Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uskontonne - 9

Jushka

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Vs: Uskontonne
« Vastaus #120 : 01. Heinäkuuta 2013 klo 20:27 »
  • Tykkää (0)

• Löysin joskus hyvän määritelmän agnostinen ateismi, johon voisin itseni mukaan kuulua, jos nyt tarvitsee määritellä tarkemmin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostinen_ateismi
    Kirjattu
    Ei elämääsi voi määritellä kukaan, se on kirjoitettava itse.

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #121 : 12. Heinäkuuta 2013 klo 13:10 »
  • Tykkää (0)

• Vaikka muuten samaistun buddhalaiseen ajatteluun, en silti tajua, mitä pahaa siinä on, että syntyy eläimenä. Siis kun buddhalaisuuden ydinajatus on se, että jos ei saavuta nirvanaa, syntyy uudelleen eläimenä. No, tietenkin jos syntyy vaikka koiraksi, jonka omistaja on kamala ja se pahoinpitelee koiraa... tai (tehotuotanto)kanaksi ruokakäyttöön... mutta ajattelen sellaisia luonnonvaraisia eläimiä. Esimerkiks kirahvi (en puhu eläintarhakirahveista). Mikäs siinä, kun elät normaalia elämää ja kuolet vanhuuteen. Kyllä mulle kelpais, ja oikeastaan ehkä vielä paremmin kuin ihmisen elämä. Tässä maailmassa on niin paljon pahaa ja ihminen on aiheuttanut sen. Jos olisin eläin, ei tarttis murehtia sellasesta kun elämä pyöris ruoan ja nukkumisen ympärillä.

Ja sitten buddhalaisuudessa on myös se nirvanan saavuttaminen. Valaistuminenhan tarkoittaa sitä että pääsee samsarasta pois. No, mitä sitten tapahtuu? Sittenkö vain odotetaan että kuollaan? Jotkut buddhalaiset rupeavat valaistumisen jälkeen neuvomaan muita, miten hekin saavuttaisivat nirvanan. Mutta entäs muut buddhalaiset? Ja entäs sitten, kun valaistunut buddhalainen kuolee? Sehän on päässyt irti samsaran kahleista, joten se ei synny uudestaan eläimenä - syntyykö se sitten uudelleen ihmisenä?

Olis mukavaa jos joku osais vastata.
    Kirjattu

maailmasen

• Vieras
    « Vastaus #122 : 12. Heinäkuuta 2013 klo 13:57 »

moii, mä en voi väittää tietäväni buddhalaisuudesta, mutta olen joitain kirjoja lukenut aiheesta muutama vuosi sitten, lähinnä etiikasta ja luostarielämästä ja ehkä myös silmäillyt mytologiaa sieltä täältä.

Käsittääkseni ihmisen elämää arvostetaan, koska ihmisellä nähdään olevan paremmat mahdollisuudet keskittää elämänsä henkisiin harjoituksiin, harjoituksiin kaikkien olentojen vapauttamiseksi kärsimyksen kahleista. Valaistumisen käsitän olevan sitä kun on vapautunut mayasta, harhasta, (samsarasta) ja ymmärtää asioiden perusluonteen, vapautuu kärsimyksestä (dukkha) käsittääkseni tällöin ylittää elämän ja kuoleman kierron (samsara, dukkha (väliaikainen, harha, kiintyminen ja menetys l. kärsimys)). Buddhalaiset harjoittavat nibbanaa (buddhalainen perfektionismi).

Maallikoiden ja luostarissa elävien noudattamat säännöt poikkeavat toisistaan, maallikoilla buddhalaisuus on ehkä enemmän meriittien kanssa tekemisissä olemista, luostarielämän tukemista jne., luostarissa taas jatkuvaa harjoitusta ja opiskelua, nibbanaa, selibaattia jne.. Kummassakin tapauksessa mielen havainnointia ja harjoittamista.

Buddhalaisten elämänmuotojen jakaminen on kiinnostanut itseäni, olen lukenut mm. että uroskoiran elämä on jossain nähty jollain tapaa jalompana kuin naisen elämä, ja toisaalta on varsinkin länsimaisia koulukuntia, joissa sukupuolten erot ovat liuenneet. Sitten toisaalta on tarinoita, jossa nunnakokelas on elänyt vuosia eristyksissä, ja näkee buddhan, kun osoittaa suurta myötätuntoa madoista kärsivää koiraa kohtaan (poimi madot koirasta suullaan, jotta ei olisi vahingoittanut matoja eikä koiraa), joka onkin buddha ja vihdoin näyttäytyy harjoittajalle. Osa tarinoista vaikuttaa olevan kuin metaforia, jotka ohjaavat oikeanlaisen harjoittamisen ja mielen piiriin. Koulukunnat eroavat toisistaan ja jos alkaa tutkimaan buddhalaisuutta, niin varmasti löytää paljon mielenkiintoista luettavaa, Helsingin yliopiston kirjasto on ainakin aarreaitta aiheesta kiinnostuneelle. Lisäksi netissä on paljon saitteja ja Suoen buddhalaisista keskuksissa voinee käydä tutustumassa.

Se että miksi eläimen elämä olisi arvottomampi, niin, buddhalaisuus on jokseenkin auktoriteettinen yhteisön muoto myös, siellä on eri arvoasteikon opettajia ja harjoittajia. Kuitenkin on myös näkemys että jokaisella olennolla on buddhaluonto, joka on kaikissa puhdas ja sama. Onhan nämä eroavaisuudet jokseenkin hämmentäviä, ehkä joku näkee selkeämmin sen mitä haetaan tuollaisella arvottamisella tai luokittelulla. Joskus olen myös ajatellut sitä että voiko oppi/dogmi sellaisenaan kertoa valaistumisesta. Tilanteen ymmärrys riippunee opetuksen luonteesta, ja vastauksethan ovat käsittääkseni löydettävissä sisältään. Tuo aihe voi hyvinkin olla hyvä keskustella asiasta enemmän ajatelleen kanssa tai perimyslinjojen edustajien kanssa.

Ehkä eläimen nähdään edustavan samsaraa juuri siksi että elämä näyttäisi pyörivän ruoan ja nukkumisen ympärillä, ei niinkään henkisen ylevöitymisen polulla, jossa vapudutaan tarpeiden maailmasta(?). Enpä tiedä, ja sitten on aspekti nondualismista. Itelle buddhalaisuus sitten kuitenkin lopulta on tätä:

"The Four Immeasurable Thoughts

May all sentient beings have happiness
    and the causes of happiness;
    May all sentient beings be free from suffering
    and the causes of suffering;
    May all sentient beings never be separated from
    the happiness that knows no suffering;
    May all sentient beings live in equanimity,
    free from attachment and aversion.

SEM CHEN TAM CHAY DE WA DANG
    DE WAY GYU DANG DEN PAR GYUR CHIG
    SEM CHEN TAM CHAY DUG NGEL DANG
    DUG NGEL KYI GYU DANG DEL WAR GYUR CHIG
    SEM CHEN TAM CHAY DUG NGEL ME PAY DE WA DANG
    MI DREL WAR GYUR CHIG
    SEM CHEN TAM CHAY NYE RING CHAG DANG
    NYI DANG DREL WAY DANG NYOM LA NAY PAR
    GYUR CHIG"

Lainaus käyttäjältä: shaktipatseer
    The Enlightened Mind naturally senses 5 flows of "deep awarenesses", and these form a basic matrix for our experience of our pure primordial mind-state called "Rigpa" or Non-Duality.

"The primal awareness of Awareness is mirror-like awareness because of the manifest clarity of its unobstructed essence. It is awareness of sameness because it is all-pervasive. It is discriminating awareness because the entire gamut of diverse appearances is manifest from its creativity. It is the awareness that accomplishes all actions because it fulfills all our ambition. It is awareness of the reality-continuum, the dharmadhatu, because the single essence of all these aspects of awareness is primal purity. Not so much as an atom exists apart from these which are the creativity of intrinsic Awareness." ~ Yogi Shabkar

Vairochana represents the deep awareness of the sphere of reality (Skt. dharmadhatu), He is the white light, the creative aspect of pure Buddha-awareness which is comprised by the four other lights.
    Ratnasambhava (Yellow) represents the deep awareness of equalities.
    Amitabha (Red) represents individualized deep awareness.
    Amoghasiddhi (Green) represents all-accomplishing deep awareness.
    Akshobhya (Blue) represents mirror-like deep awareness.

When these five types of deep awareness are contaminated with unawareness, ignorance, and delusion:

Reality awareness (Vairochana) becomes ignorance.
    Equality awareness (Ratnasambhava ) becomes pride, arrogance, miserliness.
    Individual awareness (Amitabha ) becomes longing desire and attachment.
    Accomplishing awareness (Amoghasiddhi ) becomes jealousy.
    Mirror-like awareness (Akshobhya ) becomes anger.

Therefore if we can learn to integrate these formerly conflicting mental states, we'll be able to use each of these poisons themselves to find the medicine which is needed to combat the poison itself. It says in the Hevajra Tantra, 'that by which man is enslaved, he must become liberated'.

One kind of man might uproot a poisonous tree to get rid of it, while another may pour hot water on the roots to get rid of the tree, while a third still might take some of the tree itself and use it to make a vaccine against the poison; this third man is the skillful method of the Vajrayana Buddhists compared to the Theravadins and Mahayanists. Without either becoming attached or averse to the emotions themselves, we can learn to flow with reality, and becoming a force of harmonization for everything around you at all times without obsessing over positive or negative.

"We are attached to our physical body or wealth, and so on. This attachment needs to be abandoned. In the Hinayana the objects of attachment are seen as impure. and thus not to be clung to. Not only attachment, all the five afflictive emotions are seen as impure. So that is how we practice in the Hinayana way.

The Mahayana way is to apply an antidote to the affliction. The antidote for anger is love. We usually only think of this life and not the next. To counteract that, we should meditate on impermanence. That is the Mahayana method of practice.

If you consider yourself a Vajrayana practitioner, you should look at the inherent nature of the afflictive emotions. For example, if you are angry, you do not have to think that the anger is bad. Instead, look at anger and try to find its location, its shape, color, and size. You will not be able to find these, or anything whatsoever. Instead the anger's nature is emptiness. So the nature of the afflictive emotions is the primordial wisdom. When you cannot find anger's inherent nature, that unfindability is the mirror-like wisdom. So without afflictive emotions you will not be able to realize this mirror-like wisdom."

Every Difficult moment in life is a wisdom to discover its reality, the one
    Who experience this is truly following Tariqah. ~ Shah Al-Faiz Osmanli Rabbani

Living beings are originally Buddha.

This relation seems like that of water and ice.

If there is no water, ice is not made.

Outside of living beings, no Buddhahood.

Even though living beings are unconscious of the nearness of Buddha,

They seek it far away. Alas how pitiful

Is a man in a pool of water

Crying out in thirst.

Even if you are the son of a wealthy family,

It seems no different from aimlessly making your way in a poor village .

The causes of transmigration of soul to the world of six hierarchies is

That you walk the dark road of not knowing the truth.

You are walking dark roads to dark roads, but

Someday you should abandon birth and death.

The Zen of the Mahayana is

more than praise.

The several perfections are charity, morality, and such;

Invocation, confession, practice etc.

The many good deeds and various virtuous pilgrimages;

All these are coming from within Zen.

A person who follows Zen even once only,

Will by that deed dissolve his accumulated doubts and uneasiness.

There is no anguish anywhere.

The Pure Land is not far from you.

The fortunate person who hears this Dharma once

praises it and is pleased and believes it, and the person who accepts it,

Receives supreme blessings without limits.

What is more, the person who voluntarily turns around to face inward

Directly confirms his own nature.

That here, one's own nature is neither more nor less than no-nature.

You were already free from needless and debate and already separated from worldly desires.

Then opens the gate of the oneness of cause and effect;

Repair the way of the self where there is only one, only straight,

When form is the form of non-form,

Go there and you may find the ease of the heart.

When thought is the thought of no-thought,

One's singing and one's dancing are also the voice of Dharma.

The heart without attachment freely spreads like the sky endlessly.

The moon of the harmony of Buddha wisdom shines beautifully.

At this time what more should you want?

Consequently, Nirvana appears before you.

Right here becomes the Pure Land.

You become Buddha itself.

~ HAKUIN ZENJI WASAN

Eräs kaunis kuvaus mielen perimmäisetä luonteesta on kirkas kun taivas, ajatusten olevan kuin ohitse lipuvia pilviä, tai rigpa - kuin se tila mikä on sisään- ja uloshengitysten välissä.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #123 : 12. Heinäkuuta 2013 klo 15:41 »
  • Tykkää (0)

• Mun mielestä buddhalaisuus menee todella usein valaistumisen yrittämiseksi ja itse asiassa egoa tukevaksi toiminnaksi. Etenkin meillä länkkäreillä. Sitä ajatellaan että "onpa hienoa, MINÄ olen nyt buddhalainen". Meditoidaan kyllä ja luetaan kaikenmaailman kirjoja asiasta sekä katsellaan Youtube-videoita. Mutta se kuitenkin on jonkin buddhalaisen identiteetin luomista. Ja identiteetti rakentuu aina egon päälle. Joten monet buddhalaiset sortuvat juurikin sillä tavoin egon ruokkimiseen.

Olen itse ymmärtänyt asian niin että buddhalaisuus on kaikenmaailman sääntöjen noudattamisen sijaan enemmänkin jotain spontaania jota ei tehdä itsensä kehittämisen vuoksi. Buddhalaisuuden voi omasta mielestäni nähdä myös jonkinlaisena anarkistisena heittäytymisensä maailmaan ja sitä kautta kaiken väliaikaisuuden ja muutoksen ymmärtämistä. Buddhalaisuuden tarkoitus ei ole mikään luostarissa meditointi tai tietyn mantran toistaminen, koska nehän ovat muuttuvia asioita. Buddha itse sanoi että hänen viisautensakin tulee muuttumaan ja murentumaan aikojen saatossa. Joten oikeastaan edes buddhalaisilla perinteillä ei ole väliä. Ne ovat ehkä vain viitteittä ja huomioitavan arvoisia vinkkejä.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #124 : 12. Heinäkuuta 2013 klo 16:09 »
  • Tykkää (0)

• Mun mielestä buddhalaisuus menee todella usein valaistumisen yrittämiseksi ja itse asiassa egoa tukevaksi toiminnaksi. Etenkin meillä länkkäreillä. Sitä ajatellaan että "onpa hienoa, MINÄ olen nyt buddhalainen". Meditoidaan kyllä ja luetaan kaikenmaailman kirjoja asiasta sekä katsellaan Youtube-videoita. Mutta se kuitenkin on jonkin buddhalaisen identiteetin luomista. Ja identiteetti rakentuu aina egon päälle. Joten monet buddhalaiset sortuvat juurikin sillä tavoin egon ruokkimiseen.
    No, jos johonkin lokeroon "pitää" itsensä laittaa, niin se on buddhalaisuus. Kun sanon, että olen buddhalainen, tarkoitan että samaistun ajattelutapaan. En mä tullut buddhalaiseksi sen takia, että se olisi "hienoa". Ja tuo valaistumisjuttu. Sehän se on se tarkoituskin! o_o
    Mitä se sua haittaa, että jotkut meditoi, lukee kirjoja buddhalaisuudesta ja katsoo Youtube-videoita?
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #125 : 12. Heinäkuuta 2013 klo 17:24 »
  • Tykkää (0)

• No, jos johonkin lokeroon "pitää" itsensä laittaa, niin se on buddhalaisuus. Kun sanon, että olen buddhalainen, tarkoitan että samaistun ajattelutapaan. En mä tullut buddhalaiseksi sen takia, että se olisi "hienoa". Ja tuo valaistumisjuttu. Sehän se on se tarkoituskin! o_o
    Mitä se sua haittaa, että jotkut meditoi, lukee kirjoja buddhalaisuudesta ja katsoo Youtube-videoita?

Ei se minua haittaakaan! Itsekin harrastan sitä. Mutta en luule että se on mikään tie valaistumiseen. Koska en usko että valaistumista voi saavuttaa sillä tavoin. Valaistuminen vain tapahtuu kun ymmärtää kaiken väliaikaisuuden ja muuttumisen. Ja myös kaikki identiteetit ja persoonat on muuttuvaisia.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

maailmasen

• Vieras
    « Vastaus #126 : 12. Heinäkuuta 2013 klo 17:33 »

eräs näkökulma: valaistuminen on portaista, voi kokea erilaisia valaistumisen asteita ja ehkä määrittää/todeta niitä. tai, valaistumisen polku jatkumona, tai valaistumista ole, tai vaikkapa että kaikki samaa virtaa.

Your brain is God and breath is your guru.

Entä jos oivaltaa muuttumattoman?
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #127 : 12. Heinäkuuta 2013 klo 17:43 »
  • Tykkää (0)

• Entä jos oivaltaa muuttumattoman?

No siihen en ainakaan minä osaa vastata. En ole toistaiseksi kokenut valaistumista enkä ole kadottanut egoani.
    Kirjattu

shaamangirl

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #128 : 21. Heinäkuuta 2013 klo 22:10 »
  • Tykkää (0)

• Olen jännä sekoitus wiccaa,asatrua,buddhalaisuutta,shamanismia ja yleistä panteismiä, ja koska olen opiskellut wiccaa jo vajaa 6 vuotta niin opetan kaverilleni wiccaa. Voin opettaa shamanismia,buddhalaisuutta tai wiccaa halukkaille,yksärillä ja sähköpostilla puhpallura.fredrika@gmail.com minut saapi kiinni.  :sydamia2
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #129 : 13. Elokuuta 2013 klo 19:40 »
  • Tykkää (0)

• Kirjattu
    The Art Of Brooks

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #130 : 13. Elokuuta 2013 klo 19:45 »
  • Tykkää (0)

• Tämä uutinen ei yllätä:
    http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013081317363823_ul.shtml

Kai toi on jo todistettu aika monta kertaa aiemminkin. Mutta en nyt mene tuon vuoksi ylpeilemään sillä että olen ateisti, koska älykkyys ei tee kenestäkään parempaa ihmistä.
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #131 : 13. Elokuuta 2013 klo 22:26 »

Olenko typerämpi, vaikka uskon jumalaan, mieleen? Voidaanko osoittaa, että tyhjyys, joka ilman mieltä kumpuaa jostain ikuisuuksien takaa on suurempi kuin mieli, jonka syntymähetki ja kuolemahetki on nyt?
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #132 : 02. Syyskuuta 2013 klo 18:39 »
  • Tykkää (0)

• Oon tainnut hylätä oikeastaan kaiken uskonnollisuuden, oli kyseessä sitten kristinusko, buddhalaisuus, hindulaisuus, shamanismi, spiritismi tai New Age-jutut. Oon ymmärtänyt että mitä todennäköisimmin kaikki elämä on tässä ja nyt tai ei ainakaan mistään muusta ole varmaa tietoa, eikä sen varaan pidä rakentaa elämäänsä. En voi siirtää asioita mahdolliseen kuolemanjälkeiseen tai seuraavaan elämään. Miten luottaa johonkin josta on vain huhupuheita ja myyttejä?

Jumalaakaan tuskin on olemassa. Tai jos onkin, niin vaikuttavat uskontojen kuvaukset siitä olevan täysin vääriä. Ja käsityksiä jumalasta/jumalista on kenties satoja. Osoittaa hyvin sen että Jumala on ihmisen luoma.

Uskonnot vaikuttavat monesti minusta olevan pakoa todellisuudesta ja lohdun hakemista. Tai sitten jonkin mystisen tapahtuman tai pelastuksen odottamista. Jeesusta on odoteltu jo 2013 vuotta ja 2012-vuosikin tuli ja meni ilman sen ihmeempiä muutoksia. Uskontojen antamat lupaukset vaikuttavat murtuman yhä uudelleen ja uudelleen.

Ikävä kyllä asia on niin että uskonnot ovat monesti totalitaristisia, ne pyrkivät määräämään ihmisen elämän jokaisesta osa-alueesta ja opettamaan että ihmisellä itsellään ei ole väliä, vaan merkitystä on Jumalalla tai jollakin muulla. Ei ihme että uskonnot ovat usein vastustaneet individualismia ja pyrkineet rajoittamaan ihmistä. Uskonto tekee ihmisistä usein nöyriä palvelijoita sen sijaan että kouluttaisi heistä sankareita. Itse pidän oikeana sitä ajatusta että ihmisen tulee olla oman elämänsä sankari ja oma vapahtajansa.
    Kirjattu

aurakas

• Vieras
    « Vastaus #133 : 02. Syyskuuta 2013 klo 19:32 »

edeltävästä poiketen otan kaiken hyvinkin mahdollisena, mielestäni jokaisessa hiippakunnassa ollaan perillä jostain, ne kuvastavat loppupelissä yhtä samaa. Vähän kuin kielet, voit sanoa kiitos, tack, thank you tai gracias, kirjaimet poikkeavat, mutta sanoma ei.
    Kaikki tiet vievät Mekkaan. In my opinion, suorin on se kultainen keksitie.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #134 : 02. Syyskuuta 2013 klo 19:37 »
  • Tykkää (0)

• edeltävästä poiketen otan kaiken hyvinkin mahdollisena, mielestäni jokaisessa hiippakunnassa ollaan perillä jostain, ne kuvastavat loppupelissä yhtä samaa. Vähän kuin kielet, voit sanoa kiitos, tack, thank you tai gracias, kirjaimet poikkeavat, mutta sanoma ei.
    Kaikki tiet vievät Mekkaan. In my opinion, suorin on se kultainen keksitie.

Uskonnot on kyllä usein täysin ristiriidassa keskenään, eikä esimerkiksi olisi loogisesti mahdollista että vaikka kristinusko ja buddhalaisuus olisivat kumpikin totta. Mielestäni siis väite "kaikki uskonnot tarkoittaa samaa", on yksinkertaisesti virheellinen ja perusteeton.

Mutta jos uskonnoilla on jokin yhteinen asia mitä ne tarjoavat, niin en ole varma haluanko sitä. Vaikuttaa vähän siltä että se jokin merkitsee vain alistumista jollekin auktoriteetille (Jumalalle) tai sitten buddhalaisuuden tapauksessa loputonta passiivisuutta ja väliinpitämättömyyttä itsestä ja muista. Muutenkin uskonnot tuppaavat sanomaan että nykyhetkellä ei ole väliä ja että ihmisen tulee alistua johonkin kohtaloon.
    « Viimeksi muokattu: 02. Syyskuuta 2013 klo 19:39 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu