Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Ei enää häpeää toisen ihmisen halveeraamisesta? - 2

aurakas

• Vieras
Vs: Ei enää häpeää toisen ihmisen halveeraamisesta?
« Vastaus #15 : 26. Helmikuuta 2014 klo 16:28 »

Gemma on oikeassa - sydämen sivistys on sitä tärkeintä.

Hui hitsi, löysin IL:n sivuilta aloitusviestissä mainitun uutisen ja kommentti "aika hirveen näköinen" on saanut 1290 tykkäystä. Yli tuhat! Mitä ihmettä? Ja musta Danielille sopii muuten tuo uusi tukka ihan erittäin todella hyvin.
Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 26. Helmikuuta 2014 klo 18:47 »
  • Tykkää (0)

• Elikkä siis. Ensin julistat että KOKO perussuomalaisten puolue perustuu anti-intellektiudelle ja junttiudelle. Sitten perrään miten yliseksuaalinen viihde ja väkivaltaviihde on kans jotenki rahvasta.

Sitten sanot että sut leimataan ylimieliseksi.

Ei paljon käy sua sääliksi. Tuo on ihan vitun passiivis-aggressiivinen kommunikointitapa. Tajuatko että ihan yhtä hyvin voisit sanoa että ketkä on sun mielestä perseestä ja ketkä ei, sen sijaan että ilmaiset sen jotenki kärsimystä sun äänensävyssä. Se ei tee sun lauseiden sisällöstä yhtään vähemmän hyökkääviä ja tuomitsevia, se pelkästään saa sut näyttämään siltä ettet halua ottaa suoraan vastuuta siitä että ihan yhtä natsit mielipiteet sulla on ku kaikilla muillakin.

Se on ihan yhtä "häpeällistä toisten ihmisten halveeraamista" kuin mitä ite just kritisoit.

Ja loppuun kruunasit vielä priimaesimerkillä:
    Meikä näkkee sielunsilimissä miten teikä seisoo punkkulasi käjessä jonku norsunluutornin parvekkeella kattomassa alas meitä barbaareja päin ja voihkasemassa tuollasia lauseita. Voi noita maallikkoja!

Otapa nyt ihan rauhallisesti, kaveri!

Sanoinko että minut leimataan ylimieliseksi tai että olen jotenkin joidenkin ihmisten yläpuolella? No en sanonut. Olisit edes lukenut vähän huolellisemmin ennen kuin alat haukkua minua.

Ja purkautumisesi vain todistaa sen mitä olen väittänytkin; Mesoaminen, haukkuminen ja toisten lauseiden vääristely (eli tyhmyys) menee järjellisempien väitteiden edelle.

Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #17 : 26. Helmikuuta 2014 klo 18:53 »
  • Tykkää (0)

• Onko älykkyys edes tavoiteltavaa? Musta ennemminkin viisaus, ymmärrys ja lempeys. Tyhmä ja hyväntahtonen saa paljon vähemmän aikaan pahaa kuin älykäs ja pahantahtonen ja ahne.
    Tässä ajassa arvoa annetaan kyynärpäätaktiikalla ahnastelville periaatteella "heikot sortuu elontiellä". Verbaalisia vasamia ammutaan surutta ja heikompia häväistään. Halutaan kuuluisuutta ja mammonaa. Miksei ihmiset tajuu omaa arvoaan? Miks teinitytöt näkee tarpeelliseks vekistellä paljastavasti netissä ja siitä kommentteja; ovat olemassa vasta kun joku sanoo seksikkääksi tai surevat jos joku moittii.
    Oletettavasti mulla on jonkin verran älyä koulumenestyksen perusteella, mutta koska kävi miten kävi, siitä ei liiemmin oo ollu hyötyä. Siispä haluisin ennemmin olla se, joka auttaa kompastuneen pystyyn, puistelee pölyt ja sanoo, yritetään uudelleen. Mutta eihän se näin aina mene, koska mussa on omat vikani.  :o

Tässä tulee esille taas se kuinka väärin koko älykkyyden käsite määritellään. Älykkyydestä on tullut synonyymi pahantahtoisuudelle, ahneudelle ja laskelmoinnille. Sekä menestykselle epäterveessä yhteiskunnassa.

Omasta mielestäni äly on aika neutraali asia. Se on vain työkalu. Ei älykkyys tee kenestäkään pahaa tai kieroa. Oikeasti älykäs ihminen todennäköisesti ymmärtää senkin että ei kannata lähteä mukaan kulutusyhteiskunnan hysteriaan. Ja itse tunnen paljonkin todella älykkäitä ihmisiä jotka ovat jättäneet lukion tai amiksen kesken. Nykyinen koulujärjestelmä ei perustu älyn arvostamiselle vaan sille että jaksaa opetella opetussuunnitelmaan kuuluvat asiat ulkoa ja totella sääntöjä... Ei sillä ole mitään tekemistä älyn kanssa. Ja sama pätee useimmissa tilanteissa työelämäänkin.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

gemma

• Vieras
    « Vastaus #18 : 26. Helmikuuta 2014 klo 19:08 »

Tässä tulee esille taas se kuinka väärin koko älykkyyden käsite määritellään. Älykkyydestä on tullut synonyymi pahantahtoisuudelle, ahneudelle ja laskelmoinnille. Sekä menestykselle epäterveessä yhteiskunnassa.

Omasta mielestäni äly on aika neutraali asia. Se on vain työkalu. Ei älykkyys tee kenestäkään pahaa tai kieroa. Oikeasti älykäs ihminen todennäköisesti ymmärtää senkin että ei kannata lähteä mukaan kulutusyhteiskunnan hysteriaan. Ja itse tunnen paljonkin todella älykkäitä ihmisiä jotka ovat jättäneet lukion tai amiksen kesken. Nykyinen koulujärjestelmä ei perustu älyn arvostamiselle vaan sille että jaksaa opetella opetussuunnitelmaan kuuluvat asiat ulkoa ja totella sääntöjä... Ei sillä ole mitään tekemistä älyn kanssa. Ja sama pätee useimmissa tilanteissa työelämäänkin.

No siks just haluisin puhua ennemmin VIISAUDESTA. Se ei ole pelkkää tietoa tai älyä. Käsitän sen kyvyksi soveltaa ja käyttää tietoa ja tunnetta kulloiseenkin tilanteeseen sopivalla tavalla. Tai olla käyttämättä. Yksi geologiaa harrastava mainitsi löytäneensä jostain päin Suomea mielenkiintoisia malmikiviä, mutta viisaana ei edes vienyt niitä minnekään, eikä kertonut paikkaa, koska se olis voinu johtaa kaivosteollisuuden kiinnostukseen. Älykkyyden käsitän aika yksioikoiseksi yhden osa-alueen lahjakkuudeksi esim matemaattinen tai kielellinen tai musiikillinen. Viisautta on se että ymmärtää käyttää älyään/lahjakkuuttaan rakentavalla tavalla. Käyttääkö lahjojaan ydinpommin vai sähköauton kehittämiseen. No tää on tietysti näkemyskysymys, mikä on rakentavaa. Suuret voitot, joiden hintana on ihmisoikeuksien polkeminen ja ympäristön p*skaaminen voi jonkun mielestä olla ihan järkevää. Mut tää väittely sanojen merkityksestä on ehkä turhaa. ;) Olihan neekerikin joskus ihan korrekti ilmaus. Mun mielipide on että viisaus on tärkeämpää kuin älykkyys.

Sanat ei oikeestaan oo useinkaan "neutraaleja". Sana käsitetään aina omien tunteiden ja kokemusten kautta. Mulle edes "neutraali" ei oo neutraali sana, kun mulle on usein sanottu "eikö sulla oo mitään neutraalimpaa vaatetta".  Sanojen merkitys muuttuu myös asiayhteydestä ja porukasta, jossa se sanotaan. ja ajan myötä sanojen merkitys muuttuu. Usein kyllä käsitykset merkityksistä on riittävän samanlaiset että ihmiset ymmärtää toisiaan...   :sydamia
    « Viimeksi muokattu: 27. Helmikuuta 2014 klo 18:27 kirjoittanut gemma »
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #19 : 27. Helmikuuta 2014 klo 22:33 »

Miksi muiden arvostaminen pitää tehdä niin vaikeaksi?
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #20 : 28. Helmikuuta 2014 klo 11:21 »
  • Tykkää (0)

• Miksi muiden arvostaminen pitää tehdä niin vaikeaksi?
    Mää oon miettiny tuota ihan sammaa. Meikä vihhaa sitä ku ihimiset ei voi uskua mitä niille sannoo, se on heti "haukkumista" vaikka esittäsit kuinka osuvan analyysin toisesta. Niinku mitä vittua, toiset antaa kritiikkiä nii ottas vastaan ja kasvas ihmisenä sen sijaan että vetäytyy kuoreensa silleen "yhyy tuo oli ilkeä nyt mulla on PAHA MIELI." :D Paha mieli, kuinka vitun tarhameininkiä on joku vitun pahasta mielestä kituminen. Niinku heti menee ohi pointin, toinen kritiikillään osottaa sulle kasvukohdan niin heti viet huomion pois, et varmasti suostu kasvamaan, ja alat voikerrella kaupan päälle että sun tunteita on nyt taas kerran saatananvittu loukattu niin perkeleen verisesti. Kuinkahan moni tukkijätkä ja kirvesmies ja muurari joskus 200 vuotta sitten ehti valittelemaan kun tuli paha mieli jos joku sano vähän karummin jotain? Voi vittu tätä nykymaailman menoa. Ihmiset on ihan vitun velttoja vässyköitä. Kyllä tekee haukku haavan näinä päivinä vissiin sitten voi saatana kun alako taas vituttamaan.
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #21 : 28. Helmikuuta 2014 klo 13:46 »

Hieno pohdinta Erakkorapu. Kasvatti minua ihmisenä.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 28. Helmikuuta 2014 klo 22:26 »
  • Tykkää (2)

• Ihmiset ovat aina olleet persooniltaan ja kokemuksiltaan erilaisia.

Niinpä kaikkia ei voi kohdella samalla tavalla. Tämä on asia, joka esimerkiksi opettajien pitäisi aina muistaa.

Jos ei tunne jotakin ihmistä, on tietenkin vaikea arvioida, miten tämä sanoihisi reagoi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pahimmassa tapauksessa sanasi voivat vahingoittaa todella pahastikin. En oikein usko, että toista ihmistä kohtaan voisi koskaan olla liian ystävällinen ja kohtelias.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #23 : 01. Maaliskuuta 2014 klo 01:06 »
  • Tykkää (0)

• Ihmiset ovat aina olleet persooniltaan ja kokemuksiltaan erilaisia.

Niinpä kaikkia ei voi kohdella samalla tavalla. Tämä on asia, joka esimerkiksi opettajien pitäisi aina muistaa.

Jos ei tunne jotakin ihmistä, on tietenkin vaikea arvioida, miten tämä sanoihisi reagoi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pahimmassa tapauksessa sanasi voivat vahingoittaa todella pahastikin. En oikein usko, että toista ihmistä kohtaan voisi koskaan olla liian ystävällinen ja kohtelias.

Juurikin noin. Ja aina kun joku ihminen käyttäytyy törkeästi muita kohtaan, niin tekee mieli kysyä että "miksi?". Koska ei ystävällisyys terveeltä ihmiseltä vaadi mitään. Ja ainakin itseä harmittaa sen jälkeen jos on kohdellut jotakuta huonosti tai ollut hänellä ikävä. Ei ole kovin suuri vaiva olla kohtelias!
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #24 : 01. Maaliskuuta 2014 klo 05:10 »
  • Tykkää (0)

• Juurikin noin. Ja aina kun joku ihminen käyttäytyy törkeästi muita kohtaan, niin tekee mieli kysyä että "miksi?". Koska ei ystävällisyys terveeltä ihmiseltä vaadi mitään. Ja ainakin itseä harmittaa sen jälkeen jos on kohdellut jotakuta huonosti tai ollut hänellä ikävä. Ei ole kovin suuri vaiva olla kohtelias!
    Mulla kiinnostaa usiammin ylleensä että miks toinen loukkaantuu? Loukkaantuminen aiheuttaa palijon enempi kuitenki ongelmia ku vittuilu.
    Kirjattu

Dancinginthedark

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #25 : 01. Maaliskuuta 2014 klo 10:09 »
  • Tykkää (0)

• Mulla kiinnostaa usiammin ylleensä että miks toinen loukkaantuu? Loukkaantuminen aiheuttaa palijon enempi kuitenki ongelmia ku vittuilu.

Mieti se asia niin, että sun ympärillä on kupla ja aina kun joku sanoo jotain pahasti se venyy sua kohti ikäänku joku ois ampunu siihen. Se kupla/kalvo heikentyy ja venyy siitä kohtaa. Seuraavan kerran ku joku sanoo taas jotain pahaa se venyy lähemmäs sua ku ekalla kerralla. Sä tunnet sen sillon paljon voimakkaammin, vaik se oiski ollu ihan sama kommentti. Kun se ihmisen kupla, itsetunnoksikin kutsutaan, on saanut tarpeeks monta osumaa menee ne kommentit suoraan sen suojakalvon läpi. Ne kommentit on tuhonnu sen suojan pikkuhiljaa ja jokane kommentti osuu suoraan sun sydämeen. Tällön on tultu tilanteeseen, et ykskin kommentti voi tuhota sen ihmisen totaalisesti.
      Ehkä sulla on sitten jotenkin erityisen vahva "kupla" sun ympärillä,mut voisin muistuttaa kliseellä, et kaikki ihmiset on erilaisia ja kaikkia pitää kohdella eri tavalla, niin ku joku tossa ylempänä sanokin. Tavalla, joka satuttaa sitä kyseistä ihmistä mahdollisimman vähän.
      Toivottavasti tosta mun ajatuksesta saa edes jonkinlaisen käsityksen, ku omalla tekstille tulee aina sokeeks.
    Kirjattu
    Dori me interimo

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #26 : 01. Maaliskuuta 2014 klo 12:07 »
  • Tykkää (2)

• Mulla kiinnostaa usiammin ylleensä että miks toinen loukkaantuu? Loukkaantuminen aiheuttaa palijon enempi kuitenki ongelmia ku vittuilu.

En nyt ihan tajua tota sun logiikkaasi. Siis sun mielestäsi on ihan okei vittuilla toisille ihmisille, mutta jos he kokevat vittuilun jotenkin epämukavana ja loukkaavana, niin se on huono asia? Varmaan sun mielestäsi koulukiusaamisessa se syy on kiusatussa...

Ihmiset loukkaantuvat vittuilusta. En tajua miten tuon asian ymmärtäminen voi olla jollekulle vaikeaa. On lapsellista ja itsekästä olettaa että voi sanoa toisille mitä vaan ilman että he loukkaantuvat. Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa. Pitäisi jokaisen aikuisen ihmisen kyllä se ymmärtää!

Ja miksei ihminen saisi loukkaantua? En itse ainakaan ole sitä mieltä että mun olisi jotenkin pakko ottaa hymyillen vastaan jonkun toisen vittuilut. Kyllä saan tuntea vihaa sitä henkilöä kohtaan, se on vaan luonnollinen reaktio. En usko mihinkään "käännä toinen poski"-juttuihin. Jos joku kohtelee mua huonosti, niin ei mulla ole mitään velvollisuutta olla jotenkin erityisen mukava hänelle. Opin vuosia koulukiusattuna olemisesta sen että mun ei ole pakko alistua ja hyväksyä sitä että joku vittuilee mulle. Mulla on oikeus olla loukkaantunut ja puolustaa itseäni.

Ja jos on jotain tukahdutettua vihaa, niin sen voi kyllä aina purkaa muuhunkin kuin toisiin ihmiseen. Voi alkaa vaikka urheilla tai hakata nyrkkeilysäkkiä. Mutta se että kaataa oman paskansa toisen niskaan, ei vaan ole okei.

Ja muuten sellaista ihmistä joka katsoo voivansa käyttäytyä muita kohtaan ihan miten haluaa ilman seurauksia, sanotaan sosiopaatiksi tai narsistiksi...
    « Viimeksi muokattu: 01. Maaliskuuta 2014 klo 12:20 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Böö

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #27 : 01. Maaliskuuta 2014 klo 13:45 »
  • Tykkää (1)

• Mitä jos se onkin niin, ettei ihminen todellisuudessa itse vahingoitu lainkaan vittuilusta vaan se on ego joka siinä tilanteessa kokee sen kolauksen. Ainoastaan egoa voi loukata, ärsyttää ja vihastuttaa, ei ihmistä. Ei haukku haavaa tee-sanonta pitää mielestäni ihan paikkansa. Sitten kun asioita tarkastelee "egottomasti", niin ehkä voikin tuntea vain syvää myötätuntoa tätä loukkaajaa kohtaan, nähden kokonaisuuden ja sen miksi se toinen ihminen tahtoo loukata ja ymmärtää, että ko. tilanteessa loukkaaja itse onkin se uhri, johon sattuu.

Ja sitten tuli myös mieleen, että toiset meistä voi olla suorapuheisempia entä toiset, tarkoittamatta kuitenkaan suorilla sanomisillaan mitään pahaa. Ja samaten toiset meistä voi ottaa asioita herkemmin itseensä entä toiset. Tuollaiset tilanteet joissa ihmiset ymmärtävät toisiansa väärin, on mahdollista selvittää ihan keskustelemalla, eikä niistä tarvitse pistää riitaa pystyyn.
    « Viimeksi muokattu: 01. Maaliskuuta 2014 klo 14:09 kirjoittanut Böö »
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #28 : 01. Maaliskuuta 2014 klo 14:36 »
  • Tykkää (0)

• Varmaan sun mielestäsi koulukiusaamisessa se syy on kiusatussa...
    Mun yks kaveri sano hyvin tuosta että syy on usein yhtä paljon kiusatussa ku kiusaajassa. Riippuu tietty tilanteesta, mutta esim. omalla kohallani koen että syy oli yhtä paljon mussa, ellei oikeastaan jopa täysin mun kontolla. Oishan sitä voinu vaan käyttäytyä normaalimmin, mutta toisaalta ei haluttanu. Tuohonhan se menee usein, ihminen joutuu valitsemaan tekonsa ja kantamaan vastuunsa. Jos haluat olla joku vitun uniikki lumihiutale niin kyllä siitä ylleensä saa kuulla vittuilua, mutta hei, jos oikeasti koet olevas jotenki arvokas ja kaunis ihminen nii onko paha hinta maksaa se että joku saattaa välillä vähän kuittailla? Ei musta ainakaan.

Ihmiset loukkaantuvat vittuilusta. En tajua miten tuon asian ymmärtäminen voi olla jollekulle vaikeaa. On lapsellista ja itsekästä olettaa että voi sanoa toisille mitä vaan ilman että he loukkaantuvat. Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa. Pitäisi jokaisen aikuisen ihmisen kyllä se ymmärtää!
    Niimpä. Metsä vastaa kuin sinne huutaa, tuota lausetta kannattaa kyllä pohtia tismalleen siinä vaiheessa kun päätät
    ottaa nokkiisi siitä mitä toinen sulle sanoo.

Ja miksei ihminen saisi loukkaantua? En itse ainakaan ole sitä mieltä että mun olisi jotenkin pakko ottaa hymyillen vastaan jonkun toisen vittuilut. Kyllä saan tuntea vihaa sitä henkilöä kohtaan, se on vaan luonnollinen reaktio. En usko mihinkään "käännä toinen poski"-juttuihin. Jos joku kohtelee mua huonosti, niin ei mulla ole mitään velvollisuutta olla jotenkin erityisen mukava hänelle. Opin vuosia koulukiusattuna olemisesta sen että mun ei ole pakko alistua ja hyväksyä sitä että joku vittuilee mulle. Mulla on oikeus olla loukkaantunut ja puolustaa itseäni.
    Ihminen saa loukkaantua joo joo. Mutta edelleenkin: Kannattaako? Onko siitä jotain hyötyä? Mikset vaan anna olla ja jätä omaan arvoonsa jos joku vittuilee? Miksi loukkaantuminen on se tapa jolla menettelet? Mikset oo ylpeä siitä kuka ja mitä oot? Oisit. Tekisit sellasia valintoja että voit olla itestäs ylpeä.

Loukkaantuminen ei oo tapa puolustaa itteään. Loukkaantuminen on aluksi tunnereaktio, ja sen jälkeen valinta jatkaa loukkaantuneisuutta tarkottaa että päätät rypeä sun tuntemuksissa sen sijaan että valittisit jonku järkevämmän tavan käsitellä tilanne. Esim. loukkaantumisen vaalimisen sijaan voisit vaan antaa vittu olla.

Ja jos on jotain tukahdutettua vihaa, niin sen voi kyllä aina purkaa muuhunkin kuin toisiin ihmiseen.
    Niimpä. Jos on tukahdutettuja tunteita, niin ei kannata esittää niinku oma hermoromahdus johtuu toisen haukuista, vaan ottaa ihan rehdisti vastaan se että syy taitaa olla itessä ja syvemmällä, ei siinä että henkilö X haukku sun hiustyyliä.
    « Viimeksi muokattu: 01. Maaliskuuta 2014 klo 14:43 kirjoittanut Erakkorapu »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #29 : 01. Maaliskuuta 2014 klo 14:45 »
  • Tykkää (0)

• Mitä jos se onkin niin, ettei ihminen todellisuudessa itse vahingoitu lainkaan vittuilusta vaan se on ego joka siinä tilanteessa kokee sen kolauksen. Ainoastaan egoa voi loukata, ärsyttää ja vihastuttaa, ei ihmistä. Ei haukku haavaa tee-sanonta pitää mielestäni ihan paikkansa. Sitten kun asioita tarkastelee "egottomasti", niin ehkä voikin tuntea vain syvää myötätuntoa tätä loukkaajaa kohtaan, nähden kokonaisuuden ja sen miksi se toinen ihminen tahtoo loukata ja ymmärtää, että ko. tilanteessa loukkaaja itse onkin se uhri, johon sattuu.

Ja sitten tuli myös mieleen, että toiset meistä voi olla suorapuheisempia entä toiset, tarkoittamatta kuitenkaan suorilla sanomisillaan mitään pahaa. Ja samaten toiset meistä voi ottaa asioita herkemmin itseensä entä toiset. Tuollaiset tilanteet joissa ihmiset ymmärtävät toisiansa väärin, on mahdollista selvittää ihan keskustelemalla, eikä niistä tarvitse pistää riitaa pystyyn.

Totta kai kaikki jutut kohdistuvat vaan egoon. Mutta kun tilanne on niin että suurin osa ihmisistä ei kykene erottamaan egoa ja tarkkailemaan sitä ulkopuolelta. He kokevat kaikki egoon kohdistuvat iskut täysin todellisina. Ei ole kovin reilua vaikka haukkua toista ja sitten sanoa että "älä nyt suutu, minähän vain vahingoitin egoasi!". Harva on sellainen joka oikeasti pystyy vaan ohittamaan egoon kohdistuvat loukkaukset. Minä en pysty. Olen vain ihminen, en mikään valaistunut Buddha. Ja tuskinpa olet sinäkään.

Ja haukku tekee kyllä haavan. Henkinen väkivalta on totta. Ja mua henkilökohtaisesti vituttaa se meininki kun vaikka koulukiusatun lapsen oikeita kokemuksia tai muuta henkistä väkivaltaa kokeneen asioita vähätellään lauseella "ei haukku haavaa tee".

Minuun koulukiusaaminen teki haavoja, joista pääsin yli vasta noin 7 vuodessa. On minun kyllä edelleen vaikea luottaa toisiin ihmisiin. Jos ei ole itse tullut kiusatuksi, on vaikea ymmärtää asiaa. Mutta vuosia jatkunut henkinen väkivalta ja kiusaaminen jättää jälkensä psyykeeseen. Se on yksi kidutuksen muoto ja keino tuhota toisen itsetunto. Sitä ei pidä vähätellä vain "haukkumiseksi". Ja tunnen kyllä ihmisiä jotka ovat pitkään jatkuneen kiusaamisen vuoksi yrittäneet tappaa itsensä. Menäpä sinä sanomaan heille että "ei se haukku haavaa tee"...
    Kirjattu