Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Suhde oman ulkonäön parantamiseen ja itsensä koristeluun - 2

inkivääri

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa

Motiivi tälloin pukeutumiselle on siis... apua, aa-puu-va?

Hahaa, Just näin.  ;D ;D
Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi

Mutta siis, jos tunnet olosi kotoisaksi vaatteissasi ja koristeissasi, niin mitä sillä egolla on väliä? Sitäpaitsi, kyllä egoakin aina välillä tarvitaan, minä ainakaan en kannata sen tappamista!

Aivan. Nyt taisin oivaltaa. Ihmisellä on joka tapauksessa ego, eikä sitä ole järkevää yrittää tappaa. Jokainen ihminen on persoona, johon ego liittyy. Ulkonäön ehostaminen on siis egon tapa tuoda itseään esille. Mutta tarvitsee muistaa ettei egon tuominen esille tuominen ole välttämättä pelkästään huono asia.

v-i-p

• Hippi
  • Poissa Poissa

Olen eri mieltä siitä, että ihminen yksin ollessaan pukeutuu / koristautuu omasta mielestään nätiksi, että voi näyttää muiden silmissä nätiltä. Tai siis että AINA olisi näin. Jo edellä oleva silinterihattu on hyvä esimerkki tästä. Joku pitää silinteriä, koska kokee sen itse hyväksi, vaikka siitä saatu reaktio toiselta ihmiseltä on erilainen. Minä saatan käyttää jotain joka omissa silmissäni on hyvä, vaikka tiedän jo etukäteen että useat ihmiset näkevät sen kauhtuneena/epämuodikkaana/rumana jne. Kyse on kuitenkin lopulta siitä, mikä on itselle hyvä ja miten suhtautuu muiden mielipiteisiin tai että onko niillä ylipäätään väliä.
Omassa pukeutumisessani olen ilman muuta lähtenyt teini-iässä tietoisesti "hippilinjalle". Silloin oli tarve ilmaista itseäni erittäin silmiinpistävästi muille ihmisille. Tuosta tyylistä on jäljellä jotain, mutta sen eteen en tee töitä niin paljon. Omaa pukeutumistani tietyn tyylin mukaan "rajoittaa" myös se, että useimmat hankinnat teen kirpputorilta, jolloin sopivan vaatteen tai muun tullessa eteen, se ostetaan ja otetaan käyttöön eikä vaatimuksia voi asettaa samalla tavalla kuin vaatekaupassa asioidessa, jossa on aina varmasti oikean kokoisia ja värisiä vaatteita. Pukeudun siten kuin tuntuu hyvältä, ainakin pyrin siihen.
Jossain ketjussa kirjoitin tutustani, joka aiemmin yritti näyttää rokkarilta, mutta näytti siltä vasta kun lopetti yrittämisen. Ulkonäöllään viestiminen lähtee sisältä, se on se joka antaa merkityksen sille kun sanotaan kuinka vaatteensa kantaa.

Tällä hetkellä päälläni on housut ja paita. En ole miettinyt motiiveja juuri tämän paidan päälle laittamisella juuri tänään. Sama paita oli itse asiassa päälläni myös eilen. Eilen se osui käteen vaatehyllyltä. Hyllylle se on tullut kirpparilta. Sen hankinnan motiivina oli tarve välikauden paitaan, joka on tarpeeksi paksu kun t-paita ei enää riitä mutta paksumpaakaan ei vielä tarvitse. Nämä vaatteet ovat kuitenkin nyt päälläni, ja se riittää. En aio tehdä tämän hetken pukeutumisestani yhtään sen monimutkaisempaa kuin se onkaan, sillä joskus vaatteet ovat vain vaatteita  ;D
Kirjattu

ajt

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
    • Kotisivu

Minun on vaikea ymmärtää mitä ihmiset tarkoittavat kun sanovat laittatuvansa itseään varten. Kun joku laittautuu itseään varten, ja hänelle tulee siitä hyvä olo, en keksi tähän mitään muuta syytä kuin sen, että hän tiedostaa toisten silmissä näyttävänsä nyt hyvältä. Tekevätkö ihmiset sitä, että koristautuvat kun ovat yksin, tietäen ettei kukaan näe heitä ennen kuin koristeet joutuu ottamaan pois? Tilanne jossa saattaisin kuvitella tekeväni näin on jos ottaisin valokuvia tai testaisin uusia vaatteita, mutta siinäkin syy on tallettaa tai näyttää ulkonäkö muille myöhemmin.

Varmasti ulkonäön näyttäminen muille on usein syynä, mutta kyllä omat vaatteet ja laittautuminen vaikuttavat omaan mielialaan muutenkin kuin toisten ihmisten kautta. Saatan esimerkiksi vaihtaa vaatteita jos haluan tanssia musiikin tahdissa yksin kotona. Käytännölliset arkifarkut pois, jotain muuta tilalle. Enimmäkseen kyse on siitä että niissä muissa vaatteissa on mukavampi tanssia kuin farkuissa, mutta vaatteiden väreillä ja kuvioinnillakin on merkitystä.

Olen myös leikkinyt kasvo- ja ihomaaleilla kotona. Otin valokuvia, lähinnä itselleni muistoksi, ei ole tullut esiteltyä niitä kellekään. Tässä oli taustalla kuitenkin myös halu rohkaistua esiintymään joskus maalattuna silloinkin kun muut näkevät. Aiemmin olin ujosti vain katsellut ja ihaillut kasvo- ja vartalomaalauksia, en koskaan uskaltautunut itse.
Kirjattu

Miffy

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
  • so mothafuckin' zen

Minun on vaikea ymmärtää mitä ihmiset tarkoittavat kun sanovat laittatuvansa itseään varten. Kun joku laittautuu itseään varten, ja hänelle tulee siitä hyvä olo, en keksi tähän mitään muuta syytä kuin sen, että hän tiedostaa toisten silmissä näyttävänsä nyt hyvältä. Tekevätkö ihmiset sitä, että koristautuvat kun ovat yksin, tietäen ettei kukaan näe heitä ennen kuin koristeet joutuu ottamaan pois? Tilanne jossa saattaisin kuvitella tekeväni näin on jos ottaisin valokuvia tai testaisin uusia vaatteita, mutta siinäkin syy on tallettaa tai näyttää ulkonäkö muille myöhemmin.

Mä teen tätä joskus ihan huvikseen. Kaivan kaapista vaatteita esiin ja vaihtelen. Kokeilen ihan muuten vaan. Joskus jopa ihan leikin vuoksi tälläydyn oikeen kunnolla. En kyllä lähtisi sen näköisenä ihmisten ilmoille. Saan suorastaan jotain kieroutunutta tyydytystä siitä että näytän mahdollisimman arkiselta ja kulahtaneelta; sellaiselta että konkreettiset asiat kiinnostavat enemmän kuin ulkonäkö.
Kirjattu
meditoi mun kaa, beibe

Brooks

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Suhde oman ulkonäön parantamiseen ja itsensä koristeluun
« Vastaus #20 : 01. Syyskuuta 2011 klo 22:37 »
  • Tykkää (0)

• Toisaalta nuorison pukeutumista on pidetty itsenäisyyden ilmauksena, osoituksena omasta identiteetistä, joka usein on vastakkainen nuorten vanhempien elämäntavalle ja arvoille. Toisaalta pukeutumisellaan nuoret kuitenkin osoittavat kuuluvansa johonkin tiettyyn ryhmään. Musiikin ohella pukeutuminen on keskeisin väline, jolla nuoret identifioivat itsensä.

Minä en ole koskaan identifioinut itseäni pukeutumisen, musiikin, urheilun tai ylipäänsä minkään kautta. Kammoan laumasieluisuutta, ja siksi minulla ei ole ollut tarvetta kokea kuuluvani mihinkään ryhmään, semminkin, jos siihen liittyy sellaista tiedostettua tai tiedostamatonta ulkoista pakkoa, joka edellyttää vaikkapa juuri tietynlaista pukeutumista.

Oma pukeutumistyylini on pysynyt vakiona siitä lähtien, kun sain itse päättää siitä, mitä päälleni laitan. Nuorempana vältin tietoisesti kaikkia muotivaatteita; olin siis yleensä mahdollisimman epämuodikkaasti pukeutunut. Vanhemmiten suhtautuminen on sen verran lieventynyt, että saatan käyttää muotivaatteitakin, mikäli ne ovat tarkoitustaan vastaavia.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Nefi-

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 21. Syyskuuta 2011 klo 12:43 »
  • Tykkää (0)

• Pidän siitä että näytän omasta mielestäni hyvältä ja tyylikkäältä. Ennen meikkasin joka päivä, luulin sitä tavaksi, mutta havaitsin meikkaamisen lopettamisen jälkeen kyseessä olleen vain epävarmuus. Se että pistää päälleen vaatteet jotka ovat omantyyliset ja tuntuvat hyviltä, kasvattaa mielestäni myös itsevarmuutta.

Välillä on päiviä kun tuntee itsensä ihan perunaksi ja hyväksyy että näyttää miltä näyttää omiin silmiinsä tai mahdollisesti myös muiden. Niinä päivinä harvemmin jaksaa kauheasti välittää. Silloin kaipaa vain mukavuutta.
    Sitten taas on päiviä kun on hirmuisen hauskaa laittaa päälle sellaiset vaatteet jotka ovat paitsi mukavat päällä mutta myös näyttävät omaan silmiin näteiltä! Välillä tunnen puhdasta ihastusta ja iloa että pistän pitkän villatakin päälle tai kivan hameen ja villasukat.

Vaatteet ovat lähestulkoon kaikki kirppareilta vuosien varrella kerääntyneet, jos ne omasta mielestäni näyttävät minulta ja tunnen niissä oloni somaksi niin miksikä en käyttäisi. Välillä saatan heittäytyä hyvinkin pinnalliseksi enkä osaa päättää mitä pistäisin päälleni  ;D Mutta toisaalta se on myös välillä piristävää ja hauskaa.
    Korut ovat mielestäni myös hauskoja.

Olen kovin visuaalinen väri-ihminen ja se huokuu minusta monella tasolla. En pidä sitä mitenkään pinnallisuutena, sillä uskon myös päällä olevien vaatteiden vaikuttavan meihin henkisellä tasolla. Siten uskon pukeutumisen ohjaantuvan monesti itseparannuksenkin puolelle. Jos on hyvin epäfyysinen olo, tahtoo mahdollisesti pukeutua punaiseen tai oranssiin mukavaan vaatteeseen. Elinvoimaisempana päivänä suosiossa voi olla vaikkapa vihreä tai ruskea.

On hyvä muistuttaa itselleen millaisena itsensä kokee, kuka on. Joillakin se heijastuu pukeutumiseen. Minulla se heijastuu pukeutumisen ohella koko maailmaan. Jos tunnen itseni hyväksi, niin yleensä koko maailma on sitä. Ei se ole turhamaisuutta, eikä sitä tehdä vain muiden vuoksi :) Eikä siksi että muut näkisivät kuka olet ja mitä ajattelet.
    Kirjattu
    Saniaispuita ja sammakoita,
    peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
    Sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

tuulitukka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Burning in Water Drowning in Flame
    « Vastaus #22 : 27. Marraskuuta 2011 klo 15:22 »
  • Tykkää (0)

• Tätä lukiessa tuli mieleen kuulemani naisten laittautumista koskeva kommentti, jonka mielestäni voi aivan hyvin nähdä kuvaavan laittautumista ihan sukupuolesta riippumatta.
    Ihmiset laittautuvat kahdesta syystä, joko tuodakseen itseään esille tai piilottaakseen itsensä

Mielestäni tämä itsensä esille tuominen tarkoittaa sitä, että pyritään näyttämään hyvältä, tai ylipäätään tietynlaiselta muiden ihmisten silmissä. Tässä voi käyttää esimerkkinä millaista pukeutumista tahansa, joka on suunniteltu muiden mielipiteitä silmällä pitäen. Mutta mielestäni tähän itsensä esille tuomiseen voi aivan yhtä hyvin liittyä se, että pukeutuu omaksi ilokseen. Vaatteet voidaan kokea osana omaa persoonaa ja ne ovat kuitenkin selkeä tapa ilmaista itseään siinä missä mikä tahansa muukin luova tapa.

Ja itse ainakaan en osaa nähdä itsensä luovaa ilmaisemista pahana asiana, ehkä se raja meneekin juuri siinä, että onko pukeutuminen oman persoonasi mukaista vai perustuuko se niihin odotuksiin joita ympäristöllä on sinusta.

Tuo itsensä piilottaminen olikin sitten vähän monimutkaisempi käsite, sillä miellän myös sen usealla eri tavalla. Itsensä voi piilottaa pukeutumalla juuri niin kuin ympärilläkin olevat ihmiset, sopeutumalla joukkoon niin ettei kukaan kiinnitä sen enempää huomiota sinuun. Tämänkin takana voi olla ueampia tekijöitä, ehkä se että haluaa kiinnittää mahdollisimman vähän huomiota omalla pukeutumisellaan ja persoonallaan tai ehkä se, että oma persoona on vähän hukassa ja ympäristön paine vaikuttaa voimakkaasti, sillä tunnetusti sehän on usein helpointa vain mennä virran mukana.Itsensä voi pyrkiä piilottamaan myös pukeutumalla selkeästi jonkin roolin mukaisesti jolloin ihmisillä on tätä roolia kohtaan jo jonkinlainen stereotyyppinen oletus. Tämä mahdollistaa oman persoonansa piilottamisen selkeään rooliin.

Laittautumisessa sen sijaan itsensä piilottaminen on usein omien virheiden peittelyä. Jos tämän syy on muiden miellyttäminen se on tietysti hieman kyseenalaista, mutta jos sen tarkoituksena on luoda itselle hyvä olo en näe siinä olevan mitään väärää. Sillä mielestäni itsensä koristelussa tärkeintä on se ettei sitä tee muiden ihmisten vuoksi tai korostaakseen itseään muiden silmissä, mutta omaksi ilokseen.
    Sillä kyllähän esimerkiksi hippien suosimat värikkäät vaatteet usein nähdään itsensä esiin tuomisena ja koristeluna, vaikka hippi itse vain kokisi värien tuovan hänelle iloa ja hyvää mieltä.
    Kirjattu
    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.”

Tohäätu

• Vieras
    « Vastaus #23 : 21. Tammikuuta 2012 klo 22:03 »

Ihminen haluaa tuoda omaa persoonaansa esille, ihminen tekee sitä tajuamattaankin. Miksi huoneita sisustetaan, sänky ja lamppu riittäisivät ihan hyvin, ei edes niitä tarvita. Miksi ihmiset valitsevat tietokoneisiin taustakuvan, monillahan on niin, että toiset eivät edes käy sillä tietokoneella. Ihmiset tuovat persoonaansa esille, esille muille ja itselleen. Jos jotain pitää kauniina, sitä katseleekin mielellään. Siksi vaatteet ja ulkonäköön panostaminen myöskin. Saa nähdä asioita, joita pitää kauniina, jotka miellyttävät silmää. Ihminen tuo itseään esille myös, jos ei koristaudu tai painosta ulkonäköönsä. Se kertoo paljon: kyseinen henkilö ei välitä ulkonäöstä, hän ei pidä sitä tärkeänä jne. Ihan sama miten pukeutuu, sitä paljastaa itsestään jotain. Sitä paitsi miksi salaamaan itseään? Vaatteillahan näyttää persoonaansa. Niillä viestii ihmisille. Vaatteilla pystyy viettimään paljon, seksuaalisuudestaan, ajattelumaailmastaan. Ei kaikkea, mutta suuntaviittaa antavasti.
     Eikä koristautumisella aina edes huomiota saa, yhtä hyvin koruttomuuskiin ulkonäössä tuo huomiota. Liikun ihmisten keskuudessa, jossa melkeinpä kaikki koristelevat itsensä, minä kuljen heidän joukossa monesti koruttomana, itseeni mitään panostamattomana. Ihmiset katsovat, he panevat sen merkille. Kerään heidän huomionsa yksinkertaisilla ja homssuisilla vaatteillani. Ei niissä mitään huomionkiinnittäjää ole, ei mitään koristeellisuutta. Juuri se kiinnittää huomion.
    Kirjattu

Hviduri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Hviduri
    « Vastaus #24 : 21. Tammikuuta 2012 klo 23:29 »
  • Tykkää (0)

• Ehkä se nyt loppujen lopuksi on kuitenki muodista kyse, joko ala kulttuurista tai
    sitten "mainstream".
    Toisaalta on vaikea saada vaatteita, mitkä ei kuulu niinkään tähän aikakauteen.

"Haaksirikkoisten merimiesten tavoin ihmiset pukevat ylleen mitä vain rannalta käsiinsä saavat ja
    pienen ajan tai välimatkan päästä nauravat toistensa naamiaisasuille. Jokainen sukupolvi nauraa
    vanhoja kuoseja, mutta seuraa uskonnollisen hartaasti uusia."

Henry Thoreau
    Kirjattu
    We lay in bed day after yesterday

Tohäätu

• Vieras
    « Vastaus #25 : 22. Tammikuuta 2012 klo 00:18 »

Ehkä se nyt loppujen lopuksi on kuitenki muodista kyse, joko ala kulttuurista tai
    sitten "mainstream".
    Toisaalta on vaikea saada vaatteita, mitkä ei kuulu niinkään tähän aikakauteen.

"Haaksirikkoisten merimiesten tavoin ihmiset pukevat ylleen mitä vain rannalta käsiinsä saavat ja
    pienen ajan tai välimatkan päästä nauravat toistensa naamiaisasuille. Jokainen sukupolvi nauraa
    vanhoja kuoseja, mutta seuraa uskonnollisen hartaasti uusia."

Henry Thoreau

Kertoohan tuokin ihmisten persoonista paljon. Onhan se nimittäin niin, että monien ihmisten perusluonteeseen kuuluu se virran mukana kulkeminen, halu miellyttää toisia ihmisiä ja kuulua massaan. Oikeastaan se on se peruselementti mikä monilla ihmisillä on syntymästä saakka.  Harvaan ihmiseen olen törmännyt, jolla se ei tavalla tai toisella ilmene.
    Kirjattu

Hviduri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Hviduri
    « Vastaus #26 : 22. Tammikuuta 2012 klo 19:24 »
  • Tykkää (0)

• Eiköhän se meillä jokaisella ilmene jollain tavalla.
    Se nyt vaan on niin luonnollista ihmiselle.

Mäkin kohta näyttäisin joulukuuselta, jos en jollain tavalla kuuntelis
    muita ihmisiä ja antais vähän väliä jotain pois.
    Kirjattu
    We lay in bed day after yesterday

Tohäätu

• Vieras
    « Vastaus #27 : 22. Tammikuuta 2012 klo 21:16 »

Juuri niinhän se on, mutta en anna itselleni lupaa olla satavarma mistään. Kukapa sitä tietää, jos keskuudessamme, lähellä tai kaukana, jo kuolleena tai syntymättömänä, tallustelee ihminen joka on hylännyt muiden ihmisten mielipiteet ja sanomiset turhina. Mahdollisuudet on pienet, mutta niin on mahdollisuudet olleet pienet moneen muuhunkin asiaan, jotka totena nykyisin tiedetään.
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #28 : 11. Huhtikuuta 2012 klo 11:44 »
  • Tykkää (0)

• Minä olen jostain lukioikäisesti asti toivonut, että voisin olla minä ilman mitään ulkoista olemusta, koska näytän mielestäni aina vääränlaiselta. Näyttääkseni siltä, mitä tunnen olevani, minun pitäisi panostaa ulkonäkööni kiertelemällä kirpputoreja ja nettikauppoja etsimässä juuri minunnäköisiäni vaatteita ja asusteita. Toisaalta minuun kuuluu se, etten stressaa ulkonäöstä, vaan pukeudun niihin vaatteisiin, jotka kaapista löytyvät. Joskus tietenkin ostan uusia, mutta silloin lähden varta vasten shoppailemaan oikeisiin kauppoihin (= ei kirpputoreille), joissa mahdollisesti kiinnostavista vaatteista löytyy aina oikea koko ja väri helposti ja nopeasti. Tietty käytetytkin vaatteet kelpaavat, jos ne pomppaavat silmilleni, harvoin vain jaksan panostaa etsimiseen.

Suhteeni itseni koristelemiseen on siis melko olematon. Käytän tosi harvoin koruja ja jos käytän, niin yleensä pidän samaa kaulakorua ja sormuksia kuukausikaupalla (sormukset pitää tosin ottaa yöksi pois, koska pelkään niiden tippuvan ja katoavan). Muita asusteita en oikeastaan edes käytä. Hatun, pipon tai huivin tarkoitus on enemmänkin suojata auringolta tai kylmyydeltä kuin toimia koristeena.

En värjää hiuksiani, meikkaa tai lakkaa kynsiäni. Ajattelen tämän asian niin, että jos ja kun joskus saavutan unelmavartaloni, enkä silti ole tyytyväinen ulkonäkööni (mitä useimmiten olen jo nyt), sitten voin alkaa meikata ja laittaa hiuksia. Niin todellakin, minä en yleensä edes tee mitään muuta hiuksilleni kuin harjaan ja laitan jakauksen ojennukseen. Siihen on kaksi syytä: ensimmäinen on, etten osaa tehdä mitään kampauksia ja toinen on, ettei minua huvita, koska näytän mielestäni ihan siedettävältä näinkin.

Toivoisin, että uudet ja vanhat tuttavat näkisivät minun persoonani ja luonteeni ulkoisen olemuksen sijaan. En tiedä, miltä minun kuuluisi näyttää, joten en halua ottaa sitä riskiä, että antaisin vääränlaisen ennakkovaikutelman ja joku sen perusteella päättäisi minun olevan jonkinlainen. Hyvä esimerkki tästä on, että pidin viikko sitten farkkuja ensimmäistä kertaa pariin vuoteen ja yksi ystävä sanoi heti, että pillifarkut vähän rikkovat hänen mielikuvaansa minusta tanssimassa nurmikolla kesämekossa paljain varpain. Oli tietenkin ilahduttavaa kuulla, että hän näkee minut sellaisena, koska siinä asussa ja tilanteessa olen mielestäni eniten minä, mutta kuitenkin samalla oli surullista todeta, että hän oli liittänyt pillifarkkuihin tiettyjä piirteitä, joita niiden käyttäjillä on tai ei ole.

Voisin puhua tästä aiheesta loputtomiin, mutta en ehkä osaa muodostaa ajatuksiani kyllin ymmärrettäviksi lauseiksi  :(
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #29 : 12. Toukokuuta 2012 klo 16:26 »
  • Tykkää (0)

• Huomaan että tämä aihe pyörii jatkuvasti mielessäni, vaikka luulin saavuttaneeni siinä jonkinlaisen lopputuloksen. Nyt toisaalta luulen sen saavuttaneenikin, kun tätä kirjoitin.

Asiat joita mietin ovat: miksi ostaa jotakin joka parantaa ulkonäköäsi, mutta ei hyödytä terveyttäsi millään tavoin, kun tämän rahan voisi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen? Ajatusvirhe. Se että voi ilmaista itseään, ja sitä kautta ilostuttaa muita ja itseään, tekee väistämättä sinut sekä muut iloisemmiksi, näin yksinkertaistettuna. Näin se parantaa minun mielenterveyttäni ja sitä kautta fyysistä hyvinvointiani kuin myös muiden elämää.

Mutta entä hyväntekeväisyys? Miksi ei käyttää tätä rahamäärää johonkin jossa sitä todella tarvitaan? Ajatusvirhe. Asiaa voisi ajatella samoin, kuin sitä että miksen lähde täältä auttamaan tältä seisomalta auttamaan sinne missä apua tarvitaan? Siksi, koska en halua uhrautua. Vaikka haluan auttaa toisia ihmisiä, en halua uhrautua kenenkään vuoksi. Samaan tapaan en halua kenenkään uhrautuvan minun vuokseni. Olen kiitollinen siitä, jos joku auttaisi minua kun olen hädässä, mutta en haluaisi että kukaan harmittelisi päätöstään, ettei voinut tehdä jotakin muuta siksi että auttoi minua. Haluan että jokainen joka auttaa, auttaa täydestä halustaan, eikä siten että kokee harmistuneisuutta auttaessaan. Jokaisella on oikeus voida hyvin ja toteuttaa itseään. Ja vaikka omaa ulkonäköä ehostaisikin, voi tuotteita valitessaan miettiä myös yhteistä hyvää, ja pyrkiä tekemään valintansa mahdollisimman eettisesti.

Se että jollakin on asiat huonosti, ei tarkoita sitä että minun, jolla asiat ovat pääasiassa hyvin, pitäisi auttaa toista terveyteni kustannuksella. Velvollisuuteni ei ole luopua iloisuudestani ja riemustani toisen auttamisen vuoksi.

Jos saat iloa toisten auttamisesta, hyvä. Mutta jos alat auttamaan muita itsesi kustannuksella, jonkun muun täytyy alkaa auttamaan sinua. On siis tärkeää pitää ensin huolta itsestään - ja sitten vasta muista. Iloitseminen ja elämästä nauttiminen auttaa meitä jokaista, kunhan tiedostaa ettei tee sitä vain oman hyvän olonsa takia.
    « Viimeksi muokattu: 12. Toukokuuta 2012 klo 17:03 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu