Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uskontonne - 1

Annanas

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Uskontonne
« : 09. Maaliskuuta 2011 klo 08:15 »
  • Tykkää (0)

• Kuulutko johonkin uskonryhmään? Uskotko jonkinlaiseen korkeampaan voimaan?
    Kirjattu
    Kolme askelta helvettiin

Kolme ovea psykoosiin

Kolme satamaa ihmisen odottaa
          kuoleman laivaa

Nefi-

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Uskontonne
    « Vastaus #1 : 09. Maaliskuuta 2011 klo 09:42 »
  • Tykkää (0)

• Ala-ikäisenä kuuluin ortodoksiseen kirkkoon ja olen tyytyväinen siitä perinnöstä. En mitenkään väheksy tai vihaa ns. uskovaisia tai ihmisiä jotka uskovat johonkin muuhun. Lähinnä kuuntelen mielenkiinnolla ja kysyn tarkentavia kysymyksiä.
    Olisi hauska jos tietäisi mihin uskomukseni on laajentumassa, mihin se on menossa tai että mitä se edes on! Kaikelle ei kuitenkaan tarvitse antaa termiä, eikä pidäkää.
    En usko mihinkään oh you mighty jumalaan, uskon energiaan. Jotkin eriskummalliset kokemukset (haamujen energiatasot ym) eivät ole mitenkään "korkeampaa" mielestäni, ei edes yhteys siihen. Kaikki on samanarvoista, emmekä voi ymmärtää koskaan kaikkea :) Tarvitseeko edes? Ihminen ei ole niin pyhä kuin se itse kuvittelee olevansa. Yhtä arvokkaita olemme kuin mikä tahansa muukin, vaikka kivi, koira tai Aurinko. Emme ymmärrä samoja asioita kuin jotkut muut eläimet, vaan ne omat ihmisyyteen liittyvät piirteet rajoittavat sitä. Ei norsukaan voi ymmärtää kaikkea sitä mitä me, mutta ymmärtää jotain muuta ja paremmin. Rauhantahtoisesti se rakastaa, tahtomatta tuhota tai loukata. Jokaisella on hyvyytensä ja oppia saa ammentaa!
    Kaikki ympärillämme hohkaa omaa energiaa ja on matkalla johonkin.
    En sano että kukaan olisi universumista koskaan oikeassa, ymmärryksemme on rajallinen. Voi vain kulkea omaa polkuaan rauhassa soinnussa muun maailman kanssa :)
    Kaikki mihin koskaan uskomme, mitä koskaan olemme, muodostaa yhdessä osan siitä mitä oikeasti on.
    Kirjattu
    Saniaispuita ja sammakoita,
    peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
    Sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

Miffy

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • so mothafuckin' zen
    « Vastaus #2 : 09. Maaliskuuta 2011 klo 19:04 »
  • Tykkää (0)

• Uskon itseeni. Tämä tietenkin kuulostaa latteudelta mutta kun sen oikein oivaltaa, se on kaukana siitä ^^
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe

Miffy

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • so mothafuckin' zen
    « Vastaus #3 : 09. Maaliskuuta 2011 klo 19:19 »
  • Tykkää (0)

• Ihminen ei ole niin pyhä kuin se itse kuvittelee olevansa. Yhtä arvokkaita olemme kuin mikä tahansa muukin, vaikka kivi, koira tai Aurinko.

Tähän kommentiksi... Mun mielestä ihminen on enemmän pyhä kuin ymmärtää olevansa muttei yleensä ymmärrä ettei ole ENEMMÄN pyhä tai parempi kuin kaikki muu.
    Olemassaolo itsessään on pyhää :)
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 09. Maaliskuuta 2011 klo 21:15 »
  • Tykkää (0)

• Itse irtaannuin kirkosta kun se iän puolesta oli mahdollista, jonka jälkeen määrittelin itseni voimakkaasti joksikin ihan muuksi. Nykyään Olen  ;D Kokemus "jumalallisesta kipinästä" ja sitä kautta kaiken ykseydestä ovat ehkä ne merkittävimmät seikat, jota kautta omia ajatuksiani voisi konkretisoida. Moni näkisi touhuissani paljon pakanallista tai luonnonuskontoihin viittaavaa, toisaalta ammennan ajatuksia idän suitsukkeensavuisissa tuulahduksissa; yhden elämäni hienoimmista henkisen voimaantumisen kokemuksista olen saanut Englannissa anglikaanikatedraalissa ja syvää kunnioitusta henkisessä mielessä on herättänyt kristityn läheisen rauha kuolemassa. Tänään koin myös eräänlaista uskonnosta vapaata, mutta henkistä tyytyväisyyttä jutellessani kahden amerikkalaisen mormoninuorukaisen kanssa.
    Kirjattu

Annanas

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 09. Maaliskuuta 2011 klo 22:07 »
  • Tykkää (0)

• Jonkun kysyessä uskonnostani, vastaan useimmiten olevani wiccalainen. En kuitenkaan täysin allekirjoita ainakaan perinteisimpiä wiccalaisuuden piirteitä. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle kun yrittää selittää mitä ajattelen henkisyydestä, elämästä ja kuolemasta ja kaikesta sen välillä. Useat uusnoidat uskovat kuitenkin ns. kesän maahan eli eräänlaiseen kristittyjen taivaaseen verrattavaan paikkaan ja sellaisiin en itse usko. Kuten en niin sanottuihin luojapersooniinkaan.
    Minusta maailmankaikkeus ei vaadi mitään taikuutta ja ihmismieltä hämääviä hahmoja ja saagoja ollakseen olemassa ja uskottava. Onhan uskonnolliset legendat kauniita, mutta siinä mennään pahasti väärille urille kun niihin aletaan Uskoa eikä enää nähdä todellisia ihmeitä ja kauneutta joita ympärillämme on.
    Wiccalaisuudessa ja muissa pakanauskoissa parhaita asioita on luonnonläheisyys, se että emme rakenna kirkkojamme ja alttareitamme kivestä ja puusta vaan kivelle ja puiden lomaan. Kaikki pyhä on jo olemassa, vettä ei tarvitse pyhittää eikä lasta kastaa.
    Wiccalaisuuttakin on kuitenkin yhtä monenlaista kuin on wiccalaisiakin, joten voin puhua vain omasta uskostani. Naapurin noidasta en tiedä mitään. ;)
    Kirjattu
    Kolme askelta helvettiin

Kolme ovea psykoosiin

Kolme satamaa ihmisen odottaa
          kuoleman laivaa

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #6 : 10. Maaliskuuta 2011 klo 00:36 »

Mun mielestä ihminen on enemmän pyhä kuin ymmärtää olevansa muttei yleensä ymmärrä ettei ole ENEMMÄN pyhä tai parempi kuin kaikki muu.

Juu, tähän yhdyn minä myös.

Kasvoin itse tavanomaisessa maallistuneen kristillisessä kodissa, ja minulla oli nuorempana vanhempiani kristillisempiä kausia, mutta sitten kehitys lähti ihan toiseen suuntaan. 26-vuotiaana erosin kirkosta. Myöhemmin olen välillä ollut erittäin buddhalainen, mihin on nykyään lipsahtanut jo välimatkaa. Joskus kirjoitin johonkin enkunkieliseen kyselyyn uskonnokseni "Mysticist/Buddhist". Ehkä tuo pätee tänäkin päivänä, tosiaan sillä painotuksella, että ensisijaisesti mystikko, toissijaisesti buddhalainen.
    Kirjattu

aksu w

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • hara hara mahadeva
    « Vastaus #7 : 15. Maaliskuuta 2011 klo 21:51 »
  • Tykkää (0)

• tunnen olevani osa Elämänkaikkeutta. hengellisen ymmärrykseni yritän perustaa mahdollisimman pitkälle omakohtaiseen kokemukseen, oivallukseen & sisäiseen intuitioon. ajattelussani on varmaankin vaikutteita monista maailmanuskonnoista, mutta viime kädessä koen näiden olevan vain erilaisia uskomusjärjestelmiä, joiden avulla yritetään hahmotella tätä todellisuutta. ikään kuin kartta, jota ei tulisi sekoittaa itse maastoon.

ihmisjärki ja kokemus on itsessään varsin vajavainen, emme taida koskaan kokea todellisuutta täysin sellaisena kuin se on, vaan jokainen kokee elämänsä uskomusten ja sen hetken tietonsa värittämänä. aina on hyvä jättää tilaa uusille oivalluksille. siksi lähestymistapani on ei-dogmaattinen. absoluuttisia lausahduksia ei ole, vaan ymmärrys kehittyy ja ajattelu muuttuu iän myötä. erilaiset elämänkatsomukset kiehtovat minua ja rikastuttavat elämää. tarkoitukseni ei ole sinänsä lisätä ymmärrystä kaikesta, vaan ihmetellä maailmankaikkeuden mysteeriä. ;D

Kirjattu
    "Listen for the stream
    that tells you one thing.

Die on this bank.
    Begin in me
    the way of rivers with the sea." -Rumi

selena

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 16. Huhtikuuta 2011 klo 21:38 »
  • Tykkää (0)

• Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon, eroamista olen miettinyt useinkin, mutta en ole ainakaan vielä saanut sitä tehdyksi. Uskon korkeampaan voimaan, ihan sama miksi sitä nimitetään. Uskon että eri uskonnot nimeävät oman jumalansa kukin omalla nimellään, mutta puhuvat samasta asiasta. Itselleni sillä nimellä ei ole merkitystä, kuten ei omallanikaan, vanhempani vain ovat antaneet minulle sen, vaikka olisinkin nimetty joksikin muuksi se ei muuttaisi olemassaoloani. Vaikka nimellisesti kuulun kirkkoon en ole löytänyt "omaa uskontoani" Kaikissa uskonnoissa tai ainakin suurimmassa osassa kun tuntuu olevan jotain minkä allekirjoitan mutta sitten taas paljon sellaista mihin en usko. Usko on kuitenkin jokaisen ihmisen sisäinen asia eikä sitä aina edes voi selittää toisille. Uskon sieluun, kuoleman jälkeiseen elämään ja jälleensyntymiseen. Uskon enkeleihin ja henkioppaisiin. Luonnonuskonnot ehkä voisivat olla lähinnä omaa tapaani uskoa, mutta siitäkin puuttuu jotain. Luin erään kirjasarjan, jonka nimi oli keskusteluja jumalan kanssa, kirjoittaja oli joku Neale Walch tai sen tapainen. Niissä kirjoissa oli monta sellaista juttua jotka tuntuivat ihan järkeenkäyviltä. Mutta sitten joissakin niistä viitattiin että amerikkalaiset olivat henkisellä tasolla pitkälle kehittyneitä niin se hieman kalskahti   :D. En minä niitäkään juttuja kaikkia allekirjoita, mutta oli niissä erikoisia ja uudenlaisiakin teorioita ja selityksiä asioille.

Musta on yleensäkin ihan mielenkiinoista tutustua eri uskontoihin ja tapoihin uskoa. Toista ihmistä jolla on samanlainen tapa uskoa kuin omani en ole vielä kohdannut. Eikä silläkään ole merkitystä, erilaisuus on rikkaus siinäkin. Ehkä meidän ei ole tarkoituskaan tietää kaikkea. Ja ehkä kaikki selviää sitten aikanaan, vaikkapa hiljalleen, totuus kerrallaan.
    Kirjattu

Shallallaa

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 21. Huhtikuuta 2011 klo 15:43 »
  • Tykkää (0)

• kuulun kanssa vielä evankelisluterilaiseen kirkkoon mutta empä voi sanoa uskonko vaiko enkö usko jumalaan ? se saattaa olla tuolla jossain tai sitten jättää olematta.. ennemmin uskon maailma kaikkeuteen ja siihen että kaikki vaikuttaa kaikkeen. uskon että luonto on edelleen yhteydessä siihen mutta ihminen on typerien keksintöjensä ja teorioittensa takia kadottanut yhteyden, pitäisi siis viettää enemmän aikaa luonnon helmassa :)

jos joku on lukenut paulo coelhon kirjoja niin esimerkiksi alkemistista löytää aika paljon samaa mihin uskon.

mutta jokaisella oikeus uskoa mihin tahtoo tai jättää kokonaan uskomatta :)
    Kirjattu
    kesää odotellessa.

Kari Luoto

• Vieras
    « Vastaus #10 : 05. Kesäkuuta 2011 klo 14:17 »

Jos uskonto ei ole yhteiskuntajärjestyksen ja politiikan perusteos, kuten monoteistiset uskonnot, se yleensä pyrkii selittämään olemassaolon mysteeriä, mikä on sinänsä täysin tarpeetonta.

Heideggerin esittämään tieteen, edelleen vastaamattomaan, peruskysymykseen "Miksi yleensä on olemassa jotain sen sijasta, että ei olisi mitään?", on turha yrittää löytää vastausta rationaalisen ajattelun keinoin, uskomalla mennään metsään, että rytisee. Ainoa vastaus, jossa tuntuu olevan hiukankaan järjen hitua olisi, "Miksi ei?"

Minulle riittää, että olen, tai oikeammin, tapahdun, sillä ihminen on prosessi, sekä fyysisesti, että psyykkisesti. Minussa, kuten kaikessa elollisessa, on tarve suojella omaa olemassa oloani, sekä myös lajiani. Tämän kummempaa uskontoa ei oikeastaan tarvita.

Suojele elämää. Tee, mikä on sinulle hyväksi, mutta ei vahingoksi muille.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #11 : 05. Kesäkuuta 2011 klo 14:35 »
  • Tykkää (0)

• Heideggerin esittämään tieteen, edelleen vastaamattomaan, peruskysymykseen "Miksi yleensä on olemassa jotain sen sijasta, että ei olisi mitään?", on turha yrittää löytää vastausta rationaalisen ajattelun keinoin, uskomalla mennään metsään, että rytisee.

Mistä tiedät että uskomalla mennään metsään?

Kari Luoto

• Vieras
    « Vastaus #12 : 05. Kesäkuuta 2011 klo 15:23 »

Jos et tunne vastausta, voit keksiä vaikka kiljoona selitystä. Mihin muualle itse keksityillä selityksillä voi mennä? Ei todellisuus taivu vastaamaan selitystä. Mitä et tiedä, sitä et tiedä, ja sillä hyvä. Keksimällä irrationaalisia mielikuvitustarinoita selitykseksi, estät itseäsi sisäistämästä ilmeistä selitystä intuitiivisella tasolla.

Ihmisellä on kyky monimutkaisten päättelyketjujen hallintaan. Siksi valtaosa ihmisistä kuvittelee, että suurimmat totuudet ovat niin monimutkaisia ja vaikeaselkoisia, että niitä on mahdoton ymmärtää tavallisella järjellä.

Suurimmat totuudet ovat yksinkertaisia. Kaikki oleva on, koska se voi olla. Jos sitä ei voisi olla, sitä ei olisi. Mihin tässä uskoa tarvitaan?
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #13 : 05. Kesäkuuta 2011 klo 15:42 »
  • Tykkää (0)

• Uskon (heh-heh), että moni uskontoon kuuluva kokee ettei ole uskonnon antamaa selitystä itse keksinyt. Jos jokin ihminen näkee jatkuvasti vaikkapa jumalan vaikuttavan elämäänsä päivittäin, en näe tätä mielikuvituksen tuotteeksi. Aivan hyvin kaiken voi perustella sattumalla, mutta myös jumalan olemassaololla. Ihmisille sopivat erilaiset mallit selitykseksi todellisuudesta. Itselleni maailma ei näyttäydy sillä tavoin, että uskoisin esimerkiksi kristinuskon jumalaan. Uskovaiset joiden kanssa olen päässyt juttelemaan kristinuskon jumalan olemassaolosta, ovat auttaneet minua ymmärtämään miten maailman voi nähdä myös niin että jumala on olemassa. Onko tämä rationaalista? Mielestäni on, sillä tapa jolla he maailman näkevät ja kokevat voi olla täynnä jotakin minkä he uskovat tulleen jumalalta.

Miksei siis heittää koko jumalauskoa mäkeen? Kuulemieni tarinoiden perusteella, monelle jumalaan uskominen on rationaalinen ratkaisu sellaisissa olosuhteissa. Epärationaalista olisi sulkea silmänsä.

Huomaan vääntäväni rautalangasta sitä asiaa minkä olen joskus oivaltanut, mutta en ole varma siitä auttaako selitykseni.
    « Viimeksi muokattu: 05. Kesäkuuta 2011 klo 16:42 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Kari Luoto

• Vieras
    « Vastaus #14 : 05. Kesäkuuta 2011 klo 16:51 »

Usko ja uskonto ovat eri asioita. Luonnonlait ovat meitä suurempia voimia, mutta niihin ei liity mitään älyllistä suunnitelmaa. Sellainen syntyy vasta, kun luonnonlakeja ja niiden ilmenemismuotoja ryhdytään analysoimaan ja tutkimaan. Tarkoitus on pelkästään abstraktin ajattelun suure, todellisuudessa millään ei ole tarkoitusta ilman subjektia, joka antaa asioille tarkoituksen omassa tietoisuudessaan.

Jos uskot, että jokin sinua korkeampi voima tarkkailee tekemisiäsi ja jopa ajatuksiasi kaiken aikaa, ja että tällä voimalla on jokin suunnitelma sinun varallesi, etkä voi vaikuttaa itse asiaan millään tavalla, ja nimität tätä voimaa Jumalaksi, olet henkisesti terve, uskonnollinen ihminen. Jos nimität tuota voimaa KJJF(&FJ;MNH:ksi, olet paranoidi skitsofreenikko, joka kuuluu lukkojen taakse ja pakkolääkitykseen.

Psykiatrian kannalta, uskovainen ihminen on mielisairas.

Se, että selittää jonkun itsensä ulkopuolisen älyllisen voiman vaikuttavan elämäänsä, on nimenomaan mielikuvutusta ja merkki jonkin asteisesta mielenvikaisuudesta. Psykiatriassa on kyse pelkästään yhteiskunnallisesta tarkoituksenmukaisuudesta. Jos tiukkoja oltaisiin, niin jokainen uskovainen kuuluisi lataamoon.
    « Viimeksi muokattu: 05. Kesäkuuta 2011 klo 16:57 kirjoittanut Kari Luoto »
    Kirjattu