Minulle ihminen on aina jollain tapaa erityinen. Koska ihminen on ainoa olento jonka kanssa voin keskustella, harrastaa seksiä ja perustaa perheen. En vaan mitenkään pysty näkemään ihmistä ja muita eläimiä TÄYSIN samanarvoisina. Totta kai on helppo tehdä mielessään ajatusrakennelma, joka laittaa kaiken elollisen samalle viivalle, mutta käytännössä se on kuitenkin toisin, ainakin omalla kohdallani. Ja luulen että kyseessä on vain kaikille lajeille tyypillinen tapa suosia oman lajinsa edustajia.
Ehkä niin, mutta on mahdollista asettaa muut lajit samanarvoiseksi, ilman että itse mitenkään hyötyy niistä. Tuntuu hassulle, että vaikka rotta tai torakka on susta alempiarvoinen, kun et voi harrastaa seksiä sen kanssa!

Ihminen itseasiassa on minusta ahneudessaan moraalisesti alin laji koko systeemissä. Ennenkuin me alettiin hämmentää tätä soppaa, maapallolla ei esim ollu jäteongelmia. Täällä oli tehokas ravinteiden kierrätys; mikään ei menny hukkaan ja mikään ei jääny Jätteeksi. Nyt mihin ihminen koskee, muuttuu jätevuoreksi. En sano paskaksi, koska paskahan maatuu ja ravinteet kiertää. Jos mä saisin päättää, koko ihmiskunta häviäis poff tältä pallolta, vaikka se tarkottais myös oman taivallukseni loppua.
Mua huvittaa toisaalta sekin, kun ihmiset "ylentää" omat lemmikkinsä ja sitten jonkun muun eläimen pitää kuolla niiden ruuaksi. Tai oma koira tai kissa saa juosta kesämökkisaaressa vapaana ja tuhota monen linnun ja eläimen pesinnän. Sitten esiinnytään niin eläinrakkaana. Tää nyt kuulostaa vähän Linkolalta..

Ja joo mulla on koira, sen hoidan ja pidän loppuun, mutta tuskin enää lemmikkejä otan; luonnoneläimet riittää mulle.
Mä en oikein tajua omaa lajiani. Kaikki sodat, hyväksikäyttö ja tuhoaminen ja pienemmässä mittakaavassa jopa yksittäiset ihmissuhteet on niin mutkikkaita. Muut eläimet on viestinnässään jotenkin suorempia ja selkeämpiä. Mun suurimmat kärsimykset liittyy nimenomaan omiin lajitovereihini ja omaan hyväuskoisuuteeni. Ehkä mulla on jonkun muun elukan aivot, kun en tajua mitä pelejä lajitoverini pelaavat. Ja millä säännöillä.