Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Musiikista tulevat reaktiot - 1

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Musiikista tulevat reaktiot
« : 31. Heinäkuuta 2011 klo 19:03 »
  • Tykkää (0)

• Viime päivinä olen innostunut kuuntelemaan pysäyttävää musiikkia, joita olen pistellyt ketjuun http://hipit.fi/foorumi/alppari/pysayttava-musiikki/ . On alkanut mietityttämään miksi musiikki saa aikaan minussa niin voimakkaita reaktioita ja vieläpä niin nopeasti. Yleisin reaktio ovat kylmänväreet ja ihon meneminen kananlihalle. Joskus käy niin, että kylmänväreet ja kananlihalle meno tapahtuvat jonkin aikaa samaan rytmiin musiikin kanssa, eivätkä vain huippukohtien aikana.

Tänään huomasin kuunnellesani kappaletta

MOHU Soundtrack - Amongst The Dead Small | Large

pystyväni pitämään reaktiot loitolla tiettyyn pisteeseen asti, jos keskityn vain siihen miltä musiikki kuulostaa. Jossain vaiheessa tosin reaktiot pääsivät pintaan, mutta tulivat lievempinä.

Seuraavaksi siirryin kappaleeseen, jota nykyään en halua kuunnella. Tämä siksi, etten pysty hallitsemaan veden valumista silmistä tämän kappaleen aikana:

Nightwish - Sleepwalker Small | Large

Keskityin itse kappaleeseen ja hengitykseeni, ja jossain vaiheessa kummastuin kuinka mitään reaktioita ei syntynyt. Yritin jopa saada niitä esiin, mutta jossain kyljen alueella tuntui vain orastavia "liekin leimahduksia" silloin tälloin. Sitten olin vain, niin johan seuraavassa huippukohdassa taas mentiin. Silmät alkoivat vuotamaan ja karvat pomppasivat pystyyn.

Pienempänä sain reaktioita lähes jokaisesta musiikkikappaleesta, enkä siksi kuunnellut mitään musiikkia. Muistan kuinka Pokemonin tunnusmusiikkikin oli pakko hiljentää, jotten vahingossa alkaisi kyynelehtimään. Saan samanlaisia reaktioita aikaan ajatuksilla jostakin yliluonnollisesta, jostakin mystisestä.

On vaikea ymmärtää mistä näin voimakkaat reaktiot kumpuavat. Joskus ne hieman häiritsevät, koska joitakin kappaleita ei pysty kuuntelemaan ilman kyyneleitä. Toisaalta taas nautin siitä että koen musiikin niin voimakkaasti.

Onko muilla samantapaisia kokemuksia musiikista tai jostakin muusta asiasta, joka herättää voimakkaita reaktioita, eikä niiden lähdettä ymmärrä?
    « Viimeksi muokattu: 31. Heinäkuuta 2011 klo 19:08 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Musiikista tulevat reaktiot
    « Vastaus #1 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 20:08 »
  • Tykkää (0)

• Useimmat kappaleet, jotka olen laittanut juuri pysäyttävä musiikki -ketjuun, ovat niitä, jotka ovat herättäneet voimakkaita reaktioita. Näillä tarkoitan juuri vk:n kuvailemia juttuja, goose bumbseja, väristyksiä, kyyneleitä. Lisäksi aika hämärtyy; jotakin kappaletta, tai jopa kappaleen kohtaa saattaa kuunnella häiriöttä jopa tunteja  :o

Itse tuotettuun musiikkiin saatan reagoida myös (vaikka en osaakaan soittaa / lukea nuotteja). Rummun kumina, kanteleen helinä, niiden avulla saavuttaa herkästi transsitilan, jossa kokee kaikenlaista.
    Kirjattu

FlowerGirl

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 21:21 »
  • Tykkää (0)

• Viime päivinä olen innostunut kuuntelemaan pysäyttävää musiikkia, joita olen pistellyt ketjuun http://hipit.fi/foorumi/alppari/pysayttava-musiikki/ . On alkanut mietityttämään miksi musiikki saa aikaan minussa niin voimakkaita reaktioita ja vieläpä niin nopeasti. Yleisin reaktio ovat kylmänväreet ja ihon meneminen kananlihalle. Joskus käy niin, että kylmänväreet ja kananlihalle meno tapahtuvat jonkin aikaa samaan rytmiin musiikin kanssa, eivätkä vain huippukohtien aikana.

Tänään huomasin kuunnellesani kappaletta

MOHU Soundtrack - Amongst The Dead

pystyväni pitämään reaktiot loitolla tiettyyn pisteeseen asti, jos keskityn vain siihen miltä musiikki kuulostaa. Jossain vaiheessa tosin reaktiot pääsivät pintaan, mutta tulivat lievempinä.

Seuraavaksi siirryin kappaleeseen, jota nykyään en halua kuunnella. Tämä siksi, etten pysty hallitsemaan veden valumista silmistä tämän kappaleen aikana:

Nightwish - Sleepwalker

Keskityin itse kappaleeseen ja hengitykseeni, ja jossain vaiheessa kummastuin kuinka mitään reaktioita ei syntynyt. Yritin jopa saada niitä esiin, mutta jossain kyljen alueella tuntui vain orastavia "liekin leimahduksia" silloin tälloin. Sitten olin vain, niin johan seuraavassa huippukohdassa taas mentiin. Silmät alkoivat vuotamaan ja karvat pomppasivat pystyyn.

Pienempänä sain reaktioita lähes jokaisesta musiikkikappaleesta, enkä siksi kuunnellut mitään musiikkia. Muistan kuinka Pokemonin tunnusmusiikkikin oli pakko hiljentää, jotten vahingossa alkaisi kyynelehtimään. Saan samanlaisia reaktioita aikaan ajatuksilla jostakin yliluonnollisesta, jostakin mystisestä.

On vaikea ymmärtää mistä näin voimakkaat reaktiot kumpuavat. Joskus ne hieman häiritsevät, koska joitakin kappaleita ei pysty kuuntelemaan ilman kyyneleitä. Toisaalta taas nautin siitä että koen musiikin niin voimakkaasti.

Onko muilla samantapaisia kokemuksia musiikista tai jostakin muusta asiasta, joka herättää voimakkaita reaktioita, eikä niiden lähdettä ymmärrä?

Oli jotenkin mielestäni hyvin ihastuttava reaktio. :) Itse oikeastaan suorastaan haluaisin olla noin herkkä musiikille. Lähinnä psykedeeleissä tullut (ylläri) hyvin vahvoja viboja.

Tosin nykyään olen alkanu tuntemaan ja kokemaan vähän kaikkea eri lailla, myös musiikin suhteen. Ja mulla on ne tietyt biisit mitkä saa tosi voimakkaita viboja aikaan. Ja useasti tunnen kyllä aika vahvaa euforiaa kun kuuntelen hyvää biisiä, mut se kai on aika yleistä?
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #3 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:06 »
  • Tykkää (0)

• Oli jotenkin mielestäni hyvin ihastuttava reaktio. :) Itse oikeastaan suorastaan haluaisin olla noin herkkä musiikille. Lähinnä psykedeeleissä tullut (ylläri) hyvin vahvoja viboja.

Tosin nykyään olen alkanu tuntemaan ja kokemaan vähän kaikkea eri lailla, myös musiikin suhteen. Ja mulla on ne tietyt biisit mitkä saa tosi voimakkaita viboja aikaan. Ja useasti tunnen kyllä aika vahvaa euforiaa kun kuuntelen hyvää biisiä, mut se kai on aika yleistä?

Ensin ohitin ajatuksen euforiasta ja hyvistä biiseistä itsestäänselvyytenä. Sitten aloin miettimään, miksi itse kuuntelen musiikkia. Tajusin että harvoin musiikista tulee minulle euforiaa tai edes hyvää oloa. Olot joita musiikista saan, ovat mystisiä, sellaisia ettei ymmärrä kaikkea mitä maailmassa tapahtuu, herkkiä ja kapinallisia. Hmm. Mutta harvoin musiikista tulee varsinaisesti vain hyvä olo.

Edit: Nyt kun kuuntelin vielä vähän musiikkia, huomasin ajattelevani sitä, että miten on mahdollista että joku on säveltänyt kappaleen, joka tuottaa niin voimakkaita reaktioita minussa. Ikään kuin hänellä olisi ollut avain suoraan mieleeni ja tunteisiini, vaikkei ole koskaan nähnytkään minua tai tiennyt olemassaolostani. Miten on mahdollista että meissä on sisäänrakennettu jokin sellainen mekanismi, joka saa musiikin kuulostamaan hyvältä. Musiikki herättää minussa yleensä paljon kysymyksiä, se saa pysähtymään ja ihmettelemään.
    « Viimeksi muokattu: 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:14 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #4 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:15 »

Minulla on yksi herkän ihmisen tyyppireaktio "pysäyttävää" musiikkia kuunnellessani, ja se kuuluu näin: "Ääää..." ...tai siis, alan itkeä. Joskus itkaisen sen tähden, kun musiikki on niin hyvää, toisinaan taas sitä, kun musiikki koskettaa ja riipaisee jotenkin syvempiä tunnekerroksia. Tänään kyyneleet tulivat silmiini kuunnellessani The Millennium -yhtyeen vuonna 1968 levyttämää kappaletta
    The Island Small | Large
    , mikä johtui biisin "sanoman" ja musiikin harvinaisen täydellisestä yhteensopivuudesta. Tunnelma oli niin kokonaisvaltainen. On hyviä samanaiheisia sanoituksia muitakin, eikä kappale ole mielestäni musiikillisesti The Millenniumin levyn paras, mutta oli vain jotenkin aivan upeaa olla juuri siinä kokemassa juuri sitä asiaa.

"Kylmiä väreitä" sen sijaan en juurikaan musiikin yhteydessä tunne. Jossain paikallisradiossa oli 90-luvulla senniminen ohjelmakin kuin Kylmät väreet – sen tunnusmelodiana muuten oli The Moody Bluesin
    Nights in White Satin Small | Large
    – ja se oli toivekonsertti, josta sai pyytää "kylmiä väreitä" herättänyttä musiikkia. Muistan kuunnelleeni sitä vain kerran, siellä soi jokin pateettinen ruikutusiskelmä. Ajattelin, ettei se ole minun juttuni... :) Mutta ehkä ne kylmät väreet eivät muutenkaan ole minun juttuni. Ainoa tilanne, joka tulee mieleen, missä varmasti tunnen niitä, on jonkin kauan kadoksissa olleen biisin löytäminen täysin yllättäen: "Tämä! Tämä!" Siis musalöytöretkeilijän yllättävä jälleenkohtaaminen.

(FlowerGirl, ei muuten kantsi lainata koko keskustelua, kun kommentoi. Lainattu keskusteluhan löytyy joka tapauksessa yläpuolelta. Kun lainataan vain välttämätön, keskusteluketjut pysyvät nätinnäköisinä eikä tule ylimääräistä toistoa. Itse kirjoituksesi ovat kiinnostavia ja niitä lukee mielellään.)
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:24 »
  • Tykkää (0)

• Miten on mahdollista että meissä on sisäänrakennettu jokin sellainen mekanismi, joka saa musiikin kuulostamaan hyvältä. Musiikki herättää minussa yleensä paljon kysymyksiä, se saa pysähtymään ja ihmettelemään.

Tämä kohta jätti miettimään. Olisiko asia toisinpäin? Koska meissä on sisäänrakennettu mekanismi reagoida musiikkiin, tai värähteleviin ääniaaltoihin, olemme oppineet kehittämään musiikkia joka kuulostaa hyvältä. Tieteellinen fakta kuitenkin on, että musiikilla saadaan aikaan tahdonalaisten toimintojen ulkopuolisia reaktioita. Taitava säveltäjä osaa tehdä "puhdasta" kamaa. Kaikki ääni ei tunnu miltään, tai jopa aiheuttaa pahoinvointia.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #6 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:26 »

Taitava säveltäjä osaa tehdä "puhdasta" kamaa.

Mitä tarkoitat tällä?
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #7 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:35 »
  • Tykkää (0)

• Tämä kohta jätti miettimään. Olisiko asia toisinpäin? Koska meissä on sisäänrakennettu mekanismi reagoida musiikkiin, tai värähteleviin ääniaaltoihin, olemme oppineet kehittämään musiikkia joka kuulostaa hyvältä. Tieteellinen fakta kuitenkin on, että musiikilla saadaan aikaan tahdonalaisten toimintojen ulkopuolisia reaktioita. Taitava säveltäjä osaa tehdä "puhdasta" kamaa. Kaikki ääni ei tunnu miltään, tai jopa aiheuttaa pahoinvointia.

En lähde oletuksesta että meissä on sisäänrakennettu mekanismi reagoida musiikkiin, koska ihmisen tuottaman musiikin kaltaista ääntä ei luonnossa kuule. Korjatkaa jos olen metsässä. :) Tietysti linnut ja vaikkapa aaltojen ääni on lähellä tätä, mutta se ei ole silti sama asia kuin ihmisen tuottama musiikki. Ihmisen tekemä musiikki pysyy (riippuen toki musiikkityylistä) rytmissä ja siinä on useita eri soittimia. Ymmärrän kaiken luonnosta tulevan äänen ja niiden aiheuttamat reaktiot, niiden mahdollisuuden. Mutta tuota "puhdasta" kamaa en ymmärrä. Miten tällainen on mahdollista? Tällainen "puhdas" setti herättää minussa jotain aivan muuta, kuin yksikään luonnossa kuulemani ääni. Miten on mahdollista että ihminen voi luoda jotakin, joka nousee uudelle tasolle luonnon äänistä, musiikiksi?

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:36 »
  • Tykkää (0)

• Taitava säveltäjä osaa tehdä "puhdasta" kamaa.

Mitä tarkoitat tällä?

Tarkoitan sellaista sävellystä, josta välittyy jotain muuta kuin hittitehtailu. Ajattelisin, että sävellystä tehdessään taiteilija toivoo välittävänsä sen kautta jotain: tunnetilan, mielikuvan, jotain.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #9 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:40 »

Tarkoitan sellaista sävellystä, josta välittyy jotain muuta kuin hittitehtailu. Ajattelisin, että sävellystä tehdessään taiteilija toivoo välittävänsä sen kautta jotain: tunnetilan, mielikuvan, jotain.

Okei! Nyt ymmärrän. Luulin ensin, että pidät sävellystaidon osoituksena sitä, että musiikilla on arvoa ainoastaan musiikkina, mihin olisin tietysti vängännyt vastaan, että kyllähän musiikilla nyt voi olla paljon positiivisia ulko- tai oheismusiikillisia vaikutuksia sosiaalisesta vapautumisesta aina jumalallisuuden etsintään saakka. Mutta ei, puhuitkin ilmiselvästi juuri siitä musiikista, joka minua vuodesta vuoteen inspiroi, ei ainoastaan musiikinharrastusmielessä vaan missä hyvänsä mielessä. Se inspiroi elämääni.
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:43 »
  • Tykkää (0)

• En lähde oletuksesta että meissä on sisäänrakennettu mekanismi reagoida musiikkiin, koska ihmisen tuottaman musiikin kaltaista ääntä ei luonnossa kuule. Korjatkaa jos olen metsässä. :)

Luonnonäänet ja ihmisen aiheuttamat äänet ovat kaikki ääniaaltoja. Ihminen on käyttänyt omaa ääntään erilaisilla tavoilla saavuttaakseen oloja; shamanistiset hyräilyt ja myhäilyt jne. Om:in chanttaus vaikuttaa syvästi, sekä fyysisesti että mielen tasolla. Omasta mielestäni on se ja sama, onko äänen lähde se vai tuo, ne ovat kuitenkin kaikki ääniaaltoja, ja sekä ihmisen luoma musiikki, että luonnon musiikki aiheuttavat tai ovat aiheuttamatta reaktioita. Nämä kaksi eivät poikkea toisistaa, sillä molemmilla on mahdollisuus vaikuttaa yhtä syvästi.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #11 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:46 »
  • Tykkää (0)

• Luonnonäänet ja ihmisen aiheuttamat äänet ovat kaikki ääniaaltoja. Ihminen on käyttänyt omaa ääntään erilaisilla tavoilla saavuttaakseen oloja; shamanistiset hyräilyt ja myhäilyt jne. Om:in chanttaus vaikuttaa syvästi, sekä fyysisesti että mielen tasolla. Omasta mielestäni on se ja sama, onko äänen lähde se vai tuo, ne ovat kuitenkin kaikki ääniaaltoja, ja sekä ihmisen luoma musiikki, että luonnon musiikki aiheuttavat tai ovat aiheuttamatta reaktioita. Nämä kaksi eivät poikkea toisistaa, sillä molemmilla on mahdollisuus vaikuttaa yhtä syvästi.

Ja nyt kysynkin, miksi Om:in chanttaus vaikuttaa sekä fyysisesti että mielen tasolla?

Ehkä asiaa selventää se, että yhtä ihmeellisenä asiana pidän sitä, miten ihmisen on mahdollista luoda kemiallisesti asioita jotka maistuvat todella hyviltä. Ei siinä ole fysiikan tai kemian kannalta mitään kummallista, näinhän se homma toimii. Mutta se mitä yritän sanoa, ei taivu sanoiksi.

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:48 »
  • Tykkää (0)

• Mutta ei, puhuitkin ilmiselvästi juuri siitä musiikista, joka minua vuodesta vuoteen inspiroi, ei ainoastaan musiikinharrastusmielessä vaan missä hyvänsä mielessä. Se inspiroi elämääni.

Musiikista puhuessa en halua joutua vänkäämään kanssasi. On tullut selväksi tässä foorumilla roikkuessa, että aihepiiri on sulle vähintään tärkeä. Erityisesti musiikkiunistasi on tullut monta hymyä täällä  ;)
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 22:59 »
  • Tykkää (0)

• Ja nyt kysynkin, miksi Om:in chanttaus vaikuttaa sekä fyysisesti että mielen tasolla?

Ehkä asiaa selventää se, että yhtä ihmeellisenä asiana pidän sitä, miten ihmisen on mahdollista luoda kemiallisesti asioita jotka maistuvat todella hyviltä. Ei siinä ole fysiikan tai kemian kannalta mitään kummallista, näinhän se homma toimii. Mutta se mitä yritän sanoa, ei taivu sanoiksi.

Heh, menee hauskaksi  :D
    Niin, jokainen voi itse todentaa fyysiset vaikutukset tuota hymäilemällä hetkisen. Mielen fokusointi siinä samalla jne. Mutta sitäpä et ilmeisesti oikeasti hakenut takaa?
    Yritätkö tavoitella jotain oivallusta siitä, miksi joku ei-luonnollinen voikin olla hyvää (esim. koneella tehty musiikki), kun arvomaailmasi yleensä pitää kaikkea luonnotonta / ihmisestä lähtöistä (lisäaineet, synteettinen melkein-mikä-vaan) vähemmän arvossa kuin luonnollista?
    Vai meninkö minä nyt ihan metsään?  ;)
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #14 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 23:05 »
  • Tykkää (0)

• Heh, menee hauskaksi  :D
    Niin, jokainen voi itse todentaa fyysiset vaikutukset tuota hymäilemällä hetkisen. Mielen fokusointi siinä samalla jne. Mutta sitäpä et ilmeisesti oikeasti hakenut takaa?
    Yritätkö tavoitella jotain oivallusta siitä, miksi joku ei-luonnollinen voikin olla hyvää (esim. koneella tehty musiikki), kun arvomaailmasi yleensä pitää kaikkea luonnotonta / ihmisestä lähtöistä (lisäaineet, synteettinen melkein-mikä-vaan) vähemmän arvossa kuin luonnollista?
    Vai meninkö minä nyt ihan metsään?  ;)

Ensiksi haluan sanoa, että pistin muuten päälle asetuksen joka poistaa sisäkkäiset kommentit viestejä lainatessa! Tämän luulisi auttavan lainaamista jatkossa toisista viesteistä. :)

En tarkoita että pitäisin ihmisen valmistamaa eriarvoisena kuin luonnollistakaan. Enkä toisaalta arvosta luonnonmukaistakaan enempää kuin ihmisen valmistamaa, sillä ihminen on osa luontoa.

Tarkoitin sitä, että miksi ihmisellä on ominaisuus Om:ia chanttaamalla rauhoittua? Mutta nyt ilmeisesti täytyy jättää selittäminen siihen saakka, kunnes saan asian muotoiltua ajatukseksi. :D