Tietystihän ajattelutapojaan voi muuttaa positiivisempaan suuntaan, mutta tämäkään ei poista sitä faktaa, että torjutut tunteet voivat johtaa vielä paljon pahempiin (mielenterveydellisiin) ongelmiin kuin se, mikä aluperin negatiiviset tunteet aiheutti.
Mutta joo, jos puhutaan yleisesti positiivisesta elämänasenteesta, niin olen samaa mieltä esim. laakerin kanssa, että ei kannata keskittyä vain niihin negatiivisiin asioihin ja että turhan moni niin tekee.
Nykyään (ehkä ennenkin, mistäs minä tiedän) tuntuu olevan yleistä se, että kiukustutaan jos toinen tekee tai sanoo jotain väärää tai omituista, jos myöhästytään bussista, jos ylipäätään kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan.
Jos jokainen ajattelee negatiivisesti, on se todellisuus, jossa elämme, todennäköisesti täynnä negatiivisuutta, mikä heijastuu ihmisiin negatiivisina tunteina. Loppujen lopuksihan kaikki negatiiviset tunteet ovat oletettavasti itsen tai jonkun muun negatiivisen toiminnan tuloksena syntyneitä. Ei pidä kieltää positiivisen ajattelutavan mahdollisuutta.
Eikä se mene niin, että käännetään suupielet ylöspäin, kun suututtaa tai harmittaa. Kielteiset tunteet, kuten sanottua, pitää kohdata ja käsitellä. Ongelma ei yleensä olekaan varmaan pelkästään se, etteivät ihmiset osaa ajatella positiivisesti, vaan se, etteivät he osaa käsitellä tunteitaan. Tunteista ei puhuta, eikä ongelmia tunnusteta (ei itselle eikä muille). Elämme paitsi negatiivisessa, myös tunteettomassa /maassa/maailmassa/yhteiskunnassa/todellisuudessa/kaikkeudessa. Jos tunteista puhuttaisiin ääneen, eikä häpeiltäisi niitä, ja muut niihin osaisivat myös asiallisesti reagoida, niin ehkäpä tämä myös vähentäisi sitä negatiivisuuden määrää, kun ei tarvitsisi kylvää sisällään sitä vihaa ja sitten heijastaa sitä muihin ihmisiin.
Joka tapauksessa, tiivistäen olen sitä mieltä, että positiivisuus on elämänasenne, joka olisi jokaisen hyvä hallita, eikä positiivinen elämänasenne ole täysin sama asia kuin jatkuva tunteiden tukahduttaminen. Tunteillesi et voi mitään. Suhtautumistasi voit muttaa positiivisemmaksi.