Mainitsemani kirjan ennusteet tulevat Dianan henkioppaalta Kumekalta.
Kyseessä on täysin uskonvarainen asia. Ja aika heikko sellainen, jos kaikki tieto perustuu vain yhden ihmisen välittämään sanomaan. Mistä tiedät että Diana puhuu totta? Onko sinulla tarjota vastaukseksi mitään muuta kuin oma intuitiosi? Jos ei, niin olet ihan yhtä "oikeassa" kuin kuka tahansa muu uskova.
Ja maailmassa on varmaan miljoonia ihmisiä, jotka ovat täysin varmoja siitä että heillä on yhteys johonkin "korkeampaan" voimaan. Ja pääasiassa noiden miljoonien ihmisten näkemykset ovat ristiriidassa keskenään.
Ja meillä jokaisella on halu uskoa siihen että on olemassa jokin suunnitelma jonka mukaan maailman tapahtumat etenevät. Usein vahvistusta suunnitelman olemassaolosta on haettu uskonnollisesta kirjallisuudesta (esim. Raamattu). Nykyään kristinuskon vaikutus on vähentynyt ja tilalle on tullut new age-uskonto, jolla on omat profeettansa ja "suunnitelmat". En näe itse mitään syytä sille miksi new age oli yhtään se oikeammassa kuin vaikka Jehovan Todistajat. Uskonto kuin uskonto.
Täällä ainakin tehdään asioita. Ja kirjan kirjoittaja Diana Cooper on maailmankuulu henkinen opettaja, joten hän aivan varmasti vaikuttaa omalta osaltaan melko paljon planeetan asioihin.
Pelkkä puhe ei riitä. Ja on aika selvästi nähtävissä että nykymaailmassa erinäisten New Age-opettajien seuraajat eivät ole kovin aikaansaavaa porukkaa. Pääasiassa he ovat joukko vauraita länsimaalaisia, jotka hakevat jotain sisältöä elämäänsä. Onhan ajatus "henkioppaista" ym. mielenkiintoinen ja jännittävä. Ja se voi olla jossain mielessä hyvä asia, mikäli se parantaa ihmisen elämänlaatua.
Mutta historiaa ovat muuttaneet aina ne ihmiset jotka ovat olleet valmiita suoraan toimintaan ja vallankumoustaisteluun. Muutoksen ovat tuoneet ne ihmiset jotka ovat uskaltaneet laittaa henkensä peliin ja toimineet aktiivisesti kulloistakin valtaeliittiä vastaan. Harmi vaan että nykyään sellaisia ihmisiä ei länsimaissa juuri ole. Mielummin porukka vaikuttaa vain katsovan kotinsa turvassa youtube-videoita ja lukevan erinäisiä kirjoja...
Sori vaan, mutta mun mielestä iso osa new agesta vaikuttaa olevan syy sille miksei länsimaissa ole tapahtumassa radikalismia tai vallankumouksellisuutta. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että new age-ihmiset olisivat jotenkin "pahoja" tai huonoja. Syy on opissa joka painottaa sitä ettei ihmisen täydy itse toimia, vaan että muutos parempaan tapahtuu itsestään. Tämä ei eroa paljoakaan kristillisestä predestinaatiosta.
Haluaisin itse nähdä sitä 1960-luvun tyylistä radikalismia ja vapaustaistelua. Pelkkä passiivinen vastustus ei riitä. Tarvitaan aktvismia. USA:ssa afroamerikkalaiset saivat kansalaisoikeudet juuri aktivismin vuoksi. Pelkät Martin Luther Kingin tai Mustien Panttereiden puheet eivät riittäneet. Vaadittiin toimintaa. Eikä tilanne ole nykyään mitenkään erilainen. Yhä on vastassa periaattessa sama valtaeliitti.