Juuri noiden ns.anarkistien takia juuri kenelläkään ei ole oikeasti käsitystä koko aatteesta, sen keskeisistä ideologeista taikka historiasta.
Oikeastaan kaikenlaisen anarkismin perusajatus on se, että hierarkinen valtiojärjestelmä aiheuttaa aggressiivisuutta ja ongelmia ihmisten välillä ja että ratkaisu ongelmiin olisi valtioiden lakkauttaminen. Se ei kuitenkaan tarkoittaisi siirtymistä tilaan jossa mitään sääntöjä tai normeja ei enää olisi. Anarkisti luottaa siihen että ihminen toimii vapaana paremmin kuin vallan alla. Anarkistit kieltävät sen näkemyksen jonka mukaan valtiot luovat vakautta ja estävät ihmisiä olemasta raakalaisia.
Mutta se mitä sitten valtioiden ja esivallan tilalle pitäisi tulla, riippuu ihan minkälaiselta anarkistilta kysyt. Oikeastaan tässä kohtaa voitaisiin tehdä suurpiirteinen jako kolmeen ryhmään:
Anarkososialistit/kommunistit
Heidän mukaansa vaihtoehto valtiojärjestelmälle olisivat itsenäiset työläisten johtamat kommuunit tai yhteisöt, joissa päätöksenteko perustuisi suoraan demokratiaan. Luonnonvarat ja teollisuus kuuluisivat kommunismin periaatteiden mukaan kaikille ja niistä päätettäisiin demokraattisesti.
Anarkokapitalistit
Anarkokapitalisti uskoo että täysin vapaa kapitalismi johtaisi enemmistön kannalta tasa-arvoiseen ja hyvään lopputulokseen. Anarkokapitalistin mukaan valtio on tekijä, joka pilaa kapitalismin, mikä muuten toisi tasapuolisesti vaurautta kaikille.
Anarkoprimitivisti
Anarkoprimitivismissä agraariyhteiskuntien ja valtioiden syntyminen oli ihmiskunnan tekemä virhe, joka johtaa vääjäämättömään tuhoon ympäristön vuoksi ja luo ihmisten välille epätasa-arvoa. Anarkoprimitivisti uskoo tai toivoo ihmisen palaavan ns.luonnollisiin, ennen maanviljelyn keksimistä vallinneisiin olosuhteisiin, jotta ihminen voisi elää harmoniassa luonnon ja toisten ihmisten kanssa.
Anarkoprimitivisteillä on se hyvä pointti että ihmiskunta on elänyt 99,8 prosenttia historiastaan ilman varsinaisia valtioita. Oikeastaan valtiot syntyivät vasta noin 5700 vuotta sitten, sitä ennen ihmiskunta eli "anarkiassa". Olen itse sitä mieltä että valtiolliset järjestelmät voivat olla ainakin nykymuodossaan vain yksi ihmiskunnan historian vaihe.
Itse uskon että vapaus periaatteessa sopii ihmisille, mutta oloissa joissa esiintyy laajamittaista väkivaltaa ja epätasa-arvoa, eivät ihmiset ole vielä valmiita siihen. Näen itse jonkinlaisen anarkian tuoman äärimmäisen vapauden ehkä maalina, mitä kohti on hyvä pyrkiä. Ehkä vielä joskus voimme olla todella vapaita ja riippumattomia valtioiden kaltaisista systeemeistä.
Näen itse ihmiskunnan siirtyvän pääasiallisesti kohti kasvavaa vapautta, diktatuuriset järjestelmät ovat jo hävinneet parlamentarismille. Seuraava vaihe voi olla hyvinkin se että parlamentarismi häviää suoralle demokratialle, jonka jälkeen ollaankin jo jonkinlaisessa anarkiassa. Mutta jos asian annetaan tapahtua hitaasti ja omalla painollaan ja edistetään tasa-arvoisuutta, niin silloin seurauksena ei ole kaaosta. Uskon loppujen lopuksi ihmisen olevan enemmän hyvä kuin paha.