3.
Buddha sanoi: Subhuti, kaikkien bodhisattva-sankarien tulisi harjoittaa ajatuksiaan seuraavasti: Kaikki elävät olennot, kuuluivatpa ne mihin luokkaan tahansa, syntyneet munista, kohduista, kosteudesta tai muodonmuutoksella, muodollisina tai muodottomina, joko ajattelun tilassa tai vapautuneena ajattelun tarpeellisuudesta, tai kaikkien ajattelun valtakuntien tuolla puolen - kaikki nämä tulevat saavuttamaan kauttani äärettömän vapautuksen, nirvanan. Mutta kun suunnaton, lukematon, mittaamaton määrä olentoja on siten vapautettu, todellisuudessa yhtään olentoa ei ole vapautettu. Miksi on näin, Subhuti? Siksi, että kukaan bodhisattva, joka on todellinen bodhisattva, ei vaali minuuden itsenäisen olemuksen, persoonallisuuden, olevan olennon, tai erillisen yksilöllisyyden käsitystä.
Äsken hahmottelimme "minuuden" toimijuuden kautta. Kuitenkaan bodhisattvan vapauttaessa olentoja, hän ei ole erillinen vapauttamistaan olennoista - onhan hänkin vapautunut, siispä vapautumisessa hän ja olennot ovat yhtä.
"Ajattelun valtakuntien tuolla puolen" on kuin meditatiivinen tila, jota kutsutaan nimellä "ei havainnon eikä ei-havainnon tila", siis ei sen paremmin havaitsemisen kuin havaitsemattomuudenkaan tila. Ajatuksiahan havaitaan mieli-aistielimellä, siis on ajattelu pikemminkin havainnointia, kuin aktiivista "minä ajattelen"-ajatustenluontia. Tuvataka Suttassa ajatusta "minä olen ajattelija" kutsutaan objektifiointi-luokitteluiden juureksi:
Snp 4.14Miten luopua ajatuksesta "minä olen ajattelija"? Ensinnä, tunnistaa tuon edeltävän lauseen merkitys: "minä olen ajattelija" on vain ajatus. Älköömme siis hyväksykö sitä totuutena heti, "nielkö purematta", vaan tarkastelkaamme, pitääkö se paikkansa. Jos minä todella olisin ajatusteni ajattelija, niin minä voisin määrittää, millaisia ajatuksia ajattelen, ja millaisia en. Mutta istupa paikoillaan vaikka varttikin, ja huomaat, että ajatuksia tulee kutsumattakin! Vaikka "emme ajattele mitään", mielemme havaitsee ajatuksia: vaikka emme kahlaisi virrassa, virran vuo virtaa ympärillämme. Voimme kuitenkin jossain määrin "säädellä" tai "hallita" ajatuksiamme, kuten tässä sutrassakin sanotaan. Emme ehkä voi estää ajatusta nousemasta mieleen, mutta voimme olla tempautumatta sen mukaan - ja näin varsinkin juuriajatuksen "minä olen ajattelija" suhteen!
Tulisiko siis ajatella "minä en ole ajattelija", tai "ajatuksia on, muttei ajattelijaa"? Ei, vaan objektifioinnin ja luokittelun tulisi antaa "sammua" olemalla ruokkimatta sen liekkiä. Myös nämä kaksi ajatusta ovat objektifikaatiota, ja siten esteitä vapautumisen objektifioimattomuudelle.
AN 4.173Kaanonissa ajatusta "Minä olen" kuvaillaan itseriittoiseksi pakkomielteeksi. Aluksi se saattaa kohdistua johonkin viidestä aggregaatista, tai niiden yhdistelmään. Kuitenkin jokainen näistä on muuttuvainen, pysymätön: siispä siihen takertuminen ajatuksella "minä olen tämä" johtaa kärsimykseen tuon muutoksen tapahtuessa (muutoksen kärsimys). Voi myös olla ajatus "minä olen" ilman, että se kohdistuu aggregaatteihin, tai muuhun, kuin aggregaatit: tämä oli tilanne kunnianarvoisalla Khemakalla Khemaka Suttassa:
SN 22.89Voi toki elätellä pikkunäppäriä ajatusrakennelmia, joissa ajatus "minä olen" säilyy tarkentamattomana, kuten "minä olen, mikä olen", mutta miksi, oi miksi, kun voi levätä kehittelemättä ja ylläpitämättä tällaisiakaan hahmotelmia? Koska "minä olen, mikä olen" esiintyy Raamatussakin, lainaan samasta kirjasta kuvauksen ajatusten rakentelulle: tuulen tavoittelua!