja häröjä säröjä.

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 04. Syyskuuta 2010 klo 00:25 »
  • Tykkää (0)

• Ja mistä tiedän olenko tulevaisuudessa kykenevä maksamaan lainaa takaisin? Ties vaikka iskisi joku sairaus niin etten voisi tehdä töitä.

Tämä ei ole ongelma. Kannattaa laittaa lainaa hakiessaan sen tulevan asunnon lainan vakuudeksi. Jos alkaa joskus näyttää siltä, ettei saa lainaa maksettua, asunnon voi myydä ja maksaa sillä lainan jäljellä olevan osan pois. Saattaa jopa jäädä kaupassa voitolle.

Vuokrat ovat tosiaankin Tampereella tosi korkealla. Välillä tosin kuulee hyviäkin uutisia, kun joku tuttu on löytänyt edullisen vuokra-asunnon.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #22 : 04. Syyskuuta 2010 klo 01:54 »

Kylläpä vain tuo takaisinmaksu on ongelma. Minulla ovat tulot niin olemattomia ja epämääräisiä, etten voisi kuvitellakaan ottavani kamalaa velkaa ja suunnittelevani myöhemmän elämäni vain sen perusteella, mistä saan mahdollisimman paljon rahaa maksaakseni velan pois. Hyh!

Itse en edes kutsu asunto"lainaa" tai muutakaan "lainaa" lainaksi, vaan velaksi. Sitä se on alusta lähtien. Itselläni ei ole, muutamaa kaverivippiä lukuun ottamatta, ole ollut yhtään velkaa ikinä. 8)
    Kirjattu

Arska

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #23 : 04. Syyskuuta 2010 klo 11:52 »
  • Tykkää (0)

• Isoisä sano jo aikoinaan mikä on velan ja lainan ero. Haet naapurista lapion ilmaiseksi ja lupaat palauttaa viikon kuluttua takaisin. Se on laina. Jos haet naapurista rahaa ja lupaat maksaa sen viikon kuluttua takaisin. Se on velka.  :D
    Joo ei näillä mun neljänsadan euron tuloilla mitään pankkivelkoja oteta. Ja kun en halua elää sossun tuloilla ihan periaatteesta, en voi muuttaa edes täältä mihinkään. Pässi mikä pässi.  ;D
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #24 : 03. Lokakuuta 2010 klo 19:48 »
  • Tykkää (0)

•  On tässä viime aikoina tullut pohdittua vähän perusteellisemmin tätä asuntotilannetta. Monet tuttavat sanoo, että mars mars pankkiin kakemaan asuntolainaa vielä kun nuo korot on kohtuulliset (nousevat tästä varmasti, he myös sanovat) ja että kannattais ostaa omistusasunto. Mutta kun en minä oikeen tiedä. Hinnat täällä Tampereella alkavat olla jo aikalailla huipussa sadalla tonnila, mikä on järkyttävän suuri summa tälläiselle ei niin suurituloiselle, ei ihmeitä saa. En haluaisi mitään luksusta, muuta edes sen verran uuden, ettei heti olisi pelko perseessä jostain parinkympin putkirempasta, joka viesi mielenrauhan ja hermot täysin. Ja sen verran keskustan tuntumassa haluan kuitenkin olla, että ihan periaatteessa en autoa halua hankkia. Tähän asti olen autotta pärjännyt ja aion pärjätä jatkossakin.

Nykyisin asun vuokralla (vesi ja netti sisältyy hintaan) ja oon todennut sen ihan ok vaihtoehdoksi. Samalla rahallahan vois lyhentää velkaakin, mutta siihen päälle sitten yhtiövastike ym, niin siihen hupenee parisataa että heilahtaa lisää.

mistä tiedän olenko tulevaisuudessa kykenevä maksamaan lainaa takaisin? Ties vaikka iskisi joku sairaus niin etten voisi tehdä töitä.

Ja tässä yksi pulma lisää tuohon aiheeseen. Nykyinen työpaikka ei ole ehkä ihan varmimmalla pohjalla. En tosiaan ole aivan varma säilyykö nykyinen työtilanne kuinkakin pitkään ja onko sen jälkeen kuinka pian uutta tiedossa. Nyt menee hyvin , mutta entäs kahden vuoden päästä. Ottaisi aika lailla aivoon, jos joutuisi myymään juuri mieleisekseen saamansa asunnon. Lisäksi oma terveyden tilanne ei ole aivan huippu, joten sekin pitää ottaa huomioon.

« Viimeksi muokattu: 04. Lokakuuta 2010 klo 12:35 kirjoittanut Gabriel »
    Kirjattu