Ei minustakaan. Olen itsekin työtön ja pian pääsen lukiostakin eli ei oo opiskelupaikkaakaan. En oo onnistunu saamaa kesätöitä. Ja musta on väärä ajattelutapa että kaikkien ihmisten tulisi tehdä töitä ollakseen arvokkaita. Entä ihmiset jotka ei pysty siihen? Vaikeasti kehitysvammaiset? Vaikeasti mielisairaat? Mua surettaa se ajatus et ihminen on arvokas vaan kun se tekee työtä. Tottakai työ on hieno ja arvokas asia. Mut se ei oo niin yksinkertaista että työtä on helppo saada tai kaikki pystyy sitä tekemään.
Lukion jälkeinen aika työttömänä on kyllä vaikeaa, etenkin jos on vielä jokin vuokrakin maksettavana... Itsellä meni lukion jälkeinen vuosi aika lailla vaan toimettomana ja oli kyllä henkisesti rankkaa kun ei ollut oikein mitään mestaa minne mennä eikä mistään saanut rahaa.
Mutta se miten nyky-yhteiskunnassa suhtaudutaan työhön, on kyllä outoa. Työtä pidetään itseisarvoisena. Ihan sama minkä takia ihminen tekee työtä tai mitä työ tekee ihmisille, tärkeintä vaikuttaa vain olevan jatkuvan työnteko. Jos olet työtön, niin silloin valtavirran silmissä olet jotenkin "epäonnistunut" yksilö tai suoranainen laiskottelija. Mutta jos sitten olet burn-outin partaalla puurtava työnarkkari, niin olet jotenkin parempi kuin ne sadattuhannet työttömät.
Mä myönnän vieroksuvani suurinta osaa nykyaikaisesta työstä. Koska suurin osa siitä on vaan turhaa. Työtä tehdään pääasiassa yksityisellä sektorilla ja tavoitteena siinä on vain tehdä voittoa jollekin yritykselle. Ja ihmiset kärsii ihan älyttömän monesti juuri työstä johtuvista sairauksista ja loppuunpalamisesta. Mitä ihmeen hienoa siinä muka on? En kyllä itse halua elää ainakaan sillä tavalla. En halua olla jokin ratas kapitalistisessa systeemissä, joka vaan tuhoaa maailmaa, ihmisiä ja ympäristöä.
Erikseen on sitten ne työt jotka tuo oikeasti yleishyviä asioita. Niihin kuuluu vaikka sairaanhoito, vapaaehtoistyö ja aktivismi paremman maailman puolesta. Sellaista työtä arvostan itse. Ja arvostan myös taiteentekemistä ja henkistä kasvua lisäävää elämäntapaa ja siihen liittyvää työtä. Mun mielestä työttömyydestä puhuttaessa pitäisi myös pohtia sitä että mitä töitä pitäisi ylipäätään tehdä? Mikä on niin arvokasta että ihmisen on syytä käyttää voimansa ja elämänsä siihen? Suuryritysten voiton lisääminen tai jonkin krääsän valmistaminen ei nyt ainakaan ole sellaisia!