Minua pelottaa se, että en näkisi muuta kuin itseni. Elän jo nytten hyvin minäkeskeisesti, joten tästä olisi vain pieni matka siihen, että elämäni olisi kokonaan minäkeskeistä. Se sulkee monia teitä ja reittejä ja estää minua oppimasta mitään uutta, jos näen kaiken vain itsessäni. Kun alan näkemään niin, menettää kaikki muu arvonsa silloin
Ja tosiaan, tuo perusteluni taisikin perustella jotain aivan ihan muuta kuin yritin. Mutta vaikka monesti realismin takana olisi se luovuttaminen, en näe silti sitä pahana asiana.
Minulle realismi nimittäin on sitä, että tietää, että kaikki ei ole niin yksinkertaista ja että mahdollisuuksia on miljardeja. Siitä huolimatta tietää sen, että noihin kaikkiin mahdollisuuksiin ei voi varata. Ei voi yrittää kulkea niitä kaikkia reittejä mitkä mahdollisuudet luo, muuten ei kulje ollenkaan vaan jämähtää paikalle. Pitää valita yksi reitti, mutta kokoajan pitää kuitenkin tiedostaa muiden reittien olemassaolo.
Realismi on sitä, kun tietää olevansa vain yksi erittäin pieni osa maailmankaikkeutta, mutta tietää kuitenkin olevansa se ainut ihminen ja olento, jota ymmärtää ihan täysin ja jonka mielenliikkeet ymmärtää, ja tajuaa näiden molempien asioiden tietämisen tärkeyden.
Realismi on sitä, kun tajuaa, että se ihmisten luoma ei ole ainoa todellisuus, vaan todellisuus on myös sitä, kun moninkertainen määrä ihmisiin verrattain eläimiä liikkuu maailmassa, ja ihminen on vain pieni osa luontoa.
Tietää sen, että aika menee kokoajan eteenpäin ja muutosta tapahtuu kokoajan. Ihmisenkin jossain vaiheessa kadotessa, maailma jatkaa eteenpäin ja merkit ihmisen olemasta olostakin alkavat kadota pikkuhiljaa sen liikkeen mukana.
Realismi on sitä kun pystyy näkemään sen edessä olevan ihmisen vain kemian ja fysiikan varassa toimivana biologisena kuorena, ja äänet ja eleet mitkä tämä päästä on vain hermosolujen impulsseja. Samalla kun näkee ja kuulee sen, tietää kuitenkin ettei näe kaikkea sinä hetkenä, vaan sen kuoren alla on piilossa jotain jota ei voi nähdä.
Ihminen on vain eläin, osa luontoa, eikä ihmisen olen tarkoitus olla mitään yliluonnollista. Ihminen ei voi tietää ja ymmärtää kaikkea, eli minunkaan ihmisenä ei tarvitse hävetä, jos en aina kaikkea tiedä tai ymmärrä, eikä minun tarvitse pyrkiäkään aina siihen, vaan voin vain välillä olla tietämättömyyteni kanssa. Ei minua haittaa jos saan selville, että olen väärässä, niin kauan kun en kuitenkaan tätä saa selville, pitäydyn siinä mitä luulen tietävänäni, eikä se haittaa. En ole täydellinen, ja minä olen ainoastaan minä itselleni, joten minun ajatuksillani on väliä itselleni, vaikkei niillä olisi muille. Ja muut ovat kuitenkin eri juttu kuin minä, eivätkä niin tärkeitä.
Pienempänä niissä tilanteissa kun kukaan ei minua ollut lohduttamassa tai selittämässä miksi näin, nuo asiat rauhoittivat ja lohduttivat minua samalla tavalla kuin nykyisinkin. En minä halua realismistani eroon päästä. Ehkä pitäydyn realismissani, koska se on se helpoin ratkaisu, mutta ehkä siksi koska minulle se on se oikea ratkaisu. Eri ihmisillä toimii erilaiset ajattelutavat, ja tämä on minulle se paras vaihtoehto. Persoona vaikuttaa paljon siihen minkä näkee parhaimpana ratkaisuna.
Pitäydyn esittämässäni mielipiteessäni sen takia, koska samalla pystyn ymmärtämään muut mielipiteet asiasta. Jos valikoituisin tarkalleen jommalle kummalle puolelle, minusta tuntuisi, että juuri silloin minulta saattaisi jäädä tärkeitä asioita näkemättä. Neutraalissa kohdassa pystyn ymmärtämään molempien puolien järkeilyt ja mielipiteet. Vaikka minun ei tarvitsisi, niin haluan silti ymmärtää mahdollisemman monia ihmisiä. Pystyisin helposti vaihtamaan tästä mielipidettäni ja asennoitumistanikin kai kummalle puolelle tahansa, kunhan perustelut olisivat hyvät. Sinunkin ajattelutapasi ja mielipiteesi vaikuttaa sillä tietyllä järkeilyllä oikealla, ja en voi lähteä väittämään, että se olisi väärässä. Mutta niin on monien mielipiteiden kanssa, jos ne ovat hyvin pohdittuja ja järkeiltyjä. Omalla kohdallani kuitenkin toimii parhaiten se neutraalius, koska haluan kuulla asioista aina sen toisenkin kannan ja vieläpä ymmärtää sen. Minusta olisi tyhmää, jos kuuntelisin jonkun mielipidettä, jos pitäisin sitä kuitenkin alusta asti sellaisena, josta en välitä.