Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kiperä paikka - mitä tekisit? - 2

Happy

• Työtön runoilija
  • Uushippi
  • **
  • Poissa Poissa
Vs: Kiperä paikka - mitä tekisit?
« Vastaus #15 : 15. Toukokuuta 2012 klo 22:43 »
  • Tykkää (0)

• Tä muokkasitko sä mun vastausta? Emmä kyllä mitään muutosta huomaa ku ton alle olevan tekstin  :o
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #16 : 15. Toukokuuta 2012 klo 22:53 »
  • Tykkää (0)

• Tä muokkasitko sä mun vastausta? Emmä kyllä mitään muutosta huomaa ku ton alle olevan tekstin  :o

En! ;D Avasin sun viestin muokkaukseen, ja otin sitä kautta pois sen että ketju oli lukossa. Sitten kun tallensin, se lisäs tonne rivin että viestiä muokattu. :D Olisin kyl suoraan voinu painaa moderointinappia että lukituksen sais poistettua, mutta en sitä huomannut. :)

Happy

• Työtön runoilija
    • Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #17 : 15. Toukokuuta 2012 klo 22:57 »
  • Tykkää (0)

• Jaa no ei haittaa
    aloin vaan ihmetteleen että olinko ite jotain säheltäny siihen minkä koit pois muokattavaksi : D

tää on ihan kiva ketju, saa miettii kyl elämää ja sen arvoa
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #18 : 16. Toukokuuta 2012 klo 00:29 »
  • Tykkää (0)

• Tämä oli myös se asia jonka perusteella olisin päätökseni tehnyt kun asiaa pohdin. Lisäksi se että antaisi toiselle mahdollisuuden elää, antaisi toivottavasti lisäpotkua hänen loppuelämälleen, ja ehkä hän oppisi arvostamaan sitä entistä enemmän. :)

Ehkä näin, mutta ei välttämättä olisi sille toisellekaan helppoa elää sen tiedon kanssa että joku toinen on kuollut hänen puolestaan. Hän saattaisi kokea olevansa syyllinen toisen kuolemaan, vaikka ei varsinaisesti olisikaan aiheuttanut sitä. Tai kokea olevansa loputtomassa kiitollisuudenvelassa kuolleelle ja hänen omaisilleen, siinä määrin että se hallitsisi koko loppuelämää.

Jos olisin itse se eloon jäänyt, en tiedä olisiko loppujen suurta eroa siinä olisinko minä se joka teki valinnan kumpi kuolee, vai se toinen jonka joku muu minulle tuntematon henkilö itsensä tappamalla jätti henkiin. Kummassakin tapauksessa asia vaivaisi pitkään, mutta varmaan siitä tavalla tai toisella pääsisi ylitse enemmin tai myöhemmin.

Minä näen Happyn tapaan tämän (itse)puolustustilanteena. "Hyökkääjä" ei tässä ole se toinen henkilö jonka elämästä tai kuolemasta minun pitää päättää, vaan se tuntematon joka on asettanut minut kyseiseen valintatilanteeseen. Minulla ei ole mahdollisuutta varsinaisesti kamppailla vastaan tai ratkaista ongelmaa, mutta kuitenkin tilaisuus puolustaa yhtä elämää, joko omaani tai toisen.

Vaikea sanoa mitä tekisin. Voi olla etten kykenisi tekemään mitään ja jättäisin päättämättä. Jos päättäisin, niin luultavasti itsesuojeluvaisto voittaisi ja jättäisin itseni eloon. Tämä ainakin tuli ensimmäisenä mieleen.

Arto
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #19 : 16. Toukokuuta 2012 klo 00:48 »
  • Tykkää (0)

• Tähän kysymykseen liittyen suosittelen elokuvaa Battle Royale. Siinä laitetaan koululuokallinen nuoria saarelle, tehtävänä tappaa toiset ja olla viimeinen eloonjäänyt. Jos muutaman päivän päästä on vielä useampi kuin yksi hengissä, kaikki kuolevat.

Tilanne on absurdi, mutta henkilöiden tavat reagoida siihen hyvin realistisia. Osa ryhtyy toteuttamaan annettua tehtävää, osa tappaa itsensä, osa yrittää mahdollisimman pitkään piileskellä tekemättä mitään, osa yrittää selvittää olisiko joku muukin ratkaisu mahdollinen.

Arto
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #20 : 16. Toukokuuta 2012 klo 23:50 »
  • Tykkää (0)

• Mä vetäisin pitkää tikkua sen toisen kanssa tai sitten heittäisin kolikkoa. Ei tartteisi sitten sen elonjääneen tuntea tunnontuskia kun tietäisi että kyseessä oli 100% sattuma.  :)

Hyvä idea!

Itselleni tuli eilen jo koneelta poistumisen jälkeen mieleen, että todennäköisesti kieltäytyisin uskomasta että vähintään toisen täytyy kuolla, ja yrittäisin viimeiseen asti keksiä ratkaisua jossa molemmat jäisivät henkiin.

Arto
    Kirjattu

Ankkadaami

• Vieras
    « Vastaus #21 : 17. Toukokuuta 2012 klo 00:13 »

Mä vetäisin pitkää tikkua sen toisen kanssa tai sitten heittäisin kolikkoa. Ei tartteisi sitten sen elonjääneen tuntea tunnontuskia kun tietäisi että kyseessä oli 100% sattuma.  :)

Epäilen, että koska tässä ideana on se, että toisesta tietää vain sen iän ja sukupuolen, niin toisen henkilön kanssa ei pääse olemaan missään tekemisissä. Eli se on vain sinä yksin siinä itseksesi päättämässä, että kumpi on soveliaampi jättää kuolemaan, kun toinen sitten siellä jossain piilossa odottaa tuntemattoman tuomiota.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #22 : 17. Toukokuuta 2012 klo 18:15 »
  • Tykkää (0)

• No siinä tapauksessa vois heittää kolikolla.  :)

Mm, alun perin ajattelin että rajoittaisin tätä vielä sen verran että arvalla ei päätöstä saisi tehdä... Koska kiinnostaa se, minkälaisen ratkaisun jokainen tekisi kun siitä olisi otettava vastuu, ilman mitään ulkopuolista tekijää jolle päätöksen tekemisen voisi sysätä. Vastuu on tässä pulmassa yksi ydinelementti. Mutta toisaalta olin kiinnostunut näkemään kuinka moni jättäisi valinnan jonkin itsestään riippumattoman asian valittavaksi, näennäisesti itsensä samalla tästä vastuusta vapauttaen.

Torstai

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Roar
    « Vastaus #23 : 17. Toukokuuta 2012 klo 22:47 »
  • Tykkää (0)

• Jättäisin itseni kuolemaan, kun kerta kuolema tulee valitsematta jättämisestäkin ilmeisesti heti. Kuolema voi tulla aivan milloin tahansa vaikka jalkakäytävällä, joten minulle on aivan sama milloin se tulee siis. Jos toiselle olisi annettu sama päätösvalta elämästä niin uskoakseni toinen olisi toivonut itsensä säästyvän, saakoon hän sen mahdollisuuden sitten.

Ruumishan se tuossa kuolee egon kanssa ja siitä pääsee vihdoin irti. En tiedä onko kuoleman jälkeen mitään tietoisuutta, mutta tuo on jännittävä mahdollisuus ottaa siitä selvää. Pelko kuolemasta on minusta vain jotain niin aiheetonta, jopa se saattaa viedä halun elämästä, kun sen keskellä eläessä ei uskallakkaan tehdä muuta, vaikka on tilaisuus jatkuvasti käyttää meille annettua aikaa muuhunkin.

Aiheuttaahan toisen kuolema surua monelle, mutta ei siihen saisi jäädä kiinni liiaksi. Jos kuolisin, en haluisi muiden jäävän minua suremaan, sillä hautajaiset muodossa tai toisessaan vaikuttavat olevan aina ankeita! Ruumiinihan siinä käy jossain vaiheessa mukaan kaiken kiertoa kohti, jos kuolisin niin haluaisin istua kallion päällä, sulkea silmäni ja nukahtaa ikuiseen uneen, tuulta suudellen. Muumipappa taisikin sanoa: "Tämä orava muuttuu vähitellen maaksi. Ja myöhemmin hänestä kasvaa puu,
    jossa muut oravat hyppelevät. Onko se niin surullista? ", ei minusta.

EDIT: Kappalejakoa.
    « Viimeksi muokattu: 17. Toukokuuta 2012 klo 22:49 kirjoittanut Torstai »
    Kirjattu
    Jokainen tuntee laulun sen, jokainen kuulee sävelen, poluilta suuren tyhjyyden. kun löytää viimein rakkauden.

Konna

• Vieras
    « Vastaus #24 : 18. Toukokuuta 2012 klo 07:45 »

^ Muumipappa puhuu totuuden sanoja. :)
    Kirjattu

Torstai

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Roar
    « Vastaus #25 : 18. Toukokuuta 2012 klo 18:26 »
  • Tykkää (0)

• :D Pitäis lukea uusiksi kun Taikatalvesta on liian pitkä aika...
    Kirjattu
    Jokainen tuntee laulun sen, jokainen kuulee sävelen, poluilta suuren tyhjyyden. kun löytää viimein rakkauden.

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #26 : 18. Toukokuuta 2012 klo 22:48 »
  • Tykkää (0)

• Tähän kysymykseen on melkein mahdoton vastata, koska tällaista puhtaasti teoreettista moraaliasetelmaa ei todellisessa elämässä tule koskaan vastaan. Mikään ei koskaan synny tyhjästä, vaan kaikilla tapahtumilla on syntyhistoriansa ja jokaisessa tilanteessa on monia tekijöitä, jotka vaikuttavat kunkin yksilön toimintaan ja ratkaisuihin.

Niinpä lähestyn kysymystä ikään kuin mutkan kautta. Ensinnäkin ajattelin pohtia sitä, onko toisen puolesta henkensä uhraaminen millään tavalla tyypillistä ihmisille. Etologian perusteella voidaan turvallisesti sanoa, että ihminen on loppuun saakka egoistinen ja itsekäs olento,  joka toimii sosiaalisesti vain silloin, jos siitä on hänelle itselleen hyötyä tai jos egoistisesta toiminnasta seuraa rangaistus. Ihminen on biologinen olento siinä kuin kaikki muutkin eläimet, ja niin myös ihmisen perusluonne biologisena olentona on sama kuin muidenkin eläinten, siis itsekäs. Tämä on evoluutioon liittyvä tosiasia ja välttämättömyys. Muutoin ihminen olis hävinnyt evoluutiossa ja olemassaolokamppailussa itseään röyhkeämmille, kovemmille, säälimättömämmille ja egoistisemmille olennoille jo ajat sitten. Eloonjäämisvietti on vieteistä voimakkain, jopa lisääntymisviettiäkin voimakkaampi. Joku voi toki sanoa, että esimerkiksi sodissa ihmiset uhraavat itsensä jonkin päämäärän puolesta, mutta itse asiassa sodankäynti perustuu juuri tuohon eloonjäämisviettiin: sotilas tappaa vastapuolen sotilaita, koska haluaa jäädä henkiin. Toinen, tällä hetkellä ajankohtainen esimerkki: Titanicilla noudatettiin melko pitkälle periaatetta "naiset ja lapset ensin." Laivan henkilöstö ja laivalle jääneet miesmatkustajat tiesivät jokseenkin varmasti olevansa tuhon omia, ja silti heillä olisi fyysisten ominaisuuksiensa ja asemansa vuoksi mahdollisuus vallata kaikki pelastusveneet itselleen. Mutta tässäkin oli enemmän kyse yläluokan etiketistä ja moraalisäännöistä sekä häpeän ja rangaistuksen pelosta kuin jalosta itsensä uhraamisesta.

Vk:n esittämää teoreettista asetelmaa lähinnä voisi olla tilanne, jossa ihmiset joutuisivat kilpailemaan eloonjäämisen kannalta rajallisista resursseista. Tällainen voisi olla vaikkapa vakava nälänhätä. Silloinhan ihmiset ovat tilanteessa, jossa ruokapalan päätyminen yhden ihmisen suuhun saattaa ainakin periaatteessa merkitä jonkun toisen ihmisen kuolemaa. Ikävä kyllä historialla on tarjota aika vähän esimerkkejä ihmisen vapaaehtoisesta itsensä uhraamisesta tällaisissa kriisitilanteissa. Koska ihmisellä on ainoana eläinlajina kyky tehdä valintoja hyvän ja pahan välillä, he ovat toki saattaneet osoittaa armoa, mutta harvoin omasta edustaan tinkien. Kun esimerkiksi Kiinassa syntyi Maon surullisenkuuluisan "suuren harppauksen" tuloksena 1960-luvun vaihteessa valtava nälänhätä, joka vaati kymmenien miljoonien kiinalaisten hengen, vanhemmat alkoivat laajalti syödä lapsia, mutta kuitenkin niin, että lapsia usein vaihdettiin naapurin kanssa; sen verran vanhemmat armoa osoittivat, etteivät syöneet omia lapsiaan. Toinen, tunnetumpi esimerkki voisi olla vaikkapa holokausti. Me haluaisimme tietenkin ajatella, että natsien vainoamat juutalaiset kärsivät jalosti ja arvokkaasti, mutta Auschwitzista selvinnyt nerokas italialainen kirjailija Primo Levi on kirjoittanut, että on "naiivia, absurdia ja historiallisesti valheellista luulla, että niin perkeleellinen järjestelmä kuin kansallissosialistinen systeemi soisi uhreilleen jonkinlaisen pyhyyden: päinvastoin, se alentaa heidät, tekee heidät itsensä kaltaiseksi." Levin mukaan holokaustin uhrit voitiin jakaa kahteen ryhmään, hukkuneisiin ja niihin, jotka onnistuivat erilaisin tempuin pitämään itsensä pystyssä. Raadollisen kuvan tuhoamisleirien elämästä antaa myös Elie Wiesel. Länsimaisessa ajattelussa on myös usein esitetty köyhät jaloina ja rikkaat moraalittomina, vaikka useimmiten köyhien elämä on ollut vieläkin raadollisempaa juuri siksi, että he ovat joutuneet käymään jokapäiväistä olemassaolon taistelua.

Jos nyt vastaisin vk:n kysymykseen  niin, että säästäisin tuon toisen ihmisen hengen ja uhraisin itseni, sillä vastauksella olisi todistusarvoa vain sikäli, että se osoittaisi, millaisena haluaisin itseni nähdä. Ei se kertoisi mitään siitä, miten minä tai kukaan muukaan toimisi todellisessa tilanteessa.

Sen sijaan voin sanoa aivan varmasti, että olen valmis asettamaan itseni vaaraan pelastaakseni toisen ihmisen (tai eläimen) tai suojellakseni toista ihmistä (tai eläintä.) Tässä on kuitenkin kysymys ihan vastakkaisesta asiasta kuin vapaaehtoisesta itsensä uhraamisesta. Tehdessäni niin haluaisin kuitenkin loppuun asti pysyä elossa. Jos joku esimerkiksi hyökkäisi minun tai läheisieni kimppuun, voisin jopa sanoa, että haluaisin pysyä elossa kaikin käytettävissäni olevin keinoin. Tekisin niin, koska rakastan elämää ja haluan elää tämän ainoan elämän, joka minulla on käytettävänäni. Mitään muuta minulla ei ole ollut, mitään muuta minulla ei ole ja mitään muuta minulla ei tule olemaan.
    « Viimeksi muokattu: 18. Toukokuuta 2012 klo 22:51 kirjoittanut Brooks »
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Torstai

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Roar
    « Vastaus #27 : 19. Toukokuuta 2012 klo 16:00 »
  • Tykkää (0)

• Minusta ihmistä ei voi kutsua ihmiseksi enää, jos hän tavoittelee itselleen jatkuvaa hyvää toisen kustannuksella. Hyväksikäyttäen toista moraaliagenttia- tai subjektia biologisten viettiensä kautta ihminen ottaa askeleen kohti egoismia, mitä pidän pahana. Harmi vain kun egosta ei tunnu kokonaan pääsevän irti. Omat vietit tulisi kyseenalaistaa ja tiedostaa, jotta niiden vaikutus päätöksiin jäisi mahdollisimman pieneksi. Eloonjäämisvietin katson syntyvän ensimmäisessä vastauksessani mainitsemastani kuolemanpelosta, ja sen tarkoitus on vain estää pelon muuttumista todeksi.

Brooksilta kysyisin nyt kyllä, että tarkoitatko kuoleman siis olevan täydellinen pysähdys tietoisuudelle? Minä en kuitenkaan väitä etteikö niinkin voisi olla.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #28 : 19. Toukokuuta 2012 klo 21:57 »
  • Tykkää (0)

• ^Tietoisuus on kuitenkin pohjimmiltaan vain aivojen sähkökemiaa. Kun nämä prosessit elintoimintojen lakatessa loppuvat, päättyy myös tietoisuus.

Ihmisen kuolemattomuus on geeneissä. Toisin sanoen siinä, jos yksilö pystyy lisääntymään ja siten siirtämään geeninsä edelleen.

Mutta, kuten sanottua, ihminen pystyy ainoana eläinlajina käsittelemään oikean ja väärän kaltaisia moraalikysymyksiä. Oleellista olisikin, että vasta sitten, kun ihminen tunnistaa biologisen alkuperänsä, tunnistaa perimmäisen ihmisluonnon ja ymmärtää, ettei tosiasioista voi johtaa moraalisia sääntöjä, voimme tehdä asialle jotakin. Kehitysoppihan nimen omaan osoittaa, että olemme kykeneviä kehitykseen ja sitä kautta muutokseen.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

MirkaCerena

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #29 : 24. Toukokuuta 2012 klo 14:50 »
  • Tykkää (0)

• Noh, jos minun pitäisi se päätös tehdä niin ottaisin ensimmäiseksi selville mitä tapahtuu kun jompi kumpi vaihtoehdoista tapahtuu (minä menehdyn, se toinen). Minkälainen elämä on tiedossa itselläni tai toisella? Mikä on nykytilanne? Miten se vaikuttaisi elämään tapahtuman jälkeen? Onko tiedossa päätökseen vaikuttavia asioita esim. meidän terveydessämme tai muutenkin lähitulevaisuudessa? Ja muutenkin kävisin sen toisen henkilön kanssa läpi nuo kysymykset. Puhuisimme asiat läpi ja siitä sitten miettimään miten on parempi.

Tietenkin on se vaihtoehto ettei vastaa ja molemmat kuolee, mutta siihenkin pitää valmistautua. Eli jos koemme ettei ole järkeä että kumpikaan jatkaa niin valinta ei kohdistu kehenkään vaan molempiin. Ja loppujen lopuksi koska minun pitäisi tehdä se päätös niin oli päätös mikä tahansa niin ottaisi siitä sen täyden vastuun, mukisematta.

Toisaalta olisi kiva tietää miksi olemme siinä tilanteessa, mitä tapahtuu ympärillä etc.  ;)
    Kirjattu