Miksi niin monet ihmiset jäävät yksin? Johtuuko se siitä, että on joskus sosiaalisesti poljettu maahan? Vai johtuuko se omasta käytöksestä? Vai johtuuko se tästä kulttuurista, jossa on tapana olla puhumatta asioista avoimesti? Vai johtuuko se vain yksinkertaisesti siitä, ettemme uskalla ottaa kontakteja ihmisiin ja nauttia ihmisseurasta?
Omalla kohdallani pohdin usein kaikkia noita asioita ja yritän soveltaa niitä itseeni. Yritän ajatella, ettei vain pitäisi ajatella liikaa, pitäisi vain osata olla spontaanisti tuttavallinen ja kyllä se siitä sitten alkaisi luistamaan. Ehkä ensisijaisen tärkeää on olla mahdollisimman aito ja avoimesti jakaa asioita ja ottaa asioita vastaan. Ei saisi myös koskaan lannistua/nolostua liikaa jostain omista pikku virheistään. Eikä saisi ajatella liikaa "Minkälainen minun pitäisi olla? Mitä minun pitäisi nyt sanoa tai tehdä? Mitä uskaltaisin tehdä?"
Yksinäisyyden syy pitäisi jotenkin kaivaa esille ja tutkia se perin pohjin. Sitten ehkä olisi paljon helpompaa lähteä tekemään arviointeja, miten yksinäisyydestä pääsisi eroon. Itse olen yrittänyt kokeilla kaikenlaisia asenteen muutoksia itseeni. Tällä hetkellä kokeilen ajatella, että en arvostele turhia asioita: En arvostelisi ihmisten olemusta tai vaatteita tai miten he käyttäytyvät - niin ehkä minusta tuntuisi vähemmän siltä, että
minua arvosteltaisiin liikaa. Kun pinnalliset ja turhat asiat jättää omaan arvoonsa, on paljon helpompi saada näkyviin
todellinen ihmisarvo. Kun tietää tämän "todellisen" ihmisarvon, ei kiusaa muita, eikä välitä siitä, että itse tulee kiusatuksi.
Kaikilla on oma syynsä ja oma tapansa päästä eroon yksinäisyydestä, mutta uskon että hyvin merkittävää on oma asennoituminen. Kannattaisi vain miettiä miksi on yksinäinen ja siten päätellä, millainen asennoituminen auttaisi omaa itseään. Kannattaa myös tehdä ne johtopäätökset, mitkä tuntuvat omalle itselleen hyviltä ja luontevilta.
Lisäksi: ihmisten pitäisi muutenkin antaa tarpeeksi oikeanlaista huomiota muille ihmisille - varsinkin vähän eksyneille ja yksinäisille ihmisille. Nostan hattua niille ihmisille, jotka ovat niin rohkeita, että uskaltavat niin tehdä.

En tiedä kannattaako tätä kirjoittamaani sontaa ottaa niin kirjaimellisesti, koska olen itse aika syrjäytynyt ihminen.