Mielenkiintoinen keskustelu käynnissä! Itse olen punninnut tarkasti eri ehdokkaita ja taidan kyllä kallistua Haavistoon. Mielestäni hän on paras ehdokas taustapuolueesta riippumatta - etenkin presidentinvaaleissa oikea persoona oikeassa työtehtävässä painaa paljon ehdokkaan puoluetta enemmän. Haavisto on itsekin todennut lähtevänsä "ei vain Vihreitten" ehdokkaaksi...
Haavisto ei ole jumahtanut menneeseen, vaan hän on tulevaisuuteen tähyävä aito tyyppi. Lisäksi hän arvottaa ruohonjuuritason ja kansalaisjärjestöjen toiminnan korkealle (hän puhui Ylen vaalitentissäkin hyvin positiiviseen sävyyn esim. Occupy Wall Street -porukasta ja kertoi tukevansa talonvaltaajiakin, sillä toiminnan avulla moni kaunis rakennus on saatu pelastettua). Minusta on myös hieno juttu, että hänen mielestään Suomen tulisi laajentaa ulkopolitiikkaa EU:n ulkopuolelle ja tarttua globaaleihin ongelmiin, toimia rauhanlähettiläänä.
Haavisto oli Vihreitten puolueristeilyllä todennut mm. että maailma saadaan kyllä pakotettua muuttumaan, jos maat vaan alkavat vaatia kauppakumppaneiltaan yhtäläisiä työolosuhteita tosissaan. Tämä on poliittinen päätös, jota tarvitaan "paremman maailman" syntymiseen, ainakin jos termin määrittää haavistolaisittain, mikä ei mielestäni lähesty riistokapitalistista näkökulmaa. Tämän käytännön rakentaminen ja laajentaminen maittain on askel kohti solidaarisempaa maailmaa ja samalla ympäristörasitteetkin pienenevät, sillä esimerkiksi resurssien niukkuus tulee väistämättä vastaan ja ihmisten on yhdessä kehitettävä toimintamallejaan kestävämmälle pohjalle. Harmi kun en itse ollut paikalla kuulemassa näitä puheita, olisi mukava kuulla näistä suunnitelmista yksityiskohtaisemminkin.
Haavistolla on vankkaa kokemusta ulkopolitiikasta sekä rauhantyöstä eri puolilla maailmaa ja uskon, että hän jos kuka kykenisi presidenttinä ajamaan muutosta ulkopolitiikan kautta ja ainakin tuomaan esiin näitä tärkeitä arvoja työssään. Haavisto presidentiksi ja sillä selvä
Joku kirjoitustaidoton teini toteaa hauskassa satiiriblogauksessaan seuraavaa:
"Toinen suosikkini on Paavo Arhinmäki, mutta Paavoa en aio enää äänestää. Pekka on liian awesome. Kuin ajaisi autoa ja kuuntelisi Motörheadia. Paavo on vähän kuin joisi kaljaa ja kuuntelisi Uriah Heepiä, mutta ulkona sataa. Arhinmäessä suurimpana ongelmana näen siis sen, että Paavo vie ääniä Haavistolta." Eipä tähän ole juuri lisättävää

Arhinmäki on innokas, mutta hänen kokemuksensa ei ole vielä Haaviston tasolla.
Äänestämisestä yleensä sen verran, että pidän osallistumista tärkeänä ja olen äänestänyt jokaisissa vaaleissa joihin on oikeus ollut. Jokainen voi äänellään vaikuttaa (vaikkakin melko marginaalisissa raameissa,
Colourflowerin pointit laaja-alaisesta paikallisdemokratiasta hyviä!) Jos en uskoisi ihmisiin ja muutokseen niin tuskin olisin vegaanikaan

Kakkosvaiheen äänestämisen suhteen en ole vielä niinkään varma, sillä jos vaihtoehtona on oikeasti 2 berberiä (tapauksessani näin olisi Niinistö vs. Soini), niin onko sitten pienempi paha jättää äänestämättä kuin antaa tuki huonolle ehdokkaalle... jääpi pohdinnan alle