Vastausvaihtoehdoista en löytänyt oikein sopivaa, mut johtunee siitä, että on ollut vähän vaihtelua. Mutta tällä hetkellä vastauksena tuo viimeisin, eli niitä ykkös oluita maun vuoks joskus.
Päälle 20-vuotiaaks ainut tuntemani kaveriporukka oli sitä aika peruskansaa (?), että töissä käytiin ma-pe ja arki hoidettiin mallikkaasti, mutta viikonloppuna piti ottaa kaatokännit. Silloin ihmettelin, että minkä takia kansan mielestä on ihan normaalia ottaa niin usein kännejä ja syyksi sanotaan vain että koska se on "hauskaa". Itse join silloin vain siks ku en vaan millään keksiny, mikä ois kivempaa ja koska olin surullinen ja puudutin surujani. Ja silloinkin sain usein kuulla kavereiltani, että "otatko sä tänään vain 3 siideriä???" Muutaman kerran, kun elämä oli umpikujassa, otin pohjanmaan kautta ja oksensin ja itkin baarin vessassa.. Sitten jotenkin oli helpompi jatkaa elämää, kun oli käynyt pohjamudissa ja sieltä lähti nousemaan, suunta ylöspäin!
24-26-vuotiaana oli villeimmät vuoteni, kun muutin vieraalle paikkakunnalle ja erosin pitkästä suhteesta. Sillon olin niin rikki, että 2 vuotta meni baarissa ke + pe + la. Sillonkin lähinnä olutta join.. en mä oikein vahvempia jaksa.
30-vuotiaana löysin paikkani elämässä ja siirryin nykymodernin kansalaisen porukoista vaihtoehtopiireihin.. ekoihmisten, taiteellisten ja muuten vaan kummallisten erakkojen porukkaan. Niissä seuroissa ei ole surullista, eikä yksinäistä.. Löysin kaltaiseni ja surut katosi. Ei ollut enää tarvetta nollata päätä viinaksilla, kun pää oppi nollaamaan itse itensä, kun oppi löytämään lepoa luonnosta ja filosofisten luontoihmisten seurasta.. nuotion äärellä tuijottelemalla ja maailmanmenosta keskustelemalla.
Pari vuotta olin absolutisti.. Sitten sallin taas itselleni pari olutta tapahtumien aikaan, esim. keskiaikajuhlissa. Viime kesänä alkoi vähän aktiivisempi juomakausi uuden, kivan hippiystäväni houkuttelemana. Kunnes tänä kesänä tajusin, että ei oo mitään järkeä sotkea itseensä olutjuttuihin vain siks, että kaverin mielestä se on tosi jees. Koska en ole immuuni alkoholisoitumiselle, VAIKKA se ominaisuus ei minussa olekaan mitenkään vahvana.
Lopetin siis tuon tavanvuoks tissuttelun ja se on mukava päätös.

Oluen mausta tykkään, joten kerran kuussa voi yhden ykkösen maistella. :9