Jos on joku järjestelmä, niin sillä voidaan varmistaa että oikeesti hiffataan kaikki tarpeellinen asia. Monet alat ovat huomattavan kompleksisia ja isoja kokonaisuuksia ja vie vuosia saada oikeesti käsitystä asioista. Jos mitään opintorakennelmaa ei olis, niin aika vaikee saada pätevää porukkaa kasaan hankalimpiin hommiin. Pakottamista ja painostamista en kannata.
Niin. Tarpeemme meillä kaikilla tänäänkin.Ei me kyllä musta tarvita eläintarhoja tai "ihmistarhoja". Näin maalikkona joskus joku juttu kiinnostaa ja harmikseni olen ajatellut koulutusvälineistö on ostomarkkinoilta pois - sanon että se tuo monenlaista kehityksen vääristymää kuten esim suhteilla saatava totuus. Joku voi väittää että rahalla saa totutta - eli totuus myydän myös pilkkahintaan kun se on käytetty jne. Mutta väitän ettei mikään raha riitä totuuteen taasen suhteet on itsearvon ja kunnian vääristymiä tavallaan personallisuudenhäiryitymiä joiden vuoksi koko kansa voidaan johtaa harhaan kun ei sillä ole hintaa. Ihminen ei ole kovin suhteellinen . tiedättehän sen siitostarve jne hhahaha semmosen totellisuuden. En usko että nyky- yliopistolla amiksessa on esim A lbert Ho fmannin kaltainen tutkimus suomessa mahdollista sitä vastoin jenkeissä ostokouluissa taitaa paremminkin olla. kannatan kutenkin koulutuksen kaupallistamista ja automaatisten tukien lakkautamista sekä pohjaamista stipendeihin jne jotka rahoittaa tavallaan vähemmän lahjakkaiden varakkaiden perheiden oppilaat päästäkseen opiskelemaan ja antavat mastereille kykyjenetsinnän elinkeinonsa harjoittamisen lomassa - näinhän liikeelämässäkin toinen maksaa täyden hinnan toinen ei välttämättä mitään(syteemi v irkamies tavallaan perii tunteetta saman hinnan kaikilta joka estää massan sekoittumista ). Näin vähän vanhempana voi ajatus vähän poiketa kenties nuoremman kanssa ja enemmän vanhemmankin - nuorena ollaan enemmän jess jess linjalla ehkä joitain poikkeuksia lukuunottamatta - ihminen saattaa vanhetessaan muuttua jos luonnehtisin katalaksi jopa ne asiat joita itse on digannut ja joista on saanut minuuttaan ammennettua saattaa tuntua sellaisilta ettei niitä toisille suo jne .. Tänään olisi hyvä pysähtyä tarkastelemaan pässinkinlihaa - esim kasvissyönti suomessa taitaa olla sairautta enneminkuin jotakin oikeasti järkevää.

Joskus nuorena oli ihan ok kierrellä luomukaupasta toiseen ja tunteavalikoimaa ja tietää mikä on missäkin markan pari eriarvoista ja täytellä reppua sen mukaan - näin vanhempana sanon: se on sairasta, tarjontaa ei vain helposti löydy sopuhintaan(olenko ronkeli - en kai, olen reilu parikymmentä vuotta kasvispohjaisellaruokavaljolla). Musta on siistejä esim jotkut postaukset oliksne eliöitä tms faråd on postannut

- ei mulla ole sitä mitään vastaan eikä muutakaan sillä en ole pelastamassa maailmaa tai edes itseäni - aurinkoa olen kyllä yrittänyt pelastaa ja kai sitä yhä ajattelen. Sitä kutsutaan rönsyileväksi kun yhdistelee vähän liikaakin jne ... toiset on sellaisia toiset voi olla neuroottisen pilkunviilamisen... Mielestäni puhdas usko joko koulutukseen tai itseoppimiseen on jaloa ja sillävälillä on sekopäistä - harmikseni kuulun itse tähän jälkimmäiseen kuten varmaan suurinosa länsimaisesta kansasta.

No systeemin pakottamisesta ja painostamisesta esim opin asioissa pääseen vaan oppivelvollisuudenpoistolla.

Itse en näe että nää lukkarit tms kiertelijät aikoinaan välttämättä edisti kansanhyvinvointia vaan omaansa. Toki voidaan sanoa etten ole ihan oikeassa, mutta ei sillä niin väliä.

Harvasenpäivä luen että op ettajat kenellä on säännöt rikkovat niitä - sekaannutaan op pilaisiin ja käytetään kovia otteita ja uskon systeemin olevan kuitenkin syvemminkin pielessä jos mennään vaikka valtaakäyttävien mailmankatsomuksen vaikutuksesta yksilödynamiikkaan.
Tänään ei mitään hirveästi voi kun kärvistellä tätä elämää ja toivoa kohtaavansa edes vähän samanhenkistä porukkaa iskemään hampaita yhteiseen vihannessotkuun tai edes haarukkaa tai tekareita jne..

Ei kai sillä ole juuri pisteen vertaa mitä kukaan ajattelee kunhan vaan siihen sapuskaan keskittyy ja sitten johonkin jos huvittaa --- porukoillaa saattaa olla vaikka jotain vanhoja projekteja joita voi lämmitellä tai uusia sytytellä. Itsellä on paljonkin kaikkea mutta aika vaikee on mitään enää tehdä ja ihan mielellän sitä vois vaikka enemmänkin antaa hippitukea jos jollain on hengaamisen paloa.

Sen minkä mä olen huomannut, niin maahanmuu ttajat on yllättävän kivoja ja heillä toi hengaamisen taito on paremminkin veressä - harmi vaan että heillä on kovin arvaamaton suhtautuminen kantaväestöön sekä arvoihin ylipäätään.

Keskenään he ovat hyvin suvaitsevaisia mutta en uskalla hirveästi määritllä. Muutama tosi hyvä ystävä on kuitenkin löytynyt. Hehän ei ole "hippejä" vaikka unikkopellossa monet onkin kasvanut vähän on kuitenkin sellaista hippimäistä rauhankaikua joidenkin hengessä huomattavissa.
Päivä se on tänäänkin

sydämiä kaikille tänäänkin