Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Palveleeko New Age Babylonia? - 1

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Palveleeko New Age Babylonia?
« : 03. Tammikuuta 2014 klo 00:13 »
  • Tykkää (1)

• Monesti ns.new age tai länsimainen käsitys buddhalaisuudesta nähdään jonkinlaisena vaihtoehtona materiakeskeiselle kapitalismille ja sen tarjoamalle elämänmuodolle. Mutta onko asia niin? Onko asia todella niin että new age-jutut ovat systeemin vastaisia? Mieleeni on viime aikoina tullut ikäväkin ajatus siitä että entä jos laajaa suosiota länsimaissakin saanut itämainen ajattelu ja new age ovakin vain yksiä kapitalismin tukijalkoja.

Miksi väitän niin? Ensimmäinen syy lienee se että mikä on usein new age-ideoiden ja esim.meditaatioharjoitteiden funktio ja paikka ihmisten elämissä? No tietenkin keino lievittää stressiä ja ahdistusta minkä yhteiskunta aiheuttaa. Mutta eikö asia olekin niin että tuossa tapauksessa henkisistä harjoitteista tulee keino jonka avulla ihminen voi kestää yhän enemmän systeemin luonnottomia vaatimuksia kun hän kykenee hallitsemaan stressiään paremmin? Ja lisäksi Matrix-tyylisten, "maailma on vain unta", usein New Ageen liittyvien ajatusten avulla voi ihminen tehdä eron itsensä ja kapitalistisen maailman järkyttävyyden välille. Törmätessään väistämättömiin yhteiskunnan järjettömyyksiin ja epäoikeudenmukaisuuksiin, voi hän ajatella että "no, ei tuolla ole väliä kun maailma on vain kollektiivista mielikuvitusta". Eikö tuo johda juuri väliinpitämättömyyteen ja systeemin kauhujen hiljaiseen hyväksyntään?
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Ksri

• Vieras
    Vs: Palveleeko New Age Babylonia?
    « Vastaus #1 : 03. Tammikuuta 2014 klo 00:39 »

Törmäsin juuri new age viestiin: Relax, nothing is under control

Oletko Johnnyboy92 kokenut mitään New Agen sanomasta tai länsimaisesta buddhalaisuudesta omakohtaisesti? Vastustaako New Age? Mielestäni se koittaa luoda uutta vastustamatta vanhaa, sen rinnalle. Kumpaa se palvelee, vai palveleeko kumpaakaan, uutta vai vanhaa? Jos järjestelmän vastustaminen on se juttu, tervetuloa salaliittoteoreetikkoihin. Salaliittoteoreetikko terve, virkamies sairas, brittiläisen tutkimuksen mukaan. Luulen, että epätoimiva yhteiskunta romahtaa ennenpitkään mahdottomuuteensa. Mitä arabimaissa tapahtuu? CIA:n operaatioita vai kansalaisten kyllästymistä vai molempia? Siellähän on kamala yhteiskunta verrattuna meidän hoivakotoon.

edit: toisaalta romahtaako? Yrittihän keskiajallakin monesti maaorjat kapinaa, sapelia kimposi aina. Joskus taisi vallankumous onnistua, mutta useimmiten feodaalijärjestelmä rankaisi huono-osaisimpia. Mitä muuta se olisi voinut? Tasavallatkin tarvitsivat orjia. Jostain syystä Babylonia tarvitsee niitä yhä. BTW, avatarini on Istarin tähti.
    « Viimeksi muokattu: 03. Tammikuuta 2014 klo 00:49 kirjoittanut Ksri »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 03. Tammikuuta 2014 klo 01:09 »
  • Tykkää (0)

• Törmäsin juuri new age viestiin: Relax, nothing is under control

Oletko Johnnyboy92 kokenut mitään New Agen sanomasta tai länsimaisesta buddhalaisuudesta omakohtaisesti? Vastustaako New Age? Mielestäni se koittaa luoda uutta vastustamatta vanhaa, sen rinnalle. Kumpaa se palvelee, vai palveleeko kumpaakaan, uutta vai vanhaa? Jos järjestelmän vastustaminen on se juttu, tervetuloa salaliittoteoreetikkoihin. Salaliittoteoreetikko terve, virkamies sairas, brittiläisen tutkimuksen mukaan. Luulen, että epätoimiva yhteiskunta romahtaa ennenpitkään mahdottomuuteensa. Mitä arabimaissa tapahtuu? CIA:n operaatioita vai kansalaisten kyllästymistä vai molempia? Siellähän on kamala yhteiskunta verrattuna meidän hoivakotoon.

edit: toisaalta romahtaako? Yrittihän keskiajallakin monesti maaorjat kapinaa, sapelia kimposi aina. Joskus taisi vallankumous onnistua, mutta useimmiten feodaalijärjestelmä rankaisi huono-osaisimpia. Mitä muuta se olisi voinut? Tasavallatkin tarvitsivat orjia. Jostain syystä Babylonia tarvitsee niitä yhä. BTW, avatarini on Istarin tähti.

Itse asiassa olen itse jonkinasteinen new age/buddhisti/gnostikko-friikki! Luen Krishnamurtia, Alan Wattsia ja meditoin :) Olenhan myös perehtynyt jonkinverran kaikkiin "maailma on vain mielikuvitusta"-juttuihin ja katsonut Matrixit pariin kertaan!

On huolestuttavaa jos ainoa tapa nykyään vastustaa järjestelmää on salaliittoteorisointi. Koska monilta paikoin se on vainoharhaisuutta. Eivätkä salaliittoteoreetikot ole joitakin anonymous-juttuja lukuunottamatta tehneet juuri konkreettista vastarintaan (en laske itse nettikirjoittelua vastarinnaksi).

Itse olen lähes varma että romahdus tulee, koska nykyinen järjestelmä kuluttaa sille keskeiset luonnonvarat vuosisadan kuluessa loppuun. Mutta onko romahdus tie vapauteen vaiko vielä pahempaan orjuuteen on realistisempi kysymys. Mielestäni ei tule niinkään pohtia että "miten tuhoamme valtajärjestelmän?" vaan aiemminkin tulee miettiä että "mitä teemme sitten kun se romahtaa ja miten varmistamme voittomme?".

Tämä kaikki saa minut kaivamaan esille Marxin ja kommunismin. Minulle alkaa olla yhä selvempää että jonkinlainen aktiivinen vastarinta ja kommunismi ovat parhain ratkaisu. Se on nimittäin toistaiseksi ainoa kapitalismin ulkopuolinen idea yhteiskunnasta. Marx (ja ehkä joissakin kohdin Lenin) oli kenties sittenkin oikeassa.
    « Viimeksi muokattu: 03. Tammikuuta 2014 klo 01:13 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #3 : 03. Tammikuuta 2014 klo 01:19 »

Johnnyboy92, originaalia tekstiäsi on todella mukava lukea. Löydät perille monessa asiassa, joissa jäin puoli tiehen. Kommunismi toimii huonosti myös Pohjois-Koreassa.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 03. Tammikuuta 2014 klo 11:43 »
  • Tykkää (0)

• Johnnyboy92, originaalia tekstiäsi on todella mukava lukea. Löydät perille monessa asiassa, joissa jäin puoli tiehen. Kommunismi toimii huonosti myös Pohjois-Koreassa.

P-Korea ei nyt oikeastaan edes ole kommunismia nähnytkään. Sen Juche-aate on oikeastaan vain ja ainoastaan ideologinen perusta Kimien suvun vallalle. Ja enpä ole kuullut että kukaan vakavastiotettava kommunistinen ajattelia pitäisi perinnöllistä monarkiaa osana sosialismia...

Ja mitä muita vaihtoehtoja tuhokapitalismille on sosialismi? Muut kuin kapitalismin sosialistiset vastustajat ovat esittäneet ainoastaan kritiikkiä, eivät ratkaisuja joita voisi alkaa toteuttaa. Oikeastaan ei-sosialistiset yritykset kehitelmät vaihtoehtoisista järjestelmistä ovat olleet jotain hassuja juttuja anarkokapitalismista (täytyykö edes sanoa kuinka sekopäistä on yrittää poistaa kapitalismin ongelmia lisäämällä sitä?) tai sitten jotain absurdeja ideoita lokalismista tai anarkoprimitivismistä. Ne ovat totta kai täysin epärealistisia utopioita.

Nykyisten ongelmien ratkaiseminen vaatii uuden, globaalin maailmanjärjestyksen mikä perustuisi sosialismiin ja tavoittelisi kommunismia. Kenties varhaisten kommunistien ajatukset maailmanvallankumouksesta eivät olleet niin järjettömiä. Itse asiassa mikäli 1900-luvun alusssa sosialistiset vallankumoukset olisivat onnistuneet Venäjän lisäksi myös Saksassa, niin historia voisi olla hyvin erilainen. Mutta kaikki epäonnistui kun vallankumous toteutui vain Venäjällä ja Euroopassa taistelun voittivat fasistit. Sen jälkeen Venäjällä Leninin oli pakko vastavallankumouksellisten ja ulkoisten paineiden vuoksi alkaa toteuttaa diktatuuria. Kommunismin häviön sineitöi lopulta Stalin.

Mutta toivoa on yhä. Mutta se ei ole rikkaissa länsimaissa vaan esimerkiksi Etelä-Amerikassa tai muualla kolmannen maailman maissa, missä itse asiassa on suurin osa nykyajan sorretusta työväenluokasta. Meksikossa on toiminut jo kauan anarkososialistinen zapatisti-liike, joka on monessa mielessä ollut menestys ja osoittanut kestävyytensä paineen alla.

Länsimaissa koko proletariaatin käsite on muuttunut. Kommunistisen yhteiskuntakriitikon ja filosofin Slavoj Zizekin mukaan länsimaiden proletariaatti on nykyään kasvava työttömien ja yhteiskunnasta syrjäytyneiden joukko. Se ryhmä voisi olla kapinaliike, jos vain saisi järjestäydyttyä jotenkin.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #5 : 03. Tammikuuta 2014 klo 14:51 »
  • Tykkää (0)

• New agessa ehkä keskitytään enemmän hyvän lisäämiseen kuin pahan vastustamiseen. Liikkeen "ydin" on yksilöllinen henkinen kehitys, yhteiskunnallisiin asioihin otetaan vähemmän kantaa.

Mutta mikään ei estä new age -ihmistä toimimasta poliittisesti / yhteiskunnallisesti.

Wikipedian new age -artikkeli on hyvä:
    http://fi.wikipedia.org/wiki/New_Age

(Edit: Viestejä 444 :D )
    « Viimeksi muokattu: 03. Tammikuuta 2014 klo 14:53 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Vähävirtanen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 19. Syyskuuta 2014 klo 22:51 »
  • Tykkää (0)

• Aloin sattumoisin, huvin vuoks lukea ufokirjallisuutta 12-vuotiaana ja sille tielle jäin.. Rajatieto on kiinostanut siitä lähtien ja aiuisiällä totesin, että kylläpä maailmankuvani lähimpänä new agea taitaa olla. Samalla kuitenkin sanoisin olevani agnostikko.. eli neutraalin varovaisella maaperällä, en väitä mitään todemmaksi kuin jotain muuta.. mutta avoimena kaikenlaisille teorioille maailmantilasta.

Itse koen, että meditaatioharjoitteiden rauhoittava vaikutus on mulle elinehto. Vaikka en kykene oravanpyörän rattaissa edes paahtamaan, niin tämä ruuhkainen maailma vaikuttaa joka tapauksessa ja meditaatiolla ja sillä meditointimusiikilla pidän itseni tolkuissani.

Ja jos pohtii tuota, "ei sillä ole väliä, koska se on vain kollektiivista mielikuvitusta", niin sanoisin, että omalla kohdalla asia menee niin, että en vaivu liian syvälle masennukseen ja epätoivoon, kun pystyn suhtautumaan maailman menoon kepeämmin ja juuri tällä tavalla pysyn toimintakykyisenä, kun mieliala pysyy plussan puolella. Vaikka aika vähän kai pieni ihminen saa hyvää aikaseks keskimäärin. Varsinkaan minä kun oon tämmönen Vähävirtanen? ;) Silti aina kannattaa yrittää.

Salaliittoteorioihin viitaten joskus mulla on tapana sanoa, että "uskovaiset pelkää saatanaa, ateistit pelkää uskovaisia, new aget pelkää salaliittoteorioita".. Eli aina helposti ihmismieli jotain selittämätöntä uhkaa tuntee ja kun ei pysty määrittämään mitään konkreettisempaa syytä peloilleen, niin sitten ne on noita saatanoita ja muita vaikeasti todennettavia uhkia. Itselläkin meinannu välillä salaliittoteoriat haitata turhan paljon elämää, varsinkin kun yks new age-tuttu tunki niitä teorioita joka luukusta. No oon saanut sen jo hillitsemään intoaan onneks.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #7 : 20. Syyskuuta 2014 klo 15:27 »
  • Tykkää (0)

• Vielä haluaisin avauspostia kommentoida sen verran, että New Age -tyyppisissä lähteissähän opetetaan ihmisiä tulemaan tietoiseksi "kulttuurillisesta aivopesusta / ohjelmoinnista" ja vapautumaan siitä. Ihmisiä opetetaan löytämään todellinen itsensä ja ohjautumaan sisältäpäin.

Miusta se on hyvää "kapinallisuutta", jota voitaisiin kutsua myös (kulttuuri)evoluutioksi. Maailma ei muutu, jos ihmiset eivät muutu sisäisesti.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Joosef

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 20. Syyskuuta 2014 klo 20:29 »
  • Tykkää (0)

• Monesti ns.new age tai länsimainen käsitys buddhalaisuudesta nähdään jonkinlaisena vaihtoehtona materiakeskeiselle kapitalismille ja sen tarjoamalle elämänmuodolle. Mutta onko asia niin? Onko asia todella niin että new age-jutut ovat systeemin vastaisia? Mieleeni on viime aikoina tullut ikäväkin ajatus siitä että entä jos laajaa suosiota länsimaissakin saanut itämainen ajattelu ja new age ovakin vain yksiä kapitalismin tukijalkoja.

Miksi väitän niin? Ensimmäinen syy lienee se että mikä on usein new age-ideoiden ja esim.meditaatioharjoitteiden funktio ja paikka ihmisten elämissä? No tietenkin keino lievittää stressiä ja ahdistusta minkä yhteiskunta aiheuttaa. Mutta eikö asia olekin niin että tuossa tapauksessa henkisistä harjoitteista tulee keino jonka avulla ihminen voi kestää yhän enemmän systeemin luonnottomia vaatimuksia kun hän kykenee hallitsemaan stressiään paremmin? Ja lisäksi Matrix-tyylisten, "maailma on vain unta", usein New Ageen liittyvien ajatusten avulla voi ihminen tehdä eron itsensä ja kapitalistisen maailman järkyttävyyden välille. Törmätessään väistämättömiin yhteiskunnan järjettömyyksiin ja epäoikeudenmukaisuuksiin, voi hän ajatella että "no, ei tuolla ole väliä kun maailma on vain kollektiivista mielikuvitusta". Eikö tuo johda juuri väliinpitämättömyyteen ja systeemin kauhujen hiljaiseen hyväksyntään?
    Hei vaan Johnnyboy92/Syd Barrett
    Vaikka en olekaan asiasta kanssasi samaa mieltä, haluan tuoda esiin erään yhteyden. Mitä esität "New age" jutusta on sukua sille, mitä esitettiin vuosikymmeniä aiemmin suuntauksessa nimeltään antipsykiatria. Sen edustajat (esim. Ronald D. Laing) olivat sitä mieltä, että psykiatria hoitaa vaikka pakkokeinoin yhteiskuntaan sopeutumattomat henkilöt takaisin yhteiskuntakelvolliseksi (tai eristää heidät mielisairaalaan) ja ongelma olikin yhteiskunta itse eivätkä nuo yksilöt, jotka oireita saivat. Jonkinlaista kaikua tästä ajattelusta on elokuvassa "Yksi lensi yli käenpesän".
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 21. Syyskuuta 2014 klo 11:15 »
  • Tykkää (0)

• Hei vaan Johnnyboy92/Syd Barrett
    Vaikka en olekaan asiasta kanssasi samaa mieltä, haluan tuoda esiin erään yhteyden. Mitä esität "New age" jutusta on sukua sille, mitä esitettiin vuosikymmeniä aiemmin suuntauksessa nimeltään antipsykiatria. Sen edustajat (esim. Ronald D. Laing) olivat sitä mieltä, että psykiatria hoitaa vaikka pakkokeinoin yhteiskuntaan sopeutumattomat henkilöt takaisin yhteiskuntakelvolliseksi (tai eristää heidät mielisairaalaan) ja ongelma olikin yhteiskunta itse eivätkä nuo yksilöt, jotka oireita saivat. Jonkinlaista kaikua tästä ajattelusta on elokuvassa "Yksi lensi yli käenpesän".

Katsoin juuri kyseisen leffan pari päivää sitten :) oli kyllä yksi parhaista!

Mutta kyllä monilla "hengellisillä" New Age-jutuilla on samanlainen funktio kuin psykiatrialla eli sopeuttaminen. Mielestäni samoin kuin psykiatria, iso osa New Agesta ei pyri sairaan yhteiskunnan muuttamiseen, vaan ainoastaan antaa ihmiselle keinot elää sen kanssa sovussa.

Eipä liene ihme että nykyään modernit yritykset järjestävät työntekijöilleen joogaretriittejä ja meditointitiloja. Se on hyvää bisnestä koska mieleltään seesteinen ihminen on kunnon työntekijä. Stressaantunut ihminen ei usein kykene tehokkaaseen työntekoon.

Olen sitä mieltä vahvasti että nykyään ihmisten ei tulisi yrittää sopeutua. Kapitalismin ja Babylonin ongelmat ovat paisuneet niin suuriksi että ne uhkaavat lähes kaiken elollisen olemassaoloa. Tälläisessä tilanteessa sopeutuminen sairaaseen yhteiskuntaan on epäeettistä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita mitään kannustamista väkivaltaiseen vallankumoukseen, vaan sitä että menoon kyllästyneet ihmiset pyrkisivät irrottautumaan yhteiskunnasta ja perustamaan omansa (mikä on itse asiassa lähellä 60-luvun alkuperäishippien ihanteita). Babylon ei ole sen arvoinen että sen menoon tulisi yrittää sopeutua.

Joten, Timothy Learya lainatakseni; turn on, tune in, drop out! Hyvät asiat keksittiin jo 60-luvulla!
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 21. Syyskuuta 2014 klo 11:27 »
  • Tykkää (0)

• Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: ei.

New age, tai miksi henkistä polkua haluaakin kutsua, on siitä jännä, että se auttaa näkemään järjestelmän mielipuolisuuden jokaiselle sopivalla tavalla. Ja toisaalta se antaa myös välineitä käyttää kapitalistista järjestelmää hyväksi ja löytämään siitä ne hyvät puolet. Puhun omasta kokemuksesta, sillä olen työskennellyt viimeiset kymmenen vuotta pääasiassa mainonnan ja yritysviestinnän parissa.
    Kirjattu

jättietana

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 25. Syyskuuta 2014 klo 15:23 »
  • Tykkää (0)

• Mä oon välillä miettinyt niin samoja juttuja kuin tuossa sun ekassa viestissä on, Johnnyboy. Tuntuu joskus, että alkuperäinen hippiliike niin sanotusti "möi sielunsa saatanalle" eli materialismille (vrt. esim. jeesustarina, jossa saatana tarjoaa kaverille kaikkia maita ja mantuja, mutta tyyppi päättää keskittyä enemmän kuiteski henkimaailman hommiin - eipä tehny mitään Faustin valintaa), ja siinä ohessa kaikki liikkeeseen jotenkin niin tiukasti liittyvä new age -juttukin kaupallistui. Hyvä bisnes.
    Joskus harvoin kun käyn ansiotyössä, ahdistaa mennä, ja mietin, että pitäiskö tehdä henkisiä harjoituksia, että kestän kiireisen, stressaavan, raskaan työvuoron läpi. Nykyään meinaan työntekijöiltä vaaditaan ihan mahdottomia asioita: ennen samaa työmäärää oli tekemässä kaksinkertainen määrä ihmisiä. Ihan mielisairaaksi on oikeasti mennyt se, mitä minultakin vaaditaan: mun pitäisi olla virheetön kone, joka niska limassa ja henki kurkussa juoksee ja juoksee ja juoksee ilman taukoja. Oon kuitenkin visusti päättänyt, että siihen en kyllä ala henkisiä voimiani tuhlaamaan, että joku kapitalisti tienaisi mun mielisairaalla juoksuttamisellani enemmän rahaa. Niinkun että mä olisin parempi ja tehokkaampi Suorittaja meditaation jälkeen, ja varmaan joutuisin tekemään sen jälkeen neljän ihmisen työt, vittu mikä säästö, paitsi että mä joutuisin ennenaikaiseen hautaan; nyt jo alkaa terveys pettää ja paikat hajoamaan, koska työ alkaa olla ihan hävyttömän raskasta fyysisesti, kun ei saa edes taukoja pitää, ja kahden ihmisen työt kuitenkin täytyy robottina hoitaa. Sitten tietysti vielä lähetellään muistioita, että "työtä ei saa hoitaa robottimaisesti". Ennemmin siis olen jättäytynyt yhä enemmän sivuun ansiotyöstä.

Vielä haluaisin avauspostia kommentoida sen verran, että New Age -tyyppisissä lähteissähän opetetaan ihmisiä tulemaan tietoiseksi "kulttuurillisesta aivopesusta / ohjelmoinnista" ja vapautumaan siitä. Ihmisiä opetetaan löytämään todellinen itsensä ja ohjautumaan sisältäpäin.

Miusta se on hyvää "kapinallisuutta", jota voitaisiin kutsua myös (kulttuuri)evoluutioksi. Maailma ei muutu, jos ihmiset eivät muutu sisäisesti.

Onneksi on myös em. laista motivaatiota new agessa, ettei aina vaan "raha raha raha", tuo ah niin tuttu ja tehokas mielten vangitsija ja orjuuttaja.

Olen sitä mieltä vahvasti että nykyään ihmisten ei tulisi yrittää sopeutua. Kapitalismin ja Babylonin ongelmat ovat paisuneet niin suuriksi että ne uhkaavat lähes kaiken elollisen olemassaoloa. Tälläisessä tilanteessa sopeutuminen sairaaseen yhteiskuntaan on epäeettistä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita mitään kannustamista väkivaltaiseen vallankumoukseen, vaan sitä että menoon kyllästyneet ihmiset pyrkisivät irrottautumaan yhteiskunnasta ja perustamaan omansa (mikä on itse asiassa lähellä 60-luvun alkuperäishippien ihanteita). Babylon ei ole sen arvoinen että sen menoon tulisi yrittää sopeutua.

Joten, Timothy Learya lainatakseni; turn on, tune in, drop out! Hyvät asiat keksittiin jo 60-luvulla!
    Tää kyllä koskettaa mun sydäntäni. Oon miettinyt, että energiat tulis kohdistaa ja huomio kiinnittää johonkin ihan muuhun kuin tän materialistisen yhteiskunnan hömpsötyksiin: pitäköön hyvänään jos kiinnostaa. Täytyy alkaa varmaan mietiskelemään asiaa vähän enemmän. 
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 25. Syyskuuta 2014 klo 16:27 »
  • Tykkää (0)

• Oon miettinyt, että energiat tulis kohdistaa ja huomio kiinnittää johonkin ihan muuhun kuin tän materialistisen yhteiskunnan hömpsötyksiin: pitäköön hyvänään jos kiinnostaa. Täytyy alkaa varmaan mietiskelemään asiaa vähän enemmän.

Olen usein miettinyt kuinka itsestäänselvyyteenä omaisuuden kasvattamista ja rahan ansaitsemista pidetään. Siis sehän selvä että jokaisen pitää mennä töihin ja hankkia itselleen/perheelleen asunto. Kulutusyhteiskunta on paljon laajemalla kuin vain mainoksissa, se on meidän mielissämme jo lapsesta saakka. Sen vaikutuksen todellinen kumoaminen niin että ei todellakaan enää kaipaa shoppailua ja kulutusta, on äärimmäisen vaikeaa, monille mahdotonta.

Marxilaisuudessa on oiva termi asialle; tavara-fetisismi. Periaatteessa se siis tarkoittaa sitä että (myytäviin) tavaroihin liitetään ominaisuuksia ja "voimia" mitä niillä ei todellisuudessa ole. Esimerkiksi jonkin vaatteen (esim. minihameen) katsotaan parantavan omistajansa seksuaalisuutta. Tästä brändeissä on juuri kyse; kun ostaa merkkituotteen, ei osta vain tuotetta, vaan myös idean ja statussymbolin. Me emme näe siis tavaroita vain tavaroina, vaan erityisesti symboleina ja osana tiedostamatonta ideologiaa. Tämä on voimakas tekijä nyky-yhteiskunnassa, brändit ovat joka puolella. Ja asia koskee myös monia "vaihtoehtoihmisiä" jotka myös kuluttavat tiettyjä tuotteita näyttääkseen erikoislaatuisuutensa.

Kapitalistinen ideologia (jonka osa siis tavara-fetisismi on) on Matrix. Se ei ole mikään koneiden ylläpitämä fantasiamaailma, vaan todellisuuden päälle rakennettu ideologia joka ikäänkuin kuorruttaa elämämme. Se antaa arkisille asioille syvemmän merkityksen ja muistuttaa oikeastaan uskontoa ja lumousta.
    « Viimeksi muokattu: 25. Syyskuuta 2014 klo 16:30 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    Kirjattu

Vähävirtanen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 26. Syyskuuta 2014 klo 16:47 »
  • Tykkää (1)

• Olen usein miettinyt kuinka itsestäänselvyyteenä omaisuuden kasvattamista ja rahan ansaitsemista pidetään. Siis sehän selvä että jokaisen pitää mennä töihin ja hankkia itselleen/perheelleen asunto. Kulutusyhteiskunta on paljon laajemalla kuin vain mainoksissa, se on meidän mielissämme jo lapsesta saakka. Sen vaikutuksen todellinen kumoaminen niin että ei todellakaan enää kaipaa shoppailua ja kulutusta, on äärimmäisen vaikeaa, monille mahdotonta.

Ite nyt oon suuren osan elämästäni ollut semmonen tosi väsynyt ihminen, joten en oo koskaan pystynyt ees lähellekään semmosiin normaalien suoritustasoon. En edes siinä määrin, mitä joskus aiemmin piti työssä jaksaa. Puhumattakaan siitä, mitä vaatimuksia nykytyössä on.

Mutta tässä kun elämäni oon kaikenmaailman lukemattomissa pätkätöissä käynyt sähläämässä ja välillä työttömänä saanut miettiä asioita, niin oon miettiny, että miten älytöntä se on, että koko ajan rahahanat on auki ihmisen kotitaloudessa; elikkä se, että on esim. se moderni ok-talo, jossa on sähkölaitteita. Ne raksuttaa ja kuluttaa koko ajan.. vaikkapa maalämpöpumppukin.. se ottaa lämmön maasta ja on uusiutuva energiamuoto, mutta se tarvitsee koko ajan sähköä, joten sähkömittari raksuttaa ja sähkölaskuja saa maksella. Ja tällasia laitteita on nykytaloissa käsittääkseni monenlaisia.. aina tekemässä sähkölaskua, myös sillon kun asukkaat on vaikka lomamatkalla, eivätkä käytä taloaan mitenkään. Ja sekin siinä on, että ne kalliit laitteet rikkoutuu usein ja sit tarvitaan koneen hankkineelta firmalta korjausmiestä. Korjausmiehen palkkoihin ja laitteen uusintoihin hujahtaa helposti tonneja ja tämmösiä koneita pitää yleensä huoltaa kerran vuodessa.

Semmonen elämä ei innosta mua ollenkaan.. Että mun talo kuluttais mun rahoja 24/7 ja mun pitäs sit jaksaa paahtaa siellä töissä samaan tahtiin, että saan rahavirran pysymään liikkeessä.. rahaa virtaa ulos pankkitililtä taukoamatta ja mun pitäs tahkota sitä töissä lisää taukoamatta. Ja kun oikein paahtaa töissä, niin mihin sitä ihanaa unelmakotia tarvitaan, kun pitää "asua" siellä töissä.

Ite oon todennut, että kyllä se täytyy olla mahdollista elää myös niin, ettei mitään rahavirtoja valu "sormieni välistä". Turhakkeet jätetään ostamatta ja kaikki tarpeellinen ostetaan/vaihdetaan käytettynä parilla eurolla/ilmaiseks. Mun arviolla nykyään 95% tarviimistani tavaroista voi saada käytettynä, koska kaikkee on kaikilla jo liikaa.
    Kirjattu