Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Itsensä asettaminen muiden yläpuolelle - 1

erina

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Itsensä asettaminen muiden yläpuolelle
« : 10. Helmikuuta 2014 klo 19:56 »
  • Tykkää (1)

• Tämä asia on tällä hetkellä suurin juttu, jonka kanssa kamppailen. Eli usein koen olevani parempi kuin muut. Esim. tutut kirjoittaa Facebookissa, miten on just tuhlannut rahaa parturiin, kynsienlaittoon ja shoppailuun. Siinä vaiheessa minun on usein näpäytettävä: lahjoitin juuri 200e hyväntekeväisyyteen. Ja koska olen vegaani, ajattelen olevani parempi ihminen kuin lihaa syövät. Koska minun mielestäni ei voi olla henkisesti kehittynyt, jos on valmis riistämään hengen toisilta olennoilta ihan vaan nautinnon (itsekkyyden) takia. Toisaalta kyllä ajattelen olevani samalla tasolla muiden olentojen kanssa eli en mielestäni ole yhtään sen parempi kuin vaikka jänis ja siksi en koe myöskään, että minulla on joku oikeutus syödä toisia. Ongelmani koskee siis vain ihmisiä.
    Olen pyrkinyt vähentämään itsekkyyttä ja mm. kulutusta. Pyrin edistämään eläinten suojelua ja mm. luomuruuan ja lähiruuan syöntiä. Käytän paljon omaa aikaani näihin ja olenkin saanut paljon hyviä juttuja tehdyksi.

Tänään tuli taas konkreettisesti päin pläsiä ihmisten itsekkyys. Ja taas mietin, että miksi muka en saisi asettaa itseäni muiden yläpuolelle? Olen siis tehnyt vapaaehtoisesti työtä, ihan vain auttamisen halusta. Vastineeksi olen saanut pieniä palveluksia, jotka eivät kuitenkaan ole mitenkään verrattavissa siihen työhön mitä olen tehnyt. Nyt tämä ihminen tuli sitten vihaisena sanomaan, että ei aio enää minua auttaa (vaikka alun perinkään en ole mitään pyytänyt). Eli siis olen tehnyt ilmaiseksi työtä, mutta ilmeisesti en tarpeeksi. En lähtenyt tähän riitelyyn mukaan, tietenkään, koska ymmärsin, että tällä ihmisellä on varmasti vaan huono päivä ja stressiä tai jotain. Mutta tällaisina hetkinä vaan puskee niin päälle se ajatus, että olen niin paljon viisaampi ja aikuisempi kuin useimmat muut... En esimerkiksi ikinä menisi sanomaan kellekään rumasti tai loukkaavasti. Jos joku tulisi auttamaan minua ilmaiseksi niin muistaisin kiittää häntä ja osoittaa arvostukseni!

Yritän siis tehdä elämässäni hyvää vaatimatta mitään vastineeksi. Koska jo se hyvän tekeminen riittää minulle palkinnoksi. Mutta ihmisten kanssa on lähes aina niin, että mitä parempi ihminen yrität olla, sitä kateellisempia ja inhottavampia ihmiset on sua kohtaan. Vaikka en pitäisi mitään meteliä hyvistä teoistani, ihmiset ajattelee silti minusta negatiivisesti. Ja välillä suututtaa, koska joskus olisi kiva saada kiitostakin!

Ongelmani siis on, miten saisin annettua näille ihmisille anteeksi ja miten pääsisin eroon tästä "leijumisasenteesta"? Miten voisin olla henkisesti parempi ihminen? Vai onko ylipäätään huono olla sellaisten ihmisten seurassa, jotka vie sulta energiaa? Helposti ihmiset nimittäin käyttää hyväkseen... Toisaalta huomaan, että tällaiset tilanteet opettaa ja usein jos joku on minua loukannut, pyrin miettimään mitä itse tein väärin tai ainakin pyrin oppimaan siitä tilanteesta jotain. Eli pyrin aina kääntämään asiat positiivisiksi. Siinä on kyllä vaara, että syyllistän itseäni kaikesta... Ja helposti ihmiset myös suuttuu, jos toinen käyttäytyy viisaammin, koska tajuavat syvällä sisimmässään käyttäytyneensä itse huonosti, mutta eivät voi sitä myöntää.

Yhteenvetona: miten pääsisin tasapainoon?
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Itsensä asettaminen muiden yläpuolelle
    « Vastaus #1 : 10. Helmikuuta 2014 klo 21:38 »
  • Tykkää (0)

• Joskus tosiaan tuntuu siltä että toiset ihmiset ovat jostain syystä huonompia tai tyhmempiä kuin itse. Mietin joskus että kuinka joku voi olla niin saatanan aivoton että äänestää Kokoomusta tai vaikka kieltää ilmastonmuutoksen olemassaolon. On helppoa asettaa itsensä muiden yläpuolelle jos uskoo olevansa oikeassa.

Mutta ylimielisyys sattuu loppujen lopuksi omaan nilkkaan kun enemmistö ihmisistä ei vaan jaksa oleskella ylimielisen tyypin seurassa. Ylimielisyyttä inhotaan aika laajalti.

Ylimielinen asenne voi kertoa myös siitä että on epävarma. Että täytyy jollakin tapaa todistella itselleenkin jotain. Täytyy uskotella itselleen asioiden olevan tietyllä tapaa ja lujittaa se usko halveksuvalla asenteella muita kohtaan. Ylimielisyys kertoo paljon ihmisestä.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

annika

• Vieras
    « Vastaus #2 : 10. Helmikuuta 2014 klo 21:41 »

se, että ihmiset eivät ajattele asioista kuin sinä, ei tee heistä yhtään sen huonompia. Jokaisella on oikeus omiin ajatuksiinsa, tekemisiinsä ja tunteisiinsa. Ei meillä ole oikeutta tuomita toisten ihmiesten tekoja, sanoja ja ajatuksia.

Kaikkea ei tarvitse hyväksyä mutta on hyvä kuitenkin yrittää ymmärtää.

Kukaan ei oo huonompi sua tai mua me kaikki kuitenkin katsotaan samaa aurinkoa  :sydamia
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 10. Helmikuuta 2014 klo 21:48 »
  • Tykkää (0)

• se, että ihmiset eivät ajattele asioista kuin sinä, ei tee heistä yhtään sen huonompia. Jokaisella on oikeus omiin ajatuksiinsa, tekemisiinsä ja tunteisiinsa. Ei meillä ole oikeutta tuomita toisten ihmiesten tekoja, sanoja ja ajatuksia.

Kaikkea ei tarvitse hyväksyä mutta on hyvä kuitenkin yrittää ymmärtää.

Kukaan ei oo huonompi sua tai mua me kaikki kuitenkin katsotaan samaa aurinkoa  :sydamia

Tossa on vaan se ongelma, että mun nähdäkseni kaikkea ei vaan voi ymmärtää. En voi ymmärtää Hitleriä, en voi ymmärtää pedofiilia joka raiskaa ja murhaa pikkulapsen enkä voi ymmärtää psykopaatteja.

Mua alkaa monesti ärsyttämään se että pitäisi muka "ymmärtää" kaikkea ja kaikkia. Miksi? Ei minulla ole mitään velvollisuutta siihen! Voin mielessäni ajatella että jotkut ihmiset ovat alhaisinta p*skaa ja sairaita. Kaikki ajatukset ovat sallittuja, niitä ei voi eikä saa kieltää. Itse asiassa "ymmärtämiseen" pakottaminen on henkistä väkivaltaa. Ja tunteiden tukahduttaminen ei auta, vaan pahentaa tilannetta.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #4 : 10. Helmikuuta 2014 klo 22:14 »
  • Tykkää (0)

• Kuulostaa tutulta erina. :) Joitakin vuosia sitten itsellä oli sama ongelma, vaikken vieläkään ole täysin puhtailla vesillä. Jos mietitään mitä haluaisit saavuttaa, olisiko se sitä, että ihmiset alkaisivat toimimaan enemmän niin kuin itse toimit? Jos näin on, silloin sinun pitää ymmärtää heitä. Toisen ajattelumaailman ja tilanteen ymmärtämällä, hänelle voi puhua oikeanlaista kieltä. Kiukkuisella valittajalla ei välttämättä käy mielessäkään se, millaisessa tilanteessa hän alkaa kimmastumaan. Ehkä hänellä on elämässään muita murheita, ja hänen paha olonosa näkyy ulospäin tällä tavoin. Samaan tapaan moni ihminen todennäköisesti ei vain ajattele asioita yhtä paljon kuin sinä, tai ei ole oivaltanut niitä. Myöskin voi olla, että moni työskentelee vain saadakseen leipää pöytään, eivätkä he ole kiinnostuneita ympäristöstä, koska lähes kaikki heidän energiansa menee oman elämänsä pyörittämiseen.

Yhdellä sanalla sanoen, myötätunto on se mitä haetaan. Sen ymmärtäminen, että olemme kaikki samanlaisia, ja että me kaikki haluamme olla onnellisia. Ihmiset ajattelevat löytävänsä onnen eri asioista. Niin kuin itsekin huomaat, vihastuminen siitä, että muut eivät ymmärrä, ei tee sinua tai muita onnelliseksi. Siksi myötätunto on avain.

Myötätuntoa voi harjoitella ajattelemalla vaikkapa niin, että yrittää löytää tapoja auttaa ihmisiä ymmärtämään mitä he tekevät väärin, ja kuinka he tulisivat onnellisiksi. Jos vaikka joku on kiukkuinen sinua kohtaan kun yrität auttaa häntä, voit yrittää tuntea myötätuntoa tätä ihmistä kohtaan, koska kiukkuisuus on epämiellyttävä olotila. Et haluaisi itse olla kiukkuinen, joten miksi haluaisit toisenkaan olevan kiukkuinen. Kun sinussa herää myötätunto, ja ymmärrät tämän henkilön epämiellyttävän olotilan, sinulle ei ole tule tarvetta vihastua siitä, että hän on sinua kohtaan ikävä. Päin vastoin haluat auttaa häntä. Tämä vain esimerkkinä, mutta sait varmaan ideasta kiinni. Toinen tapa harjoitella myötätuntoa on lempeysmeditaatio tai ns. metta-meditaatio. Voin kirjoittaa tähän lyhyen selostuksen jos tarvis on.

Tossa on vaan se ongelma, että mun nähdäkseni kaikkea ei vaan voi ymmärtää. En voi ymmärtää Hitleriä, en voi ymmärtää pedofiilia joka raiskaa ja murhaa pikkulapsen enkä voi ymmärtää psykopaatteja.

Mua alkaa monesti ärsyttämään se että pitäisi muka "ymmärtää" kaikkea ja kaikkia. Miksi? Ei minulla ole mitään velvollisuutta siihen! Voin mielessäni ajatella että jotkut ihmiset ovat alhaisinta p*skaa ja sairaita. Kaikki ajatukset ovat sallittuja, niitä ei voi eikä saa kieltää. Itse asiassa "ymmärtämiseen" pakottaminen on henkistä väkivaltaa. Ja tunteiden tukahduttaminen ei auta, vaan pahentaa tilannetta.

Minäkään en pysty pääsemään sisälle kenenkään edellämainitun ajatusmaailmaan, koska todennäköisesti heidän ajatus- ja tunnemaailmansa eroavat niin paljon omistani. Vaikka en ymmärrä monien ihmisten ajatusmaailmaa, voi yrittää kokea myötätuntoa heitä kohtaan. Ajatusten kieltäminen ei kannata, mutta omien ajatusten muokkaaminen nähdäkseni kannattaa. Ihminen voi itse päättää mitä ajattelee, vaikka se ei olekaan helppoa tai aina edes mahdollista. Ihminen ei ole sama kuin ajatuksensa, ihminen ei ole sama kuin mielensä. Ihminen voi ottaa hallinnan omasta mielestään, ja kehittää sitä toimimaan tavalla, joka lisää onnellisuutta. Tämä ei tarkoita minkään tukahduttamista, samaan tapaan kuin paremman lauluäänen kehittäminen ei tarkoita entisen lauluäänen tukahduttamista. Edelleen vanhaa lauluääntään voi käyttää halutessaan, mutta mielummin valitsee uuden, vaikka se vaatisi enemmän ponnistelua, koska se on miellyttävämpää niin itselle kuin muille.

http://vihreakaupunki.hipit.fi/blogi/mita-pedofiili-ajattelee/
    « Viimeksi muokattu: 10. Helmikuuta 2014 klo 22:17 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 10. Helmikuuta 2014 klo 23:16 »
  • Tykkää (0)

• Yhdellä sanalla sanoen, myötätunto on se mitä haetaan. Sen ymmärtäminen, että olemme kaikki samanlaisia, ja että me kaikki haluamme olla onnellisia. Ihmiset ajattelevat löytävänsä onnen eri asioista. Niin kuin itsekin huomaat, vihastuminen siitä, että muut eivät ymmärrä, ei tee sinua tai muita onnelliseksi. Siksi myötätunto on avain.

Wau. Niin muuten on. Kiitos tästä :)

Lainaus
    Toinen tapa harjoitella myötätuntoa on lempeysmeditaatio tai ns. metta-meditaatio. Voin kirjoittaa tähän lyhyen selostuksen jos tarvis on.

kerro ihmeessä!
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #6 : 11. Helmikuuta 2014 klo 10:37 »

En oikeestaan ite aattele olevani kenenkään ylä- tai alapuolella. Sen sijaan juutun joskus turhaan pohtimaan ihmisten motiiveja.. Miksi joku VOI toimia niinkuin toimii? Tulen ennemmin surulliseksi kuin ajattelisin olevani itse parempi.. Tavallaan haluisin kuumeisesti vastauksen kysymykseen "Miksi?" Vaikka kohtuuton ahneus joillain varakkailla.. Ettei mikään riitä. Ja sit toisaalta omahyväisyys, että olis sen rahan takia parempi ihminen, vaikka nyt Björn Wahlroos.. Mutta toisaalta eroaako vaikka joku omahyväinen aktivisti hänestä lainkaan? Kummallakin sama tunnetila ja ajatus, että on "parempi"? Yritetäänkö me kaikki tavallaan toiminnallamme ansaita "taivasosuutta", paremmuutta suhteessa toisiin, kukin eri tavoin?
    Väkivallan tekijätkin varmaan tuntee paremmuutta suhteessa toisiin.. Vaikka nyt seksuaalirikolliset. "Olen niin paljon parempi kuin tuo, että voin käyttää häntä omiin tarkoituksiini.." Minusta tuntuu, että jotenkin paremmuuden tunne suhteessa muihin elollisiin, on äärettömän vaarallista.. Hitlerkin varmaan asetti itsensä muiden yläpuolelle..  :(
    Tiedostan niin raskaana oman vajavuuteni.. Siis mulla on ihanteita, millainen ihminen haluaisin olla ja yritän tulla paremmaksi suhteessa tähän ihanteeseeni. Keskityn nimenomaan oman ihmisyyteni kehittämiseen ja jätän muille omansa. Yritän olla valo, tai edes peili joka sitä heijastaa.. Mutten siinäkään aina onnistu. Muita ihmisiä ei voi väkisin muuttaa..
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #7 : 11. Helmikuuta 2014 klo 11:21 »
  • Tykkää (2)

• kerro ihmeessä!

Metta- tai lempeysmeditaation perusrakenne

Tuo ensin mieleesi itsesi, ja ajattele itseäsi rakastavasti ja koe myötätuntoa itseäsi kohtaan. Tämän jälkeen tuo mieleen, hyvä ystävä tai läheinen ihminen, neutraali ihminen (kuten vaikkapa bussikuski tai kaupan kassatäti), ja lopuksi hankala ihminen, ja tee heitä kohtaan sama. Tämän jälkeen ajattele heitä kaikkia yhdessä, ja ja koita tuntea heitä kaikkia kohtaan myötätuntoa. Tämän jälkeen voit laajentaa tätä tunnetta kaikkiin jotka ovat samassa tilassa tai huoneessa, sitten niihin jotka ovat samassa talossa, sitten niihin ihmisiin ja eläimiin samassa kaupungissa tai kylässä, koko Suomeen, sitten Eurooppaan ja koko maailmaan. Jokaisen askeleen kohdalla aikaa voi käyttää sen verran, kuin itsestä tuntuu sopivalta.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
    Metta-meditaatiota tai lempeysmeditaatiota voi tehdä monella eri tavoin. Pääasia on pyrkiä harjoituksessa siihen, että ihmisiä kohtaan syttyisi myötätunto. Itse teen harjoitusta jotakuinkin niin, että kun tuon ihmisiä mieleeni, kuvittelen jokaisen heistä hyvinvoivana, onnellisena ja terveenä. Sitten kuvittelen kaikki nämä ihmiset juttelemassa keskenään hyvillä mielin ja onnellisina, ja sitten alan luoda mielikuvaa siitä, että jokainen tässä talossa, kaupungissa, Suomessa, maailmassa olisi onnellinen ja hyvinvoiva. Tästä meditaatiosta on todella monta versiota, mutta tämä on meditaation perusrakenne ja idea.

Kannattaa kokeilla mikä tuntuu toimivan ja mikä ei. :) Jos alkaa vaikkapa tuntumaan, että outoa kuvitella hyvä ystäväni terveenä, koska hän ei voi parantua sairaudestaan, voi keskittyä sen sijaan vaikkapa kuvittelemaan että hän olisi iloinen. Se että jokin on vaikeaa, ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö harjoitus toimisi. Hankalaa tai ikävää ihmistä kohtaan voi olla vaikea kokea myötätuntoa ja toivoa hänelle hyvää. Mutta se harjoituksen idea onkin, että myötätuntoa opettelee harjoittamaan kaikkia kohtaan.
    « Viimeksi muokattu: 11. Helmikuuta 2014 klo 11:24 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 15. Helmikuuta 2014 klo 23:02 »
  • Tykkää (1)

• Vihreäkaupungilla tosi hyviä ajatuksia myötätunnon merkityksestä.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 16. Helmikuuta 2014 klo 10:39 »
  • Tykkää (0)

• Lainaus
    Vihreäkaupungilla tosi hyviä ajatuksia myötätunnon merkityksestä.

Kyllä vain. Aloin itsekin muuttamaan negatiivissävytteisiä ajatuksia (esim. harmitus/sääli) lempeämpään ja positiiviseen myötätuntoon. Myötätunnosta jää paljon mukavampi fiilis kuin vaikkapa säälistä - vaikka itse asia (ajatuksen kohde) ei välttämättä miksikään muuttuisikaan.

Kirjattu