Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Unelmat ja haaveet - 6

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Unelmat ja haaveet
« Vastaus #75 : 12. Helmikuuta 2014 klo 22:01 »
  • Tykkää (0)

• Mun haaveena on se, että voisin vaan hyväksyä maailman ja asiat ja sopeutua siihen että kaikki on ohimenevää. En halua luoda haaveita jotain väliaikaista kohtaan. Mitä järkeä on edes toivoa jotain minkä menettää?
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #76 : 13. Helmikuuta 2014 klo 17:35 »
  • Tykkää (0)

• Mitä järkeä on edes toivoa jotain minkä menettää?
    No siis jos annan sulle porkkanan ja syöt sen ja oot silleen voi juku olipas hyvää porkkanaa onko lisää no ei oo voi voi porkkana loppui nyt niin jää sulle silti se kaunis kokemus siitä porkkanasta ja sen mausta ja silleen.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #77 : 13. Helmikuuta 2014 klo 18:29 »
  • Tykkää (0)

• No siis jos annan sulle porkkanan ja syöt sen ja oot silleen voi juku olipas hyvää porkkanaa onko lisää no ei oo voi voi porkkana loppui nyt niin jää sulle silti se kaunis kokemus siitä porkkanasta ja sen mausta ja silleen.

Kaunis kokemus? Paskaakos sillä on väliä.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #78 : 13. Helmikuuta 2014 klo 18:59 »
  • Tykkää (0)

• Kaunis kokemus? Paskaakos sillä on väliä.
    Tarkotatko ettei kokemuksilla oo merkitystä sun tunne-elämässä? Miten vitussa se on ees mahollista?
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #79 : 13. Helmikuuta 2014 klo 20:12 »
  • Tykkää (0)

• Tarkotatko ettei kokemuksilla oo merkitystä sun tunne-elämässä? Miten vitussa se on ees mahollista?

No en tarkoita
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #80 : 14. Helmikuuta 2014 klo 09:46 »

Musta elämän ihanuutta lisää haaveet, unelmat, suunnitelmat. Osa toteutuu, osa ei. Joku hieno kokemus voi olla elämän mittakaavassa häviävän lyhyt ja silti ihana. Semmosia huikeita hetkiä on mukava muistellakin. Harva asia on lopullisen pysyvää vaan kaikki muuttaa muotoaan koko ajan. Ei kai haaveista kannata rakentaa ehtoja onnelleen "jos" ja "sit kun". Mun pään sisäinen maailma on semmonen, että olen pääpiirteittäin onnellinen. Tykkään ajatella ja leikitellä ajatuksilla, en tarvii koko ajan konkreettista toimintaa ollakseni onnellinen. Joku haaveen tapanen voi tuottaa mulle iloa, vaikkei se toteutuis edes koskaan..  :sydamia
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #81 : 14. Helmikuuta 2014 klo 17:58 »
  • Tykkää (0)

• Mä haluaisin joskus asua metsässä kivikautiseen tyyliin (ja siis omavaraisesti). Oonkin sitä omavaraisuutta tällä foorumilla pohtinut. Mutta se on aika kaukana se haave. En tiedä voinko sitä toteuttaa.

Realistisempi haave olisi pitää joku leirin tapainen, jossa oltaisiin metsässä ja elettäisiin kivikautisesti. Aluksi olisi jotain nykyaikaisia juttuja, kuten narua, kalastusvälineitä, astioita yms. mutta sitten siirryttäisiin tekemään itse. Olis niin siistiä. Jotkut vois kalastaa, jotkut perata kaloja, jotkut kerätä marjoja ja kasveja, jotkut tehdä narua ja jotkut vaikka kivityökaluja. Tosin maan pitäs olla jonkun omistamaa, jotta sais kerätä esim. tuohta ja sehän on erittäin kätevä ja hyödyllinen materiaali... joten vähän hankalaa. Ite oon sen verran jo "kivikautisesti" elänyt että paljasjalkailen kesäisin niin paljon kuin mahdollista, mulla on muutama kivityökalu ja yks launi (kivikautinen "ongen""koukku") joka on tehty kokonaan kivityökaluilla, oon opetellu jonkun verran Suomen hyötykasveista ja oon syöny mm. koivunlehtiä, voikukkaa yms. ja tehny teetä männynneulasista + yrittäny tehdä lankaa ohdakkeen kuivuneista kukista mut se vaan hajoaa... mutta "villaa" siitä voi tehdä :D ja sit ite löytämästäni luonnonsavesta mulla on sellanen pieni kuppi, jonka tein, tosin en oo vielä polttanut sitä. Niin ja oon tehny yli 10 metriä sellasta narua suolla kasvavista heinäkasveista, tosin se ei oo hirveen kestävää enkä oo keksiny sille käyttöä. Plus oon yrittäny tehdä tulta ilman nykyaikaisia välineitä, mut en oo tähän asti viel onnistunu. :D
    Jotenkin surettaa, kun kukaan mun lähipiiristä ei tykkää ns. eräjormailusta eikä oo kiinnostunu kivikaudesta. :c
    « Viimeksi muokattu: 14. Helmikuuta 2014 klo 18:01 kirjoittanut Sammakko »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #82 : 14. Helmikuuta 2014 klo 18:24 »
  • Tykkää (0)

• Unelmat ja haaveet on huono asia ja johtaa vaan pettymyksiin. Koska koskaan ei voi saada sitä mistä unelmoi juuri sellaisena kuin sen mielessään näkee. Unelma on vain ajatus, joka ei koskaan tule toteen ja estää keskittymisen kaikkeen mitä on eli nykyhetkeen.

Unelmat estävät onnellisuutta, koska niiden perusasetelma on se että "jos saan sen ja sen, olen onnellinen". Ja kuten aiemmin sanoin, unelmat eivät käy toteen.
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #83 : 14. Helmikuuta 2014 klo 19:14 »

Unelmat ja haaveet on huono asia ja johtaa vaan pettymyksiin. Koska koskaan ei voi saada sitä mistä unelmoi juuri sellaisena kuin sen mielessään näkee. Unelma on vain ajatus, joka ei koskaan tule toteen ja estää keskittymisen kaikkeen mitä on eli nykyhetkeen.

Unelmat estävät onnellisuutta, koska niiden perusasetelma on se että "jos saan sen ja sen, olen onnellinen". Ja kuten aiemmin sanoin, unelmat eivät käy toteen.

Mä oon eri mieltä! :) Et kai oo pessimisti?! Voi olla perusonnellinen ja silti "unelmoida", pallotella asioita, pohtia mahdollisuuksia ja saada siitä mielihyvää. Samasta kyllä oon jonnekin tänne kirjoittanut, mitä mainitset, ettei kannata tehdä onnelleen "ehtoja" tyyliin "jos" ja "sit kun". Nykyhetkessä keskittyy huomaamaan hyvät asiat, eikä (pelkästään) takerru ikäviin ja epäkohtiin. Eikä se estä silti vaikka toimimista asioiden parantamiseksi yksilö- ja yhteisötasolla.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #84 : 14. Helmikuuta 2014 klo 19:20 »
  • Tykkää (0)

• Mä oon eri mieltä! :) Et kai oo pessimisti?! Voi olla perusonnellinen ja silti "unelmoida", pallotella asioita, pohtia mahdollisuuksia ja saada siitä mielihyvää. Samasta kyllä oon jonnekin tänne kirjoittanut, mitä mainitset, ettei kannata tehdä onnelleen "ehtoja" tyyliin "jos" ja "sit kun". Nykyhetkessä keskittyy huomaamaan hyvät asiat, eikä (pelkästään) takerru ikäviin ja epäkohtiin. Eikä se estä silti vaikka toimimista asioiden parantamiseksi yksilö- ja yhteisötasolla.

En ole oikeastaan pessimisti enkä optimisti. En oleta tai ajattele asioiden menevän millään tavalla. Elämään ei pidä laittaa miten odotuksia tai oletuksia, koska ne ovat vain hetkittäisten mielialojen tuotetta.

Mutta unelmoida voi toki, mutta paljoa siinä on mieltä? Unelmatkin ovat usein vain ohuita kuvia ja hetkittäisiä ajatuksia joiden avulla pakenee todellisuutta. Parasta on mun mielestä vaan kohdata todellisuus silmästä silmään hymyillen samalla, näytti todellisuus sitten miltä näytti.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #85 : 14. Helmikuuta 2014 klo 20:35 »
  • Tykkää (0)

• Mä oon eri mieltä! :) Et kai oo pessimisti?! Voi olla perusonnellinen ja silti "unelmoida", pallotella asioita, pohtia mahdollisuuksia ja saada siitä mielihyvää. Samasta kyllä oon jonnekin tänne kirjoittanut, mitä mainitset, ettei kannata tehdä onnelleen "ehtoja" tyyliin "jos" ja "sit kun". Nykyhetkessä keskittyy huomaamaan hyvät asiat, eikä (pelkästään) takerru ikäviin ja epäkohtiin. Eikä se estä silti vaikka toimimista asioiden parantamiseksi yksilö- ja yhteisötasolla.

JB:tä komptakaseni, suunnittelusta ei ole mitään haittaa. :) Mutta unelmoiminen sisältää ajatuksen siitä, että on olemassa paljon mielekkäämpi tila johon haluaa päästä, kuin mitä nykyinen on. Tälloin nykyhetkessä on vaikeampi olla onnellinen, koska siinä ei halua enää niin paljoa olla, koska tarjolla on jotain paljon parempaakin. Mikä olisi parempaa kuin tämä hetki, kun mitään muuta ei ole olemassa? Toisaalta voin kuvitella hyvin tilanteen, jossa ihmisen pitää liikkeessä unelmointi jostakin paremmasta, ja se voikin olla joissain tapauksissa hyödyllinen selvitymiskeino. Mutta pidemmällä aikavälillä unelmoinnista en usko olevan hyötyä.

Maapähkinä

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #86 : 14. Helmikuuta 2014 klo 20:45 »
  • Tykkää (0)

• Unelma on vain ajatus, joka ei koskaan tule toteen ja estää keskittymisen kaikkeen mitä on eli nykyhetkeen.
    Tuosta olen kyllä minäkin eri mieltä. Kyllä minulla vain on ollut vuosia sitten unelmia, joiden toteutumista en ole edes pitänyt missään nimessä todennäköisenä, mutta kappas vain, niistä onkin tullut enemmän tai vähemmän totta. Juu, sanoit, ettei haluamaansa voi sellaisenaan koskaan saada, sehän on totta, mutta voihan sitä johonkin tiettyyn asiaan kuitenkin pyrkiä, vaikkei se täydellisesti toteutuisikaan, eihän kaikkea tietenkään voi koskaan saada. Miten muuten voi mennä missään eteenpäin, jos suuntaa kaiken huomionsa nykyisyyteen, eikä ajattele koskaan tulevaa? Sillä tapaa on melko turhaa edes kuvitella yrittävänsä saavuttaa muutosta missään.

Mistä minä unelmoin sitten tällä hetkellä? Haluisin tulevaisuudessa löytää ja tehdä yhä enemmän jotain sellaista, jonka avulla voisin toteuttaa itseäni, sellaista, joka tuntuu oikeasti "minun jutulta". Haluaisin oppia myös tuntemaan ja ymmärtämään lajitovereitani ihmisiä paremmin. Jonkinlainen sisäinen tasapaino olisi myös hyvä tavoite, tai tilanne, jossa ollaan ainakin lähempänä tasapainoa. Onhan noita sitten joitain maallisempia ja konkreettisempiakin asioita, joista haaveilen, mutta en nyt niitä jaksa ruveta erittelemään tässä näin.
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #87 : 16. Helmikuuta 2014 klo 12:11 »
  • Tykkää (0)

• Unelmat ja haaveet on huono asia ja johtaa vaan pettymyksiin. Koska koskaan ei voi saada sitä mistä unelmoi juuri sellaisena kuin sen mielessään näkee. Unelma on vain ajatus, joka ei koskaan tule toteen ja estää keskittymisen kaikkeen mitä on eli nykyhetkeen.

Mä puskin läpi elämäni vaikeimmat vuodet (12-15vee) unelmien ja haaveiden varassa. Mutta tässä on se oleellinen pointti että mä en suunnitellut tiukasta ja päättänyt että jonain päivänä mun elämäni olisi tuollaista (tai että sen pitäisi olla sellaista) vaan visioin mitä mun elämäni voisi joskus olla. Kaiken paskan ja ahdistuksen keskellä ne aatokset olivat lohdullisia ja oikeastaan jokin sellainen päänsisäinen turvapaikka. Hämmentävää tässä on se, että aika paljon niistä on lopulta toteutunut. Ei ehkä ihan sen näköisinä kuin ne päässäni luonnostelin, eikä välttis ihan sillä tavalla kuin olin haaveillut, mutta aika pitkälle.

Luulen, että pointti mitä mä täs koetan saada ulos on että haaveet ja unelmat ovat hyvä asia, mutta niihin ei saa jäädä kiinni ja tehdä niistä jotain mitä pitää tavoitella täsmälleen sellaisenaan (mitä vissiin JB tarkoitat?). Myös silleen, että on valmis hyväksymään asiat siinä muodossa kun ne tulee. Tiedän ihmisiä, jotka ovat visioineet tulevaisuutensa aikanaan jotenkin liian tarkasti ja pettyneet pahasti kun eivät ole saavuttaneet kaikkea sitä mitä he olivat aikoinaan päättäneet, jopa katkeroituneet asiasta. Aika karua minusta.
    Liiallisesti menneisyydessä vellominen ei oo hyvä, eikä sellai pelkässä tulevaisuudessakaan heiluminen - nykyhetkessä eläminen on hyvä ja tärkeää, ehdottomasti... mutta psykologit väittävät että ihminen, jolla ei ole haaveita eikä unelmia on aika lohduttomassa jamassa; jotenkin meidän olemiseen vaan kuuluu että on jotain mitä kohti mennä.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #88 : 16. Helmikuuta 2014 klo 13:07 »
  • Tykkää (0)

• Mä puskin läpi elämäni vaikeimmat vuodet (12-15vee) unelmien ja haaveiden varassa. Mutta tässä on se oleellinen pointti että mä en suunnitellut tiukasta ja päättänyt että jonain päivänä mun elämäni olisi tuollaista (tai että sen pitäisi olla sellaista) vaan visioin mitä mun elämäni voisi joskus olla. Kaiken paskan ja ahdistuksen keskellä ne aatokset olivat lohdullisia ja oikeastaan jokin sellainen päänsisäinen turvapaikka. Hämmentävää tässä on se, että aika paljon niistä on lopulta toteutunut. Ei ehkä ihan sen näköisinä kuin ne päässäni luonnostelin, eikä välttis ihan sillä tavalla kuin olin haaveillut, mutta aika pitkälle.

mutta psykologit väittävät että ihminen, jolla ei ole haaveita eikä unelmia on aika lohduttomassa jamassa; jotenkin meidän olemiseen vaan kuuluu että on jotain mitä kohti mennä.

Mulle unelmat on aina tuottaneet vaan huonoa mieltä. Kun ne aiheuttavat pahimpia pettymyksiä. Myös silloin jos ne toteutuvat. Oikeastaan unelman toteutuminen saattaa olla kaikkein pahinta, kun on laittanut kaiken toivonsa sen haaveen varaan ja kun sen saa, niin huomaa että koko juttu on ollut vain valhetta ja katinkultaa. Ja jos haave ei toteudu, niin se jää vaan kiertämään päähän ja katkeroittaa kun sitä ei saa. Silloin sitä vaan käyttää aikansa jonkin oman pään sisäisen haaveen jahtamiseen ja turhaan toivoon.

Se mitä vähemmän unelmoin ja toivon, sitä onnellisempi olen. Koska unelmat on mulle vain odotusten asettamista elämälle ja ajattelua siitä että elämän pitäisi olla tietynlaista. Ei elämän pidä olla yhtään mitään. Kukaan ei koskaan ole luvannut mitään siitä. Elämä voi hyvinkin olla vaan jatkuvasti pahenevaa kärsimystä. Parhaiten selviää realismilla ja sillä ettei toivo mitään. Pettymys ja haaveiden sekä pilvilinnojen murskaantuminen on kaikkein pahinta, se oikeasti särkee sydämen.
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #89 : 17. Helmikuuta 2014 klo 10:22 »
  • Tykkää (2)

• Se mitä vähemmän unelmoin ja toivon, sitä onnellisempi olen. Koska unelmat on mulle vain odotusten asettamista elämälle ja ajattelua siitä että elämän pitäisi olla tietynlaista. Ei elämän pidä olla yhtään mitään. Kukaan ei koskaan ole luvannut mitään siitä. Elämä voi hyvinkin olla vaan jatkuvasti pahenevaa kärsimystä. Parhaiten selviää realismilla ja sillä ettei toivo mitään. Pettymys ja haaveiden sekä pilvilinnojen murskaantuminen on kaikkein pahinta, se oikeasti särkee sydämen.

Minusta tuon sanomasi ydin oli pessimismiä eikä realismia. Realisti ymmärtää että elämä on täynnä sekä myötä- että vastamäkiä eikä suuremmin stressaa tai nauti kummastakaan koska mitään todellista syytä suurempaan stressiin / nautintoon ei (lähes koskaan) ole. Optimistille muki on puoliksi täynnä, pessimistille puoliksi tyhjä ja realistille se on vain muki. 100% realistin elämä onkin juuri tällaista, tasapaksua päivästä toiseen "elämistä" - jos nyt sattuu heräämään huomennakin. Ei yhtään kivaa, koska suruksi se todennäköisesti joskus muuttuisi kuitenkin.

Muille (ainakin optimisteille) sydämen särkyminen voi olla opettajista suurin. Ainakin omalla kohdallani suurimmat harppaukset elämässä eteenpäin ovat ajoittuneet juurikin jonkun suuren surun jälkipyykkeihin. Pilvilonnoista alas putoaminen pakottaa miettimään elämäänsä syvemmin - jos sitä ajatteluaikaa ei mene täyttämään päihteillä, tv:llä tms ajatteluntappajilla.

Minä koitan sekoittaa liiankin hyvin osaamani realismin positiiviseen optimismiin. Elämä on valintoja täynnä, ja ne valinnat vaikuttavat tuleviin tapahtumiin. Samoin ajattelumaailman valinnat vaikuttavat tuleviin ajatuksiin. Sitä saa mitä tilaa jne. Uskon myös vetovoiman lakiin (http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_attraction) - se toimii niin hyvin ettei minulla ole mitään syytä olla noudattamatta sitä vaikka egoni realismi-kerros naureskeleekin koko ajatukselle :) Toivon siis erilaisia asioita tapahtuvaksi, mutta en stressaa niistä vaan otan ne ilolla vastaan jos/kun ne joskus tapahtuvat.
    Kirjattu