Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Omavaraisuus - 2

ajt

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
    • Kotisivu
Vs: Omavaraisuus
« Vastaus #15 : 01. Marraskuuta 2013 klo 01:01 »
  • Tykkää (0)

• Entäs jos asuu tiipiissä tms.? Senhän saa siirrettyä. Sitä ei voi purkaa. Tai no en mä tiedä, kai senkin vois jotenkin riistää :D No, tää oli tällästä mutuilua mutta sitten asiaan. Kuvitellaan tilanne: Asut tiipiissä kunnan mailla. Et maksa veroja ja elät täysin omavaraisesti. Voidaanko sut pidättää tms. jos joku huomaa sun tiipiin? Ja jos asut tiipiissä niin onko sun osoite poste restante? Vai onko osoitetta ees pakko olla? Ja jos on, niin tapahtuuko jotain jos et hae postias poste restantesta?

Kyllä, poste restanten voi ilmoittaa osoitteeksi, ja se on vieläpä ilmainen joten sopii tilanteeseen hyvin. Erilaisten yhteiskunnan tukien hakemiseen normaalin osoitteen puuttuminen saattaa vaikuttaa, mutta jos tavoitteena on omavarainen elämä ilman rahaa niin eihän niitä tukia silloin tarvitse. Lääkäriin tai sairaalaan voi ymmärtääkseni kotikunnassaan mennä myös poste restante -osoitteella.

Jos postia ei hae poste restantesta, lähetykset palautetaan kolmen viikon päästä lähettäjälle.

Tiipii on tosiaan sikäli kätevä, että sitä voi siirtää. Jokamiehenoikeudella saa leiriytyä vain tilapäisesti, joten viranomaiset voivat tulla ennen pitkää sanomaan että pitää poistua. Jos vänkää vastaan ja odottaa niin kauan että kunta tulee ja purkaa tiipiin, niin se varmaan heitetään roskiin, mutta jos itse lähtee niin sen saa varmasti mukaansa. Teoriassa ylipitkäksi venähtäneestä leiriytymisestä voi luultavasti saada sakot, mutta käytännössä se ei liene todennäköistä. Pidätetyksi tulemisen riski lienee myös aika pieni, jos ainoa "rikos" on ylipitkä leiriytyminen.

Omavaraista elämää siirtymisen pakko voi kuitenkin haitata, jos yrittää kasvattaa ruokaa vaikkapa kasvimaalla. Metsästä kerätyt marjat ja sienetkin pitää säilöä jonnekin talven varalle. Talvella on Suomessa aika vaikea tulla toimeen, ellei ole kerännyt ruokaa varastoon etukäteen. Varaston puuttuessa pitää käydä esim. dyykkaamassa, johon ei tarvita rahaa mutta joka ei muuten ole kovin omavaraista elämää.

Arto
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #16 : 01. Marraskuuta 2013 klo 15:36 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos vastauksista!
    Mietin kuitenkin, että jos luonnossa elää omavaraisesti, niin silloin tarvitsee polttopuita, tuohta (tai no ainakin jos elää niinkuin itse olen miettinyt) yms. ja jos ei omista sitä maata, niin... No en nyt muista miten jokamiehenoikeudet menee mutta ainakaan tuohta ei saa ottaa puusta.
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #17 : 01. Marraskuuta 2013 klo 16:15 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos vastauksista!
    Mietin kuitenkin, että jos luonnossa elää omavaraisesti, niin silloin tarvitsee polttopuita, tuohta (tai no ainakin jos elää niinkuin itse olen miettinyt) yms. ja jos ei omista sitä maata, niin... No en nyt muista miten jokamiehenoikeudet menee mutta ainakaan tuohta ei saa ottaa puusta.

Joo, jokamiehenoikeudet eivät salli tuohen ottamista puusta, eivätkä edes polttopuun keräämistä ja nuotion tekoa. Ruotsissa saa kerätä maassa lojuvaa puuta ja tehdä nuotion, Suomessa ei.

Eli käytännössä on helpompaa jos onnistuu saamaan joltain maanomistajalta luvan, tai pystyy säästämään muutaman tonnin rahaa jolla voi ostaa vähän maata. Vaikkapa tori.fi-palvelun kautta voi haeskella myytäviä palstoja, tässä muutama mahdollisesti soveltuva esimerkki hintaluokassa 3000-6000 euroa:

http://www.tori.fi/lappi/Tontti_7415837.htm?ca=3&w=3
    http://www.tori.fi/lappi/Puustoinen_era___lomamokin_tontti_Alapaakkola_8833142.htm?ca=3&w=3
    http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Metsapalsta_8371745.htm?ca=3&w=3
    http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Eramaapalsta_6905769.htm?ca=3&w=3

Arto
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #18 : 01. Marraskuuta 2013 klo 16:27 »
  • Tykkää (0)

• Hmm. Jos sit ostais maata ja asettuis sinne asumaan, ja se maapläntti olis niin pieni ettei tarttis maksaa metsänhoitoveroa, niin sittenkö voi elää ihan omavaraisesti? Jos käyttää hyödykseen muidenkin omistamia metsiä siis esim sienestykseen ja marjastukseen, kuten mainitsit?

Sittenhän vois kalastaa ym.
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #19 : 01. Marraskuuta 2013 klo 16:44 »
  • Tykkää (0)

• Joo, periaatteessa noin. Jos sinne maapläntille rakentaa virallisia pykäliä noudattaen jonkinlaisen asunnon niin siitä joutuu tosin luultavasti maksamaan kiinteistöveroa (+ alkuvaiheessa jotain muita maksuja rakennuslupaan ym. liittyen). Mutta itse maapläntistä ei käsittääkseni tarvitse maksaa mitään vuosittaisia veroja tai muita maksuja jos se on tarpeeksi pieni, sinne voi raivata kasvimaan, ottaa tarvittavat polttopuut ym.

Omaa kokemusta ei kuitenkaan ole, kannattaa ehkä kysellä asiaa jo kokeilleilta mitä muita kiemuroita tulee mahdollisesti vastaan.

Maanomistajista tuli vielä mieleen, että osa suomalaisista ekoyhteisöistä omistaa maata. Ne saattavat suhtautua keskiverto maanomistajaa suopeammin siihen, jos joku haluaa mennä asumaan tiipiissä keskelle metsää vähän pitemmäksikin aikaa.

Arto
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #20 : 02. Marraskuuta 2013 klo 01:43 »
  • Tykkää (0)

• Joo, periaatteessa noin. Jos sinne maapläntille rakentaa virallisia pykäliä noudattaen jonkinlaisen asunnon niin siitä joutuu tosin luultavasti maksamaan kiinteistöveroa (+ alkuvaiheessa jotain muita maksuja rakennuslupaan ym. liittyen).

Aiemmin mainitun tiipiin tai muun vastaavan kevyen rakenteen voi toki pystyttää ilman rakennuslupia ja veroja. Jos maa on omaa tai on saanut maanomistajan luvan, niin sitten ei tarvitse vedota jokamiehenoikeuteen vaan voi hyvillä mielin leiriytyä pitempäänkin, kaivaa maakellarin ruoan säilytykseen sekä kerätä ja käyttää polttopuita.

Voi tietty olla että viranomaiset silti keksivät jonkun tavan kieltää tämänkin, mutta sitten voi viimeisenä keinona ainakin purkaa sen tiipiin helposti jos ei muuta ratkaisua löydy.

Jos joku nyt on tästä inspiroituneena ryntäämässä tiipiin kanssa metsään tai peräti hankkimaan maata, niin kannattaa varmistua ainakin siitä, että lähistöltä löytyy hyvää juomavettä. Ilman vettä ei tule toimeen pitkään ja jos sitä joutuu keittämään niin kuluu turhaan paljon energiaa. Optimaalinen on lähde tai hyvin virtaava puhdasvetinen puro/joki joka ei hevillä jäädy talvellakaan. Kaivo on tietty vielä parempi, mutta sen rakentaminen on jo vähän työläämpää. Juomaveden saatavuus on yksi olennaisia kriteereitä myös mm. Rainbow-leirien paikkoja etsittäessä.

Arto
    Kirjattu

Peace420

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 11. Marraskuuta 2013 klo 12:53 »
  • Tykkää (0)

• Mielestäni jos todella pyrkii omavaraiseen elämään niin kannattee unohtaa lainsäädäntö kokonaan ja tehdä niin miten itse näkee parhaaksi, kuitenkin niin ettei siitä aiheudu muille ihmisille suurta haittaa. Ei tonttia tarvitse olla, mielestäni luonto kuuluu kaikille ihmisille eikä sitä voi omistaa, mitä sie jollain osoitteella teet jos elät omavaraista elämää, jos jostain syystä rikot lakia niin mitä sitte, ei siihen kuole ja tuskin sinua linnaankaan laittaa, sakot saatat saada mutta ei niitä tarvi maksaa. Jos eroat oravanpyörästä niin oravanpyörän säännöt ei enään koske sinua.
    Kirjattu
    Today is the first day of the rest of your life.

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 11. Marraskuuta 2013 klo 13:07 »
  • Tykkää (0)

• ^ Aivan, en mä sitä muuten mutta kun jos sitä rupeaisi omavaraiseksi ja hyppäisi pois oravanpyörästä, on muutamia ongelmakohtia joista olen täällä maininnut. Sen takia nämä asiat otin huomioon, että jos nyt tulevaisuudessa ryhdyn omavaraiseksi, en halua että koko homma menee pilalle sen takia että teen jotain laitonta ja joudun linnaan (esimerkiksi).
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #23 : 11. Marraskuuta 2013 klo 14:35 »
  • Tykkää (0)

• Jos rakentaa tiipiin, jurtan, tms omistamalleen tontille niin sitä pitää muistaa siirtää 3-6kk välein (en muista tarkkaan) ja mieluiten ottaa joka siirrosta kuva, jolla todistaa että asumus ei ole ole kiinteä. Tuommoinen rakennelma, johon ei ole vedetty sähköjä, vesiputkea tms tuskin on kauhean tiukan valvonnan alainen, mutta mistä noita tietää. Tonttiakin kannattaisi olla sen verran reilusti että riittää sitä polttopuuta, tilaa kasvimaalle, maakellari(kuopalle) jne. Kanat ja esim lampaat voisivat olla aika näppäriä, mutta vaativat nekin jonkun suojan talveksi -> vaatii materiaalia ja aikaa rakentamiseen

Luulisin, että aika paljon on kiinni naapureista ja niiden ymmärryksestä? Tarkoitin siis että jos joku asustaa jurtassa metsässä voi esim liialliseksi kokemaansa kalastamiseen kyllästynyt naapuri "käräyttää" vaikkapa puutteellisesta jätehuollosta, luvattomasta kanojen pidosta tms ja edessä on ikäviä prosesseja. Toisaalta jos naapurit ovat joviaaleja, riittävän kaukana tai inhoavat viranomaisia vielä enemmän kuin hippiä naapurissa niin vois olla hyivnkin turvassa.

Omavaraisuus olisi kyllä ihan todella pop... Haaveissa on että jospa jonain päivänä olisi edes suht riippumaton lämmöstä ja sähköstä, ruuasta tuskin kovin helpolla :(. Toistaiseksi ainakin puutarhaviljelmän sato suhteessa käytettyyn aikaan/työmäärään ja toisaalta syöjien lukumäärään on kyllä ollut todella heikko. Oikeastaan vain mausteiden ja yrttien suhteen voin sanoa olevani suht omavarainen ympäri vuoden, kiva toki sekin.

...piti vielä lisätä, että ihan puhtaasti jos eläisi luonnonantimilla (metsästys-keräily-kalastus) niin ihminen tarvii ihan hirmuisen ison alueen käyttöönsä. Pentti Linkola laskeskeli noita aikoinaan ja päätyi mustaakseni (pyöristäen) noin kymmenkunta neliökilometriä per henkilö (yksi km2 on btw 100 hehtaaria).
    « Viimeksi muokattu: 11. Marraskuuta 2013 klo 14:39 kirjoittanut Ketoneilikka »
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #24 : 27. Marraskuuta 2013 klo 19:22 »
  • Tykkää (0)

• Katoin eilen Patakakkosta (heheh, oli muuten aika huvittavaa se tapa jolla ne puhui joskus 70-luvulla :D:D) ja siinä oli jotain poronomistajia. (Oli siis talvi) Niillä oli joku tiipiin tapanen, tais olla nahasta tehty ja sit niil oli nuotiolla kattila ja siel oli poronlihaa ja sit oli pannussa nokikahvit tulossa. Ne otti sieltä kattilasta köntin lihaa käteen ja leikkas puukolla pienempiä paloja ja hörppi kauhasta sitä lientä :D Niillä oli hauskoja vaatteita, lämpösen näköset turkis"töppös"kengät, turkishousut ym. Sit taustalla näkyi poroaitaus.

Inspiroivaa.
    Kirjattu

Freya

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #25 : 28. Joulukuuta 2013 klo 12:48 »
  • Tykkää (0)

• Moi  :)

Rekisteröidyin juuri ja tämä topik oli ihan heti Eka mihin halusin osallistua. Minulla ei ole hinkua täydelliseen omavaraisuuteen, mutta sen verran olen asiaan vihkiytynyt että jotain samanlaista suuntaa olen omalle elontielleni ottanut. Opiskelen tällä hetkellä eläintenhoitajaksi ja puuhailen yrityksen perustamista. Olen paljasjalkainen kaupunkilainen pohjoisesta ja muutaman vuoden sisään olen muuttamassa maaseudulle. Tällä hetkellä ajatuksena on tehdä itselleni työpaikka, eli ryhdyn lampuriksi. Ihan EU -tukien kanssa pelaavaksi sellaiseksi koska pankkilaina.

Jokapäiväinen leipä kuitenkin olisi tarkoitus saada omast maast. Vihannekset, juurekset, marjat, sienet, yrtit ja tietenkin lihapuoli. Lampaanoihaa luonnollisestikin on saatavilla, mutta sen lisäksi pöytän on tarkoitus saada myös kanaa, hanhea, kania ja meibi possua joskus. Koulutus antaa mainiot lähtötiedot käytännön toteutukseen, mutta rahapuoli on tietty Se haaste. Että pankin kanssa ollaan kihloissa melko pitkään enkä silleen ole varmaan kaikkien mielestä True hippi  ;D mut kaupasta ei ostettaisi ruokapuolelta juuri muuta kuin ehkä suolaa. Ja maitoa ellen innostu lehmähommiin. Maataloudtyötä hieman jo tehneenä osaan kuitenkin arvioida voimavaroja sen verran ettei ihan kaikkea kivaa ja kaunista voi haalia koska aika on rajallinen. Mulla on kuitenkin kaksi lasta ja olen yksinhuoltaja eli yksikseen touhua pyöritän ellei joku päivä salama iske ja saan päähäni avata itseni niin kovin että päästäisin jonkun rauhaa rakastavan kotipossun saman katon alle  ;)

Nettaan puhelimella joten sori kirjoitus virheet. Mut olipa mukava löytää tie tänne. Hei vain kaikille! Ai niin, sit jos jotenkin onnistun saamaan tarpeeksi paljon lääniä niin mielelläni jaan sen jonkun jurttahipin kans, eli mun mettään saa kyllä sitten tulla. Kunhan lampaat ei metsälaitumella häiritse. Hih.
    « Viimeksi muokattu: 28. Joulukuuta 2013 klo 12:52 kirjoittanut Freya »
    Kirjattu

femkeeno

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #26 : 30. Joulukuuta 2013 klo 21:03 »
  • Tykkää (0)

• Pakko vinkata ja suositella tutustumaan
    www.survilalismi foorumi.fi en jaksa laittaa linkkiä
    mut google auttaa teitä
    Kirjattu
    jeih! leikitään patsasta

erina

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #27 : 01. Tammikuuta 2014 klo 18:21 »
  • Tykkää (0)

• Kiinteistöveroa ei tarvitse maksaa, jos rakentaa asumuksen puuhun. :)
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #28 : 14. Helmikuuta 2014 klo 18:07 »
  • Tykkää (0)

• ^ Mitä on kiinteistövero? Onko tosta jotain todistusta, ois kiva lukea? (En epäile, kuulostaa uskottavalta, mutta olis kiva lukea tarkemmin) Sori, oon 14-vuotias joten en tiedä näistä... :D Mun haaveena olis asua metsässä omavaraisesti, eli jos rakentaisin asumuksen puuhun, pitäiskö mun maksaa siitä metsästä veroja?
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #29 : 14. Helmikuuta 2014 klo 21:29 »
  • Tykkää (0)

• ^ Mitä on kiinteistövero? Onko tosta jotain todistusta, ois kiva lukea? (En epäile, kuulostaa uskottavalta, mutta olis kiva lukea tarkemmin) Sori, oon 14-vuotias joten en tiedä näistä... :D Mun haaveena olis asua metsässä omavaraisesti, eli jos rakentaisin asumuksen puuhun, pitäiskö mun maksaa siitä metsästä veroja?

Tässä pari linkkiä:

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kiinteistovero
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiinteist%C3%B6vero_Suomessa

Metsästä ei peritä kiinteistöveroa, mutta vakituisesta asumuksesta kyllä. Verottajan sivuilla sanotaan, että kiinteistöveroa ei peritä, jos veron määrä on alle 17 euroa. Jos asumus on hyvin vaatimaton ja halpa, verotusarvo luokkaa pari tuhatta euroa, niin veron välttäminen voisi ehkä onnistua.

Puumajan rakentaminen vakituiseksi asunnoksi lienee kuitenkin hankalaa rakennusmääräysten (mm. paloturvallisuus, viemäröinti ym.) takia. Eli verojen ja maksujen välttäminen onnistunee käytännössä vain tekemällä se maja ilman ilmoituksia viranomaisille ja olemalla virallisesti kirjoilla jossain muussa osoitteessa - esim. vanhempien tai ystävien luona.

Arto
    Kirjattu