Itselläni taitaa olla tällä hetkellä mitta täynnä yhteisöasumista. =) No tuuliviiri olen muutenkin, että enpä yleensäkään kauaa viihdy yhdellä paikkaa. Yhteisöä kaipasin siksi, että koen jääväni liikaa yksin ja mökkihöperöitymään, jos asuisin vaikka kerrostaloasunnossa. Nuorempana oli jonkinmoinen hengailuporukka ja kerrostalossa siis viihtyi kivasti. Nyt vaan kun olen jo yli kolmekymppinen, niin ikäkaverit ovat menneet perheellistymään ja kun en itse aio perheellistyä, niin sehän karsii kaveriporukan ja sosiaaliset kontaktit. Tähän yhteisö oli hyvä ratkaisu. Seuraa oli sopivasti ja ei tarvinnut murehtia, kenen kanssa viettää aikaa perjantaina. Pystyi järjestämään pieniä diskoiltoja kämppisten kesken ja ihan selvin päin. =)
Nyt kuitenkin on porukka vaihtunut, enkä pääse uuteen porukkaan sisälle yhtään. Ovat vaan liian erilaisia luonteeltaan ja arvoiltaan.. ja satsaavat aivan erilaisiin projekteihin kuin minä. Ja heidän tapansa viihtyä ovat niin erilaiset, että en siis viihdy heidän illanvietoissaan, eivätkä he minun. Lisäksi paineita luo tuo velvollisuus osallistua kotitöihin. Se vaan, että on niin erilaiset painotukset siinä, millä tavalla kukin tekee kotitöitä.. että kompromissia ei tunnu enää syntyvän, eikä kultaista keskitietä.
Omasta kokemuksestani siis.. joskus yhteisöasuminen toimii, joskus ei. Riippuu niin paljon siitä, millaisen porukan löytää. Ikävässä tilanteessa toiset valittaa siitä, että osa asujista on laiskoja hippejä, ja toinen osa valittaa, että osa asujista on komentajia ja pingottajia, jotka raataa ittensä väsyneeks ja äkäiseks.
Mutta siis kokeneilta yhteisön perustajilta kuulleena ja itsekin kokeneena yksi tärkeä juttu on koeaika.. Esim. ensin kaksi viikkoa, sitten pari kuukautta, sitten puoli vuotta.. kunnes pääsee vakituiseksi asukkaaksi. Ainakin yhdessä isommassa paikassa on tämä käytäntö ja se auttaa suuresti siinä, ettei tule ihan vääränlaisia ihmisiä, jotka pahimmassa tapauksessa rikkovat jo entistenkin asukkaiden henkilökemiat.
Siinä mielessä nuo aloittajan pohtimat talkootyöläiset on erittäin hyvä keino tutustua mahdollisiin kanssaeläjiin. Itsekin olen paljon talkoissa käynyt ja niistä kovasti tykännyt.
Tässä vaiheessa kaavailen väliaikaisratkaisuksi joko halpaa kerrostaloasuntoa, tai jotain saunamökkiä luonnohelmasta, tulen rätinällä höystettynä. Kunhan lähellä olisi yhteisöjä, joiden talkoisiin voisi osallistua ja vähentää täten erakoitumisen uhkaa. =) Ja pidemmän päälle toivoisin pääseväni talvieristettyyn "kesämökkiin", jossa on sopivassa määrin alkeellisuutta, eikä liikaa sähkölaitteita (kuten koneellinen ilmastointi), jotka tekisivät sähkölaskuja. Eli omillaan pärjäävä, vanhan ajan asumismuoto, josta ei tartte koko ajan olla maksamassa jotain.