Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Miten saavuttaa onnellisuus? - 1

guaaarwa

• Hippi
  • Poissa Poissa
Miten saavuttaa onnellisuus?
« : 31. Elokuuta 2010 klo 23:35 »
  • Tykkää (0)

• Mielenkiintoinen kysymys. Keskustelin aiheesta erään ystävän kanssa ja haluan jakaa tekemiäni pohdintoja ja kuulla ajatuksia teiltä.

Päädyin siihen lopputulokseen, ettei onnellisuutta voi saavuttaa "suoraan". Aivan kuten et voi saavuttaa huippukuntoakaan treenaamatta. Jotta voisi saavuttaa onnellisuuden, tulisi löytää mielekkäitä asioita, joiden kautta päätyä onnellisuuteen. Nämä asiat riippuvat täysin ihmisestä itsestään.. toisille ne asiat ovat harrastukset tai ihmissuhteet, joillekin vetäytyminen sosiaalisesta maailmasta ja pohdiskeleminen. Mutta oman kokemukseni mukaan ihmiset, jotka eivät ole löytäneet itselleen tällaisia asioita, ns. "omaa juttuaan", harvemmin kokevat olevansa onnellisia.

"Omalla jutulla" tarkoitan myös sitä, että on sinut itsensä ja tekemiensä asioiden kanssa. Että on varma siitä, että minä olen tällainen ja näistä asioista tykkään, ilman että sitä kyseenalaistaa jatkuvasti.

Kertokaa omia näkemyksiänne. :)
    Kirjattu
    "When will you find your soul, when will you find your peace..?"

Häröhippi aiheuttaa metkaa kitkaa ja häröjä säröjä.

Colourflower

• Vieras
    Vs: Miten saavuttaa onnellisuus?
    « Vastaus #1 : 01. Syyskuuta 2010 klo 00:31 »

Olen miettinyt, ihan viime päivinäkin. Ihmettelen, miten se loppujen lopuksi menee. Niin pitkään kuin kaikki on kiinni ulkoisista, ts. määriteltävissä olevista asioista, se vain ei kestä. Tietysti sen illuusioon voi tuudittautua – niin varmaan aika monet elämäänsä tyytyväiset keskiluokkaiset tekevät – mutta asian perusolemusta se ei muuta miksikään.

oman kokemukseni mukaan ihmiset, jotka eivät ole löytäneet itselleen tällaisia asioita, ns. "omaa juttuaan", harvemmin kokevat olevansa onnellisia. "Omalla jutulla" tarkoitan myös sitä, että on sinut itsensä ja tekemiensä asioiden kanssa. Että on varma siitä, että minä olen tällainen ja näistä asioista tykkään, ilman että sitä kyseenalaistaa jatkuvasti.

Mikä valitettavinta, asiat voivat mennä niinkin, että on löytänyt ne asiat jo aikoja sitten ja vakuuttunut niistä moneen kertaan – aina välillä kyseenalaistettuaankin – mutta siitä huolimatta ei vain ole onnellinen. Minä esimerkiksi tässä ihmettelen, että aina olen seurannut niitä polkuja jotka olen omikseni kokenut, ihan "syvärakenteellisestikin" ja silti, olenko onnellinen nykyelämässäni? En.

Onni on tässä elämässä liittynyt selkeästi välähdyksiin, impulssinomaisiin kokemuksiin että tällä hetkellä on hyvin ja tulevaisuudessa hyvin todennäköisesti vielä paremmin (siltä arvoperustalta, johon sillä hetkellä pohjimmiltaan uskoo). Joskus se kokemus on ollut niin voimakas, että välähdys on "jäänyt päälle", tai ainakin se on ollut uusittavissa niin että samaa mielentilaa tavoittaessaan on sen myös tavoittanut. Viime vuosina ne välähdykset ovat olleet harvassa, joskin yksittäiset sellaiset ovat voineet olla voimakkaita. Mutta ne ovat aina kadonneet. Kun nykyhetkeä määrittävässä olotilassa ei vain viihdy, tuntuu kuin olisi pitkä tie päästä hyvälle ja onnelliselle elämän perustalle vielä joskus uudelleen.
    Kirjattu

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 01. Syyskuuta 2010 klo 00:48 »
  • Tykkää (0)

• Niin, en oikeastaan tarkoittanut että "oman juttunsa" löytäminen olisi ainoa asia mikä vaikuttaa onnellisuuteen.
    Tästä herää kysymys että mitä oikeastaan sitten edes tarkoitamme puhuessamme onnellisuudesta? Tätä on mietitty jossain muuallakin täällä mut en mä ainakaan laita pahakseni vaikka sitä miettis uudestaankin.

Jos sulla Colourflower onni on liittynyt välähdyksiin, onko olemassa pysyvää onnea? Voiko kokea onnea jollei koskaan koe epäonnea? Ja mikä sitten elämässä on sellaista, mikä häiritsee sun onnellisuuttas, ts. saa sut tuntemaan olosi ei-onnelliseksi?

Itse koen olevani onnellinen tällä hetkellä. Tai en tiedä, kutsuisivatko muut tätä onneksi, mutta mä kutsun. On sellainen tyyni olo sisältä, ulkopuoliset asiat kyllä vaikuttavat muhun ja tunteisiini, mutta ne ei horjuta mun sisäistä tyyneyttä sen kummemmin. Hyvin pian taas jonkun tunteita kuohuttavan asian jälkeen pääsen takaisin tyyneyteen. Tykkään mun elämästä, asiat voisi tietenkin aina olla paremminkin mutta ei mulla ole mitään valitettavaakaan. Tykkään myös itsestäni ja oon ylpeä saavutuksistani..vaikkei ne ehkä muille kauhean kummoisilta vaikutakaan, niin mulle henkilökohtaisesti ne on ylpeydenaiheita. :)

Emmä ajattele että kaikki onnellisuus on kiinni ulkoisista tekijöistä. Ajattelen, että ne vaikuttaa siihen yhtä lailla mitä sisäiset tekijät. Vaikka olisit kuinka rikas ja sulla olis mielenkiintoinen elämä, et todennäköisesti koe onnea jollet esimerkiksi ole sinut itsesi kanssa. Vastaavasti, vaikka kuinka olisit löytänyt oman itsesi, on vaikeaa olla onnellinen jollei ole ruokaa ja kattoa pään päällä. Palikkaesimerkkejä, mutta ehkä valaisevat asiaa. Viime vuosina oon huomannut että omalla suhtautumisella saa ihmeitä aikaan. Ei aina tarvitse valita sitä helpointa tapaa suhtautua ja nähdä asioita, vaan voi miettiä mikä olisi hyvä tapa suhtautua. Itsellä ainakin monesti se ensimmäisenä mieleen tuleva tapa oli monesti aika huono ja negatiivinen, onneks sain asiaa muutettua ja edelleen teen töitä sen eteen joka päivä.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #3 : 01. Syyskuuta 2010 klo 00:54 »

En tarkoittanut kirjoitustani, G, mitenkään sinun aloituksesi kritiikkinä tai "kumoamisena", kunhan vain toin omia näkökulmiani siihen lisäksi.

Olen elänyt sellaisia kausia, joita voin kokonaisuudessaan sanoa onnellisiksi, mutta tämä nykyinen ei vain ole sellainen. Mielentyyneys käy vain kääntymässä, valtaosaa tästä kaudestani sävyttää tyytymättömyys, turhautuneisuus, välillä jopa katkeruus. Kytken onneani liikaa niihin ulkoisiin ja konkreettisiin tekijöihin, jotka sitten eivät ole kunnossa ja olen maailmalle möksis, koska se ei anna minulle parempaa vaikka niin kovasti (lue: liikaa) yritän. Toiset ihmisetkin merkitsevät lähinnä häiriötekijää, ja vaikka voisinkin olla onnellisempi vetäytyneenä jonnekin sivummalle yksikseni, koen sen loppujen lopuksi lähinnä umpikujaan pakenemisena. Onnellinen on silloin, kun säilyttää oman positiivisen tiensä siitä riippumatta, miten reaalimaailman asiat välillä heittelehtivät.
    Kirjattu

Tinde

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 01. Syyskuuta 2010 klo 09:35 »
  • Tykkää (0)

• Minä koen, että onnellisuus on ulkoisista olosuhteista riippumaton tekijä. Toki on helpompaa olla onnellinen silloin kun ulkoiset olosuhteet ovat kunnossa. Mutta loppupelissä onnellisuus on taito säilyttää mielenrauha kaikissa elämän tilanteissa. Jos esimerkiksi läheinen ihminen kuolee, voi mielenrauhansa säilyttää jos ymmärtää, ettei tämä rakas ihminen minnekään kadonnut, mitään pahaa ei tapahtunut. Onnellisuus koostuu palasista, pienistä hetkistä jolloin olet läsnä ja koet tyytyväisyyttä, mielenrauhaa. Nautitaan hyvistä hetkistä ja otetaan vaikeudet tyynesti vastaan, haasteina joilla on tarkoitus. Ja harjoittelemalla oppii!

Ja vielä, koenko itse olevani nyt onnellinen? En, minun on hirveän vaikea hyväksyä nykyistä elämäntilannettani. Mutta teen töitä asian eteen joka päivä ja hetkittäin jopa olen tyytyväinen, kaikesta huolimatta.
    Kirjattu

Anu-akka

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 01. Syyskuuta 2010 klo 10:40 »
  • Tykkää (0)

• Onnellisuus ei löydy etsimällä, se vaan tulee kun on tullakseen.

Mun appiukkoni sanoi joskus että onnellisuus on ominaisuus. Ihminen joko pystyy tai ei pysty siihen. Tiedätte varmaan näitä perusnegatiivisia ihmisiä jotka narisevat jatkuvalla syötöllä, myös tehdessään asioita joista nauttivat (tai kuvittelevat nauttivansa).

Ja sitten näkee näitä jatkuvia haahuilijoita jotka tekevät kaikkensa ollakseen onnellisia. Etsitään onnellisuuskokemuksia hampaat irvessä. Etsitään ja etsitään mutta halutaan aina jotain muuta. Ehkä se on enemmän oman itsen karkuun juoksemista, ainakin joissain tapauksissa.

Tottakai perustarpeiden pitää olla edes jollain tolalla että ihminen onnellisuuteen pystyy. Mutta jos ihminen hyväksyy itsensä sellaisena kuin on ja on tyytyväinen omaan toimintaansa, on onnellisuuden saavuttaminen helpompaa. Niin, hyvä omatunto on yksi onnellisuuden perusedellytys.
    Kirjattu
    Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 01. Syyskuuta 2010 klo 16:45 »
  • Tykkää (0)

• Onnen saavuttamineen vaatii myös vilpitöntä uskoa siihen, että sen voi saavuttaa. On ihmisiä, jotka eivät edes usko siihen, ovat alistuneita huonoon osaansa.  :-[
    Kirjattu

moonbow

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 04. Syyskuuta 2010 klo 01:35 »
  • Tykkää (0)

• Tyytymällä siihen mitä on, näin lyhyesti sanottuna. Nyt ei oikein pidempää jaksa kirjoitella.
    Kirjattu
    näen kaikessa hengen
    kasvavia ja kuihtuvia

Mombie

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • aka Maria
    « Vastaus #8 : 04. Syyskuuta 2010 klo 11:33 »
  • Tykkää (0)

• ^ juuri noin.

Ja mikä pakko sitä on olla kokoajan onnellinen? Mulle riittää kunhan ei olisi onneton. ;D
    Kirjattu
    Älä valitse rakkaudessa sitä jonka kanssa pystyt elämään; valitse se jota ilman et voi elää. ♥

---
    Vuorokausirytmini on siitä jännä että sitä ei ole....

Arska

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 04. Syyskuuta 2010 klo 12:03 »
  • Tykkää (0)

• Niinpä. On parempi olla tasaisesti tyytyväinen ja hetkittäin onnellinen, kuin että olisi jatkuvasti murheissaan siitä, ettei ole koko ajan onnellinen. Me ihmiset vaan ollaan taipuvaisia tekemään kaikesta niin vaikeaa.
    Kirjattu

odonata

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    • Hui hai Hippi!
    « Vastaus #10 : 04. Syyskuuta 2010 klo 16:38 »
  • Tykkää (0)

• Tää on todella vaikea kysymys... Eikä siihen yhtä ainoaa vastausta voi antaakaan.

Niinkuin aikaisemmin jo mainittiin me jokainen ollaan erilaisia yksilöitä, jokaisella on oma historiansa,opitut roolit/mallit/odotukset. Näin myös yhden onni, on toiselle jotain muuta. Kuitenkin paljon kysymystä pohtineena, uskoisin että todellinen onni/onnellisuus ei tule koskaan ulkoisista tekijöistä. (Toki on helpompi olla onnellinen jos ei ole nälkä, jano, väsymys, kipua, maksamattomia laskuja :-\).

Vasta tehtyään rauhan oman itsensä kanssa, ihminen voi elää ns.onnellisena. Mielestäni onnellisuus edellyttää rakkautta. Rakkautta itseensä, lähimmäisiin sekä lopulta universaalia rakkautta. Tekemällä hyvää, ajattelemalla hyvää ja ennen kaikkea rakastamalla voi saavuttaa uuden onnellisuuden tason elämäänsä.

Kirjattu
    Minä en ole mieli, äly tai ajatus,
    en myöskään korvat, silmät, suu tai iho.
    En ole taivas enkä maa, en tuli enkä ilma,
    Minä olen ikuinen autuaallinen tietoisuus-henki.

Shankara

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #11 : 04. Syyskuuta 2010 klo 18:29 »

uskoisin että todellinen onni/onnellisuus ei tule koskaan ulkoisista tekijöistä. (Toki on helpompi olla onnellinen jos ei ole nälkä, jano, väsymys, kipua, maksamattomia laskuja :-\).
    Vasta tehtyään rauhan oman itsensä kanssa, ihminen voi elää ns.onnellisena. Mielestäni onnellisuus edellyttää rakkautta. Rakkautta itseensä, lähimmäisiin sekä lopulta universaalia rakkautta.

Amen.
    Kirjattu

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 04. Syyskuuta 2010 klo 20:38 »
  • Tykkää (0)

• Tää on todella vaikea kysymys... Eikä siihen yhtä ainoaa vastausta voi antaakaan.

Niinkuin aikaisemmin jo mainittiin me jokainen ollaan erilaisia yksilöitä, jokaisella on oma historiansa,opitut roolit/mallit/odotukset. Näin myös yhden onni, on toiselle jotain muuta. Kuitenkin paljon kysymystä pohtineena, uskoisin että todellinen onni/onnellisuus ei tule koskaan ulkoisista tekijöistä. (Toki on helpompi olla onnellinen jos ei ole nälkä, jano, väsymys, kipua, maksamattomia laskuja :-\).

Vasta tehtyään rauhan oman itsensä kanssa, ihminen voi elää ns.onnellisena. Mielestäni onnellisuus edellyttää rakkautta. Rakkautta itseensä, lähimmäisiin sekä lopulta universaalia rakkautta. Tekemällä hyvää, ajattelemalla hyvää ja ennen kaikkea rakastamalla voi saavuttaa uuden onnellisuuden tason elämäänsä.

Hain vähän ensimmäisellä tekstilläni sitä, että miten sitten voi tehdä rauhan itsensä kanssa ja oppia rakastamaan. Mun mielestä sen voi löytää ulkoisten tekijöiden kautta. Mä esimerkiksi tajusin, että harrastusten kautta oppii paljon muutakin kuin vain kyseisen taidon. Niiden kautta oon saanut sellaisia kokemuksia, jotka on kasvattaneet mua henkisesti. Ilman niitä kokemuksia tuskin kokisin olevani nyt onnellinen...ne harrastukset on tavallaan olleet tiedostamaton väline ihmisenä kasvamiseen. Tietenkään mitkään harrastukset tai muut ulkoiset seikat eivät tuo onnea itsessään, vaan niiden avulla saatujen kokemusten kautta voi löytää sisäisen rauhan. Se on tie, joka pitää kulkea jos haluaa kehittyä ihmisenä eteenpäin.
    Kirjattu

odonata

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    • Hui hai Hippi!
    « Vastaus #13 : 04. Syyskuuta 2010 klo 21:02 »
  • Tykkää (0)

• Ymmärrän mitä tarkoitat. Kaikki mitä koemme elämämme varrella kasvattaa meitä. Näin myös harrastusten ym. kokemusten kautta muovautuu sisäinen omakuvamme. Näin siis ulkoiset asiat tavallaan auttavat meitä henkisessä kasvussa ja sen "onnellisuuden" tavoittelussa.

Ilmaisin ehkä itseni epäselvästi, mutta jos nyt pohditaan: "miten sitten voi tehdä rauhan itsensä kanssa?"
    Silloin on kyllä mentävä syvälle omaan sisimpäänsä. On hyväksyttävä itsensä sellaisena kuin on, annettava itselleen anteeksi, annettava itselleen lupa rakastaa ehdoitta.
    Ja siitä tullaan siihen "miten oppia rakastamaan?" Ja palaamme äskeiseen, ensin on rakastettava itseään jotta voi rakastaa muita ja rakastaa kaikkea...

Tää nyt on vaan mun ajatusmaailmaa. On opeteltava luottamaan, hyväksymään, avaamaan aistinsa, olemaan auki. On uskallettava luopua haavoittumisen pelosta. Se on joillekin pidempi tie, joillekin helpompaa. Mutta sitä voi opetella - onneksi.

Ja tässäkin varmasti keinoja on yhtä paljon kuin meitä ihmisiä. Mutta kannattaa muistaa, että luovuttaa ei kannata. Yhtäkkiä, jonakin päivänä sitä vaan huomaa, olen onnellinen. Rakastan! ;D
    Kirjattu
    Minä en ole mieli, äly tai ajatus,
    en myöskään korvat, silmät, suu tai iho.
    En ole taivas enkä maa, en tuli enkä ilma,
    Minä olen ikuinen autuaallinen tietoisuus-henki.

Shankara

peaceana

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • me, kitara ja maailma.
    « Vastaus #14 : 04. Tammikuuta 2011 klo 22:59 »
  • Tykkää (0)

• Ilmaisin ehkä itseni epäselvästi, mutta jos nyt pohditaan: "miten sitten voi tehdä rauhan itsensä kanssa?"
    Silloin on kyllä mentävä syvälle omaan sisimpäänsä. On hyväksyttävä itsensä sellaisena kuin on, annettava itselleen anteeksi, annettava itselleen lupa rakastaa ehdoitta.
    Ja siitä tullaan siihen "miten oppia rakastamaan?" Ja palaamme äskeiseen, ensin on rakastettava itseään jotta voi rakastaa muita ja rakastaa kaikkea...

Tää nyt on vaan mun ajatusmaailmaa. On opeteltava luottamaan, hyväksymään, avaamaan aistinsa, olemaan auki. On uskallettava luopua haavoittumisen pelosta. Se on joillekin pidempi tie, joillekin helpompaa. Mutta sitä voi opetella - onneksi.

Ja tässäkin varmasti keinoja on yhtä paljon kuin meitä ihmisiä. Mutta kannattaa muistaa, että luovuttaa ei kannata. Yhtäkkiä, jonakin päivänä sitä vaan huomaa, olen onnellinen. Rakastan! ;D

samaa mieltä. Heittäytyminen on musta tärkeää.
    Kirjattu