Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uskonto-propaganda kouluissa? - 1

jussi

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Uskonto-propaganda kouluissa?
« : 11. Huhtikuuta 2012 klo 22:06 »
  • Tykkää (0)

• On ollut mielessä jo kaikki 3 piiitkää vuotta yläasteella, että eikö ole sinänsä väärin, että yli puolet päivittäisisä aamunavauksista on srk:n pitämiä? Sillä suomi on moni uskontoinen valtio. Myöskin koulussamme on paljon eriuskoisia ja ateisteja. Minusta se on tavallaan yritys käännyttää oppilaat kristin uskoon. Onko se muka oikein? Itse olen ev.lut. mutta kyllä se silti tuntuu typerältä. Mitäs te ajattelette?
    Kirjattu
    Peace and freedom... Ja sitten heräsin ja piti lähteä kouluun...

Annika

• Vieras
    Vs: Uskonto-propaganda kouluissa?
    « Vastaus #1 : 11. Huhtikuuta 2012 klo 22:22 »

Minä olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että kouluissa uskonto kuuluu ainoastaan uskonnon tunneille.
    Suomessa perustuslain mukaan koulun käynnin tulisi olla tasavertaista kaikille, ikään, sukupuoleen, uskontoon tai muuhun vastaavaan katsomatta.
    Mutta valitettavasti näin ei ole...
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #2 : 11. Huhtikuuta 2012 klo 23:52 »

Muistelin juuri tänään, miten peruskoulun opettajamme syötti meihin buddhalaisia, muslimeja ja varsinkin hinduja halveksivia näkemyksiä historian tunnilla. Okei, se oli vielä kasikytlukua ja Suomi nykyistä vähemmän monikulttuurinen, mutta kyllä sellaisen aivopesun jälkeen saa aika vahvan oman näkemyksen opiskella tai vähintäänkin avautua kaikelle uudelle, ettei pidä uskontoja sinänsä eriarvoisina.
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 08:24 »
  • Tykkää (0)

• Minä en koe joutuneeni minkäänlaisen uskontopropagandan kohteeksi. Yläasteella oli ehkä kerran kuukaudessa seurakunnan aamunavaus, eikä sitä kuunneltu sen enempää kuin muitakaan aamunavauksia, vaan sen sijaan kuiskittiin kavereiden kanssa mielenkiintoisempia asioita.
    Yhteiskoulussa tietenkin suurin osa uskonnonopetuksesta oli omaa uskontoa, mutta ei minua haittaa ollenkaan, että tiedän, mistä maani valtauskonnossa on kyse. Tietty olis ollut mielenkiintoisempaa opiskella itseä eniten kiinnostavaa uskontoa, mutta miten olisin voinut tietää, ettei luterilaisuus ole se, ellei minulle olisi ensin opetettu sitä.
    Lukiossa (jos sitä nyt enää kouluksi lasketaan) opiskeltiin tasapuolisesti erilaisia uskontoja. Ainoastaan yksi kurssi käsitteli lähinnä luterilaisuutta, mutta sekin oli enemmän oikeaa historiaa, eikä mitään käännytystyötä. Kurssin jopa piti historianopettaja uskonnonopettajan sijaan.

Minua ei hiukkaakaan haittaa uskonnollisten laulujen laulaminen. Suvivirren tai vastaavien boikotoiminen on mielestäni ainoastaan typerää. Sillä jos tuolle linjalle lähdetään, kaikkien muidenkin koulussa laulettavien laulujen sanat pitäisi tarkistaa ja olla varmoja, että jokainen oppilas voi allekirjoittaa kaikki niiden sisältämät arvot ja elämäntavat.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 15:56 »
  • Tykkää (0)

• Kuulun siihen ikäluokkaan, joka joutui kohtaamaan koulussa tunnustuksellista uskonnonopetusta aina ensimmäiseltä luokalta lukion kolmannelle luokalle asti. Ihan totta, myös lukiossa oli kristillistä propagandaa levittävä opettaja, jonka mukaan jumala oli etukäteen päättänyt jokaisen ihmisen kohtalosta; itse ei voisi kuolemanjälkeiseen kohtaloonsa vaikuttaa, eli elämänsä miten tahansa.

Siitä huolimatta en ole missään elämäni vaiheessa ollut uskovainen eikä minulla ole ollut minkäänlaista uskonnollista tai elämänkatsomuksellista kriisiä.

Kuitenkin taitaisi olla parempi erottaa kirkko niin koululaitoksesta kuin valtiostakin. Tunnustuksellinen uskonnonopetus jäisi kirkkokuntien ja vanhempien tehtäväksi. Koulussa uskontoja käsiteltäisiin vain historiassa ja yhteiskuntaopissa.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #5 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 18:34 »

Kuitenkin taitaisi olla parempi erottaa kirkko niin koululaitoksesta kuin valtiostakin. Tunnustuksellinen uskonnonopetus jäisi kirkkokuntien ja vanhempien tehtäväksi. Koulussa uskontoja käsiteltäisiin vain historiassa ja yhteiskuntaopissa.

Kannatetaan. 8)
    Kirjattu

Annika

• Vieras
    « Vastaus #6 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 20:18 »

Aivan loistava idea ;D
    Kirjattu

jussi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 21:24 »
  • Tykkää (0)

• Ala-asteella me opiskelimme kristinuskoa, ja ylä-asteella eri uskontojen kulttuureita ym. No, uskontotunneilla se ei häirinnyt, koska ala-asteellakin yksi eriuskoinen sai vapautuksen uskonnosta. Mutta kun sitä tulee vähintään kerran viikossa ja esim. pääsiäisenä joka päivä aamunavauksesta. Noh. Ne tietysti on tyyliä "ja niin Jeesus teki niin ja niin ja se oli hienoa ja kaikki taputti", kyllä mua häiritsis kuunnella muslimien uskonnon "sitä niiden osiota" eli ei yleistietoa. Tai siis, ei muiden pitäisi joutua vasten tahtoaan kuuntelemaan pätkiä Raamatusta. Eikös nuo kuulu nyt sinne uskontotunneille?
    Kirjattu

Hipisteliä

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    • meno menee villiksi, ota slungisti
    « Vastaus #8 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 21:44 »
  • Tykkää (0)

• Mielestäni oman uskonnon opetus olisi sallittavaa kouluissa. Joku perustieto/yleissivistävä  tieto pitäisi olla jokaisella, MUTTA kyseenalaistan seuraavat seikat
    • miksi sen pitää alkaa niin aikaisin? tuskin 9-8v tajuaa paljoa uskontonsa "syvimmästä" opista mitään
    • miksi uskonnon opetukseen pitäisi kuulua raamatun "osaamista" (esim vanhat tarinat jooan arkista)
    • ja miksi oman uskonon oppista pitää jankuttaa pitkään? Ja miksi muista uskonnoista valistetaan vähemmän?
    Jos näihin seikkoihin saataisiin muutos, olisi mielestäni uskonnon opetus reilua kaikkia kohtaan,  näin yhteikunnalliselta näkökulmalta katsottuna :)
    Itse en usko jumalaan. Näkökantani muuttui kristinuskoon lukiossa saamani opin ansiosta.
    Kirjattu

tuulitukka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Burning in Water Drowning in Flame
    « Vastaus #9 : 14. Huhtikuuta 2012 klo 14:53 »
  • Tykkää (0)

• Jos koitan lyhyesti sanoa oman näkökantani tähän aiheeseen. Mielestäni ala-asteella uskonnon opetus oli toki hieman aivopesumaista, mutta tavallaan erittäin hyödyllistä. Tämä siitä syystä, että varsinaisen uskonnon sijasta kuitenkin opeteltiin enemmän tärkeitä elämänarvoja ja tutustuttiin sitä kautta moraalisiin kysymyksiin.
    Yläasteaikainen uskonnon opetus olikin sitten ainakin omalta kohdaltani aika vitsi. Hieman maailmanuskontoja päästiin kurkkaamaan, mutta mielestäni aivan liian vähän. Opettajaa kiinnosti uskonnon opetus suurinpiirtein yhtä paljon kuin takapulpettien poikia.

Lukiossa taas en itse käynyt ainoatakaan uskonnon kurssia, sillä ne eivät kuuluneet siihen ohjelmaan jota kävin. Tosin naurettavuuksien huippuja olivat etenkin pääsiäisen kokoontumiset, kun lukiollinen oppilaita tungetaan juhlasaliin istumaa ja pari seurakunnan nuorisotyöntekijää tulee kertomaan Suuresta Rakkaudesta joka uhrasi itsensä pääsiäisenä. Siinä meinasi hieman silmät pyöriä. Etenkin kun mielestäni tuollainen ei mitenkään kuuluisi enää lukioon, jossa on lähes aikuisia ihmisiä, jotka osaavat varmasti hakea pääsiäisen uskonnolliset yhteydet itsekin ilman että niitä heille syötetään valmiiksi pureskeltuina. Ennen tapahtumaa kun ei keneltäkään edes kysytty haluavatko he osallistua, tai kokevatko he sen loukkaavan uskonvapauttaan.

Ja ev.luterilaiseksi itseni miellän, vaikkakin aikalailla omia uskomuksiani vielä etsin. Perheeni ei ole millään tavalla uskonnollinen, enkä itse ole ikinä kotona saanut juuri minkäänlaista uskonnollista näkökulmaa. Toisaalta tunnen, että juuri sen takia voin nyt pikkuhiljaa rakentaa itselleni näkemystä siitä mihin uskon ja haluan uskoa, ja mihin taas en.
    « Viimeksi muokattu: 15. Huhtikuuta 2012 klo 10:00 kirjoittanut tuulitukka »
    Kirjattu
    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.”

jussi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 15. Huhtikuuta 2012 klo 00:13 »
  • Tykkää (0)

• toi ei oo se mitä mä hain... Kun musta uskonto on ok, mutta oppitunneilla. Vaan ei muualla, jossa muiden uskontojen edustajat sitä joutuu vasten tahtoaan kuulemaan.
    Kirjattu

Annika

• Vieras
    « Vastaus #11 : 15. Huhtikuuta 2012 klo 12:11 »

Vaan ei muualla, jossa muiden uskontojen edustajat sitä joutuu vasten tahtoaan kuulemaan.

Näitä asioita on tullut itsekin useammankin kerran pohdittua. Uskonto/kirkko on meidän elämässä tahdoimme sitä tai emme. Ja tämä on minunkin mielestäni väärin.
    Esimerkiksi vaikka pääsiäinen... me emme juhli pääsiäistä mutta tämän uskonnollisen "juhlan" vuoksi en voi elää niin sanottua normaali elämää, koska kaikki paikat ovat suljettuina :o
    Uskonnolliset pyhäpäivät ja kukaan ei saisi tehdä töitä, käydä kaupassa yms....
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #12 : 15. Huhtikuuta 2012 klo 12:54 »

^ Minusta on erittäin hyvä, että paikat ovat joskus kiinni. Bisneselämä ja työn paiskinta pysähtyvät edes hetkeksi. Nykyisellään syy on uskonnollinen, mutta ei se minua haittaa, kun vaikutus on näin myönteinen. :)
    Kirjattu

FlowerGirl

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 15. Huhtikuuta 2012 klo 13:13 »
  • Tykkää (0)

• Ja jos joku tykkää, niin useita töitä pystyy tekemään myös sellaisina pyhinä, ja siitä saa rahaakin silloin vähän enemmän. ;)
    Kirjattu

tuulitukka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Burning in Water Drowning in Flame
    « Vastaus #14 : 15. Huhtikuuta 2012 klo 13:25 »
  • Tykkää (0)

• toi ei oo se mitä mä hain... Kun musta uskonto on ok, mutta oppitunneilla. Vaan ei muualla, jossa muiden uskontojen edustajat sitä joutuu vasten tahtoaan kuulemaan.
    Tässä vielä vähän selkiytän tuota edellistä viestiäni. :) Eli olen itse kokenut uskonnon opetuksen koulussa pääasiassa myönteisenä ja hyödyllisenä asiana (yläasteen töppäilyitä lukuunottamatta). Lukiossa vastaan tullut uskonnollisten juhlien väkisin juhliminen oli kuitenkin mielestäni liian lähellä uskonnon pakkosyöttämistä aikuisille ihmisille heidän omista näkemyksistään huolimatta, että sitä en oikein osannut hyväksyä.

Niin ja olen kyllä ihan samaa mieltä Colourflowerin kanssa, että yhteiskunta kaipaa noita edes päivän pysähdyksiä ja rauhoittumishetkiä, vaikka syy sitten olisikin uskonnollinen niin sitä harvoin korostetaan liiaksi (esim. ei ole pakollista mennä kirkkoon tai pukeutua/syödä tietyllä tavalla).
    Kirjattu
    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.”