Luultavasti aika monet hippiäiset harrastavat piirtämistä ja maalaamista, joten sikäli panin hieman hämmästyneenä merkille, ettei niillä ole vielä omaa ketjuaan.
Ajattelin, että tässä ketjussa voisi keskustella kaikesta aiheeseen liittyvästä: paitsi omasta harrastamisesta, myös kuvataiteista yleensä, omista suosikeista, näyttelyistä jne.
Piirtäminen ja maalaaminen ovat pienestä pitäen olleet yksi rakkaimmista harrastuksistani. Niinä aikoina, kun minä olin lapsi, työläis- ja pienviljelijäperheissä ei ollut lainkaan itsestään selvää, että lapsilla oli edes kyniä tai piirustuspaperia. Onneksi minä ja veljeni saimme piirtää ja maalata niin paljon kuin halusimme, vaikka työläisperheessä niukkuutta jaettiinkin. Aloin aika nuorena, varmaankin joskus tokaluokkalaisena, kiinnittää huomiota sellaisiin kuvataiteen perusasioihin kuin valoihin, varjoihin ja perspektiiviin. Saatoin esimerkiksi piirtää kirjojen kansien mukaan ja samalla tarkkailla, miten niissä varjot oli tehty ja eri värejä käytetty.
Musiikissa ja elokuvissa olen usein suosinut kantaaottavuutta, valokuvaamisessa olen sekä dokumentaristi että esteetikko, mutta maalaustaiteen suhteen olen ennen kaikkea esteetikko. Kaunis maalaus synnyttää saman, melkein pakahduttavan tunteen kuin jokin maisema tai arkkitehtonisesti kaunis rakennus.
Eniten pidän barokin maalaustaiteesta, etenkin alankomaalaisista laatukuvamaalareista. Vermeer on suurin suosikkini.
Harrastuksia on sen verran paljon, etten viimeisten reilun kymmenen vuoden aikana ole ehtinyt tehdä paljon muuta kuin tilaustöitä. Ohessa joitakin maalauksiani ja piirroksiani. Valokuvat eivät ole mitenkään onnistuneita, teokset on kuvattu ihan vaan seiniltä, joten esimerkiksi valon heijastumat taulujen suojalasista näkyvät.
Ensimmäiset neljä vesiväritöitä, sitten kaksi öljymaalausta ja lopuksi grafiikkaa. Olen allerginen tärpätille, joten öljyväreillä aloin maalata vasta sitten, kun Winsor & Newton toi markkinoille vesiohenteiset öljymaalit.