Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Koukussa karkkiin - 1

trollish

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Koukussa karkkiin
« : 23. Tammikuuta 2011 klo 20:42 »
  • Tykkää (0)

• Olen saanut syödä pienestä pitäen karkkia. Minulla ei ollut ikinä mitään tiettyä karkkipäivää, sitä sai syödä oikeastaan aina kun halusi, kunhan söi ensin oikeata ruokaa. Ongelma on jatkunut nyt aikuisiälle. Sitä ei vaan pysty lopettamaan! Korkeintaan taukoa pystyn pitämään ehkä 1-2 viikon verran, sitten lankean, ja syön kahta enemmän.

Vinkkejä lopettamiseen?
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    Vs: Koukussa karkkiin
    « Vastaus #1 : 23. Tammikuuta 2011 klo 22:25 »
  • Tykkää (0)

• Lähestyisin asiaa siltä kantilta, että kun kehosi vaatii ravintoa, syöt karkkia. Itse tein joskus sitä että saatoin syödä kaksikin suklaalevyä vain siksi että oli nälkä ja aterioita oli saattanut jäädä väliin. :D Tekeekö sinun mieli karkkia vaikka olisit syönyt kunnolla?

Ja toisaalta uskon että päättäväisyydellä voi saada mitä tahansa aikaan. Kun vain todella niin päättää tehdä jotakin. Mutta mitä tarkoittaa kun todella päättää jotakin, on toinen juttu. Se vaatii kovaa itsekuria.

Itse lähestyisin asiaa niin, että miettisin ensin mielessäni kaikki ne asiat miksi haluan syödä karkkia, ja sen jälkeen kaikki ne asiat miksi en. Jos vaikuttaisi siltä, että esimerkiksi pidän karkin mausta niin paljon, että karkin haittapuolet jäävät sen varjoon, jatkaisin syömistä. Jonkin asian lopettaminen tai aloittaminen ei yleensä tapahdu siksi, että on jokin asia mitä arvostaa enemmän, kuin se mitä saisi tilanteen muuttamisella. Samalla tavalla kuin tuolla tupakkakeskustelussa mainitsit. Arvostit ennen enemmän tupakoinnin positiivisia puolia (jos niitä on), kuin sitä aikaa ja mielenvaivaa joka koituisi lopettamistesta. Mutta sitten kun itse tupakoinnista alkoi olemaan enemmän vaivaa kuin sen lopettamisesta, päätit lopettaa, kirjan avulla.

Ja joskus asiat tarvitsevat kypsyttelyä. Ajatukset muhivat kattilassa, mutta kansi pysyy kiinni, kunnes jossain vaiheessa kansi lennähtää pois kun ei ole enää muuta vaihtoehtoa. :)

stone cold Juihis

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 23. Tammikuuta 2011 klo 23:30 »
  • Tykkää (0)

• laittakaapa silleen että ette syö sokeria taikka kofeiinia ollenkaan viikkoon.. voipi olla mielenkiintoinen kokemus. tulkaa sit tähän ketjuun kertomaan kokemuksistanne ja ajatuksistanne, mä autan teitä siitä eteenpäin.
    Kirjattu
    Älä luota hippiin, just joo....

trollish

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 24. Tammikuuta 2011 klo 18:58 »
  • Tykkää (0)

• Vihreäkaupunki, pyrin pitämään säännölliset ruoka-ajat. Ruuankin jälkeen maistuu makea. Olen kypsytellyt asiaa jo vuosia, hampaanikin ovat kohta pelkkää paikkaa.  Tuntuu, etten kykene siihen yksin, vaan kuten tupakoinninkin lopettaessa, tarvitsen apukeinon.

stone cold Juhis, en halua olla juomatta teetä viikkoon. Sokeriton viikko taas on erittäin hankala, mielialanvaihtelut ovat hurjat, ja suurimmaksi osaksi olen vain äkäinen.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #4 : 24. Tammikuuta 2011 klo 21:38 »

Ensin on minusta syytä miettiä, miksi haluat lopettaa karkinsyönnin. Jos keksit oikeasti hyvän syyn, joka on sinusta omakohtaisesti kaikin puolin vakuuttava, se on askel eteenpäin lopettamiseksi. Jos et keksi, niin eihän sitten ole ongelmaa. Kaikesta kivasta ei tarvitse kieltäytyä.
    Kirjattu

simeoni

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 02. Helmikuuta 2011 klo 17:59 »
  • Tykkää (0)

• Mulla oli josku hieman sama ongelma. mutta vaihdoin karkit terveellisiin snackeihin esim pähkinä, rusinasekotuksiin. Toki myös suklaa ja jugurtti pähkinöitä ja rusinoita. Olen myös tehnyt hunajalla makeutettuja seesaminsiemen patukoita itse. Suosittelen ehdottomasti  :D
    Kirjattu

trollish

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 02. Helmikuuta 2011 klo 21:19 »
  • Tykkää (0)

• Noihan on ihan superherkkuja! Mut harmi vaan, ettei niitä saa joka kaupasta, sillon kun se himo iskee.. :/
    Kirjattu

Anu-akka

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 02. Helmikuuta 2011 klo 23:44 »
  • Tykkää (0)

• Haluaisitko simeoni jakaa ohjeen noihin seesamipatukoihin? Meidän perheessä 5 henkeä on koukussa niihin, ja omat kokeilut on päätyneet murusiksi. :)
    Kirjattu
    Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 03. Helmikuuta 2011 klo 00:14 »
  • Tykkää (0)

• on aina pitänyt irtokarkeista ja mitä kirpeämmän makuisista sen parempi. Nehän ovat tietenkin hampaille niitä kaikkein haitallisimpia, ja kun luonto ei muutenkaan ole antanut sitä kaikkein tukevinta hammasluuta, alkoi minullakin olla jo turhan paljon paikkoja. Käännekohta oli kolme vuotta sitten, kun hammaslääkäri löi eteen parin tonnin laskun.

Silloin päätin lopettaa makean syönnin. Siinä sivussa paino putosi kuukaudessa kymmenen kiloa. Se puolestaan paransi elämänlaatua monella tavalla, joten päätöksellä oli todella myönteisiä seurauksia, joita alun perin en ollut edes tarkoittanut. Eikä päätöksessä pysyminen tuottanut minkäänlaisia ongelmia. Ensinnäkin en ole koskaan ollut varsinaisesti koukussa mihinkään nautintoaineeseen; voisin ihan hyvin lopettaa vaikkapa alkoholinkin käytön, jos näkisin siihen jotakin syytä, ja voisin aloittaa milloin tahansa uudelleen pelkäämättä, että jäisin jotenkin aineesta riippuvaiseksi. Esimerkiksi tupakanpolton lopetin parikymmentä vuotta sitten niin, että saatoin sen jälkeen polttaa silloin, jos olin tupakoivassa seurassa, mutta kymmenen vuotta sitten lopetin kokonaan - ilman mitään vaikeuksia. Lisäksi minulla on hyvin voimakas asenne kaikkeen tekemiseeni: jos päätän tehdä jotakin, myös teen sen, vaikka se jäisi viimeiseksi teokseni.

Sittemmin olen syönyt karkkiakin silloin tällöin, mutta se on täysin kontrollissa.

Eli minä siis vain päätin lopettaa. En tiedä, onko se hyvä vaiko huono neuvo vai onko neuvo ensinkään.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

trollish

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 03. Helmikuuta 2011 klo 10:28 »
  • Tykkää (0)

• Oi irtokarkit <3 ja mulla on sama linja, mitä kirpeämpi sen parempi. Nyt mulla on kokeilussa, etten osta helmikuussa itse ollenkaan karkkia.  Saan pari maistaa, jos tarjotaan. Kuun keskivaiheessa hammaslääkäriin TAAS tarkastukseen kuulemaan tuomiota.

Jos tämä kokeilu onnistuu hyvin, saatan kokeilla maaliskuuta aivan kokonaan ilman :P mutta ei pidä vielä sitä miettiä..
    Kirjattu

Northwind

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 08. Kesäkuuta 2011 klo 19:37 »
  • Tykkää (0)

• Vanha topic on vanha, mutta...

Suosittelen vaihtamaan ainakin osan karkeista hedelmiin ja marjoihin. Niitä on helppo napostella samalla tavalla kuin makeisia, mutta ne ovat rutkasti terveellisempiä ja kaiken lisäksi tähän aikaan vuodesta niitä saa ihan itse keräämällä.

Olen itsekin kova karkin syöjä, mutta viime aikoina se on jäänyt pääasiassa kestosuosikkiini salmiakkiin.
    « Viimeksi muokattu: 08. Kesäkuuta 2011 klo 19:39 kirjoittanut Northwind »
    Kirjattu

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 09. Kesäkuuta 2011 klo 13:55 »
  • Tykkää (0)

• Haa! Kauhea karkinhimo, melkein olin lähdössä jo kauppaan...
    ...mutta pelastus: iso lautasellinen hedelmäsalaattia  :P

Parempi kun säästää karkinsyömisen lauantaisiin synttäripippaloihin. Hälyyttävää kuinka paljon sitä syökään makeaa jollei yhtään vahdi itseään.
    Kirjattu
    "When will you find your soul, when will you find your peace..?"

Häröhippi aiheuttaa metkaa kitkaa ja häröjä säröjä.

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #12 : 09. Kesäkuuta 2011 klo 14:02 »
  • Tykkää (0)

• Haa! Kauhea karkinhimo, melkein olin lähdössä jo kauppaan...
    ...mutta pelastus: iso lautasellinen hedelmäsalaattia  :P

Parempi kun säästää karkinsyömisen lauantaisiin synttäripippaloihin. Hälyyttävää kuinka paljon sitä syökään makeaa jollei yhtään vahdi itseään.

Mutta olihan tuo jo erävoitto! :) Ja makeanhimo todellakin johtuu varmasti laskeneesta verensokerista, joten liian vähän syömällä uskon että makea alkaa himottaa. Itsekin taidan noudattaa Northwindin menetelmää jollain tavalla, silloin tälloin tekee mieli kuivattuja hedelmiä, jotka ovat mielestäni parempia kuin karkki. Varsinkin Punnitse & Säästästä saatava lohikäärmehedelmä on herkkuani.

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 09. Kesäkuuta 2011 klo 21:37 »
  • Tykkää (0)

• Tarkoittaako vihreäkaupunki sitä kiivin tyyppistä, mutta punaista hedelmää jonka ainakin minä tunne dragon fruitina? Vai onko se jotakin muuta ?
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #14 : 09. Kesäkuuta 2011 klo 21:39 »
  • Tykkää (0)

• Violetti, tämmönen se on murskattuna jota ostan:
    http://www.evitalehti.fi/sites/default/files/user15/pithaya_0.jpg