Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Tänään - 182

aiunkor

• Vieras
Vs: Tänään
« Vastaus #2715 : 25. Tammikuuta 2016 klo 15:32 »

Ilmasto sopimukset on mielestäni suuri huijaus, niilä rahastetaan arvotonta hilloa hyväuskoisilta Länsimailta kujuuninpeliä pelaavien ökyrikkaiden taskuun. Toisin sanoen Suomessa ei saisi polttaa biomassaa elikkäs puuta joka on uusiutuvaa luonnonvaraa, se on tällähetkellä ainut toimiva ratkaisu ellei ydin ja vesivoimaa haluta. Ropelit ja aurinkokennot ei talvisydämmellä tuota mitään. Kuiva puu poltettuna oikein on melkein päästötöntä, meille ei esimerkiksi nuohoojalla ole mitään asiaa kun ei ole nuohottavaakaan. Se on vain kiinni okeanlaisista tulisijoista ja lämmittäjän älykkyys osamäärästä, tulisijat ei ole "jätektör Oy,n" roskanpoltto laitoksia.

Mites muuten puu kannattaa polttaa? Millaisissa tulisijoissa?

Maalämpö on myös aika etevä ratkaisu talven lämmitykseen.

Jenkit voivat olla hyviä siinä että kehittävät teknologiaa, mutta toisaalta rahoittavat monia Kiinan tuotantoja, ostavat halvalla ja saastuttavat maailmaa muissa maissa käsin.
Kirjattu

Josva

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2716 : 25. Tammikuuta 2016 klo 17:28 »
  • Tykkää (0)

• Vähäpäästöinen palotapahtuma on myös tehokkain, periaatteessa kaikki myytävät tulisijat on oikeanlaisia. Virhe löytyy yleensä käyttäjästä, oma leivinuunini jota parhaillaan lämmitän on omaa suunnittelua ja tekoa. Olen sen siis itse muurannut.
    Töitä oli vähän talvella 1983 jolloinka kävin 6kk tulisajamuuraus kurssin Joensuussa, siellä teoria muuttui käytäntöön hyvän opettajan ansiosta. Seuraava vuodatukseni on siis kuivaa ohjeistusta, jos joku haluaa tietää.

Parasta poltettavaa materiaalia on kuivat lehtipuut, Koivu Haapa Leppä Pihlaja. Niissä ei ole pihkaa ja niiden lämpöarvo on parhain, koivun voi kuoria niin se kuivuu nopeammin ja tuohesta irtoavat päästöt poistuu "tuohet  mädäntynyy ravinteiksi"
    Poltettavat puut kannattaa ottaa sisälle edellispäivänä "säilytyslaatikko uunin vieressä" että ne syttyy vaivatta, sytytettävät klapit ladotaan tulipesään ilmavasti niin että niitten alle jää sanomalehtisytykkeille tilaa "olen eri mieltä päältäsytyttämisen teoriasta". Avataan pellit täysin auki kuin myös paloillma luukkut, sammutetaan mahd, ilmastointi kuin liesituulettimet.
    Revitään sanomalehtiä sytykkeeksi "ei kiiltopaperisia niissä on talkkia" ja sytytetään, annetaan luukun olla täysin avoin alussa että palotapahtuma saa varmasti happea ja lämpötila tulipesässä nousisi nopeasti. Kun tuli on syttynyt kunnolla suljetaan luukku mutta muistetaan että ilmaräppänät on täysin avoimina, tulta hoidetaan eli puita käännellään ja lisätään toinen pesällinen jos on tarvetta. Kun puut on palaneet hiilokseksi pienennetään korvausilman saanti minimiin ei poistoilman, hiillosta käännellään uurasti että se palaisi pieneksi jolloin pellit suljetaan. Savupellissä pitää olla 10-15mm reikä ns;häkäreikä että lopun hiilloksen kaasut voivat poistua. Tämä ohjeistus käy kaikkiin tulisijoihin.

Vähän omasta leivinuunistani.
    Siinä on kolme palotilaa, tulipesä yläpalotila ja alapalotila. Tulipesän savukaasut menevät yläpalotilaan jossa on tilaa täydelliselle palotapahtumalle, alapalotilaan vedetään hiipuva hiillos jossa se palaa loppuun valurauta arinan päällä varsinaiset savupellit jo suljettuina kun tästä tilasta on oma savu kanavansa. Uunin sisällä sen päällä, on lämmön talteenotto kennosto joka siirtää putkistoa pitkin glygolin käyttövesivaraajan sisällä olevaan putki sbiraallin (ei ole nyt kytkettynä). Tulisija sijaitsee ristipohjaisen talon keskellä, eli lämpö voi siirtyä esteettä kaikkiin tiloihin. Väliovet on yleensä auki ja niiden alla on reilut raot, talon ilmastointi on painovoimainen eli lämpimät harmit hoitaa poistoilman ja tuloilma tulee kolmen toisarvoisen tilan kautta asuntiloihin jolloin se on lämmennyt. Uuniin tulee myös oma paloilma kanavansa varmistamaan palotapahtumaa.

Energiatehokas ja ekologinen puulämmitys ei siis ole helppo eikä huoletonta juttu, kyllä sen kanssa tekemistä riittää. Ainakin kun itse teen polttopuutkin, tuhkat on sitten erinomaista lannoitetta herukkapehkoille ja ne ei tarvitse mitään muuta kuin että käyn kuseksimassa niiden juurille. On mustaa punaista ja vihreää, niistä tehdään mehua ja kotiviiniä joka vuosi.
    Tuhkaa ei saa laittaa kompostiin eikä ulkohuusin alle, sinne ei saa myöskään laittaa havuja eikä käpyjä sillä ne tappaa koko prosessin. Että tämmöistä juttua tälläkertaa.

Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2717 : 25. Tammikuuta 2016 klo 23:37 »

Kiitokset, eli hyvällä pohjatyöllä, tiedolla ja taidolla palamisen saa kotitalouksissakin vähäpäästöisemmäksi. Tää on hyvä tieto, ehkä sitä vois käyttää viel joskus.. .. Mullahan on yliopistolla ympäristöalan opiskelut kesken,, sinänsä pääaine on ympäristöekologiassa, ja yleensä ympäristöongelmat humanistis-sosiologis-poliittisella saralla kuuluvat toisen pääaineen, eli ympäristönmuutos ja -politiikan alle. Oon kyllä vuosia miettinyt että pitäis ehkä kuitenkin vaihtaa pääainetta, olosuhteet eivät vain sitä päätöstä tue...ja toisaalta ympäristöekologiassa olis mahdollista tehdä semmosta perustietoa, joka nojautuis datan keräämiseen ja käsittelyyn.
    Kotitalouksien puulämmitys on nimetty yhdeksi ongelmaksi tuol yliopiston piirissä, toisinaan tommonen tieto on hieman pinnallista, siis että kansan syvissä riveissä varmasti löytyy tietotaitoa miten esim. kotitalouden lämmityspäästöt voitaisiin saada vähennettyä ilman että perinteistä tarvitsis jotenkin tinkiä tai maksaa, kuten mahdollisesti tän puulämmityksen ja puhtaan polton suhteen. Kuinkahan tätä vain sais sit tutkittua tai eteenpäin..

Miten sä näet että päästökaupat olis jotenkin huono asia? Olen käsittänyt että päästökaupat olisivat lähinnä poliittinen ohjauskeino, jolla pyritään siihen, että ympäristöystävällinen teknologia ja ympäristöystävälliset valinnat olisivat kustannustehokkaita. Kuinka päästökauppa vaikuttaa yksityiseen kotitalouteen vai perusteletko näkemystäsi jotenkin muuten? Päästökaupat kuitenkaan eivät ole vain Suomea koskeva systeemi...
    Valitettavasti omatkin tiedot ja käydyt kurssit ovat hieman unohduksen peitossa, mutta muistaakseni päästökaupoista jäi aika positiivinen kuva vaikka varmasti ongelmiakin on.

Pahoittelen muuten tietämättömyyttäni, täs kahden vuoden kotiäitiyden aikana oon tippunut pahasti kärryiltä että millaisia ymäristöpoliittisia tuulia on ollut liikkeellä viime aikoina. Siten voi olla etten ihan saa kiinni siitä mitä sun mielipiteiden takana on, siksipä yritän tiedustella taustoja.

Tuollainen rakennustekninen osaaminen on muuten arvokasta tietoa ja ymmärrystä, voisit ehkä aloittaa blogin tai vaikka ihan ketjun tänne foorumille aiheesta, jos tahtoa ja aikaa sellaiseen on?
    Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2718 : 26. Tammikuuta 2016 klo 15:29 »
  • Tykkää (0)

• Tänään, vietän toista talvista lomapäivää. Pimeän aikaan pimeä tyyppi läksi pimeään kesäleiriin ja saapui jo valoisan aikaan talvileiriinsä, kesäleirissään hän jatkoi ekologiseksi väitetyn aurinkosähköjärjestelmän rakentelua. Kennostosta ei irronnut virtaa laisinkaan, satoi lunta ja aurinko oli kadoksissa. Hän tuhosi maailmaa lämmittämällä kesäleiriä puilla ja jatkaa tuhoamistaan nyt talvileirissään lämmittämällä leivinuunia, soo soo sanoo jotkut sormeaan heiluttaen. Sinä olet maailman tuhoaja pahinta laatua, sinunlaistesi idioottien takia maailma on ilmastonmuutoksen kourissa. Millään muullahan ei ole väliä kunhan syyllinen löytyy, kenen syy se on silloin kun tulivuoret purkautuu ja sen johdosta maailman lämpötila nousee?

Nyt kun on ollut omaa aikaa, olen kertonut tarinoita todellisesta elämästä. Todellisuudesta siksi ettei tule tunnetta että valehtelisin, näitä ei ole kenenkään ollut pakko lukea saati vetää niistä hernettä nenään. Jäsennän kirjoituksilla vain omaa maailmankuvaani, joidenkin mielestä tällainen pitäisi tehdä muilta piilossa salaa. Elän täysillä koska on vain tämä yksi elämä, rapa roiskuu kun rapataan ja siivotaan jätökset sitten kun päivä on pulkassa. Näin tehden on saanut jotain aikaiseksikin eikä tarvitse kiikkustuolissa vanhana ukkona keinuen murehtia, miksi en silloin ääneen sanonut.

Kapinnallisen luonteenpiirteen omaava yksilö joutuu kulkemaan vaikean tien, virheiden sekä epäonnistumisten kautta saavutettu lopputulos on kuitenkin kaikkien kärsimyksen väärti. Tällaiset ihmiset eivät ole kaikkien mieleen, heitä ei voi tillin tallin tasapäistää. Heitä kutsutaankin hulluiksi idiooteiksi sekä pimeiksi tyypeiksi, täysillä elämään heittäytyviä ei suvaita. Hetäytyjät joko voittavat tai häviävät, tasapäistetyt elävät sitten harmaan tylsän elämän kenenkään siitä mitään muistamatta.

Kirjoitin tarinoita yli 10v eräälle toiselle foorumille, lopetin siellä koska joistakin rivikirjottajista tuli moderaattoreita jotka systemaattisesti poistivat heidänmaailmankuvaansa sopimattomia kirjoituksia. Kun kävin siellä vierailemassa, jotkut kyselivätkin missä olen. Kaipaavat kai sinappia makkaranpäälle, jutut on menneet marttakerhomaisiksi lässytyksiksi. Kuten jo aiemminkin annoin tiedoksi, sanokaa suoraan milloin pitää suksia hevon vi....uun.
    Mutta päätökseksi tämänpäiväiselle vuodatukselleni, toivotan kaikille Hipeille hyvää sydäntalven aikaa. Kyllä se siitä, sanoi presidentti Maun Koivistokin.

Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2719 : 26. Tammikuuta 2016 klo 18:26 »

Melodraama on ihan kiva genre, harmittaa vain toisaalt jos ei yhtään osaa jotenkin olla sinut myös sen edessä jos joku ei tykkää. Oon monesti elämässä todennut, että ok, ehkä tosiaan vois jotenkin tasapäistyä. Se on osaks itsesuojelua, jos mä alkaisin tääl vetää hurjaa oopperaa niin seuraavaks olis lastensuojelu kolkuttelemassa oven takana, ja toisaalta mä kyl vieroksun tosi lyyriseks heittäytyvää maailmankuvaa, suurta kalvavaa yksinäisyyttä ja surua, don quijotemaista värähtelevää kirjoitustyyliä, koska parit sen tyyppiset kirjoittajat, joita oon saanut netissä lukea kuolivat jonkin ajan päästä. Molemmat oman käden kautta, vaikka toinen ei liene ollut itsemurha; toinen hurjastelemalla ja toinen hirttäytymällä.

Musta sulle Josva vois olla hyväksi ymmärtää, että kukaan ei sua yksinomaan syytä ilmastonmuutoksesta. Ainakaan mua ei henkkoht kiinnosta montako pesällistä kukakin polttaa saunaa tai mitä ikinä polttaakaan :D Ehkä sä kärsit pient maailmantuskaa, semmost se on herkälle ihmiselle, kyllähän syyllistäviäkin kannanottoja on. Meil tuol ympäristöpuolella yliopistolla ympäristöongelma-kurssilla kurssinvetäjä pariinkin otteeseen ottanut puheeksi sen, että kun hän saa tenttivastauksiksi tai muuksi että oikeastaan ympäristöystävällisin teko olis päättää henkensä, tai että ei tee lapsia koskaan, jne.. :) ehk vois olla ihan hyvä vain hyväksyy se oma tuholaisuutensa, tekee sen minkä sopivaksi kokee ja kantaa rauhassa vastuunsa, kyl niit valintoja jokaiselle riittää omastakin takaa.

Kirjoittele vain mitä haluat ja miten haluat mun puolesta, mä en välttämät ite jaksa lukea ihan siksi, että kun rönsyilyn joukossa selkeesti on helmiä ja jotenkin harmittaa jos ne tuntuu jäävän kuonan alle piiloon/sivuun.
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2720 : 26. Tammikuuta 2016 klo 18:32 »

Tänään ollaan nukuttu paljon, toivutaan mahataudista muksun kanssa, eilen kylläkin käytiin pitkä lenkki pihalla. Poika tuumasi pariin kertaa että "Jännittävä elämä!".  :) Nähtiin autoja, ja koira sukelteli lumihangessa, jonka jälkeen muksu myös innostui heittäytymään hankeen. Ohimennyt traktori tööttäs meille ja yksinäinen ekaluokkalainen tyttö heittäytyi matkaseuraksi. Oli huippua, miten toi 2-vuotiaskin osasi jo keskustella kaverin kanssa.

On semmonen oikein onnekas ja tyytyväinen olo, vaikka tänään onkin sadepäivä.
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2721 : 26. Tammikuuta 2016 klo 21:46 »
  • Tykkää (0)

• Vaikka itselläni ei asiat kovin hyvin ole (ja olen vähättelyn mestari sen suhteen) ja viime aikoina olen tuntenut itseni harvinaisen surkeaksi monellakin tavalla niin saan kuitenkin tyydystä siitä, että saan ainakin hetkeksi jonkun toisen tuntemaan olonsa paremmaksi olemalla läsnä ja vaan kuuntelemalla, vaikken edes paljoa puhuisi itse. Olen aina huomannut, että ihmisten on suhteellisen helppo avautua minulle. Kai siksi kun vaikutan avoimelta ja ei-tuomitsevalta. Huolehdin ihmisten ja eläinten tai elävien olentojen tilasta vaikka välttämättä mitään suurempaa tunnesidetta ei olisikaan. Joskus tuntuu, että elämäntehtäväni on olla jonkinlainen terapeutti vaikka en edes välttämättä osaa hoitaa omia asioitani kunnolla. Sitä se empaattina oleminen ja empatia kai on.
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2722 : 26. Tammikuuta 2016 klo 23:04 »

Omppu, rooliudutko jotenkin empaatiksi, vai onko se sulla vain semmonen luonnollinen juttu joka vain tapahtuu ja tuntuu merkitykselliseltä?

Tavallaan vähän huolettavaa, jos työnnät omii ongelmia syrjään ja keskityt toisiin. Ehkä voisit osaltasi avautua ystävillesi, ja tilanne tasapainottuisi, saatko itse apua siitä, että joku kuuntelee sua?
    Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    Vs: Tänä
    « Vastaus #2723 : 27. Tammikuuta 2016 klo 12:43 »
  • Tykkää (0)

• On kolmas lomapäivä ja saan viettää omaa aikaa, se onkin harvinaista herkkua.
    Kreikkalainen vai oliko se Roomalainen veistos, jossa kyyryssä oleva alaston adonis kannattelee maapalloa. Ilmeestä ja asennosta päätellen hän on sortumaisillaan sen painosta, veistoksen opetus varmaan onkin ettei yksi ihminen kestä kaikkien murheita? Olen itsekkin merkillepannut, että olen elämänkolhimien ihmisten mangneetti. Ei ole tullut heitä poiskaan työnnettyä, jo pelkkä kuunteleminenkin tuntuu auttavan heitä. Vaarana tosiaankin on, että auttajastakin voi tulla autettava. Ei tällaiseen asiaan varmaan ole yksiselitteistä neuvoa, jokaisen on vain vedettävä raja johonkin kohtaan.

On sujakeli, lunta satoi eilen paljon. Kahlasin aamulla lumihangessa kesämökille, käynnistin siellä moottorikelkan ja tamppasin  sillä kulku urat että ne sitten jäätyisivät polanteeksi. Tämä vehje se vasta onkin yksi maailmanlopun edistäjä, käryää niin maan per,,,,sti pörisee ja käyttötarkoitus on suurimmaltaosaltaan vain hupia paitsi ei minulle eikä poromiehille. Käytänkin sitä pääasiassa energiapuun kuljetukseen metsästä halkojenteko paikalle, tätä härpäkettä jos mitä saisi vieroittaa kutkulleen huvikäyttäjiltä kuin luksus jahteja joilla ei hyödyllisyyden kannalta ajatellen  ole mitään tekemistä.

Kun nyt tulee asuttua maaseudulla ja töissäkin pitää viellä käydä eikä se ole mahdollista julkisia kulkuneuvoja käyttäen, tarvitaan pakosti myös autoa. Jos tästä käytöstä rahastetaan valtionkassaan puutuvat miljardit, seurauksena on lopunkin maaseudun hiljeneminen. Jotkut tahothan tätä nimen omaan haluavat, on kuulema ekologisempaa kun kaikki asuisivat lähiöissä. Olen joskus lukenut jonkin professorin tekemän tutkimuksen tästä aiheesta ja se kumosi tämän väitteen, kumpi väite lie oikeaa en tiedä? Tiedän vain sen että maaseudulla elävät kuluttavat vähemmän ja osa ruuasta tulee läheltä sekä sitä tuotetaan osin itsekkin. Jos maaseutuelinkeino häviää mistä sitten tulee ruoka, se on ihan sama juttu kun ei ymmärretä pistorasiaan tulevaa sähköä tai kaupanhyllyllä olevien elintarvikkeiden alkuperää? Osa sähköstämme tuleekin jo erittäin ekologisista Venäjän ydinvoimaloista ja säilöntäaineilla kyllästetty mussuteltava aina Etelä Amerikasta asti!

Suomen taloushan on mitä on eli vienti ei vedä ja siitä saatavat verotulot ovat romahtaneet, kulut vain kasvaa kasvamistaan kuin valtion velka jolla niitä rahoitetaan. Pitää olla todella tyhmä jos ei ymmärrä mikä on lopputulema, vaihtoehdot on vientiä sekä työtä työtä ja työtä, tai kulujen vähentäminen jota parasta aikaa osataan vain tehdä. Herääkin kysymys mitä meillä on mitä muilla ei välttämättä ole, vielä saasteeton maaperä ja puhtaat vedet, nämä tuottavat puhtaita elintarvikkeita. Suomalaisen ruokakulttuurin maailmantietoisuuteen vieminen on lastenkengissä, siitä kerrotaan vain Silvio Berlusgonin möläytyksiä että se on kamalaa mättöä. Karjalanpiirakat tsupukat ja vatruskat, kalakukot mustamakkara kylmäsavulohi poronkäristys karjalanpaisti ja ruisleipä mitä kaikkea täältä nyt löytyykään. Ovatko nämä todella niin pahaa mättöä, että sen voittaa burgerit pizat tortillat jne? Jos olisi valtaa kuin Putinilla konsanaan, panostaisinkin tämän vientisektorin kehittämiseen.

Kun täällä näköjään on ravintoaineiden vitamiinipitoisuuksista tietäviä ihmisiä, kerronkin lopuksi erään tositarinan.
    Ilomantsi on Pohjoskarjalaista vaaramaisemaa ja soita, 70-80 luvulla Chymos perusti sinne mehustamon ja vaarojen etelärinteet istutettiin herukkapensaille useassakin taloudessa, hinta minkä mehustamo maksoi tuottajille oli muist 3 mk/kg. Chymos rupesi saamaan samaa tavaraa puoleen hintaan Puolasta jossa satoa sai 3x vuodessa, ei ollut mitään jakoa kenenkään enää myydä tappiolla ja mehustamo lakkautettiin. Kukaan ei tänäkään päivänä arvosta siellä tuotettua herukkaa vaikka sen sadon vitamiinipitoisuus on 100% korkeampi johtuen lyhyen kesän yhdestä sadosta ja saatavana olevan auringon valon johdosta 24h/vrk. Ruvettiinkin tekemään lopuista marjoista viiniä, jonka saaminen Alkon valikoimaan oli työn ja tuskan takana. Itse sain siitä kelpo harrastuksen, joka ei ole hiipunut tähänkään päivään mennessä. Työntekijäni sukulaiset ja tuttavat odottavat kielipitkällä joka vuosi saatavaa kotiviinipullo joululahjaa, viimevuonna sen nimi oli Hörtö ja rakennus materiaalit oli metsämarjoista, puolukkaa mustikkaa lakkaa ja vadelmaa. Tänävuonna tulee valkoviiniä jonka nimi on vielä hakusessa, pakastimessa on viimevuotisia viherherukoita ja ennen Juhannusta poimittuja raparpereja, Elokuun lopussa kypsyy omenat ja ei kun rankki jytisemään.
    Että tämmöistä juttua tällä erää, meniköhän tämäkin itsekehuskelun piikkiin. Kun siitäminua täällä aina arvostellaan, Mut mä oon mikä oon ja muuksi en voi tulla, en voi tulla. Lauloi La Laila Kinnunen.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #2724 : 27. Tammikuuta 2016 klo 20:04 »
  • Tykkää (3)

• Huomasin, että jatkuva uutisten lukeminen ahdistaa. Pää täyttyy, ainakin nykyisessä tilanteessa, huolella, mutta ei oikein johda muuhun kuin huolestumiseen. Päässä pyörii useita ajatusketjuja, joista uutiset tuntuvat ylläpitävän tällä hetkellä pääosin ahdistavia sellaisia. Media yrittää saada sinusta reaktiota irti, jotta kiinnostuisit ja päätyisit lukemaan jutun, ja haluamaan lisää tietoa aiheesta.

Kuitenkaan en halua eristäytyä ja olla kuin ei olisikaan. Päätin, että luen uutiset vain kerran viikossa. Tämä on tuntunut ainakin nämä muutamat päivät hyvältä, enkä koe jääväni mistään paitsi. Päinvastoin. :)
    « Viimeksi muokattu: 27. Tammikuuta 2016 klo 20:07 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2725 : 28. Tammikuuta 2016 klo 08:52 »
  • Tykkää (0)

• Huomasin, että jatkuva uutisten lukeminen ahdistaa. Pää täyttyy, ainakin nykyisessä tilanteessa, huolella, mutta ei oikein johda muuhun kuin huolestumiseen. Päässä pyörii useita ajatusketjuja, joista uutiset tuntuvat ylläpitävän tällä hetkellä pääosin ahdistavia sellaisia. Media yrittää saada sinusta reaktiota irti, jotta kiinnostuisit ja päätyisit lukemaan jutun, ja haluamaan lisää tietoa aiheesta.

Kuitenkaan en halua eristäytyä ja olla kuin ei olisikaan. Päätin, että luen uutiset vain kerran viikossa. Tämä on tuntunut ainakin nämä muutamat päivät hyvältä, enkä koe jääväni mistään paitsi. Päinvastoin. :)
    Itse lopetin lukemasta uutisia muutama vuosi sitten. Valikoidusti saatan lukea jos somessa tulee mielenkiintoinen linkki tai keskustelua. Varsinkin iltapäivälehdet ovat boikotissa. Mutta toki joskus tulee lipsuttua. Uutisia en tv:stä katso lainkaan. Ne ovat pahinta pelkopornoa.

Hyvin pärjään ilmankin. Ja oikeastaan tiedän somen kautta silti ihan riittävästi. Liikaakin.
    Kirjattu

eetlaa

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2726 : 28. Tammikuuta 2016 klo 15:58 »
  • Tykkää (0)

• Tänään oon ollu vaan kotona, koska oon kipeenä ja yritän parantua kun huomenna pitäs töihin mennä... :-\
    Kirjattu
    ~Rukkapeikkotakkutukka

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2727 : 28. Tammikuuta 2016 klo 16:03 »
  • Tykkää (0)

• Niin niinpä niin, tieto lisää tuskaa.
    Päänsä pensaaseen laittamalla ei tiedä eikä silloin peloita niin paljoa, todellisuus on kuitenkin jokaisen joskus kohdattava. Jos on tietoa osaa varautua edes jollakin tapaa, se on sitten jokaisen oma valinta mitä halutaan tietää.
    Epäterveenä toimintana näen kuitenkin systemaattisen itse petoksen "piilopullot, nurkantakana tupakointi jne" laskun kun maksaa jokainen itse omasta toiminnastaan.

Tänään on Torstai, sanotaankin että Torstai on toivoa täynnä. Ajattelin etten kirjoita tänään tänne mitään, niinpähän tuota vaan taas höpäjän. Kirjoitteluni on ollut tarkoituksellisesti räväkkää, haluankin näin herätellä tuttuun ja turvalliseen tuudittautuneita, antaa tietoa sitä halajaville ja herättää eriäviäkin mielipiteitä keskustelijoista. Tällaisen tyylin näen keskustelupalstojen aktiivisenapysymisen elin ehtona, draama herättää mielenkiintoa lukijoissa?

Olenkin kysynyt onko tämä täällä soveliasta? On tyhmää mennä tahallaan häiriköimään jonkin ideologisen ihmisryhmän seesteistä harmoniaa, aivan kuin mennä uskovaisille saarnaamaan Saatanasta tai opastamaan vegaaneille läskisoosintekoa. Pitääkin tässä lopetella turinointia, ettei tulisi taas auottua liikaa päätään.

Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2728 : 28. Tammikuuta 2016 klo 20:16 »
  • Tykkää (0)

• Omppu, rooliudutko jotenkin empaatiksi, vai onko se sulla vain semmonen luonnollinen juttu joka vain tapahtuu ja tuntuu merkitykselliseltä?

Tavallaan vähän huolettavaa, jos työnnät omii ongelmia syrjään ja keskityt toisiin. Ehkä voisit osaltasi avautua ystävillesi, ja tilanne tasapainottuisi, saatko itse apua siitä, että joku kuuntelee sua?

Olen siis ihan luonnollisesti empaatti, halusin tai en. Toisaalta kyllä nautin suurimman osan ajasta siitä, että voin olla jotenkin avuksi vaikka välillä mietin, että miksiköhän nyt näin on. En suinkaan työnnä omia ongelmiani syrjään, mutta näen silti, että tehtäväni on täällä enimmäkseen auttaa muita. Olen kyllä avautunut omista ongelmistani joillekin ihmisille melko paljonkin, mutta joskus tuntuu, että sekin on vain melkoinen rasite enkä halua nähdä itseäni rasitteena. Pitäisi kyllä varmaan tuossa mielessä olla vähän itsekkäämpi, toisaalta tietyltä osastolta minun ongelmilleni ei välttämättä löydy ymmärrystä juurikaan. En tiedä miten pitäisi suhtatua. Tietyssä mielessäni koen itseni hyvin itsekkääksi vaikka olen hyvin vaatimaton ihminen.

Mitä tulee uutisten lukemiseen niin ei taida olla viisasta, itse kyllä lähes joka päivä luen ainakin otsikoita. Itse tavallaan haluan olla kärryillä asioista, mutta jossain vaiheessa sekin alkaa käydä vähän melko työlääksi. Kun pystyisikin joskus lakata olemasta niin utelias ja tiedonjanoinen maailmanparantaja.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2729 : 28. Tammikuuta 2016 klo 20:18 »
  • Tykkää (0)

• Myin palasen sieluani Babylonille ja kävin kampaajalla siistimässä hiuksiani.. Ottaa päähän tällainen, miksi oon niin heikko ja annan valtavirran ja normien vaikuttaa muhun näin, tällaisissa asioissa, jotka ovat kuitenkin mun itse täysin päätettävissä, kyse kuitenkin omasta kehostani ja ulkonäöstäni, eikä nämä tällaiset päätökset aiheuta kenellekään vaaraa. Ympäristön paine (ehkä paljolti kuviteltukin) kasvoi pääni sisällä liian suureksi. Pitänee pitää jatkossa varmemmin huolta siitä, etten petä itseäni. Luonnollisuus on mulle kuitenkin tärkeä arvo, ulkonäkö jutuissakin, vaikken ihan ehdoton aina kaiken suhteen olekaan. Hiuksien olisin kuitenkin halunnut antaa olla ihan luonnolliset, kasvaa luonnollisesti siten, miten kasvavat.
    Kirjattu