Viime päivinä olen innostunut kuuntelemaan pysäyttävää musiikkia, joita olen pistellyt ketjuun
http://hipit.fi/foorumi/alppari/pysayttava-musiikki/ . On alkanut mietityttämään miksi musiikki saa aikaan minussa niin voimakkaita reaktioita ja vieläpä niin nopeasti. Yleisin reaktio ovat kylmänväreet ja ihon meneminen kananlihalle. Joskus käy niin, että kylmänväreet ja kananlihalle meno tapahtuvat jonkin aikaa samaan rytmiin musiikin kanssa, eivätkä vain huippukohtien aikana.
Tänään huomasin kuunnellesani kappaletta
pystyväni pitämään reaktiot loitolla tiettyyn pisteeseen asti, jos keskityn vain siihen miltä musiikki kuulostaa. Jossain vaiheessa tosin reaktiot pääsivät pintaan, mutta tulivat lievempinä.
Seuraavaksi siirryin kappaleeseen, jota nykyään en halua kuunnella. Tämä siksi, etten pysty hallitsemaan veden valumista silmistä tämän kappaleen aikana:
Keskityin itse kappaleeseen ja hengitykseeni, ja jossain vaiheessa kummastuin kuinka mitään reaktioita ei syntynyt. Yritin jopa saada niitä esiin, mutta jossain kyljen alueella tuntui vain orastavia "liekin leimahduksia" silloin tälloin. Sitten olin vain, niin johan seuraavassa huippukohdassa taas mentiin. Silmät alkoivat vuotamaan ja karvat pomppasivat pystyyn.
Pienempänä sain reaktioita lähes jokaisesta musiikkikappaleesta, enkä siksi kuunnellut mitään musiikkia. Muistan kuinka Pokemonin tunnusmusiikkikin oli pakko hiljentää, jotten vahingossa alkaisi kyynelehtimään. Saan samanlaisia reaktioita aikaan ajatuksilla jostakin yliluonnollisesta, jostakin mystisestä.
On vaikea ymmärtää mistä näin voimakkaat reaktiot kumpuavat. Joskus ne hieman häiritsevät, koska joitakin kappaleita ei pysty kuuntelemaan ilman kyyneleitä. Toisaalta taas nautin siitä että koen musiikin niin voimakkaasti.
Onko muilla samantapaisia kokemuksia musiikista tai jostakin muusta asiasta, joka herättää voimakkaita reaktioita, eikä niiden lähdettä ymmärrä?