Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen näkökulmasta

Indonesian poliisi hävitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - lähiseutu pöllyissä

Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksipäästöt eivät

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Uskontonne - 15

Napu

• Vieras
Vs: Uskontonne
« Vastaus #210 : 31. Tammikuuta 2020 klo 21:10 »

Eääh. En mä  :D. Mä käytän duunis semmost Postin oranssia koppaa pitkillä pätkillä, muodon vuoks. Oman fillarin kans en haluu. Vaik on mulla koton semmonen valtion sininen kypärä, mis on takavalo ja kaikkee,  ja mun muksu tykkää siitä....ehkä se joskus ylipuhuu mut käyttämään sitä...pari kertaa yritin ja huvitti vaan ajaa ojaan sen kypärän takia, kun se vaan ei tunnu kivalta.
Kirjattu

Babylon post

• Vieras
« Vastaus #211 : 03. Helmikuuta 2020 klo 23:01 »

https://www.youtube.com/watch?v=v8Jxqj7vQhY

Psychedelic gospel
Se joka tietää ei sano, se joka sanoo ei tiedä.
« Viimeksi muokattu: 03. Helmikuuta 2020 klo 23:24 kirjoittanut Babylon post »
Kirjattu

annikap

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
« Vastaus #212 : 27. Helmikuuta 2021 klo 01:38 »
  • Tykkää (3)

• Olen agnostikko mutta uskon kuoleman jälkeiseen elämään.
    Kirjattu

Napu

• Vieras
    « Vastaus #213 : 16. Maaliskuuta 2021 klo 09:49 »

Mä uskon valinnanvapauteen ja valintoihin. Mä uskon että me voidaan vaikuttaa siihen mitä meidän elämässä on ja että sillä on väliä, eli vaikutuksia ja seuraamuksia suhteessa myös ympäröivään maailmaan. Mä uskon että joskus me tehdään tai huomataan tehneemme virheitä, ja toisaalta että asioissa voi olla sellaisiakin puolia tai ominaisuuksia mitä ei aina välttämättä heti näe tai ymmärrä. Mä uskon että asioita on, niitä voi hukata, ja niitä voi löytää ja että mahdollisuuksia on monia.

Mä uskon että meillä on erilaisia ominaisuuksia ja niiden ominaisuuksien myötä myös osin ohjautuu ne seuraavat jutut ja askelet elämässä.

Mä en tiedä (tietenkään) kaikkee, mutta joskus mulla on vahva fiilis ja meen sen mukaan. Se monesti tuntuu oikealta mulle, mutta ei se ole kaikkien juttu. Joskus voi kolista naapurien kanssa ja pitää huomioida myös erilaisia tapoja nähdä ja kokea. Mä uskon että suvaitsevaisuus auttaa ymmärtämään ja näkemään paremmin,, ja että pelko joskus hämmentää, mutta toisaalta voi myös syventää ja vahvistaa siihen että on taas helpompi olla ihminen. (;
    Kirjattu

Napu

• Vieras
    « Vastaus #214 : 18. Helmikuuta 2022 klo 05:48 »

Haa. Noh. Mä olen nykyään kuunnellut paljonkin Krishna-liikkeen luentoja. Tykkään kuunnella niitä ja aina vähän jäädä funtsimaan että mitä mä tästä oikeesti kelaan. Eli en mä sillee ole mitenkään täysin hurahtanut, vaan enempi heijastelen, mutta fiilistelen sitä paljon että on jengii joka pitää perinteitä pyörimässä. Siinä liikkeessä on jotain tuttua yhteisöllistä, mikä ympäröi omaakin lapsuutta ja ehkä mulla on sellainen hengellisen yhteisön kaipuu, mutta en mä koskaan täysin osaa asettua minnekään. Siten sitä on aina vähä tämmönen mitä ikinä onkaan... Mä olen silti jotenkin onnellinen siitä että voi lukea ja tutkia ja fiilistellä ja miettiä asioita kaikin puolin ja löytää myös itsestä sellasia kysymyksiä, että miksi mulle vaikka on vaikee tehdä esim. bhaktia, tms.., ja toisaalta että miksi mä aina etsin myös sitä jotain yhteyttä tai ymmärrystä.. . Ja että missä ehkä menee pieleen, ja kaikenlaista.
    Kirjattu

Hermit of Think-Follow

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #215 : 18. Helmikuuta 2022 klo 10:05 »
  • Tykkää (3)

• Kyllä minullakin jokin uskonto on, mutta se on määrittelemätön... Ehkä siinä on ainesosia buddhalaisuudesta, teosofiasta ja pyhäkouluisasta kristillisyydestäkin, mutta myös siitä isosta oivalluksesta että Minä Olen.
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #216 : 19. Helmikuuta 2022 klo 16:06 »
  • Tykkää (1)

• En usko, koen pyhyyden elämässä ja luonnossa sekä itsessäni vahvana. Nimitettäköön sitä luonnoksi, Jumalaksi, Taoksi, universumiksi tai miksi vaan. Olen kokenut sen olevan todellista ja rakkaudellista, ainoastaan sillä on väliä. Kyllä minäkin käytän nimeä Jumala usein, koska se on melko arkipäiväistä kielessämme kuvaamaan tuota rakastavaa tietoisuutta mitä ei voi sanoin kuvata. Joku voisi sanoa, että subjektiivi kokemus, mutta enpä minä täällä ole kenellekään mitään todistamassa. Kiitän opettajia siitä mitä ovat tuoneet esille ja vaikka koen esim. Buddhalaisuuden tai Hindulaisuuden, Taolaisuuden läheisemmäksi niin en halua sanoa, että olen se ja se. Olen mitä olen kuten kaikki muutkin ovat.

Tyhjyyden käsittäminen

Ennen kuin taivas ja maa olivat, oli luonnossa alkuolemus.
    Se oli selkeä, se oli mittaamaton.
    Se oli itseolevainen, se oli yhtenäinen.
    Se oli kaikkialla eikä se sietänyt rajoja.
    Sitä täytyy pitää kaikkiallisena Äitinä.
    Sen nimeä en tiedä, mutta sanon sitä Taoksi.
    Jos minun täytyy sitä määritellä, niin sanon sitä rajattomaksi.
    Kun se on rajaton, sanon sitä käsittämättömäksi.
    Kun se on käsittämätön, sanon sitä luoksepääsemättömäksi.
    Kun se on luoksepääsemätön, sanon sitä kaikkiallaolevaksi.
    Tao siis on ylhäinen, taivas on ylhäinen, maa on ylhäinen, kuningas on ylhäinen.
    Kaikkeudessa on neljä lajia ylhäisyyttä ja niiden johto on yksi.
    Ihmistä johtaa maa, maata johtaa taivas, taivasta johtaa Tao, ja
    Taoa johtaa se itse.

Järkevä Hyve

Ehdottomalla Taolla ei ole nimeä.
    Mutta vaikka se on näin vähäarvoinen alkuperäisessä yksinkertaisuudessaan, ei maailma uskalla sitä halventaa.
    Jos kuningas voisi pitää sitä kädessään, niin maailma vapaaehtoisesti alistuisi hänelle.
    Taivas ja maa tekisivät liiton häntä elättääkseen.
    Ilman pakotusta ihmiset rauhassa menisivät omille luonnonomaisille paikoilleen.
    Jos hän järjestäisi niitä arvonimien ja nimitysten avulla, niin
    hän hankkisi itselleen nimen.
    Mutta jos hän tekee viisaasti, jättää hän nimen ja välttää siten
    luokittelun pahan.
    Tao on maailmalle mitä virrat ja laaksot ovat suurille, joille ja
    järville.

Täydellinen tila

Mahtava Tao tunkee kaiken läpi.
    Se on samalla aikaa tällä puolen ja tuolla puolen.
    Kaikki elävät olennot riippuvat siitä ja ovat sen alaisia.
    Se työskentelee, se lopettaa eikä tunne ansion nimeä.
    Rakkaudessa se työskentelee eikä vaadi itselleen etevyyttä siinä.
    Se ei tiedä kunnianpyynnöstä eikä himosta.
    Se voidaan panna alhaisimpien olioitten joukkoon.
    Kaikki oliot palaavat siihen lopulta eikä se kasva sen kautta.
    Se voidaan mainita suurimpien asioitten joukossa.
    Täten viisas lakkaamatta pidättäytyy arvioimasta itseään korkeaksi ja saavuttaa sen tähden suuruuden.
    Kirjattu

Napu

• Vieras
    « Vastaus #217 : 20. Helmikuuta 2022 klo 11:31 »

Musta oli eilen siistiä huomata, että miten Kalevalan ensimmäinen runo oli kans niin hieno. Oli ilmojen Ilmatar Impi joka tylsistyy ja astuu veteen ja sitten tuuli kohautti meren laineiksi, jotka laittoi immen paksuksi ja miten siinä tosi kauniista luonnon kielellä kuvataan elämän synty ja ihmisen alku ja miten kaunis eepos se oikeastaan on. Mä en ehkä ole osannut lukemalla keskittyä siihen riimimittaan ennen niin hyvin, mutta se laulettu Kalvela, minkä linkkasinkin tuonne Spoken Poetry-ketjuun, avasi ihan erilailla suomalaista juuristoa ja käsitystä maailmasta ja sen synnystä ja jumalista.
    Kirjattu

Napu

• Vieras
    « Vastaus #218 : 25. Helmikuuta 2022 klo 07:04 »

Musta on ollut hauska huomata että sankritin sana buddhi on käännetty nois kirjoissa mitä luen, että älykäs. Mua kiinnostaa miten hindulaisuus ja buddhalaisuus on ollut läheisessä vuorovaikutuksessa toisiinsa ja miten ne asettuu. Toi 'älykäs' on aika hyvä käännös musta verrattuna siihen, että ainakin Buddha käännetään että 'valaistunut'. Tarkoitan sitä, kun mielellään meditaatio harjoitus on maanläheistä tarkkaavaisuutta, eli siis älykästä, sen sijaan että hifistellään jotain valo-olento tilaa 🤔✨
    Kirjattu

Hermit of Think-Follow

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #219 : 17. Huhtikuuta 2022 klo 22:52 »
  • Tykkää (2)

• En voi sanoa, että olisin minkään uskonnon edustaja, kristitty sen enempää kuin buddhalainenkaan tai päinvastoin. Olen synkretisti, siinä mielessä, että minusta käytännöllisesti katsoen jokaisesta uskonnosta löytyy opinkappaleita tai rituaaleja, joita voi toteuttaa tai joihin osallistua.

Kristillisessä pääsiäisessäkin on aineksia, joihin itse yhdyn mielelläni. Ajatus siitä, että elämä voittaa kuoleman, on tietysti universaalisti vetoava, mutta kristinuskossa se on esitetty sellaisessa muodossa, jonka olen Suomessa syntyneenä ja kasvaneena kokenut verraten innostavaksi. Lisäksi jotkin pääsiäiskertomuksen osat, joita lapsena vierastin, on nyky-yhteiskunta osoittanut inhimilliseksi todeksi – esim. että ylhäältäpäin johdettu joukkojen manipuloiminen vääräoppisen yksilön lynkkaamiseksi tuottaa hyvin todennäköisesti tulosta. Väkevää settiä, kunnia sille.
    Kirjattu